Ik zeg niet dat er geen causaal verband is tussen gevolgen en snelheid van de Mercedes, maar van waaruit de groene wagen staat en beslist om links af te slaan, zou elk gezond mens die van uit dat punt de mercedes ziet naderen niet meer links afslaan.
Da's waar. Alleen blijf ik me afvragen "wat" die groene auto vanuit zijn positie kon zien. Kon hij die Mercedes zien als hij een "normale" snelheid aanhield, en kon hij hem zien met de snelheid waarmee die Mercedes er nu komt aangevlogen?
Je ziet ook dat de bestuurder van de groene wagen ofwel gas lost of zich van versnelling mist want zijn versnelling houdt op net een halve seconden voor de aanrijding met de Mercedes.
Ofwel verstijft hij van de schrik, en heeft hij de verkeerde reflex om z'n gaspedaal te lossen. Een praktijkinstructeur maakte bvb 't volgende mee. Praktijkexamen, examinator stuurt de kandidaat links de Bischoppenhoflaan in Deurne op (een brede 2x2, middenberm, bbk, 70 km toegelaten). Kandidaat stikzenuwachtig, en kachelt rustig de Bischoppenhoflaan op, net op het moment dat er daar een bestelwagen komt aangevlamd. Kandidaat verstijft van de schrik, en grijpt angstvallig z'n koppeling vast. De instructeur maar roepen: "
Los, los, alles los" en maar gas blijven geven. In de hoop daar nog tijdig weg te geraken. Enfin, somme toute: de bestelwagen trok een fameus remspoor (rook kwam er uit). Nét geen aanrijding. De examinator zag naar 't schijnt nogal bleekskes. Logisch: zat links achteraan, en ziet die bestelwagen op hem afkomen. Kandidaat meteen dik gebuisd natuurlijk.
Maar mijn argument is dat punt 1 geen reden is om toch een kruising op te rijden. Dat kan je gewoon niet maken, want anders schep je het precedent dat als je niet genoeg ziet, je toch een voorrangsnegatie mag plegen.
Volledig akkoord.