Auteur Topic: Meer file door trager rijden in Kennedytunnel  (gelezen 3340 keer)

Offline os2lover

• Expert
  • Geslacht: Man
    • BASM
Meer file door trager rijden in Kennedytunnel
« Gepost op: woensdag 06 december 2006 - 12:18:33 »

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 augustus 2011 - 21:52:47 door jozef »
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Meer file door trager rijden in Kennedytunnel
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 06 december 2006 - 22:29:51 »
Zo zie je hoe dramatisch één flessenhals van amper enkele honderden meter lang het verkeer over een trajekt van 50 km kan ontredderen.

Dat is ook wat er elke dag gebeurt, vooral dan op de autosnelwegen met slechts 2 rijstroken in elke richting, als er zo nodig weer eens een vrachtwagenbestuurder de linker rijstrook kilometerslang wil inpalmen om zelf nog geen 5 minuten tijd de winnen op het hele trajekt.

Dat is ook wat er in Duitsland gebeurt als er, op een autosnelweggedeelte waar geen snelheidsbeperking geldt, weer eens een bestuurder met Belgische of Nederlandse kentekenplaat het in zijn hoofd haalt om tegen slechts 120 km/h te gaan inhalen.

Hoe is dat toch mogelijk dat er in die Kennedytunnel, een recht stuk autosnelweg van amper enkele honderden meter lang, zoveel ongevallen gebeuren?

Als iedereen er zijn snelheid aanpast (meegaan met de stroom) en voldoende afstand houdt, kan dat volgens mij toch niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 06 december 2006 - 22:46:02 »
Als iedereen er zijn snelheid aanpast (meegaan met de stroom) en voldoende afstand houdt, kan dat volgens mij toch niet.

Vooral die voldoende afstand ! Het is toch zo simpel, snelheid is niet gevaarlijk, het is onvoldoende afstand !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 07 december 2006 - 01:05:04 »
Citaat
Waar er in ieder geval zekerheid over bestaat, is dat fietsers niet met twee naast elkaar mogen rijden als het kruisen van die fietsers met om het even welk voertuig uit de tegengestelde richting onmogelijk zou zijn, ook al is er op dat ogenblik geen tegenligger.

Dit is logisch: als de fietsers nog op het ogenblik dat er een tegenligger opdaagt, moeten achter elkaar gaan rijden om het kruisen mogelijk te maken, zou het wel eens te laat kunnen zijn.
Is er niet zoiets als een tunneleffect? Veel mensen zouden zich anders gaan gedragen dan op een identieke weg waar geen tunnel is.
Ik ben ook benieuwd hoe de volgafstand afhangt van de snelheid. Ik kan me voorstellen dat de volgafstand meer dan evenredig afneemt met de snelheidsverlaging waardoor het al gevaarlijker word. Als je dan bedenkt dat het ook nog drukker word doordat de snelwegen netto een kleiner aantal auto's per uur aankunnen doordat de snelheid op een deel van het traject lager word.
Ik heb van mensen die er verstand van hebben al vóór de snelheidsverlaging begrepen dat er meer files en meer ongelukken zouden gaan gebeuren door de snelheidsverlaging, ze hebben het goed beargumenteerd.
Landuyt en trawanten hadden het gek genoeg niet door.

Citaat
Vooral die voldoende afstand ! Het is toch zo simpel, snelheid is niet gevaarlijk, het is onvoldoende afstand !
Je zou het zeggen hé dat het simpel is. Landuyt en zijn ambtenaren lijken het toch nog niet zo goed begrepen te hebben.  :(

Voorstel: We gaan Landuyt verplichten om een intensieve rijvaardigheidscursus te volgen, dan gaat hij misschien leren waar hij over praat. :(
« Laatst bewerkt op: donderdag 07 december 2006 - 01:08:25 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 07 december 2006 - 04:02:16 »
Wat er in die Kennedytunnel hapert, is het volgende.

De ene wil er tegen 70 km/h doorrijden, de ander liefst tegen 120 km/h.

Vrachtwagens duiken er met plankgas in, zodat ze daarna in de bergop bij het uitrijden niet te veel snelheid verliezen. Ze aarzelen daarbij niet om plots en met veel gevaar voor andere weggebruikers van rijstrook te veranderen en te bumperkleven.

In de bergop verliezen de vrachtwagens dan weer snelheid, en slagen ze er niet in om opnieuw rechts in te voegen zonder ongevallen te veroorzaken.

En dan zijn er ook nog de personenwagens, die zo nodig de vrachtwagens op de rechter rijstrook moeten inhalen, om dan aan het einde van de tunnel plots vóór die vrachtwagens in te voegen en sterk te vertragen om de afrit Linker-Oever nog te nemen (richting Gent).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 07 december 2006 - 14:06:58 »
Dat is ook wat er elke dag gebeurt, vooral dan op de autosnelwegen met slechts 2 rijstroken in elke richting, als er zo nodig weer eens een vrachtwagenbestuurder de linker rijstrook kilometerslang wil inpalmen om zelf nog geen 5 minuten tijd de winnen op het hele trajekt.

Maar in de tijd dat die vrachtwagen de 2é rijstrook inpalmt is de beginnende fille meestal opgelost en kan de rest er makkelijker door.
Wanneer die vrachtwagen dat niet doet staan ze vaak met 10, 15, 20... te drummen om door een gaatje te geraken waar ze maar met 2 doorkunnen. ;)

Voila, volgens mij ook niet.