Auteur Topic: gevolgen voor brevet instructeur, overdreven snelheid  (gelezen 3639 keer)

Offline manza

• Starter
  • *
gevolgen voor brevet instructeur, overdreven snelheid
« Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 12:53:34 »
hallo beste (toekomstige) collega's instructeurs

mij eerst snel voorstellen: ik ben momenteel aan mijn stage bezig voor brevet II dus binnenkort komt de voorbeeldles eraan.

wat ik mij nu wel afvraag is het volgende: ok het mag niet, en wij moeten zeker het goede voorbeeld geven maar stel dat door een verstrooidheid, een verkeersbord niet gezien te hebben enz... ik een overtreding bega voor overdreven snelheid. bvb in de bebouwde kom zou ik 81km/u rijden, meer dan 30km teveel dus onmiddelijke intrekking van het rijbewijs voor 15 dagen. wat zijn daar de gevolgen voor mijn brevet? zou ik dan nog mijn voorbeeldles mogen geven (uiteraard na de 15dagen)? en wat als ik mijn "volledig" brevet al heb? wordt dit ingetrokken en mag je je job vergeten?
nogmaals voor de duidelijkheid: het zou echt niet mogen maar wij zijn ook maar mensen e
groeten en bedankt

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: gevolgen voor brevet instructeur, overdreven snelheid
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 13:53:09 »
Via de rijschool waar ik m'n opleiding volgde, heb ik er wel weet zo'n geval.  Let wel: ik heb absoluut geen idee wie/wat het precies was.  Het was onze lesgever die dit benadrukte, vandaar.  

Waarover ging het?  Welnu, een lesgever theorie/praktijk die in z'n vrije tijd stomdronken een ernstig ongeluk had veroorzaakt.  Men tilde daar toen bijzonder zwaar aan, en die persoon in kwestie was meteen ook z'n brevet, en bijgevolg ook z'n job kwijt.

Het betreft hier een eerder uitzonderlijk geval, denk ik.  Maar zeg dus nooit "nooit".

Waar nu precies de limiet ligt vooraleer men tot zulke draconische maatregelen overgaat, weet ik ook niet.  Maar ik zou je toch adviseren om 't toch zoveel mogelijk te vermijden.  Ook al verlies je niet noodzakelijk meteen je brevet, de kans zit er dik in dat je daardoor vreselijk slechte reclame voor jezelf maakt.  Als dat uitlekt, heb je immers een stempel op je voorhoofd voor je 't goed en wel beseft.

Want zeg nu zelf.  Zou jij zoonlief/dochterlief graag toevertrouwen aan een instructeur in de wetenschap dat die zelf de verkeersborden wel 's over 't hoofd ziet?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline manza

• Starter
  • *
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 14:18:44 »
uiteraard zou ik dat niet willen, maar ik merk dat ze de laatste tijd meer en meer "zone 50" en "zone 70" creeëren. op zich niet slecht omdat men zo de wildgroei van verkeersborden wilt tegengaan, maar ik merk dat de meeste leerlingen na enkele minuten vergeet in welke zone ze nu eigenlijk zitten. omdat wij telkens in dezelfde zone rijden weten wij welk bord waar staat. maar stel u in de situatie van de leerling maar dan als gewone chauffeur, en je komt in een stad waar je het niet gewoon bent, je passeert bordje zone 50 maar na enkele minuten ben je zo erg met de verkeerssituatie bezig dat men al snel (denkt) het "einde zonebord" over het hoofd ziet en men afgaat op de rijbaan (4rijstroken al dan niet gescheiden door een fysieke afscheiding).

u voorbeeld is zeker heel extreem, ongewild even te snel rijden kan iedereen eens gebeuren maar ongewild stomdronken rijden niet, men kan moeilijk zeggen: "oei sorry ik had die laatste pintjes over het hoofd gezien  ;)" het is dan heel terecht dat ze die persoon zijn brevet afgenomen hebben. ik ken zo een ander voorbeeld maar minder extreem, een instructeur die dronken lesgaf! onnodig te zeggen dat die persoon ook zijn brevet kwijt was.

grts

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 14:48:57 »
Ik ken zo een ander voorbeeld maar minder extreem, een instructeur die dronken lesgaf! onnodig te zeggen dat die persoon ook zijn brevet kwijt was.

Dat noem ik MINSTENS even extreem!

