Auteur Topic: Twee bekeuringen voor 1 overtreding; kan dit?  (gelezen 7376 keer)

Offline JPCornelis

• Starter
  • *
Twee bekeuringen voor 1 overtreding; kan dit?
« Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 18:36:10 »
Onlangs stond ik foutief geparkeerd. Hiervoor kreeg ik in de voormiddag een bekering van een bepaalde agent en in de namidaag één van een andere agent. Moet ik beide bekeuringen betalen?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Twee bekeuringen voor 1 overtreding; kan dit?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 19:17:38 »
Ik zou denken dat men voor 1 en dezelfde ovetreding, slechts 1x beboet kan worden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 15 september 2010 - 22:24:21 »
Op het bijgaand formulier van de tweede bekeuring schrijft je : reeds bekeurd met de referenties van de eerste bekeuring en je stuurt dit op naar het betrokken commisariaat.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 01:49:43 »
Hartelijk welkom op dit forum, Jean-Pierre.  ;)

Ik sluit me aan bij de vorige antwoorden: zoals in het algemeen in het strafrecht, kan je voor één en hetzelfde misdrijf (in dit geval een verkeersovertreding) nooit meer dan één keer gestraft worden.

Ik zou jou dan ook aanraden om de aanbeveling van mazda op te volgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 02:01:28 »
Ik zou bovenstaande raad ook opvolgen.

Welkom trouwens.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 12:17:35 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 september 2010 - 21:05:39 door Rafael »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 20:42:02 »
Ik denk dat je alleen een ticket voor een halve dag kan krijgen als je geen parkeerticket hebt genomen.
Niet op plaatsen met parkeerschijf.
Men gaat er dan vanuit dat je kiest voor een halve dag ticket.
De modaliteiten staan op de parkeermeter.
Het is geen boete en wordt niet uitgeschreven door de politie, maar door de mensen van VINCI.
Als je de ganse dag parkeert en geen ticket aan de automaat neemt krijg je in de voormiddag en in de namiddag een halve dag ticket.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 20:44:49 »
Hier heb ik toch mijn bedenkingen over. Als je in aanliggende gemeentes hier parkeert en je schijf niet legt, "krijg" je een "halve dag ticket" dat je 10 euro kost. Als je dat dus voormiddag aangesmeerd krijgt, en je staat er namiddag nog, is die halve dag om en kan ik me inbeelden dat je opnieuw een "halve dag ticket" aangesmeerd krijgt. Hoe zit het dan of dit mag of niet ?

Het ging, als ik 't goed begrepen heb, om foutief parkeren en 2x een boete over dezelfde overtreding, dus niet om een parkeerretributie.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 16 september 2010 - 21:05:30 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 17 september 2010 - 00:08:00 »
Mag ik de leden van het forum bedanken voor de tips. JP is een zeer gewaardeerde collega van mij die zijn probleem aan me voorstelde tijdens een cursus programma management. Ik maakte me sterk dat het forum hem wel een antwoord zou verschaffen en dat blijkt te gebeuren. Ik hoop JP hier nog meer te zien, liefst dan niet voor problemen.

Toch nog een zeer gemeende, welkom JP.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 17 september 2010 - 01:31:18 »
JP is een zeer gewaardeerde collega van mij

Fijn dit te mogen vernemen. Hoe beter we elkaar kennen, hoe beter de communicatie kan verlopen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 11:39:13 »
Ondertussen ben ik te weten gekomen dat in Mechelen elke auto die in overtreding staat volgens de wegcode en die geen ticket heeft in de binnenstad die volledig  zone betalend parkeren is door de mensen van Vinci een parkeerretributie krijgen, en daarenboven nog eens een boete als de politie langskomt.

De mensen van Vinci mogen geen boetes uitschrijven. Dat doen ze niet zegt de burgemeester. Ze schrijven een parkeerretributie van een halve dag voor elke auto die geen ticket heeft binnen de zone betalend parkeren dat die nu in overtreding staat of niet. In de zone betalend parkeren zijn nergens parkeerplaatsen waar niet betaald moet worden en de auto's die in overtreding staan konden vroeger enkel door de politie worden opgeschreven en ontliepen zo in vele gevallen de controle op betalend parkeren.

Wettelijk of niet?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 12:40:51 »
Dan zit je dus, als ik 't goed begrijp enerzijds met een parkeerretributie, wegens geen parkeerticket betaald.  En anderzijds een boete omdat je foutief geparkeerd stond.  Ik ben geen advocaat, maar ik denk wel dat zulks mogelijk is.

Hoewel, in dit voorbeeld is er 2x sprake van een agent.  Tenzij ik 't verkeerd begrijp, gaat 't niet om een parkeerretributie + een boete, maar om 2x een boete voor dezelfde overtreding.  En daarvan denk ik dat het NIET kan.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 13:01:52 »
Dan zit je dus, als ik 't goed begrijp enerzijds met een parkeerretributie, wegens geen parkeerticket betaald.  En anderzijds een boete omdat je foutief geparkeerd stond.  Ik ben geen advocaat, maar ik denk wel dat zulks mogelijk is.
Moet je een parkeerticket betalen voor een plaats die egl geen parkeerplaats is  ???

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 23 september 2010 - 13:12:31 »
Moet je een parkeerticket betalen voor een plaats die egl geen parkeerplaats is  ???
Nee is al volk vrijgesproken daardoor (Antwerpen)

Maar als je geen parkeerticket neemt in Mechelen dan schrijft Da Vinci een  parkeerretributie uit, als je die betaald moet je de boete van de politie niet betalen, je hebt dan immers wel betaald. (Te kort door de bocht?)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien