0 leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gsm-verbod achter stuur doet aantal ongevallen niet dalenEen verbod op (manueel) mobiel bellen achter het stuur doet het aantal ongevallen niet dalen. Dat is de opmerkelijke conclusie van een onderzoek van het Amerikaanse Highway Loss Data Institute (HLDI).Volgens het onderzoek heeft de maatregel geen enkele impact gehad op het aantal ongevallen. Dat zou te wijten kunnen zijn aan het feit dat veel bestuurders ondertussen handenvrij bellen, wat volgens HLDI nauwelijks voor een grotere veiligheid zorgt.Afgeleid"Het aantal ongevallen daalt niet omdat de risico's even groot zijn. De chauffeur wordt immers nog altijd afgeleid", aldus Adrian Lund, voorzitter van HLDI.Uit een onderzoek van HLDI, nog geen tien jaar geleden, blijkt dat het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur het risico op een ongeval verviervoudigt.
"Gsm-verbod achter stuur doet aantal ongevallen niet dalen"Ah nee, toen je nog "manueel" kon bellen achter het stuur, zag je tenminste dat iemand zat te bellen achter het stuur (lees: slingeren over de weg) en dan kon je nog uit de buurt blijven
De schrijver had mijns inziens zijn titel toch zorgvuldiger moeten kiezen. Wie nu enkel de titel leest, en niet veel verder kijkt dan z'n neus lang is, trekt natuurlijk compleet foute conclusies.