Auteur Topic: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn  (gelezen 11539 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 17 maart 2012 - 01:54:02 »
In de onderste foto kan je zo te zien ook voldoende rechts rijden en de schuine kant alsnog missen.
???

Helemaal rechts tegen de tunnelwand, is er geen afgeschuind stukje muur voor gezet.

Men kan ook nog op de hoek van een vluchtdeur knallen, die zijn evenmin afgeschuind.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 17 maart 2012 - 09:25:07 »
Dat zou volgens de autopsie uitgesloten zijn.

Ho!

Er zijn geen elementen gevonden die daarop wijzen.  Dat betekent echter nog niet, dat het volledig uitgesloten is.  Ook stelt de procureur dat hij op dit ogenblik geen enkele verklaring van een kind heeft, dat de chauffeur een dvd zou willen wisselen.  Er is ook geen alcohol gevonden in het bloed van de chauffeurs.
 
>>> KLIK.

Tot er zeker is wat er precies gebeurd is, hoe, waarom ...... vind ik 't gevaarlijk om meteen met een beschuldigend vingertje te willen wijzen.


« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 maart 2012 - 09:30:54 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 17 maart 2012 - 21:21:20 »
Dat zou volgens de autopsie uitgesloten zijn.

Ho!

Er zijn geen elementen gevonden die daarop wijzen.  Dat betekent echter nog niet, dat het volledig uitgesloten is.

Dat is gebruikelijk in de medische wereld. Een arts zal nooit verklaren dat een patiënt een bepaalde aandoening niet heeft; hij verklaart enkel dat hij ze niet vastgesteld heeft. Maar het artikel waar je naar verwijst, bevestigt wel degelijk:

Citaat van: De Redactie
Dus blijven er maar twee mogelijkheden, zegt het Zwitserse gerecht: een defect aan de bus of een kleine onoplettendheid met grote gevolgen.

Mij lijkt een defect aan de bus geenszins zeker, doch wel het meest waarschijnlijk. Die bus ging immers naar de technische controle in België, en daar is het al wel meer gebeurd dat er als bij louter toeval een bankbriefje tussen de papieren zit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 17 maart 2012 - 23:02:35 »
een defect roulement lijkt mij heel aannemelijk.  Dat is trouwens imho niet op voorhand vast te stellen bij keuring oid

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #34 Gepost op: zondag 18 maart 2012 - 01:01:58 »
een defect roulement lijkt mij heel aannemelijk.  Dat is trouwens imho niet op voorhand vast te stellen bij keuring oid

Zou kunnen maar dat lijkt me sterk dat dat, noch vooraf door de bestuurder, nog tot op heden door de onderzoekers niet zou vastgesteld zijn.
Tenzij ze nog niet gekeken hebben naar die achterste (stuur)as of tenzij er zeer recent ergens een roulement of onderdeel in de stuurinrichting vernieuwd werd waardoor een eventuele fabricagefout niet onmiddellijk duidelijk zichtbaar is.

Het zou best kunnen dat ze daar nog een hele tijd mee bezig zijn om alle mogelijke oorzaken uit te sluiten.

Vandaag heb ik beelden gezien van iemand die het traject volgde.
Die vluchthaven is eigenlijk maar een nis die nauwelijks langer is dan de bus zelf en om daar in te geraken is hij op 1 of andere manier (zichtbaar aan de bandensporen) bovenop die stootbanden, die tot tegen de muur in de beton zitten, geraakt.
Die betonnen stootbanden zijn een kleine halve meter hoog (40cm als ik me niet vergis) en daar rij je niet zomaar effe overgeen met zowel je voorwiel en je achterwielen.
"Iets" moet dat veroorzaakt hebben dat hij daarop geraakt is en dat "iets" moet nog redelijk veel impact gegeven hebben, anders schamp je gewoon af de andere richting uit.
Eens daarop was de bus, naar mijn mening, compleet stuurloos.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #35 Gepost op: maandag 19 maart 2012 - 14:32:32 »

Even over deze foto... (heb niet heel het topic gelezen tothiertoe)
Ik begrijp niet dat die rechts van de rechterrijstrook onderbroken lijnen zijn? Het lijkt alsof er een rijstrook bijkomt op die manier!

