Auteur Topic: dag beste mensen  (gelezen 6202 keer)

Offline marielle

• Starter
  • *
dag beste mensen
« Gepost op: zondag 26 september 2010 - 11:32:32 »
Hallo,
Toevallig ben ik op deze site terechtgekomen. Ben ook sinds 14 september , nog maar pas dus, bij Syntra gestart aan de opleiding autorijschoolinstructeur praktijk.
Wat ik eigenlijk al een paar jaar wil doen is nu werkelijkheid geworden.  :-X Maar ik weet ook dat dit zeer moeilijk zal zijn,zeker als vrouw wat betreft de cursus automechanica...Pff.
Heb dit even ingekeken en de moed zakte mij eerlijk gezegd naar mijn tenen hoor. Maar ik ga ervoor en blijf proberen daar in Brussel tot ik hopelijk op een keer mijn brevet op zak heb.
Grtjs, M

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: dag beste mensen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 21:03:04 »
Hallo Marielle,

Fijn dat jij je hier even voorgesteld hebt!  :)

Vooreerst heet ik jou hartelijk welkom op dit forum. Ik zou zelfs zeggen: meer dan welkom, want de dames zijn hier helaas maar met weinigen.

Verder wens ik jou heel veel voldoening en succes toe met je opleiding tot rijschoolinstructrice.

Tegen die cursus automechanica moet je niet opkijken, hoor. Het kan er in het boek nogal saai uitzien, maar een goede docent weet daar best wel een boeiende cursus mee op te bouwen.

Ook de cursus Pedagogiek vraagt geen huzarenwerk.

Het zwaarste is de cursus Politie Wegverkeer (of hoe die bij Syntra ook mag heten). Niet dat het buitengewoon moeilijk zou zijn, maar het komt erop aan om de leerstof thuis elke week grondig in te studeren, want in een rush vlak voor de examens krijg je die leerstof niet meer verwerkt.

Overigens: waarom zou een vrouw het moeilijker hebben dan een man met een cursus automechanica?

Meestal zijn het de mannen die dergelijke vooroordelen hebben. Hier in onze streek in Duitsland rijdt een vrouwelijke "gele engel" rond (een pechverhelpster van de Duitse automobielclub ADAC, die gele auto's hebben). Zij kan even goed een auto herstellen als haar mannelijke collega's. Alleen krijgt ze soms onaangename opmerkingen te horen van mannelijke bestuurders.

Een rijschoolinstructrice in spe is uiteraard een interessante aanwinst voor dit forum, en ik hoop dan ook hier nog geregeld wat van jou te mogen lezen.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #2 Gepost op: zondag 26 september 2010 - 23:20:19 »
Er is inderdaad geen verschil te merken tussen het mannelijke of vrouwelijke geslacht in een opleiding tot bestuurder of instructeur. Tussen beide geslachten zitten evenveel klunzen als mensen met feeling voor het vak.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline marielle

• Starter
  • *
« Reactie #3 Gepost op: maandag 27 september 2010 - 18:52:42 »
Alvast bedankt voor de reaktie beste heren!
Ja, bij ons in opleidingsklas ook maar weinig vrouwen hoor. Zo'n 10 van de 50 cursisten.
We gaan ons best doen hé. En ja zulle, ik hou de geziene leerstof heel goed bij.
 De docent die nu over het verkeersreglement gaat doet dit dan ook op een heel interessante manier.
Ik hou jullie wel op de hoogte... :)
Bye,

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: maandag 27 september 2010 - 20:48:58 »
Ook van mij een hele goeie dag, aangename kennismaking.  Zelf ben ik bezig voor brevet 3.  Schriftelijk+mondeling examen afgelegd met succes, stage gedaan, en deze examensessie ben ik ingeschreven voor de laatste proef: de modelles.

Jozef slaat de nagel op de kop.  Politie wegverkeer is een behoorlijke brok.  Maar, voor wie goed die materie wekelijks bijhoudt is het best haalbaar.  Denk erom, het is weinigen gegeven om gans die cursus te laten liggen, en dan twee dagen voor 't examen ineens gans die cursus van buiten te blokken.  Hou die materie dus goed bij, en dan voor je examen nog eens goed je hersencellen wat pijnigen, dan is het best wel te doen.  Laat je dus niet teveel afschrikken, da's nergens voor nodig.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 28 september 2010 - 03:07:08 »
Welgekomen Marielle.

Offline marielle

• Starter
  • *
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 22 oktober 2010 - 14:03:28 »
Een goeie middag en hallo ook aan jou Bibi.
De opleiding is intussen bijna halfweg, bedoel voor het gedeelte verkeersreglementering,  en het gaat redelijk goed tot nu toe.
De docent geeft ook wel wekelijks een schriftelijke toets dus we moeten wel studeren.  :)
Mijn punten zijn ook behoorlijk goed. Niet dat dit op deze moment zo belangrijk is maar je wil er toch het beste van maken.
Grrtjs nog en tot later.
Marielle 

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 22 oktober 2010 - 14:26:40 »
Is nu mischien nog niet zo belangrijk, maar 't geeft je wél een goed idee aangaande je vorderingen, je studiemethode.  Bij onze opleiding moest ik 't stellen met welgeteld twee proefexamens.  Wel kregen we een boekje met de vragen van de afgelopen tiental jaren, echter zonder antwoorden.  Die moesten we natuurlijk zelf opzoeken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline marielle

