Auteur Topic: oversteekplaatsen  (gelezen 36240 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #75 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 15:11:06 »
Ja, tenzij bij een richtingsverandering van de automobilist.  Want dan val je weer onder artikel 19,... gevolg: voetganger die rechtdoor wil, weer wél voorrang.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #76 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 16:04:40 »
Die voetganger moet dan de oversteekplaats gebruiken die binnen de 30 meter ligt.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 oktober 2010 - 22:09:05 door mazda »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #77 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 16:08:22 »
Da's ook weer waar, had ik effe over 't hoofd gezien.

(maar ook al moeten ze dan: de meesten zullen dat niet doen, "te ver")
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #78 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 16:23:57 »
Stel je een kruispunt voor met vier toegangswegen. Dus twee straten die mekaar kruisen.
De ene straat ligt in voorrang de andere straat is voorzien van omgekeerde driehoeken.
Je komt met je auto uit een straat met omgekeerde driehoek.
Op de voorrangsweg is het vrij druk en je moet stoppen alvorens de weg over te steken want je wil rechtdoor. Je gaat dus de voorrangsweg dwarsen en je voert geen richtingverandering uit.
Elke straat heeft een trottoir.
Het kruispunt heeft  oversteekplaatsen voor voetgangers maar alleen op de voorrangsweg telkens net voor het kruispunt in het verlengde van het trottoir.
Op het moment dat de weg eventjes vrij is vertrek je, je trekt goed op om het kpt zo snel mogelijk vrij te maken want de voertuigen op de voorrangsweg zijn al in aantocht maar als je ongeveer halverwege bent komt er een voetganger uit de slager op de hoek en die wil voor je neus de weg over steken in de langsrichting van de voorrangsweg waar dus geen oversteekplaats is.
Wat doe je?
Stoppen, en het verkeer op de voorrangsweg blokkeren?
Klaxoneren en de voetganger wijzen op jou aanwezigheid en doorrijden?

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #79 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 16:55:01 »
Wat doe je?
Hangt er vanaf hoe snel er op de VR-weg gereden wordt en wat het verkeer is dat aanstormt.  Als ik moet kiezen tussen geramd worden door een vrachtwagen of een zwakzinnige weggebruiker omver te rijden kies ik voor het laatste ... Zelfbehoud gaat voor ...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #80 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 17:21:16 »
Nu moet je er wel vanuit kunnen gaan dat bij het zien van deze borden op de door jou voorziene toegangsweg ook de andere toegangswegen van gelijkaardige verkeerstekens voorzien werden anders is de wegbeheerder fout.

Wegbeheerder in fout of niet: als er ook maar aan één toegangsweg geen verkeersbord B1 of B5 staat, is het geen rotonde meer, en heb je bijgevolg, als je rond dat ding rijdt, aan geen enkele toegangsweg nog voorrang, ook al moeten diegenen die uit een toegangsweg komen waar wél een verkeersbord B1 of B5 staat, jouw voorrang verlenen.

Dit is ook weer een illustratie van het verschil tussen voorrang hebben en voorrang moeten verlenen. Hetzelfde geldt bij de uitritten van parkings van grootwarenhuizen die als een openbare weg beschouwd worden. Daardoor heb je er in principe VVR bij het verlaten van de parking. Maar ook als bij die uitrit een verkeersbord B1 of B5 staat, staat er op de weg die je oprijdt virtueel nooit een voorrangsbord. De bestuurders die deze weg volgen, hebben dus geen voorrang, maar je moet hen wel voorrang verlenen bij het verlaten van de parking.
« Laatst bewerkt op: donderdag 23 september 2010 - 17:26:31 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #81 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 17:38:27 »
En nu even teurg naar het onderwerp oversteekplaatsen voor voetgangers en voorrang.
Ik heb daar eens over nagedacht en misschien ga ik nu een dom voorstel doen maar dat laat ik aan jullie over.

Men zou "voor" elke oversteekplaats in elke rijrichting een witte dwarsstreep over de weg kunnen trekken.
Voetgangers zouden dan geen voorrang hebben op bestuurders die zich reeds tussen die streep bevinden en de oversteekplaats  op het moment dat ze willen oversteken.
De afstand van de streep tov de oversteekplaats zou dan afhangen van de maximaal toegelaten snelheid op die plaats. (stopafstand)
Deze regel zou niet gelden voor voertuigen die reeds stilstaan in de file bijvoorbeeld tussen de streep en de oversteekplaats.

Oversteekplaatsen zouden dan minstens op dezelfde afstand (stopafstand volgens snelheid) van kruispunten moeten verwijderd liggen behalve bij het uitrijden van eenrichtingsstraten.
Met als reden dat het onoverzichtelijk zou worden om op een kruispunt strepen te trekken en om te vermijden dat voertuigen op het kruispunt moeten stoppen om een voetganger over te laten.

Ter hoogte van kruispunten worden om diezelfde reden in vele grote steden in het buitenland waaronder ook Frankrijk paaltjes gezet met kettingen zodat je altijd iets de straat moet inlopen alvorens op een oversteekplaats te kunnen die een aantal meter voorbij het kruispunt ligt.

Waarom zou dat allemaal nodig zijn in België?

Waarom steken de voetgangers hier, waar er zijn, enkel op de oversteekplaatsen voor voetgangers over, en niet als kamikazes? Waarom brengen de bestuurders hier de voetgangers die op het punt staan om over te steken nabij of zich bevinden op een oversteekplaats voor voetgangers niet in gevaar? Op uiterst weinige uitzonderingen na, weten bijna alle Duitsers al 65 jaar lang beter dan wie ook dat ze geen Übermenschen zijn, hoor.

De snelheid van de aankomende bestuurders niet correct kunnen inschatten? Dwarsstrepen nodig? Kettingen nodig? Wil je zeggen dat er in België alleen maar randdebielen rondlopen? Of zouden controles door politiebeamten in burger met 500 Euro boete per overtreding de onbeleerbaren niet op betere gedachten kunnen brengen? Het (boete)geld ligt voor het oprapen op de wegen in België. 1 week streng controleren en beboeten, en de Belgische begroting is weer in orde. Politici moeten er niet voor vrezen, want verkozen of niet: ze slagen er toch niet in om een regering (laat staan een duurzame) te vormen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 23 september 2010 - 17:40:46 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #82 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 20:10:04 »
Nu moet je er wel vanuit kunnen gaan dat bij het zien van deze borden op de door jou voorziene toegangsweg ook de andere toegangswegen van gelijkaardige verkeerstekens voorzien werden anders is de wegbeheerder fout.

Wegbeheerder in fout of niet: als er ook maar aan één toegangsweg geen verkeersbord B1 of B5 staat, is het geen rotonde meer, en heb je bijgevolg, als je rond dat ding rijdt, aan geen enkele toegangsweg nog voorrang, ook al moeten diegenen die uit een toegangsweg komen waar wél een verkeersbord B1 of B5 staat, jouw voorrang verlenen.

Dit is ook weer een illustratie van het verschil tussen voorrang hebben en voorrang moeten verlenen. Hetzelfde geldt bij de uitritten van parkings van grootwarenhuizen die als een openbare weg beschouwd worden. Daardoor heb je er in principe VVR bij het verlaten van de parking. Maar ook als bij die uitrit een verkeersbord B1 of B5 staat, staat er op de weg die je oprijdt virtueel nooit een voorrangsbord. De bestuurders die deze weg volgen, hebben dus geen voorrang, maar je moet hen wel voorrang verlenen bij het verlaten van de parking.

Ja zo is het in Belgie.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #83 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 20:41:31 »

Waarom zou dat allemaal nodig zijn in België?

Waarom steken de voetgangers hier, waar er zijn, enkel op de oversteekplaatsen voor voetgangers over, en niet als kamikazes? Waarom brengen de bestuurders hier de voetgangers die op het punt staan om over te steken nabij of zich bevinden op een oversteekplaats voor voetgangers niet in gevaar? Op uiterst weinige uitzonderingen na, weten bijna alle Duitsers al 65 jaar lang beter dan wie ook dat ze geen Übermenschen zijn, hoor.

De snelheid van de aankomende bestuurders niet correct kunnen inschatten? Dwarsstrepen nodig? Kettingen nodig? Wil je zeggen dat er in België alleen maar randdebielen rondlopen? Of zouden controles door politiebeamten in burger met 500 Euro boete per overtreding de onbeleerbaren niet op betere gedachten kunnen brengen? Het (boete)geld ligt voor het oprapen op de wegen in België. 1 week streng controleren en beboeten, en de Belgische begroting is weer in orde. Politici moeten er niet voor vrezen, want verkozen of niet: ze slagen er toch niet in om een regering (laat staan een duurzame) te vormen.

Wel Jozef, ik zoek al jaren naar het antwoord op zulke vragen.
Daarom vergelijk ik geregeld onze wegcode en infrastructuur met die in het buitenland.
Maar zolang er in Belgie randdebbielen rondlopen en ook rondrijden zal dat allemaal niets uithalen.

