In Nederland is de officiële marge 4 kmh < 100 kmh of 4 % > 100 kmh
ttz bij 120 limiet wordt men daar vanaf gemeten 126 kmh geflitst. Of is het eigenlijk 127 ?
Ja ja maar dacht dat 120 + marge een foto opleverd en betaal je dan direct bij die 127.
Hier is 127 min de marge net niet genoeg om te betalen.
Jo, ik heb het nog eens gecheckt in Nederland is het uiteindelijk vanaf 128 kmh - instelling apparaat - dat men geflitst wordt.
De uiteindelijke hoogte van de boete zelf is wel op bvb 128 kmh - 3 % correctiemarge en dan afgerond of 124 kmh.
Dus men hanteert een extra tolerantiemarge (instelling apparaat);
naast een correctiemarge die de gecorrigeerde snelheid en dus enkel de boetehoogte bepaald.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/actueel/@147120/gereden_snelheid_op/
Gereden snelheid op CJIB-giro
5 december 2002
Veel weggebruikers zijn in de veronderstelling dat er al boetes worden uitgeschreven voor overschrijdingen van maximumsnelheid met 2 of 3 km/uur. Dat beeld klopt niet.
(1.) - De snelheidsapparatuur van de politie wordt namelijk zo ingesteld dat de camera pas vanaf 57 resp. 87 km/uur de overtreding vastlegt.
(2.) - Boven de 100 kilometer per uur is dat vanaf 108 (3.) - en 128 km/uur.
- Daarnaast houden politie en OM er rekening mee dat de apparatuur waarmee de snelheid wordt gemeten, iets kan afwijken.
Vandaar dat er een correctiemarge is ingebouwd. Die bedraagt 3 kilometer bij snelheden tot 100 km/uur en 3 procent bij snelheden boven de 100 km/uur. Heeft iemand 57 km/uur gereden, dan wordt hij of zij beboet voor de gecorrigeerde snelheid van 54 km/uur.
Op de CJIB-beschikking stond tot voor kort die lagere, gecorrigeerde snelheid aangegeven. Sinds kort wordt dus de hogere, werkelijk gemeten snelheid vermeld, zodat het misverstand over de onzinboetes verdwijnt en er hopelijk meer begrip ontstaat voor de handhaving van snelheidslimieten.
ttz
(1.),(2.) is evenzo in Be.
Enkel
(3.) bij 120 snelweglimiet, mag men in Be 1 kmh sneller.
Bij trajectcontroles - opgelet, dan wel gemiddelde snelheid over het ganse traject - gelden die marges eveneens:
Gelden de correctiemarges ook bij trajectcontrole?
Ja. Net als bij alle andere vormen van snelheidscontroles, krijgen weggebruikers bij trajectcontrole een bekeuring als zij 7 km/uur of meer (limieten tot 100 km/uur) of 8 km/uur of meer (limieten boven 100 km/uur) te hard rijden. Bij het vaststellen van de boete wordt standaard een meetcorrectie toegepast. Bij een gemeten snelheid van minder dan 100 km/uur bedraagt de correctie 3 kilometer; bij een snelheid van meer dan 100 km/uur is het 3% van de gemeten snelheid. Op de acceptgiro staat zowel de gemeten als de gecorrigeerde snelheid vermeld.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/trajectcontrole/