Dus hebben wij in Belgie voorrang van rechts.
Wie als bestuurder van van rechts komt heeft voorrang, behalve uitzonderingen op de regel.
Bestuurders moeten voorrang verlenen aan de van rechts komende bestuurder, behalve...
Maar de regel heet wel duidelijk "VOORRANG VAN RECHTS" en niet voorrang aan rechts.
Bijgevolg zou je kunnen stellen dat je niet moet wachten tot wanneer die daadwerkelijk verleend wordt. Je komt van rechts dus heb je voorrang.
We hebben "VOORRANG" als we van rechts komen.
Ook voor B9 en B15 geldt voorrang hebben.
Maar voor oversteekplaatsen voor voetgangers ben ik hier nog niet uit.
Ik vind nergens een zinswending die zegt dat voetgangers voorrang hebben, alleen dat bestuurders voorrang moeten geven.
Wat ik vooral graag zou zien is dat voetgangers blijven wachten, tot wanneer duidelijk is dat het naderende voertuig dat zich in een bepaalde afstand bevindt tov van de oversteekplaats daadwerkelijk voorrang verleent, alvorens over te steken.
De naderende bestuurder moet verlenen, maar de voetganger mag pas stappen als de bestuurder werkelijk remt en stopt.
Dit is volgens mij de veiligste manier van handelen.
Daarbij komt dat een bestuurder die op een bepaald ogenblik voetganger is het gevaar beter kan inschatten dan een voetganger die geen rijbewijs heeft.
Gezond verstand zul je zeggen, maar sommige voetgangers maken het echt te bond.
Wat vinden jullie van Leuven, men schaft de oversteekplaatsen af binnen de zone 30.
Binnen een zone 30 heeft een bestuurder eigenlijk geen excuus om niet te stoppen aan oversteekplaatsen. Met oversteekplaats zouden bejaarden en kinderen veilig kunnen oversteken.
Tov vitale volwassenen kan ik deze regel wel begrijpen. Maar alle oversteekplaatsen weghalen is volgens mij geen goed idee.
Men haalt oversteekplaatsen weg binnen de zone 30 en men laat onbewaakte oversteekplaatsen liggen op wegen waar 70 of 90 gereden mag worden terwijl men van de autobestuurder ten allen tijde verwacht dat deze kan stoppen, terwijl sommige voetgangers geen enkel besef hebben van de afstand die voertuigen nodig hebben om te stoppen. Probeer dat maar eens te rijmen.
Volgens mij moet men op wegen waar sneller dan 50 gereden mag worden eens goed nadenken alvorens men zo'n oversteekplaats aanlegt.
Is die nodig? Dwarst deze een voorrangsweg? Is de zichtbaarheid voldoende? enz.
Als men toch overweegt om een onbewaakte oversteekplaats aan te leggen kan men best de snelheid door middel van borden naar beneden halen tot 50 km uur, 30 meter ervoor tot 30 meter erna of verkeerslichten met de verplichte oranje fase voor de bestuurders die de overgang beter regelt plaatsen.
Kunnen jullie steeds stoppen voor het oranje licht? Hetzelfde geldt voor oversteekplaatsen.