Auteur Topic: oversteekplaatsen  (gelezen 36239 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #90 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 13:15:28 »
M.a.w. ,mag de voorrangsgerechtigde bestuurder verwachten dat de voorrangsplichtige de voorrangsplicht zal respecteren als er geen borden B9, B15, of B21 staan?
Ja.
Het ontdoet je volgens de Belgische wegcode echter niet van de verplichting een KP voorzichtig op te rijden.
Maar je hebt zonder meer voorrang.

Dat je eerst voorrang zou moeten krijgen is juridisch onzin.
De voorrangsnegeerder moest die dan immers ook eerst krijgen voor die onterecht voorrang nam ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #91 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 13:35:49 »
Op een T-kruispunt (B17) waar je bvb rechtdoor rijdt en waar enkel van links een weg uitmondt ´heb´ je natuurlijk ook voorrang op het verkeer uit die weg. (B17 staat ook bij de voorrangsborden)

Op een rotonde (D5 en ...) ´heeft´ het verkeer op de rotonde voorrang tov de uitmondende wegen.

Dat laatste kan men enkel tussen de regels lezen in Art 12
Citaat
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

Dat kan natuurlijk oninterpreteerbaar zoals bvb in D :

Citaat
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_08.php
§8 Vorfahrt
 (1) An Kreuzungen und Einmündungen hat die Vorfahrt, wer von rechts kommt. Das gilt nicht,

1.wenn die Vorfahrt durch Verkehrszeichen besonders geregelt ist (Zeichen 205, 206, 301, 306) oder

2.für Fahrzeuge, die aus einem Feld- oder Waldweg auf eine andere Straße kommen.

(1a) Ist an der Einmündung in einen Kreisverkehr Zeichen 215 (Kreisverkehr) unter dem Zeichen 205 (Vorfahrt gewähren) angeordnet, hat der Verkehr auf der Kreisfahrbahn Vorfahrt. Bei der Einfahrt in einen solchen Kreisverkehr ist die Benutzung des Fahrtrichtungsanzeigers unzulässig

(1a) Is aan de inmonding in een rotonde teken 215 (rotonde)(B: D5) door het teken 205 (voorrang geven)(B: B1) verplicht, heeft het verkeer op de rotonde voorrang. ..

voor 31.8.2009 had de rotonde zelfs een aparte § 9a, maar is sindsdien volledig geintegreerd in § 8. (om papier ze sparen  ;))
http://www.fahrtipps.de/stvo/stvo_9a.php
  
« Laatst bewerkt op: maandag 17 januari 2011 - 13:41:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #92 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 15:18:37 »
Er is trouwens in de wegcode uitdrukkelijk sprake van bestuurders die voorrang hebben:

Citaat
AR 67.2. Een onderbord van volgend model mag de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben.
[...]
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #93 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 19:17:38 »
An Kreuzungen und Einmündungen hat die Vorfahrt, wer von rechts kommt, en dan de uitzonderingen.
 Of, hat der Verkehr auf der Kreisfahrbahn Vorfahrt. 
In Duitsland kan het duidelijk en éénduidig gedefinieerd worden.
In Belgie moet de voorrang volgens de wegcode verleend worden.

Hier durft men niet duidelijk schrijven wie voorrang heeft. Bang voor de gevolgen. En terecht.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 januari 2011 - 19:19:49 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #94 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 20:02:04 »
An Kreuzungen und Einmündungen hat die Vorfahrt, wer von rechts kommt, en dan de uitzonderingen.

In Belgie moet de voorrang volgens de wegcode verleend worden.
stom woord in die ene regel 12. hé.

Een andere regel zegt wel dan men voorrang heeft door voorrangsborden, of hetzelfde als D zegt in § 8.

Citaat
Hier durft men niet duidelijk schrijven wie voorrang heeft. Bang voor de gevolgen. En terecht.
Waarom bang voor de gevolgen ?   ??? :-\

Is Be daardoor verkeersveiliger als Duitsland misschien ?
« Laatst bewerkt op: maandag 17 januari 2011 - 20:15:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #95 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 20:10:02 »
Integendeel

Als ze morgen duidelijk schrijven wie voorrang heeft waardoor voor sommigen dan pas hun euro zal vallen zijn de gevolgen niet te overzien.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #96 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 20:17:12 »
Hier durft men niet duidelijk schrijven wie voorrang heeft. Bang voor de gevolgen. En terecht.
Hier hoor je maar al te vaak het gebazel dat men voorrang moet krijgen.
Het resultaat is er dan ook naar.
Waar voorrangsnegatie in het buitenland eigenlijk zelden een probleem is, is het intussen bijna de regel in Vlaanderen - in het bijzonder aan een VVR.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #97 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 20:27:51 »
Integendeel

Als ze morgen duidelijk schrijven wie voorrang heeft waardoor voor sommigen dan pas hun euro zal vallen zijn de gevolgen niet te overzien.
Dat schrijft de wegcode ook, maar niet heel "duidelijk".
Maar ik vroeg eigenlijk waarom de gevolgen niet meer te overzien zijn, denk je echt dat Be nog onveiliger kan worden als het nu al is ?  ???

