Auteur Topic: Nederlanders mogen 130 km per uur  (gelezen 15936 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #30 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 18:09:14 »

In Nederland is de officiële marge 4 kmh < 100 kmh of 4 %  > 100 kmh
ttz bij 120 limiet wordt men daar vanaf gemeten 126 kmh geflitst. Of is het eigenlijk 127 ?

Ja ja maar dacht dat 120 + marge een foto opleverd en betaal je dan direct bij die 127.
Hier is 127 min de  marge net niet genoeg om te betalen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #31 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 18:33:10 »
foute post, zie hieronder.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 november 2010 - 22:02:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #32 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 21:57:20 »

In Nederland is de officiële marge 4 kmh < 100 kmh of 4 %  > 100 kmh
ttz bij 120 limiet wordt men daar vanaf gemeten 126 kmh geflitst. Of is het eigenlijk 127 ?

Ja ja maar dacht dat 120 + marge een foto opleverd en betaal je dan direct bij die 127.
Hier is 127 min de  marge net niet genoeg om te betalen.

Jo, ik heb het nog eens gecheckt in Nederland is het uiteindelijk vanaf 128 kmh - instelling apparaat - dat men geflitst wordt.

De uiteindelijke hoogte van de boete zelf is wel op bvb 128 kmh - 3 % correctiemarge en dan afgerond of 124 kmh.

Dus men hanteert een extra tolerantiemarge (instelling apparaat);
naast een correctiemarge die de gecorrigeerde snelheid en dus enkel de boetehoogte bepaald.

Citaat
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/actueel/@147120/gereden_snelheid_op/
Gereden snelheid op CJIB-giro
5 december 2002

Veel weggebruikers zijn in de veronderstelling dat er al boetes worden uitgeschreven voor overschrijdingen van maximumsnelheid met 2 of 3 km/uur. Dat beeld klopt niet.
(1.) - De snelheidsapparatuur van de politie wordt namelijk zo ingesteld dat de camera pas vanaf 57 resp. 87 km/uur de overtreding vastlegt.
(2.) - Boven de 100 kilometer per uur is dat vanaf 108 (3.) - en 128 km/uur.
- Daarnaast houden politie en OM er rekening mee dat de apparatuur waarmee de snelheid wordt gemeten, iets kan afwijken.
 Vandaar dat er een correctiemarge is ingebouwd. Die bedraagt 3 kilometer bij snelheden tot 100 km/uur en 3 procent bij snelheden boven de 100 km/uur. Heeft iemand 57 km/uur gereden, dan wordt hij of zij beboet voor de gecorrigeerde snelheid van 54 km/uur.

Op de CJIB-beschikking stond tot voor kort die lagere, gecorrigeerde snelheid aangegeven. Sinds kort wordt dus de hogere, werkelijk gemeten snelheid vermeld, zodat het misverstand over de onzinboetes verdwijnt en er hopelijk meer begrip ontstaat voor de handhaving van snelheidslimieten.
ttz
(1.),(2.) is evenzo in Be.
Enkel (3.) bij 120 snelweglimiet, mag men in Be 1 kmh sneller.

Bij trajectcontroles - opgelet, dan wel gemiddelde snelheid over het ganse traject - gelden die marges eveneens:
Citaat
Gelden de correctiemarges ook bij trajectcontrole?

Ja. Net als bij alle andere vormen van snelheidscontroles, krijgen weggebruikers bij trajectcontrole een bekeuring als zij 7 km/uur of meer (limieten tot 100 km/uur) of 8 km/uur of meer (limieten boven 100 km/uur) te hard rijden. Bij het vaststellen van de boete wordt standaard een meetcorrectie toegepast. Bij een gemeten snelheid van minder dan 100 km/uur bedraagt de correctie 3 kilometer; bij een snelheid van meer dan 100 km/uur is het 3% van de gemeten snelheid. Op de acceptgiro staat zowel de gemeten als de gecorrigeerde snelheid vermeld.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/trajectcontrole/
« Laatst bewerkt op: zondag 14 november 2010 - 22:07:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #33 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 22:07:14 »
Dus bij echte 128 krijg je al een boete voor 124 in NL terwijl je hier vanaf 130 een boete van 121 oploopt?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #34 Gepost op: zondag 14 november 2010 - 22:11:12 »
Dus bij echte 128 krijg je al een boete voor 124 in NL terwijl je hier vanaf 130 een boete van 121 oploopt?

Bijna Jo, NL zit je juist,

maar in Be is 130 kmh gemeten (correctie - 6 % = 7,8 ) = 122,2  of 122 kmh
129 kmh is 121 kmh na correctie.
bereken hier uw boete  ;)

Dus in beide landen mag je gerust tot ~ 130 à 135 navenant kwaliteit snelheidsmeter.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 november 2010 - 22:18:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #35 Gepost op: maandag 15 november 2010 - 01:05:56 »
Niet dat ik het ga proberen maar ik had altijd iets van in Nederland ben je sneller gepakt.
Is toch weer wat duidelijker. :)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #36 Gepost op: maandag 15 november 2010 - 03:52:54 »
Met de Vivaro indertijd reed ik 120km/u als de meter 128 aangaf, met de huidige Dodge daarentegen rij ik effectief 120 wanneer de teller 120 aanheeft.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #37 Gepost op: maandag 15 november 2010 - 10:29:16 »
Met de Vivaro indertijd reed ik 120km/u als de meter 128 aangaf, met de huidige Dodge daarentegen rij ik effectief 120 wanneer de teller 120 aanheeft.
Heeft ook met de wielomtrek te maken: hoe kleiner je wiel, hoe meer een eventuele fout op de meter wordt uitvergroot; slijtage van de banden heeft op klein wielen ook een groter effect op de nauwkeurigheid van de meter

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #38 Gepost op: maandag 15 november 2010 - 10:55:40 »
Met de Vivaro indertijd reed ik 120km/u als de meter 128 aangaf, met de huidige Dodge daarentegen rij ik effectief 120 wanneer de teller 120 aanheeft.
Heeft ook met de wielomtrek te maken: hoe kleiner je wiel, hoe meer een eventuele fout op de meter wordt uitvergroot; slijtage van de banden heeft op klein wielen ook een groter effect op de nauwkeurigheid van de meter

Heb ik eens uitgerekend, bij een nieuwe band gaat de snelheidsmeter ca. 2% juister als bij een bijna versleten band.
Dit bij de standaardbreedtes voorgeschreven door de constructeur.

Bij bepaalde bredere velgen/bandenmaten -in optie- kan er ook nog een klein verschil opzitten;
 maar meestal is dat snelheidsmeter: 1 % onjuister.
« Laatst bewerkt op: maandag 15 november 2010 - 11:00:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 16 november 2010 - 00:26:12 »
Met de Vivaro indertijd reed ik 120km/u als de meter 128 aangaf, met de huidige Dodge daarentegen rij ik effectief 120 wanneer de teller 120 aanheeft.
Heeft ook met de wielomtrek te maken: hoe kleiner je wiel, hoe meer een eventuele fout op de meter wordt uitvergroot; slijtage van de banden heeft op klein wielen ook een groter effect op de nauwkeurigheid van de meter

Dat klopt, daarmee ook dat de meeste vrachtwagenchauffeurs graag nieuwe banden hebben op de trekas. ;)
Dat verschil van de vivaro was er reeds toen hij splinternieuw uit de garage kwam met de originele wielen en banden.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #40 Gepost op: maandag 27 december 2010 - 20:07:53 »
Ik zie niet direct hoe een lagere snelheidsbeperking veiliger zal worden?
Integendeel.
Het directe effect van de snelheidsbeperkingen die het VVC maar al te vaak en duidelijk al te graag oplegt, is dat de voertuigen in trosjes gaan rijden.
Het gebeurt keer op keer op keer dat ze daar de snelheid verlagen naar een absurd lage snelheid, en keer op keer op keer vormen zich trosjes auto's die eigenlijk allemaal veel te dicht op elkaar rijden, nauwelijks snelheidsverschillen vertonen (= lang in dode hoek).
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011 - 16:31:35 »
Update alle NL-snelwegen waar 130 kmh binnenkort mag (op de afsluitdijk-A7 mag het reeds):

Citaat
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2011/mei2011/binnenkort_130_kmu_op_de_a2_a6_en_a16.aspx

Binnenkort 130 km/u op de A2, A6 en A16

03-05-2011

Binnenkort mag behalve op de A7 (Wognum Afsluitdijk) ook op de A2 (Everdingen-Deil), de A6 (Almere Buiten Oost-Joure) en de A16 (Moerdijk-Breda) 130 km per uur worden gereden. Op de A6 mag dit naar verwachting vanaf half mei, op de A2 en de A16 vanaf eind mei. In juli volgen de A17/A58, A32, A37 en A58. De exacte data worden op de website van Rijkswaterstaat en met persberichten bekendgemaakt.

Op dit moment vinden voorbereidende werkzaamheden plaats.  

De proeven met 130 km/u
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil onderzoeken hoe en waar een verhoging van de maximumsnelheid mogelijk is. Daarvoor heeft ze een experiment met snelheden tot 130 km/u op acht trajecten in Nederland aangekondigd.
Drie methoden testen
Er worden drie verschillende methoden van snelheidsverhoging getest: 24 uur per dag een snelheidsverhoging, verkeersafhankelijk en met tijdvensters. Op de A7, en later dit jaar op de A17/A58, A32, A37 en A58 geldt 24 uur per dag een snelheidsverhoging.

Op de A2 (Everdingen-Deil) en de A16 (Moerdijk-Breda) geldt een maximum van 130 km/u met uitzondering van de drukke uren (spits). Dan gaat de maximumsnelheid afhankelijk van het verkeersaanbod omlaag. De geldende maximumsnelheid wordt met matrixborden aangegeven en wisselt automatisch.

Op de A6 mag in de avond en nacht (van 19.00 – 06.00 uur) 130 km/u worden gereden. Dit tijdvenster wordt met een onderbord onder het verkeersbord met 130 aangegeven.

1 maart gestart
Op 1 maart startte Rijkswaterstaat met een snelheidsverhoging naar 130 km/u op de A7 (Wognum-Afsluitdijk). Rijkswaterstaat bekijkt wat de effecten zijn op de doorstroming, de omgeving en verkeersveiligheid. Ook wordt onderzoek gedaan naar gedragsaspecten van weggebruikers. Een aantal geschikte trajecten wordt onderzocht.

De proeven met 100 km/u
Naast proeven met een snelheidsverhoging naar 130 km per uur, heeft Rijkswaterstaat recentelijk proeven uitgevoerd op de A1 (Bussum-Muiderberg) en de A12 (Voorburg), en start binnenkort een proef op de A20 (Rotterdam) met een snelheidsverhoging naar 100 km per uur. Op basis van de  verschillende proeven zal de minister van Infrastructuur en Milieu in het najaar een beslissing nemen over een snelheidsverhoging in Nederland.

En dat in NL, ... ´t kan verkeren, schreef Bredero ooit.  ;D
Gewoon de Sossen en Groenen en ... uit de regering en dan is het zelfs in NL mogelijk
.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Rutte
Citaat
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm

Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zet in op leefbaarheid en bereikbaarheid, met een vlotte doorstroming in een goed ingerichte, schone en veilige omgeving. Het ministerie werkt aan krachtige verbindingen over de weg, spoor, het water en door de lucht, beschermt tegen wateroverlast en bevordert de kwaliteit van lucht en water. Vlot, veilig en leefbaar: dat is Infrastructuur en Milieu.

Met zo´n naam kon het ook niet anders.   ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melanie_Schultz_van_Haegen

Minister van Infrastructuur en Milieu: Melanie Henriëtte Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (VVD):
Citaat
"Ik wil nog meer vaart brengen in het verkeer op de weg, op het spoor en op het water. Dat is heel hard nodig voor onze economie. Mobiliteit en milieu horen bij elkaar. Ik wil bestuurlijke drukte verminderen en procedures gemakkelijker maken. Zo kunnen we besluiten en projecten zoveel mogelijk versnellen. Het is geen vetpot de komende jaren. Daarom ga ik het maximale halen uit elke te investeren Euro."

http://www.rijksoverheid.nl/regering/het-kabinet/bewindspersonen/melanie-schultz-van-haegen-maas-geesteranus
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 mei 2011 - 16:59:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 11 augustus 2011 - 21:03:54 »
Citaat van: Nieuwsblad


Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY
 
Volledige artikel op Nieuwsblad.be

Yep, iedereen gaat sneller, vlotter, veiliger, maar wij boeren lekker verder achteruit.

Woordvoerders van hier halen natuurlijk weer het meest belachelijke argument aan waar je gewoon alles mee kan bewijzen:
Citaat
Denk maar aan de Antwerpse ring, waar je vaak maar 100 km per uur mag. Hoe sneller je rijdt, hoe erger een eventueel ongeval wordt.'


"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2011 - 21:45:41 »
Nog een reden waarom in België geen 130 op de autosnelwegen kan: putten, bulten, spoorvorming, springschansen, enz..In het buitenland liggen die wegen er een pak beter bij.
Dat kan hoogstens een flauw excuus zijn maar is helemaal geen reden om die max-snelheid te veralgemenen op alle snelwegen in Be.

Persoonlijk vind ik dat 1 van de meest doorslaggevende argumenten.

De Belgische snelwegen zijn inherent onveilig :
- slecht aangelegd
- slecht onderhouden
- slechte wegmarkeringen (vervaagd, onzichtbaar in de regen, tijdelijke markeringen die blijven liggen, ...)
- geen reflectoren, maar Crevits deed al wel het licht uit.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Nederlanders mogen 130 km per uur
« Reactie #44 Gepost op: zondag 25 september 2011 - 12:10:19 »
Gisteren heb ik op de terugrit van Amsterdam even mogen genieten van het stukje 130 m/u op de A16 van iets voorbij Dordrecht tot ongeveer Breda. Ik moet zeggen dat ik me er een stuk veiliger voelde dan op de 5 rijstrook brede A2 tussen Utrecht en Amsterdam waar maar 100 km/u is toegelaten. Op de A16 ging het verkeer vlot en kon ik quasi constant goed 130 km/u rijden. Voor de rest is Nederland het mekka van de schoolmeesterkes en linksrijders, wat ik meermaals heb mogen merken op de heenrit via mijn vertrouwde route (A27/A2).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519