Tja godbetert, ge zegt het.
Mss is het daar ook veiliger voor de voetganger dat hij daar geen -valse- voorrang krijgt ?
"Oh, die bak vertraagt plots op het rechtervak... haal ik dan wel in... knal..." "oh, lag daar een zebrapad ? had ik niet gezien met al dat verkeer voor mij..."
Primo: die auto op het linkervak had ook zijn snelheid moeten matigen.
Secundo: die auto op het linkervak had eveneens die voetganger voorrang moeten verlenen.
Tertio: op die plaats inhalen, is dan ook een vierdegraadsovertreding.
Klopt alles
als de inhalende bestuurder de voetganger gezien heeft, het zebrapad zag hij/zij niet...
Daarnet, ´s middags nog een dynamische zone 30 voorbijgereden aan 70 kmh (redelijk druk verkeer) iedereen voor en langs mij bleef 70 rijden is ook een 70-weg, daarvoor 90...
Eigenlijk ben ik mijn rijbewijs kwijt. Ook al was er in de verste verte geen kwweggebruiker te bespeuren.
Plaats brede viervaksbaan ( N76 , gescheiden middenberm, parkeervak en fietspad) door Zwartberg, waar een schooltje ligt.
Komende van het Noorden gaat daar dan op 400 m van 90 naar 70 dan dynamisch 50 en dynamisch 30, wegbeeld verandert niets; enkel die eigenlijk zichtbare dynamische borden als men rechts rijdt toch.
N76/Torenlaan, komende van het NoordenDie plaats ken ik goed, maar ik had er deze keer niet op gelet, mijn gedachten waren nu net niet bij die dynamische zone 30...
`s middags en bij schoolbegin en -einde springen daar eerst de dynamische 50 borden aan en even verder de 30-borden voor de verkeerslichten waar onderaan vlakbij dat schooltje ligt. De kinderen worden alllemaal afgehaald aan die normaal rustige Lucien Londotstraat (vast 30 kmh) en achter het schooltje, ook die ganse wijk tegenover is daar vaste zone 30.
Rijdt men daar op het linkervak kan men die dynamische borden die enkel uiterst rechts staan niet zien bij druk verkeer, ofwel moet men er extra op letten tussen de smalle gaten die het rechtervakverkeer maakt, maar aangezien men in beide rijvakken quasi evensnel aan 70 bolt, ziet men ze niet (meestal hoge voertuigen en vrachtwagens op het rechtervak). Dynamische 30 en 50 borden worden rechts niet herhaald, hoeft ook niet... is niet zo belangrijk

Moest ik flitsbevoegd zijn kan ik daar 99% de bon opzwieren, en vele hebben dan een rijverbod (vanaf gemeten 67 kmh)