Ik ken zo een ander voorbeeld maar minder extreem, een instructeur die dronken lesgaf! onnodig te zeggen dat die persoon ook zijn brevet kwijt was.
Dat noem ik MINSTENS even extreem!
1) Die man is op dat ogenblik aan het werken. Probeer maar eens in om 't even welke fabriek (teveel) bier te drinken tijdens je werkuren. Hoe lang gaat 't duren vooraleer je op staande voet ontslag krijgt, denk je? (
wegens dwingende redenen uiteraard, dus doppen zal er ook niet bij zijn)2) Die man is op dat ogenblik verdorie aan het lesgeven. In het verkeer dan nog! Als autorijden op zich al niet meer lukt door de alcohol, wat gezegd van het lesgeven? Sommige kandidaten kunnen de meest onvoorspelbare dingen uithalen. Dan is het wel meer dan wenselijk dat er naast hun een rustig iemand zit, die in staat is om zich door het hectische verkeer te begeven. En bovendien veilig en acuraat kan ingrijpen in 't geval de kandidaat gevaarlijke toeren uithaalt. In feite dus al preventief (mondeling) gevaarlijke situaties voorkomen, en als dat niet lukt: zelf tijdig reageren. Die drie pedalen + een wakkere instructeur zijn als het ware de levensverzekering voor zowel zichzelf, de kandidaat als duizenden anderen op de openbare weg.
3) Vaak is de lesgever de eerste met wie zo'n kandidaat in contact komt als 't over verkeer gaat. Eigenlijk zou dat al via 't onderwijs kunnen gebeuren en via diens ouders. Maar daar loopt 't vaak helemaal mis. Dus de eerste met wie zo'n kandidaat in contact komt, is de lesgever. Als die dan zo'n lakse houding aanneemt, en dronken gaat lesgeven,.... Nee, dat kan wat mij betreft geenszins door de beugel.
Dat die persoon op dat ogenblik zijn brevet en meteen ook z'n job verliest, wiens schuld is dat dan?