1) Die man is op dat ogenblik aan het werken.  Probeer maar eens in om 't even welke fabriek (teveel) bier te drinken tijdens je werkuren.  Hoe lang gaat 't duren vooraleer je op staande voet ontslag krijgt, denk je?  (wegens dwingende redenen uiteraard, dus doppen zal er ook niet bij zijn)
2) Die man is op dat ogenblik verdorie aan het lesgeven.  In het verkeer dan nog!  Als autorijden op zich al niet meer lukt door de alcohol, wat gezegd van het lesgeven?  Sommige kandidaten kunnen de meest onvoorspelbare dingen uithalen.  Dan is het wel meer dan wenselijk dat er naast hun een rustig iemand zit, die in staat is om zich door het hectische verkeer te begeven.  En bovendien veilig en acuraat kan ingrijpen in 't geval de kandidaat gevaarlijke toeren uithaalt.  In feite dus al preventief (mondeling) gevaarlijke situaties voorkomen, en als dat niet lukt: zelf tijdig reageren.  Die drie pedalen + een wakkere instructeur zijn als het ware de levensverzekering voor zowel zichzelf, de kandidaat als duizenden anderen op de openbare weg.
3) Vaak is de lesgever de eerste met wie zo'n kandidaat in contact komt als 't over verkeer gaat.  Eigenlijk zou dat al via 't onderwijs kunnen gebeuren en via diens ouders.  Maar daar loopt 't vaak helemaal mis.  Dus de eerste met wie zo'n kandidaat in contact komt, is de lesgever.  Als die dan zo'n lakse houding aanneemt, en dronken gaat lesgeven,....  Nee, dat kan wat mij betreft geenszins door de beugel.

Dat die persoon op dat ogenblik zijn brevet en meteen ook z'n job verliest, wiens schuld is dat dan?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 15:16:02 »
1) Die man is op dat ogenblik aan het werken.  Probeer maar eens in om 't even welke fabriek (teveel) bier te drinken tijdens je werkuren.  Hoe lang gaat 't duren vooraleer je op staande voet ontslag krijgt, denk je?  (wegens dwingende redenen uiteraard, dus doppen zal er ook niet bij zijn)

Als de baas meedrinkt kan dat allemaal, het zou niet de eerste keer zijn dat ik dat meemaak en niet enkel na het werk maar ook tijdens de werkuren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 15:23:54 »
Als de baas meedrinkt kan dat allemaal, het zou niet de eerste keer zijn dat ik dat meemaak en niet enkel na het werk maar ook tijdens de werkuren.

Als de baas meedrinkt, ja.  

1) Hoe reageert men als er ene bier gaat drinken op een moment dat de baas niet meedrinkt?
2) Er is een verschil tussen "een pintje drinken" en "dronken zijn"
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 oktober 2010 - 15:25:41 door bert.covens »

wooter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 15:39:00 »
In België is iedereen gelijk voor de wet.

Behalve als je rijinstructeur bent. Als rijinstructeur kan je niet alleen geen les geven tijdens je rijverbod, maar kan je de volgende jaren ook geen les geven. En als je na die jaren op de bank dan toch eens aan de gang wil gaan als rijinstructeur staat daar natuurlijk je veroordeling op je strafregister.

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 22:14:13 »
Citaat
Deze voorwaarden waaraan directeurs, adjunct-directeurs, instructeurs en stagiairs moeten voldoen, zijn bepaald in de artikelen 12 en 13 van het koninklijk besluit van 11 mei 2004 betreffende de voorwaarden voor erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen.
Artikel 12:
1.niet bij een in kracht van gewijsde gegaan gerechtelijke beslissing veroordeeld zijn:
a) wegens een in Boek II, Titel III, Titel VII, hoofdstuk V en VI, Titel VIII, hoofdstuk 1 en Titel IX, hoofdstuk I en II van het Strafwetboek bepaalde inbreuk;
b) wegens een inbreuk op de artikelen 30,32,33,34,35,36,37.37bid,47,48of 49 van de op 16 maart 1968 gecoördineerde wet betreffende de politie op het wegverkeer;
c) wegens een inbreuk op de bepalingen van het koninklijk besluit van 11 mei 2004;
2.niet vervallen zijn of geweest zijn uit het recht om een motorvoertuig te besturen. Dit verbod is evenwel niet van toepassing bij de uitwissing van de veroordeling of bij herstel in eer en rechten op voorwaarde dat voldaan is aan de onderzoeken die de rechter zou kunnen opgelegd hebben in toe-passing van artikel 38 van de op 16 maart 1968 gecoördineerde wet betreffende de politie over het wegverkeer;
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 12 oktober 2010 - 23:01:27 »
ongewild even te snel rijden kan iedereen eens gebeuren maar ongewild stomdronken rijden niet, men kan moeilijk zeggen: "oei sorry ik had die laatste pintjes over het hoofd gezien  ;)" het is dan heel terecht dat ze die persoon zijn brevet afgenomen hebben.

Vooreerst van harte welkom op dit forum, manza!  ;)

Als mensen alcohol drinken, verloopt dat dikwijls als volgt. Afhankelijk van de parameters die daarbij een rol spelen, is iemand bijvoorbeeld na 3 pintjes nog redelijk goed in staat om veilig te rijden, en heeft hij de indruk dat er nog wel één pintje bijkan. Achteraf blijkt dat vierde pintje dan het pintje geweest te zijn dat ervoor zorgt dat hij niet meer beseft dat hij nu teveel gedronken heeft om nog veilig te rijden, en verdere pintjes niet meer telt.

Ik wil hiermee niet zeggen dat met teveel alcohol in het bloed rijden minder erg zou zijn dan sneller dan toegestaan rijden. Integendeel, dat laatste is dikwijls veiliger dan de maximum toegestane snelheid niet te overschrijden, wijl met teveel alcohol in het bloed rijden altijd gevaarlijk is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."