Is België weer slimmer dan de rest van Europa?
De aanwezigheid van opvallende markeringen is verboden op voertuigen van de categorieën M1 en O1. Een uitzondering hierop is voorzien voor onderstaande voertuigen :
De voertuigen van de politiediensten, de niet gebanaliseerde voertuigen van de dienst wegcontrole van het Bestuur van Vervoer te Land, de niet gebanaliseerde voertuigen van de Administratie der Douane en Accijnzen aangeduid door de Minister van Financiën, de niet gebanaliseerde voertuigen van de militaire politie en van de diensten voor het ophalen en vernietigen van explosieven aangeduid door de Minister van Landsverdediging, de voertuigen van de Federale Overheidsdienst van Justitie bestemd voor het vervoer van gedetineerden en voor het Openbaar Ministerie, het dienstvoertuig van de provinciegouverneurs, de herkenbare voertuigen van de inspectiediensten van de gewesten en van de maatschappijen voor openbaar vervoer belast met wegcontrole, de ambulances, de voertuigen voor dringende medische interventie van de dienst 100, de brandweervoertuigen, de voertuigen van de Civiele Bescherming, de voertuigen van de veiligheidsdienst van de spoorwegen, de voertuigen voor hulpverlening van Infrabel, de voertuigen voor hulpverlening bij ernstig incident veroorzaakt door water, gas, elektriciteit of radioactieve stoffen.
Alle andere voertuigen behorend tot categorieën waarvoor opvallende markeringen noch verboden noch verplicht zijn, mogen ermee worden uitgerust.
In plaats van verplichte lijnmarkeringen mag een gedeeltelijke contourmarkering worden aangebracht, en in plaats van verplichte gedeeltelijke contourmarkering mag een volledige contourmarkering worden aangebracht.
Wat moet ik hier nu weer onder verstaan?
Wat zijn opvallende markeringen?
Wat is het nut van zo een halve maatregel?
Voor alle voertuigen toegelaten en voor sommige verplicht maar verboden op M1 en 01! :x
Ik lees wel
Dit K.B. zet de Europese Richtlijnen 2007/35/EG en 2008/89/EG inzake de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen op motorvoertuigen en aanhangwagens om in Belgisch recht. , bij 2008/89/EG paraaf 2 lees ik dan verder :
teneinde de verkeersveiligheid te vergroten door motorvoertuigen zichtbaarder te maken, moet de verplichting om specifieke dagrijlichten op deze voertuigen aan te brengen, in Richtlijn 76/756/EEG worden opgenomenDus Europa legt op dat voertuigen zichtbaarder moeten worden en België vindt dat ook zo behalve M1 en 01? :-?
Wat bvb. met zorgvuldig aangebrachte reclame? Dat is erop gekleefd om op te vallen.

Wat bvb. met een legaal gekochte Citroën C4 WRC, een Mini Cooper S? Voor mij zijn dat ook al opvallende markeringen. :roll: