Auteur Topic: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn  (gelezen 11548 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 13:19:38 »
Hiermee wil ik geenszins zeggen dat hij vermoeid was, ietwat chauffeur verwerkt dit zonder problemen.
De crash is gebeurd wanneer hij nog maar enkele minuten op de snelweg was. Een 'menselijke' fout lijkt me dan ook plausibel in deze situatie. De chauffeur heeft pakweg 50 min heel geconcentreerd gereden en komt op de snelweg en relaxed, dat is zeer menselijk. Misschien komt er op dat moment nog een koffietje bij, een kleine stuurfout en in dit geval verschrikkelijke gevolgen.

Zeker dat laatste is pure speculatie, JC.

Jazeker, het kan inderdaad om een menselijke fout gaan.  De chauffeur en zijn collega kunnen het ons in ieder geval niet meer vertellen.  Beeld je even in (akkoord: ook speculatie, we weten het niet.  Maar beeld 't je even in)  dat hij van zijn baan afgeweken is omdat hij een beroerte gekregen heeft, of onwel geworden is.  Dan kunnen zijn nabestaanden hier nu lezen dat het mogelijks (mede) door een koffietje zou kunnen komen....

Ach ja, beste mensen: het is natuurlijk weer voer voor de hoofdpagina van de media.

Toen mijn dochter in 2002 overleden is aan een ongeneeslijke ziekte, is dan in geen enkele krant verschenen.

Diezelfde dag zijn er mogelijk in België nog meer personen aan diezelfde en andere ongeneeslijke ziekten overleden dan nu op die bus. Is het dan enkel het feit dat er op die bus zovelen in één klap gedood werden, dat zoveel verschil maakt inzake sensatie?

Neen, voor diegenen die achterblijven, is het verlies van een dierbare vreselijk.  En zeker als het dan nog je eigen kind is.  Ipv hun plechtige communie te vieren, moeten die ouders nu plots de begrafenis van dat kind regelen.  Zomaar, van 't ene moment op het andere.  

Het is uiteraard voor iedereen verschillend.  Maar ikzelf, zou er eigenlijk helemaal niet zo blij mee zijn met al die media-aandacht.  Ik mag er niet aan denken dat 1 van m'n kids op vakantie vertrekt met een touringcar.  Dat ik die avond-nacht door de politie uit mijn bed gehaald word.  Omdat de touringcar waarin onze oogappel zat, zwaar gecrashed is.  Dat er 22 kindertjes het niet overleefden, en de anderen gewond zijn.  Waarvan nog 3 in coma.  Alleen weet de politie dan nog niets over de toestand van onze oogappel.  Die onzekerheid, dat moet ON DRAAG LIJK zijn.  Ikzelf zou in dat geval het niet zo graag hebben dat ik vanalles en nog wat daarover moet lezen, en zien verschijnen in media allerhande.

Al is dat laatste uiteraard erg persoonlijk.

De Nederlandse prins Friso heeft hier in Oostenrijk een skiongeval gehad, waarbij hij het risico genomen had om buiten piste te gaan skiëen. De media hebben er bol van gestaan. Nochtans zijn dergelijke ongelukken hier in de Alpen schering en inslag. Wat zou in Gods naam het ongeval van prins Friso belangrijker maken dan dat van een andere skiër? Sinds wanneer zou het leven van de ene mens meer waard zijn dan het leven van een andere mens? Toen Friso op de operatietafel lag, viel daar alleszins niets van te merken.

Tja.  Er gaan er daar idd wel meer onderuit, soms ook met fatale gevolgen.  Als ze daarbij afgeweken zijn van de normale pistes, staan de meesten meteen klaar om de overleden skiër voor zot te verklaren.

Als het daarentegen de prins betreft, dan is het hele land meteen in diepe rouw.  En durft niemand het aan om een kat een kat te noemen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 maart 2012 - 13:32:46 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 14:21:18 »
HLN durft gewag te maken van een dvd wissel??

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 14:39:31 »
Blijkbaar zaten ze toch in de veiligheidsgordels, maar hebben de ankerpunten van de stoelen het begeven - ook bij de kinderen die rond de 12 jaar toch aanzienlijk minder wegen dan volwassenen.
Probleem is natuurlijk dat de gordels in een bus aan de stoelen hangen.
Misschien moet men dat maar eens bekijken en verbeteren - bvb door stoelen en gordels elk apart te verankeren.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 15:56:17 »
HLN durft gewag te maken van een dvd wissel??

Wat ik daarover gelezen heb, is dat men idd die piste onderzoekt.  Maar het parket zou gesteld hebben dat er op camerabeelden daarvan niets te zien was.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 17:29:06 »
HLN durft gewag te maken van een dvd wissel??

Wat ik daarover gelezen heb, is dat men idd die piste onderzoekt.  Maar het parket zou gesteld hebben dat er op camerabeelden daarvan niets te zien was.
Dan is het toch puur giswerk.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 19:38:15 »
Blijkbaar zaten ze toch in de veiligheidsgordels, maar hebben de ankerpunten van de stoelen het begeven - ook bij de kinderen die rond de 12 jaar toch aanzienlijk minder wegen dan volwassenen.
Probleem is natuurlijk dat de gordels in een bus aan de stoelen hangen.
Misschien moet men dat maar eens bekijken en verbeteren - bvb door stoelen en gordels elk apart te verankeren.

http://www.youtube.com/watch?v=2gvuGeRNHMU
Hier een frontale crashtest van een reisbus aan 56 kmh (35 mph) op een muur... de zetels hielden dat wel uit;
het verschil tussen aangordelen en niet-aangordelen is ook duidelijk te zien.

In Sierre is er sprake van 60 kmh-impact heb ik ergens gelezen, ik gis zelfs nog iets meer.  (kE=M.)
In de tunnel mocht men 100 kmh waarom zou de bus daar niet 90 kmh rijden ?  :-\

Als de 60 impact klopt moet de bestuurder nog net gereageerd hebben en geremd hebben (na 1sec reactietijd = 25 meter zonder vertraging bij 90 kmh dan x-remweg tot 60 kmh)

Die - onbeschermde- en dwarse muur op het einde van die pechhavens in die tunnel(s) was enorm gevolgverzwarend.
Een Duitse expert had hier terechte kritiek op. Een op zwaar verkeer berekende schuine vangrail op die plaats zou een simpele oplossing zijn.
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 maart 2012 - 19:43:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 21:23:53 »
Maar beeld 't je even in dat hij van zijn baan afgeweken is omdat hij een beroerte gekregen heeft, of onwel geworden is.

Dat zou volgens de autopsie uitgesloten zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 21:28:39 »
Het moet voor de chauffeurs van de twee andere bussen ook niet gemakkelijk geweest zijn. Ze werden via hun GSM verwittigd dat de derde bus verongelukt was, dat ze vooral niet mochten terugkeren, er niets mochten over zeggen en vermijden dat de kinderen er iets zouden over horen via de radio. Maak maar eens zo een lange reis terwijl dat door je hoofd spookt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 22:38:48 »
Vijgen na Pasen maar hier is de reden waarom er zoveel kritiek is vanuit D:

Citaat
http://www.goettinger-tageblatt.de/Nachrichten/Goettingen/Uebersicht/Heidkopftunnel-vier-Wochen-dicht
De in 1:3 verhouding schuine begrenzingsmuur zou al 9 jaar voorschrift* zijn.

´CH denkt´ nu toch tenminste eraan die dwarsmuren af te schermen
( hoge stevige vangrails of ook zo´n betonmuurtje ?)


Citaat
http://www.tagesschau.sf.tv/Nachrichten/Archiv/2012/03/15/Schweiz/Busunglueck-im-Wallis/Deutschland-Nischenwaende-muessen-seit-2003-schraeg-sein

Deutschland: Nischenwände müssen seit 2003 schräg sein

Marcel Anderwert
Donnerstag, 15. März 2012, 14:17 Uhr, Aktualisiert 17:16 Uhr

Nach dem verheerenden Busunglück von Siders stellt sich die Frage nach der Tunnelsicherheit. Der belgische Reisecar war frontal in die Betonwand einer Nothaltenische geprallt. Im Gegensatz zur Schweiz sind in Deutschland seit mehreren Jahren abgeschrägte Wände in Notbuchten vorgeschrieben.

«Seit 2003 besteht in Deutschland die Forderung, dass die Begrenzungswände von Pannenbuchten in Tunnels im Verhältnis von 1:3 abgeschrägt werden.» Dies erklärt Nicolas Adunka vom deutschen Automobil-Club ADAC gegenüber «SF Online».

Die Vorschrift sei seit neun Jahren Teil der RABT*, der «Richtlinien für die Ausstattung und den Betrieb von Strassentunnels». Ziel der Massnahme sei, einen frontalen Aufprall eines Fahrzeugs in die Nothaltenische zu erschweren. Allerdings sei auch bei abgeschrägten Wänden ein frontaler Aufprall möglich, gibt Adunka zu bedenken.

Forderung nach schrägen Wänden in der Schweiz
Auch in der Schweiz wird nach dem tragischen Busunglück die Forderung nach abgeschrägten Wänden bei den Nothaltenischen laut.
Niklaus Zürcher, Direktor des Automobilclubs der Schweiz (ACS), erklärte gegenüber «10vor10»: «Logischerweise müsste man eine Massnahme prüfen, dass es die rechte Wand, quer zur Fahrbahn, nicht mehr gibt.»

Bei bestehenden Tunnels könnte man diese Buchten möglicherweise nachrüsten, sagt Zürcher. Mit einem Ablenkungssystem, das ein Fahrzeug bei einer Kollision wieder auf die Fahrbahn leitet.
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 maart 2012 - 22:41:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 23:33:26 »
Eerlijk, Michel... Ik zie een bus los door dat muurtje rijden... Het zal de aanrijdingssnelheid met het rechte stuk muur in de tunnel wel verminderen, maar gemiddeld rijdt een bus of vrachtwagen zo een muurtje in puin.

Nu, het is natuurlijk een combinatie van factoren... Het controleverlies, de inham, een volgeladen bus, ...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 15 maart 2012 - 23:50:20 »
Eerlijk, Michel... Ik zie een bus los door dat muurtje rijden... Het zal de aanrijdingssnelheid met het rechte stuk muur in de tunnel wel verminderen, maar gemiddeld rijdt een bus of vrachtwagen zo een muurtje in puin.
Kunt gij dat op die foto vaststellen ? Straf.
Tja als dat muurtje de grootste schok breekt en de bus ook nog naar links afketst ...

Ik denk dat er serieus meer achter dat "muurtje" zit...   ;)

Deze foto is groter:
http://www.strassenbau.niedersachsen.de/live/institution/mediadb/mand_135/psfile/zoombild/49/P13000114f27a7ab26b37.jpg

andere foto´s:
http://www.stadt-naumburg.de/Radarfo/Thueringen/Renn_01.html


Maar ik kan natuurlijk verkeerd zijn, alhoewel ik toch het gevoel heb dat Deutsche Gründlichkeit ook in tunnelinfra bestaat.
(die RABT-voorschriften kan men downloaden tegen betaling   ;)
http://www.fgsv-verlag.de/catalog/product_info.php?products_id=2192  )
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 maart 2012 - 00:30:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 16 maart 2012 - 00:05:42 »
Vijgen na Pasen maar hier is de reden waarom er zoveel kritiek is vanuit D:

Ik vraag me af waarom de ontwerpers niet door hadden dat er een potentieel noodlottig aspect was aan hun ontwerp. Ik maak me sterk dat ik zoiets bij het tekenen direct zou zien.

Het zou mij niet verwonderen dat dit ligt aan een attitude om de bestaande voorschriften strikt, maar zonder inzicht, na te leven.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 16 maart 2012 - 00:47:25 »
Vijgen na Pasen maar hier is de reden waarom er zoveel kritiek is vanuit D:

Ik vraag me af waarom de ontwerpers niet door hadden dat er een potentieel noodlottig aspect was aan hun ontwerp. Ik maak me sterk dat ik zoiets bij het tekenen direct zou zien.

Het zou mij niet verwonderen dat dit ligt aan een attitude om de bestaande voorschriften strikt, maar zonder inzicht, na te leven.

Bij deze tekening heeft men er wel duideljk aan gedacht:
Citaat
http://fis.server.de/servlet/is/12019/


Abbildung 1: Grundriss einer Pannenbucht an einer Richtungsfahrbahn [RABT 2006]
Sinds RABT 2003 zouden alle vluchthavens zo gebouwd moeten worden of nagerust (betonwand < of = 1:3).

Die veranderingen moeten er gekomen zijn sinds die ongevallen - met brand - in Alpentunnels, ook een Belgische vrachtwagen herinner ik mij.

Vanaf toen heeft men potentiele gevaren anders bekeken, die schuine betonwand is er vermoedelijk een van, want voordien was het niet zo (in D).
Deze tekst wijst erop: (een EU-richlijn volgde in 2004)
Citaat
Vor dem Hintergrund der schweren Brandunfälle in einigen Straßentunneln der Alpenländer wurden in den letzten Jahren mögliche Maßnahmen zur Erhöhung der Nutzersicherheit ausführlich untersucht. In diesem Zusammenhang wurde von der EU-Kommission (KOM) die "Richtlinie 2004/54/EG des Europäischen Parlamentes und des Rates vom 29. April 2004 über Mindestanforderungen an die Sicherheit von Tunneln im transeuropäischen Straßennetz" (EG-Tunnelrichtlinie) bekannt gegeben. Zur erforderlichen nationalen Umsetzung wurden die "Richtlinien für die Ausstattung und den Bereich von Straßentunneln" (RABT), Ausgabe 2003, überarbeitet und ergänzt, und zwar im Wesentlichen hinsichtlich der in der EG-Tunnelrichtlinie geforderten Organe (Verwaltungsbehörde, Tunnelmanager, Sicherheitsbeauftragter und Untersuchungsstelle), der verkehrsrechtlichen und verkehrstechnischen Regelungen (Verkehrszeichen und Hinweisschilder), des Berichtswesens, der Sicherheitsdokumentation, der Risikoanalyse sowie der baulichen und betrieblichen Maßnahmen.
Die RABT, Ausgabe 2006, ersetzen die gleichnamigen Richtlinien aus dem Jahr 2003.
http://www.fgsv-verlag.de/catalog/product_info.php?products_id=2192

http://www.kfv.at/uploads/media/0624_VMS_Tunnel_defektesKfz.pdf
http://de.wikipedia.org/wiki/Tauerntunnel_(Autobahn)#Tunnelbrand  1999
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 maart 2012 - 01:00:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 16 maart 2012 - 08:43:11 »
Punt blijft dat men er hier te lande niet te veel kritiek op moet geven.
Die tunnel is beter toegerust met veiligheidsvoorzieningen dan eender welke tunnel in België waar ik ooit doorgereden ben.
Stellen dat die tunnel onveilig zou zijn, betekent stellen dat alle Belgische tunnels meteen dicht moeten.

De Duitsers hebben de schuine wand er ook maar achteraf aan toegevoegd - zoals duidelijk te zien is op de foto.
Dat is duidelijk niet origineel, en zo verkort men uiteraard ook de nis aanzienlijk (zo'n 7,5m bij 1:3).
In de onderste foto kan je zo te zien ook voldoende rechts rijden en de schuine kant alsnog missen.

Belgische bestuurders en tunnels, het schijnt inderdaad slecht samen te gaan.
Bij de 2 grootste wegtunnel-drama's in vele jaren, spelen we helaas de hoofdrol.  :(
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 maart 2012 - 08:56:14 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 13 busdoden in een klap, voorrangsnegatie snelwegoprit A10 Berlijn
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 16 maart 2012 - 21:15:46 »
In de onderste foto kan je zo te zien ook voldoende rechts rijden en de schuine kant alsnog missen.
???
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I