Ik probeer mij zeer nauwgezet aan de wegcode te houden. Zoals je weet rijd ik geregeld in Frankrijk rond waar de laatste 10 jaar ongelofelijk gewerkt is aan verkeersveiligheid, gedrag van de weggebruiker en infrastructuur waar over nagedacht is.
Maar hier in Belgie is over het gedrag van de meeste weggebruikers en de infrastructuur niet te spreken waardoor het opvolgen van de wegcode een hel wordt.
Die weggebruikers zijn dan meestal mensen die eigenlijk denken dat ze veilig bezig zijn. Ik bedoel daarmee dat de meesten gewoon niet beseffen hoe het moet.
Een buitenlander hier in Belgie moet echt het idee krijgen dat de doorsnee Belgische weggebruiker er uit laksheid gewoon zijn voeten aan veegt.
Een vriendin van ons is getrouwd met een Nederlander.
Op een feestje had ik toevallig een gesprek met die man.
Hij vroeg zich af hoe het kwam dat zo weinig bestuurders zich aan de regels houden, snelheid en voorrang.

Waarom is er meer discipline in Duitsland.
Misschien omdat er meer controle is of misschien omdat men een andere opvoeding genoot?

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #84 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 21:04:45 »
Wat doe je?
Hangt er vanaf hoe snel er op de VR-weg gereden wordt en wat het verkeer is dat aanstormt.  Als ik moet kiezen tussen geramd worden door een vrachtwagen of een zwakzinnige weggebruiker omver te rijden kies ik voor het laatste ... Zelfbehoud gaat voor ...
Heeft die voetganger voorrang?
Volgens mij niet. Vermits hij de rijbaan oversteekt op een plaats zonder zebrapad en de auto niet van richting verandert.
Je kan hem moeilijk doodrijden omdat hij geen voorrang heeft maar als je moet kiezen tussen .....
Spijtig genoeg weet deze voetganger NIET dat hij geen voorrang heeft.
Die voetganger weet niet wat hij aanricht.
Het is een randdebbiel om het met de woorden van Jozef te zeggen.

Zelfs al probeer je als bestuurder, voetgangers in de nabijheid van oversteekplaatsen en op oversteekplaatsen voorrang te verlenen en vooral niet te hinderen dan nog kan je zulke zaken niet voorzien. Het gedrag moet wel van twee kanten komen, ook de voetganger moet beseffen wat de gevolgen kunnen zijn van blindelings de weg op te lopen, zelfs aan een oversteekplaats.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #85 Gepost op: vrijdag 24 september 2010 - 03:27:53 »
Ik probeer mij zeer nauwgezet aan de wegcode te houden.

Ik mag zeggen dat ik dat ook altijd doe, op de belachelijk lage snelheidsbeperkingen na. Hoewel ik, sedert er Duitse kentekenplaten op onze auto's staan, en nog tot ik mijn woonplaats in Duitsland zal hebben op 1 augustus 2012, ook de snelheidsbeperkingen in België perfect naleef, omdat ik bij een snelheidscontrole een interceptie vanwege de Duitse kentekenplaten wil vermijden (niet omdat ik de eventuele snelheidsboete niet zou willen betalen, maar omdat er dan vodden van komen wegens niet-inschrijving van het voertuig in België).

Citaat
Een vriendin van ons is getrouwd met een Nederlander.
Op een feestje had ik toevallig een gesprek met die man.
Hij vroeg zich af hoe het kwam dat zo weinig bestuurders zich aan de regels houden, snelheid en voorrang.

Ik heb in Nederland nooit de indruk gehad dat de regels er zoveel beter zouden nageleefd worden dan in België. Bij die indruk komt het feit dat voor vele Nederlanders regels, in welk domein dan ook, slechts adviesprijzen zijn, waar je verder mee doet wat je wil.

Een groot verschil met België dat ik altijd in Nederland gemerkt heb, is dat er veel minder agressie in het wegverkeer is, en de Nederlanders er veel verdraagzamer of zelfs toleranter zijn.

Citaat
Waarom is er meer discipline in Duitsland.
Misschien omdat er meer controle is of misschien omdat men een andere opvoeding genoot?

Wat discipline betreft: het cliché van "Gesetz ist Gesetz" en "Ordnung muss sein" is al heel lang op de meeste Duitsers niet meer van toepassing. Mei 1968 heeft hier ook zijn sporen nagelaten. En het ontbreken van een algemene snelheidsbeperking op de Duitse autosnelwegen berust op twee waarden die hier hoog in het vaandel gevoerd worden:

- tijdens de wederopbouw na de tweede wereldoorlog werd er meer dan ooit de nadruk op gelegd dat vooruitkomen niet onnodig mag beperkt worden, ook niet in het wegverkeer.
- "Freie Fahrt für freie Bürger".

Controle in het verkeer is er hier véél minder dan in België.

Hier in dit Alpendorpje wordt bij de opvoeding uiteraard nog veel meer aandacht geschonken aan traditionele waarden dan in Duitse grootsteden.

Na de misdrijven van de Nazi's tijdens de tweede wereldoorlog, wordt er hier evenwel veel meer belang gehecht aan respect voor de medemens dan in België, en dat merk je ook in het wegverkeer. De grondwet van de Duitse Bondsrepubliek bepaalt dat de menselijke waardigheid onaantastbaar is, en zelfs nog maar een middenvinger opsteken geldt hier al als een aantasting daarvan, en wordt dienovereenkomstig zwaar bestraft.

Ooit had de echtgenote van een Duitse autobestuurder uit Euskirchen bij de Polizei aangifte gedaan van het feit dat ik hen van de autosnelweg zou willen rijden hebben. Ik kreeg al meteen een schrijven van de Polizei waarin vermeld stond dat ik tot 5 jaar gevangenisstraf riskeerde, en Leslie als getuige en ik als bestuurder hebben het verdomd goed moeten kunnen uitleggen om te bekomen dat er geen vervolging tegen mij ingesteld werd wegens beoordeling van de feiten als "Bagatellsache".
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 september 2010 - 03:33:13 door jozef »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #86 Gepost op: zaterdag 15 januari 2011 - 22:48:10 »
Het kwaad blijft bestaan: VOORRANG KAN JE NIET AFSTAAN WANT JE HEBT GEEN VOORRANG VOLGENS DE WET. JE MOET HET EERST KRIJGEN EN DAN PAS KAN JE HET AFSTAAN.
Het doet me eigenlijk wel wat pijn dat je dergelijke uitspraak doet .
Ze komt doorgaans van mensen die het zelf niet al te nauw nemen met de voorrang - ik hoop dat jij dan de uitzondering bent.

De bestuurder met voorrang moet dus eerst die voorrang verleend krijgen, maar de voorrangsplichtige bestuurder mag wel voorrang nemen terwijl hij die niet heeft ...

Men kan zeer zeker voorrang hebben.
Op een voorrangsweg met B9, bij een B15, bij een B21.

Bij de verkeersregels in de wegcode heeft men het evenwel steevast over een voorrangsplicht - een dwaas onderscheid.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #87 Gepost op: zondag 16 januari 2011 - 21:02:07 »
@Inazuma,

je schrijft dat je voorrang kan hebben, op een voorrangsweg met een B9, bij een B15, bij een B21.

Mijn vraag is nu :
Is deze opsomming nonchalant gekozen of kan je op rotondes (echte) of bij voorrang van rechts eventueel met B17 niet spreken van voorrang hebben tov een aantal bestuurders?

Nuance : voorrang hebben in alle situaties betekent niet dat je niet defensief moet zijn want iedereen kan wel eens een fout maken.
Zelfs bij een B9,B15 moet je voorzichtig zijn, maar voorrang is voorrang en daar moet je eigenlijk in zekere mate (niet blind)kunnen op rekenen.

Stel dat je inderdaad geen voorrang zou hebben volgens de wet zoals Kunde schrijft, dat je die eerst moet krijgen, moet je dan overal staan wachten als de voorrangsplichtige nog in aantocht is om er zeker van te zijn dat deze stopt? Dat kan toch niet, hoe zit dat dan met de doorstroming en vlot verkeer?
Dan zou je op een rotonde bij elke toekomende straat moeten wachten tot je zeker bent dat de aankomende voorrangsplichtige (met omgekeerde driehoek)daadwerkelijk stopt alvorens je zelf op de rontende verder kan rijden.
« Laatst bewerkt op: zondag 16 januari 2011 - 21:32:13 door mazda »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #88 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 00:09:22 »
@Inazuma,
je schrijft dat je voorrang kan hebben, op een voorrangsweg met een B9, bij een B15, bij een B21.

Mijn vraag is nu :
Is deze opsomming nonchalant gekozen of kan je op rotondes (echte) of bij voorrang van rechts eventueel met B17 niet spreken van voorrang hebben tov een aantal bestuurders?
De opsomming is zodanig gekozen dat duidelijk wordt dat men wel degelijk zeer zeker voorrang kan hebben.

Citaat
Zelfs bij een B9,B15 moet je voorzichtig zijn, maar voorrang is voorrang en daar moet je eigenlijk in zekere mate (niet blind)kunnen op rekenen.
Het Hof van Cassatie heeft overigens al meermaals gesteld dat de voorrangsgerechtigde bestuurder mag verwachten dat de voorrangsplichtige bestuurder de voorrangsplicht ook zal respecteren.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #89 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 12:20:33 »
@ Inazuma,

Eigenlijk ontwijk jij met dit antwoord mijn vraag die ik nu rechtstreekser zal stellen.

Heb je voorrang van rechts? (op kruispunten met of zonder B17 waar geen andere borden staan die de voorrang regelen, fietspaden buiten beschouwing)
Heb je voorrang op een rotonde?

Want op deze plaatsen staat geen B9,B15 of B21.

M.a.w. ,mag de voorrangsgerechtigde bestuurder verwachten dat de voorrangsplichtige de voorrangsplicht zal respecteren als er geen borden B9, B15, of B21 staan?