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #36 Gepost op: maandag 19 maart 2012 - 14:39:33 »
Het moet voor de chauffeurs van de twee andere bussen ook niet gemakkelijk geweest zijn. Ze werden via hun GSM verwittigd dat de derde bus verongelukt was, dat ze vooral niet mochten terugkeren, er niets mochten over zeggen en vermijden dat de kinderen er iets zouden over horen via de radio. Maak maar eens zo een lange reis terwijl dat door je hoofd spookt.
brrrrrrr...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 11:16:21 »

Even over deze foto... (heb niet heel het topic gelezen tothiertoe)
Ik begrijp niet dat die rechts van de rechterrijstrook onderbroken lijnen zijn? Het lijkt alsof er een rijstrook bijkomt op die manier!

Dat zijn maar heel korte streepjes zoals je ook ziet in 5-6 posten eerder (Duitse tunnel). Zo -met die stippelijnen- duidt men nu eenmaal zulke havens internationaal aan*. Fietspaden hebben ook onderbroken korte lijnen, dat is toch zeer duidelijk te onderscheiden van rijstrooklijnen. Of gaan moto´s op aanliggende fietspaden rijden ?  ;D

Die zeer korte pechhaven - enkel in nood te gebruiken - is trouwens op voorhand in´t groot aangekondigd door de klassieke borden met x00 meters, anders geraakt men niet op tijd vertraagd om die pechhaven te gebruiken.
Duits bord :
http://fis.server.de/servlet/is/12019/
NL : http://nl.wikipedia.org/wiki/Vluchthaven_(autoverkeer)
Belgsiche wegcode F98:


« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 maart 2012 - 11:45:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 11:56:52 »
Men kan ook nog op de hoek van een vluchtdeur knallen, die zijn evenmin afgeschuind.
Men "kan" overal "tegen knallen en afschampen" zelfs tegen de tunnelmuren.   ;)

Deze fotolink  -van mijn eerdere post - zelfde plaats andere foto, ttz schuin genomen had je nog niet aangeklikt?

Natuurlijk kan men die dwarse nismuur -met nooddeur- niet zo beveiligen gelijk de andere kant waar de botskans véél hoger is ...
want dat is de rijrichting/zicht van de bestuurder


... van tegen knallen gesproken dit is een -ca 7 jaar voltooide uch.. uch - Be-120 kmh-autoweg (A24/N74) waar de lijkwagens naar Lommel reden...  :'(  
middenbermbeveiliging... ? als er plaats is voor "dodelijke jonge bomen" te planten doen ze het in Belziek, de wet van Murphy moet zoveel mogelijk uitgedaagd worden...  :-[ >:(


Bron: hbvl.be
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 maart 2012 - 12:15:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 15:58:13 »
waar de lijkwagens naar Lommel reden...

Bron: hbvl.be
waarom rijden die op het linkse vak??
als alle lijkwagens dat gaan doen, zal ik hier dikwijls in de file staan
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 17:22:24 »
waar de lijkwagens naar Lommel reden...

Bron: hbvl.be
waarom rijden die op het linkse vak??
schrik van die bomenrij bij die "hoge" snelheid ?

En er rijdt maar ene links, die anderen willen allemaal inhalen...  :-X
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 18:05:20 »
Deze fotolink  -van mijn eerdere post - zelfde plaats andere foto, ttz schuin genomen had je nog niet aangeklikt?
Dat laatste stuk tegen de tunnelwand lijkt me nog steds niet schuin.

Citaat
Natuurlijk kan men die dwarse nismuur -met nooddeur- niet zo beveiligen gelijk de andere kant waar de botskans véél hoger is ...
Natuurlijk kan dat ook.
Het gaat enkel fortuinen kosten om ooit nog een tunnel te bouwen ...

In een tunnel doe je bouwtechnisch niet wat je wil.
Zoals je ziet is alles cilindrisch opgebouwd om de druk op te vangen.
De nis is een buis met grotere diameter - en hogere kosten.
De schuine kant langer maken / voorzien kost dus een pak meer doordat er over een grotere lengte en grotere diameter geboord of geblast moet worden.