• Starter
  • *
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 02 december 2010 - 13:46:46 »
Hoi,
Intussen al goed gevorderd met de cursus wegcode. Nog 5 lessen te gaan en het zit erop voor deze module althans!
Midden jan. starten we met de volgende. Heb ook besloten om ergens in jan al mee te doen met het examen voor brevet 3. Niet dat dit echt mijn bedoeling al was , brevet 2 zou ik willen voor gaan, maar ik ga het er toch op wagen.   ::)
De lessen zitten nog goed in het geheugen en je kan nooit weten eh. Weet ik ook al hoe de vork in de steel zit in Brussel.

Grtjs, Marielle

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 02 december 2010 - 13:51:14 »
Als je buiten komt van 't schriftelijk, noteer je best meteen de vragen die je kreeg.  Bvb de ene noteert vraag 1, een ander vraag 2, enz.  Ga na wat je antwoord had moeten zijn, en wat je zelf geantwoord hebt.  Wees wel voldoende zelfkritisch.  Onthou vooral die zaken waar je antwoord onvolledig, of fout was.

Want op je mondelinge examen komt gegarandeerd terug op mogelijke flaters.  En owee als je 't dan nog niet weet....

Offline marielle

• Starter
  • *
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 02 december 2010 - 14:09:11 »
Dag Bert,

Awel , alvast merci voor de tip.
Er gaan niet al te veel cursisten proberen in jan maar ik ga dat toch zeggen tegen de enkelen die meegaan.
Ah zo, je krijgt de flaters terug op tafel bij het mondeling.
Ik ga proberen alvast, maar in april zal ik alles moeten geven want dat wil ik echt gaan doen in de toekomst! Praktijkinstructeur bedoel ik dan. 

Marielle

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 03 december 2010 - 14:56:23 »
Nog een tip:

Op het mondelinge examen hecht men er beslist veel belang aan dat je op de hoogte blijft van recente wetswijzigingen.  Ik denk hierbij bvb aan de dagrijlichten (7 feb 2011!)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 december 2010 - 15:01:15 door bert.covens »

Offline marielle

• Starter
  • *
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 03 december 2010 - 19:01:19 »
Hoi,
Ah ja? Dat wist ik nog niet...Maar nog 1 les over de wegcode en dan start voor enkele weken de verkeerswetgeving
Het zou me verbazen moest onze leraar daar niks over melden.. :)
Ik doe dit al enkele jaren trouwens met de lichten aan overdag. Rijdt met een Volvo...
Mercikes en tot schrijfs!
M arielle

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 04 december 2010 - 13:44:29 »
Ik doe dit al enkele jaren trouwens met de lichten aan overdag. Rijdt met een Volvo...

Dagrijlichten, is NIET hetzelfde als overdag rijden met de dimlichten aan:

Citaat van: wegcode.be

Dagrijverlichting verplicht vanaf 2011 29 april 2010 

Vanaf 7 februari 2011 moeten alle nieuwe personenwagens (categorie M1) en kleine bestelwagens (categorie N1) dagrijverlichting hebben. Anderhalf jaar later geldt deze aparte verlichting aan de voorkant voor alle nieuwe voertuigen. De maatregel moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en het aantal verkeersdoden verminderen.

Europees verbod
België schikt zich hiermee naar de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om, na respectievelijk 7 februari 2011 (M1 en N1) en 7 augustus 2012 (andere categorieën), nog een EG-typegoedkeuring of nationale typegoedkeuring te verlenen voor nieuwe voertuigtypen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.

Technische eisen
De elektrische installatie van het lichtsysteem moet zodanig worden uitgevoerd dat de dagrijlichten automatisch aangaan zodra de motor wordt gestart. De lichten moeten bovendien automatisch doven wanneer de bestuurder zijn mistvoorlichten of koplampen aansteekt, tenzij de koplampen slechts gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. De stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten mogen niet kunnen worden aangestoken wanneer de dagrijlichten branden.
Het technisch voertuigreglement verduidelijkt hierbij dat de dagrijlichten naar voren gericht zijn, zich aan de voorkant van een voertuig bevinden en wit licht uitstralen. Een inschakelverklikkerlicht is facultatief. De exacte plaatsingsregels zijn opgenomen in bijlage 6 van het reglement. Plaatsing op aanhangwagens en opleggers is verboden.

Facultatief
Dagrijverlichting is facultatief voor voertuigen van categorieën M1 en N1 die voor 7 februari 2011 zijn goedgekeurd en voor voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012.

Auteur: Laure Lemmens.

Een uittreksel uit het Belgisch Staatsblad van 12 april 2010 vind je hier
« Laatst bewerkt op: zaterdag 04 december 2010 - 14:20:40 door bert.covens »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 04 december 2010 - 21:30:26 »

Dagrijlichten, is NIET hetzelfde als overdag rijden met de dimlichten aan:

Ahum, om met een redelijk recente Volvo zonder DRL te rijden moet men al de electrische sturing of bekabeling saboteren...  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I