Daarbij schrijft de wegcode:

Citaat
Titel III. Verkeerstekens
Hoofdstuk II: Verkeersborden
•Artikel 65. Verkeersborden : algemene bepalingen
•Artikel 66. Gevaarsborden
•Artikel 67. Verkeersborden betreffende de voorrang
67.2. Een onderbord van volgend model mag de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben.

en
Citaat
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

en "verkeersregel" :
Citaat
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

m.a.w art 12 is wereldvreemd, zelfs een traktorbestuurder uit een aardeweg moet eerst voorrang verlenen aan de Camion of volle Schoolbus die op een 2+2 aanstormt aan 90 kmh... de schoolbusbestuurder moet dubbel voorzichtig zijn als de traktorbestuurder geen voorrang verleent.  ::)

Citaat
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 januari 2011 - 20:48:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #98 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 20:38:51 »
Duitsland heeft de 31.8.2009 zijn voorrangs-§ 8 aangepast (rotonde-§ ingepast)

In Be kunnen we nog járen wachten zeker ?  :P
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #99 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 22:04:23 »
Citaat
Hier hoor je maar al te vaak het gebazel dat men voorrang moet krijgen
Is geen gebazel, zo staat het in het reglement voor wat de voorrang aan rechts betreft. Als ik het dus niet krijg zal ik liever stoppen dan het te pakken. Neemt niet weg dat ik wel laat zien dat ik het graag krijg. Uiteraard moet je dan ook rechtlijnig blijven in je gedrag. Komt er dan een bestuurder van rechts, zal ik hem/haar ook voorrang verlenen. Het is dan ook niet de eerste keer, en waarschijnlijk ook niet de laatste, dat ik dan 30 seconden moet wachten vooraleer de van rechts komende bestuurder toch eindelijk zijn cadeau wil aanpakken en doorrijden.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #100 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 22:32:54 »
Citaat
Hier hoor je maar al te vaak het gebazel dat men voorrang moet krijgen
Is geen gebazel, zo staat het in het reglement voor wat de voorrang aan rechts betreft.

In welk reglement?

Want in de wegcode vind ik, naast iets over bestuurders die voorrang hebben, wel veel over bestuurders die voorrang moeten verlenen, maar niets over bestuurders die voorrang moeten krijgen.

Het is overigens de voorrang van rechts, niet aan. Je geeft geen voorrang aan rechts, doch aan de bestuurder die van rechts komt. Zie ook Van Daele.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #101 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 22:33:11 »
Ook deze "hadden" voorrang:
Citaat
Hof van Verbreking, 25/01/1967
Is onwettelijk het vonnis dat in geval van een aanrijding waarin elke bestuurder een overtreding van de wegcode heeft begaan, beslist dat, wanneer één der bestuurders een overtreding van de regels betreffende de voorrang heeft begaan, dergelijke overtreding noodzakelijk elk oorzakelijk verband tussen de door de andere bestuurder begane overtreding en de aanrijding uitsluit.
Hof van Beroep Antwerpen, 11/10/1984
De voorrang van het spoorverkeer op de andere weggebruikers in het Antwerpse havengebied heeft, ten aanzien van de aansprakelijkheid voor een ongeval, niet tot gevolg dat het de N.M.B.S. toegestaan is ter gelegenheid van rangeermaneuvers geen acht te slaan op zichtbare hindernissen.

Hof van Beroep Brussel  17/01/1991
Er bestaat aanleiding tot gedeelde aansprakelijkheid wanneer twee fouten hebben bijgedragen tot de door een aanrijding veroorzaakte schade, namelijk een inbreuk door de automobilist op artikel 12 van de Wegcode, dat hem verplicht de tramsporen te ontruimen om de tram voorrang te verlenen, en een inbreuk door de trambestuurder op artikel 27.2 van Koninklijk Besluit van 15 september 1976, dat elke bestuurder van een voertuig op rails de verplichting oplegt te vertragen of stil te houden wanneer er gevaar dreigt.
Hof van Beroep Antwerpen 02/02/1994
Als de verkeersborden aan een kruispunt zo waren opgesteld dat beide bestuurders, zonder zich op een voorrang te kunnen beroepen, zich op het kruispunt moesten begeven, en als blijkt dat een van de bestuurders bij het naderen van dat kruispunt zijn rijgedrag niet liet inspireren door het op hem toepasselijke verkeersbord en met een hoge snelheid dat kruispunt opreed, moet besloten worden dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen de aanrijding en de verkeerstekens die bij het kruispunt stonden.
Hof van Beroep Brussel  11/05/1995
De voorranghebbende die plots links een tram, die het kruispunt oversteekt, inhaalt en die op de linkervoorzijde van de voorrangsplichtige, die slechts in de mate van het nodige naar voren was gekomen, is ingereden, draagt de volledige aansprakelijkheid van het ongeval.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #102 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 22:34:10 »
Ja Jozef, je geeft het dus en pakt het niet.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #103 Gepost op: maandag 17 januari 2011 - 23:02:49 »
Ja Jozef, je geeft het dus en pakt het niet.

Ik lees wat anders: als men geen voorrang heeft kan men het niet geven.

Citaat van: Jozef
Het is overigens de voorrang van rechts, niet aan. Je geeft geen voorrang aan rechts, doch aan de bestuurder die van rechts komt. Zie ook Van Daele.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 januari 2011 - 23:05:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekplaatsen
« Reactie #104 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 11:33:35 »
Citaat
Je geeft geen voorrang aan rechts, doch aan de bestuurder die van rechts komt.
Ik zal jullie redenering doortrekken naar het volgende: ik heb de verplichting belasting te betalen dus pak ik belastingen. Iedereen akkoord?
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.