Citaat
... van tegen knallen gesproken dit is een -ca 7 jaar voltooide uch.. uch - Be-120 kmh-autoweg (A24/N74) waar de lijkwagens naar Lommel reden...  :'(  
middenbermbeveiliging... ? als er plaats is voor "dodelijke jonge bomen" te planten doen ze het in Belziek, de wet van Murphy moet zoveel mogelijk uitgedaagd worden...  
En dan maar klagen over "onveilige" Zwitserse tunnels ...

Een Zwitserse correspondente had het al over de Belgisering van de Europese wegen, het exporteren van de foute Belgische "oplossingen" naar veilige landen ...
't Mens heeft er veel Flak voor gekregen, maar haar analyse - ook de politieke kant - is finaal wel juist.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012 - 18:40:41 »
Dat laatste stuk tegen de tunnelwand lijkt me nog steds niet schuin.
Dan hebben ze wslk een klein stukje vergeten.  :-\

Als het volgens het *BAST-voorschrift is zou het minstens 3 : 1 schuin moeten zijn. (alle Duitse tunnels zijn daar aan onderworpen)
Zoals deze 9e pechhaven: (wel in een gevaarlijkere 1-1 tunnel toch 2 || 2 tunnel, en ze heeft soms zelfs een plat plafond hier en daar..., geboord wordt altijd cilindrisch)


http://www.stadt-naumburg.de/Radarfo/Thueringen/Renn_01.html
zou de Rennsteigtunnel zijn Pannenbucht 9, ttz de langste tunnel van D
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Rennsteigtunnel
Nog fotos:  Rennsteigtunnel


Citaat
Citaat
Natuurlijk kan men die dwarse nismuur -met nooddeur- niet zo beveiligen gelijk de andere kant waar de botskans véél hoger is ...
Natuurlijk kan dat ook.
Maar niet zo gelijk de andere kant.  ;)

Citaat
Het gaat enkel fortuinen kosten om ooit nog een tunnel te bouwen ...
Die kosten al fortuinen, een beetje beveiliging (of minstens 3 : 1 - betonstukje*) meer is te verwaarlozen.

Citaat
In een tunnel doe je bouwtechnisch niet wat je wil.
Klopt maar zoals je ziet doet men het met dat stuk betonwand -minimum 3:1- wel.

Citaat
Zoals je ziet is alles cilindrisch opgebouwd om de druk op te vangen.
De nis is een buis met grotere diameter - en hogere kosten.
De schuine kant langer maken / voorzien kost dus een pak meer doordat er over een grotere lengte en grotere diameter geboord of geblast moet worden.
Die pechhaven ZELF is idd relatief kostelijk (is nu eenmaal verplicht om de 600 meter in tunnel van minimum 900 meter ; bron: http://fis.server.de/servlet/is/12019/ ).
 Die nis+pechhaven zal mss wel ooit een kettingsbotsing kunnen verhinderen door een in panne gevallen voertuig dat net in een tunnel problemen kreeg...

Citaat
Citaat
... van tegen knallen gesproken dit is een -ca 7 jaar voltooide uch.. uch - Be-120 kmh-autoweg (A24/N74) waar de lijkwagens naar Lommel reden...  :'(  
middenbermbeveiliging... ? als er plaats is voor "dodelijke jonge bomen" te planten doen ze het in Belziek, de wet van Murphy moet zoveel mogelijk uitgedaagd worden...  
En dan maar klagen over "onveilige" Zwitserse tunnels ...
Idd, de CH tunnels horen bij de veiligste van de wereld... maar ...

Citaat
Een Zwitserse correspondente had het al over de Belgisering van de Europese wegen, het exporteren van de foute Belgische "oplossingen" naar veilige landen ...
't Mens heeft er veel Flak voor gekregen, maar haar analyse - ook de politieke kant - is finaal wel juist.
Helemaal ongelijk heeft ze idd niet, Be is vergeleken met de Europese top bijna een derdewereldland qua veilige weginfra/ruimtelijke orde, en dat zei ze zelfs nog niet.  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 maart 2012 - 19:16:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I