Auteur Topic: Kopie autodocumenten bijhebben: wel of niet toegelaten?  (gelezen 2589 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Kopie autodocumenten bijhebben: wel of niet toegelaten?
« Gepost op: dinsdag 07 december 2010 - 16:12:00 »
Citaat van: autokanaal.be
Kopie autodocumenten bijhebben: wel of niet toegelaten?

Volgens automobilistenvereniging VAB kunnen bestuurders ongestraft een kopie van hun autodocumenten in de auto leggen in plaats van de originelen.

Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom riep automobilisten op hun autopapieren niet meer in de wagen achter te laten. De boorddocumenten zijn immers erg gegeerd bij dieven, die ze voor autozwendel gebruiken. De oproep leidde in het consumentenprogramma 'Peeters en Pichal' op Radio 1 tot de vraag of het een goed idee is om kopieën van de documenten in de auto te leggen.

Waarschuwing

"Bij een controle krijgt de bestuurder een waarschuwing, maar hij mag wel doorrijden. Hij zal de originelen later moeten gaan tonen in een politiebureau", zegt Marc Van Damme van VAB. Hij waarschuwt wel bestuurders die naar het buitenland trekken: zij nemen toch beter de originele papieren mee in de auto.

Bij de federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer luidt het dat een bestuurder de originele papieren altijd bij zich moet hebben in de wagen. "Wat er in de praktijk ook gebeurt, juridisch heeft een bestuurder geen been om op te staan als hij ze niet bij zich heeft in de auto."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Kopie autodocumenten bijhebben: wel of niet toegelaten?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 07 december 2010 - 16:31:49 »
Behalve het Eurovignet, krijgen wij ook nooit de originele documenten mee.  Ik heb al meermaals aangedrongen, doch tevergeefs.  De reden die onze werkgever aanhaalt, is dat ze te vaak zoek raakten in het verleden.

Het gebeurt zelfs dat de sticker die we achteraan op de aanhanger in de buurt van de nummerplaat moeten hangen nav de jaarlijkse technische keuring, gewoon bij de boorddocumenten zit.  Reden: er sneuvelen jaarlijks teveel bumpers.

Bij wegcontroles heb ik tot nu toe nog nooit een opmerking gekregen daarover.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 07 december 2010 - 22:26:01 »
Behalve het Eurovignet, krijgen wij ook nooit de originele documenten mee.  Ik heb al meermaals aangedrongen, doch tevergeefs.

Het eeuwige probleem van de vrachtwagenbestuurders: hun werkgever dwingt hen om de wetten te overtreden. Maar als puntje bij paaltje komt, is het wel de bestuurder die strafrechterlijk aansprakelijk is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 08 december 2010 - 01:13:54 »
Vorige baas ook, copys, op de technische keuring 3 maal raden. ;D
Gewone wegcontrole, ik zeg die mannen nog van moet je de papieren zien want het zijn copys, zegt die toch "zijn we gewoon", ja zekers ipv. mijnen baas het eens goe duidelijk te maken. :-[
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 24 december 2010 - 19:00:39 »
Vorige baas ook, copys, op de technische keuring 3 maal raden. ;D
Gewone wegcontrole, ik zeg die mannen nog van moet je de papieren zien want het zijn copys, zegt die toch "zijn we gewoon", ja zekers ipv. mijnen baas het eens goe duidelijk te maken. :-[
JIJ draait op voor de juridische gevolgen hoor ...
Je baas betaalt je boete.
Jij zit met het strafblad.

Het mag dus tot nader order niet. Geen kopies.

Schouppe heeft de inschrijvingsbewijzen wel veranderd, maar die pippo heeft geen gebruik gemaakt van de al jarenlang wettelijk voorziene mogelijkheid om een inschrijvingsbewijs in 2 delen in te voeren, tegelijk met de nieuwe platen .
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 december 2010 - 19:02:32 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder