Auteur Topic: Minimumleeftijd voor motorrijbewijs naar 24  (gelezen 2724 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Minimumleeftijd voor motorrijbewijs naar 24
« Gepost op: woensdag 13 oktober 2010 - 22:33:51 »
Citaat van: autokanaal.be
Minimumleeftijd voor motorrijbewijs naar 24

Etienne Schouppe, ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit, wil de minimumleeftijd om met zware motoren over de Belgische wegen te scheuren optrekken tot 24 jaar. Op die manier hoopt de CD&V'er het aantal motorongevallen te beperken. Vandaag de dag kan je op je 21e je motorrijbewijs halen.

Begin volgend jaar zouden de bewuste wetteksten afgerond moeten zijn. Twee jaar later zou de regelgeving dan van kracht gaan.

Schouppe doet beroep op een nieuwe Europese richtlijn, die de motorsector wellicht zwaar zal treffen. "Tussen 2000 en 2007 is het aantal omgekomen motards op onze wegen met 7 procent gestegen", aldus de politicus. "Het overlijdensrisico is 20 keer groter op de motor dan in de auto. Zoiets kan je niet negeren."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Minimumleeftijd voor motorrijbewijs naar 24
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 13 oktober 2010 - 22:46:56 »

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 14 oktober 2010 - 08:46:58 »
Iemand gisteren Volt gezien?
Ze denken er ook over om de leeftijd voor het gewone rijbewijs op te hogen...

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 14 oktober 2010 - 09:15:37 »
Iemand gisteren Volt gezien?
Ze denken er ook over om de leeftijd voor het gewone rijbewijs op te hogen...
Die kerel was compleet wereldvreemd (groen-links ?)
Hoe gaan jonge mensen aan werk geraken ?  De schoolverlaters van 18 die in ploegen moeten gaan werken. Bij ons bvb kan je sowieso al moeilijk met OV geraken, maar de vroege shift begint hier om 5u, hoe ga je hier om dat uur geraken ?
Een A1 (nu bachelor zeker ?) studeert normaal af op 21, moet die dan nog een jaar werkloos blijven als hij geen werkplaats vind waar je:
   1. met OV kan geraken
   2. de werkgever niet eist dat je een rijbewijs hebt
Maar ja, jongerenwerkloosheid is toch maar een detail waarschijnlijk

En verder, het enige wat je hiermee bereikt is een verschuiving van het probleem

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 14 oktober 2010 - 09:21:36 »
Inderdaad naar Volt gekeken. Weer een uitzending waar desinformatie voor de nodige spanning bij Martine Tanghe moet zorgen en haar keren van de jaren moet compenseren.
De leeftijd unilateraal verhogen zal de kwaliteit van het rijgedrag niet verbeteren. Persoonlijk ben ik meer voorstander om ook het vermogen van de voertuigen leeftijd afhankelijk te maken.  
Dat jongeren uit meer technisch onderwijs om 18 jaar naar de arbeidsmarkt trekken en een rijbewijs daarbij dikwijls een vereiste is was de naamgenoot van onze Minister President blijkbaar ontgaan.
Misschien moet de rijopleiding nog verder aangepast worden, (waarbij ik vrees dat deze uitspraak door het lobbywerk van de rijscholen ingegeven werd) maar betaalbaar blijven.
Het onderwijs zou een vak als "mobiliteit" in de eindtermen moeten inlassen, waarbij niet alleen de wegcode aan bod komt maar inzicht in het zich multimodaal verplaatsen.
Vannacht hebben er zich opnieuw 2 bestuurders doorgereden en ze waren wel ouder dan 24, maar ook geen 65+!
Zolang ons beleid terzake ingegeven wordt door het "populisme van de ministers" zal het er met onze veiligheid niet op verbeteren.  

Er zijn dit jaar (TE) veel motorrijders omgekomen maar (behoudens de zelfdodingen) zijn  het vooral voorrangnegaties van de andere bestuurders die deze chaos veroorzaakt hebben. Wie op hulpdienstenforum-vlaanderen af en toe rondneust zal ook wel moeten vaststellen dat het toch dikwijls om eenzelfde type motor gaat. Maar kwa leeftijd van de slachtoffers heb ik ook niet vastgesteld dat zij allen onder de 24 waren.

Ik stop ermee want ik word er mottig van. Vrienden, nog een veilige, vlotte en aangename dag vanwege R1100RT.
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 oktober 2010 - 09:25:05 door Rudi »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 14 oktober 2010 - 09:22:01 »
Schouppe heeft het verstand niet om te snappen dat de leeftijd niets doet. Iedereen zonder ervaring is gevaarlijk, punt.
Ik sta nu voor 1 keer eens niet compleet recht tegenover Schouppes voorstel, een getrapt systeem zou mss wel soelaas kunnen bieden voor motorrijders.  
Maar, ik blijf het moeilijk hebben met een leeftijdsgrens.  Wat ga je doen met de man die op zijn 45 in een midlife-crisis geraakt en zich een zware motor aanschaft waar hij zomaar direkt mag mee rondtoeren aangezien je vroeger het motorrijbewijs meegeleverd kreeg als je een B haalde ?

wooter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 14 oktober 2010 - 09:46:39 »
Goh.

1) Leeftijd verhogen voor autorijbewijzen gaat nergens over. Redenen genoeg hierboven. Of het zou een stiekeme manier zijn van groen links om iedereen eerst verplicht van het OV te laten proeven. Maar datzelfde groen linkse gedachtengoed vergeet dat de meeste studenten tot hun 17e voldoende daarvan proeven en heel wat vanaf hun 18e weten dat zo een ding op vier wielen veel sneller ter plaatse is, zelfs zonder snelheidslimieten te negeren.

2) Leeftijd van motorrijders verhogen zit iets in. Iets. Niet veel.

Ten eerste heb ik mijn motorrijbewijs vrij eenvoudig gehaald. Niet omwille van het feit dat het makkelijker was dan het autorijbewijs, wel omwille van het feit dat ik buiten de manoevers niks meer moest bijleren: theorie was quasi identiek als wat een automobilist moet kennen, en praktijk is naast de manoevers krak hetzelfde als automobilisten.

Heb je dus 10 jaar rijervaring met een auto, is het praktische gedeelte van het examen a walk in the park. Enige probleem is dat je op snelheid wat duidelijker anders stuurt dan met je auto, en de kijktechniek belangrijker is. Maar weeral: de meeste automobilisten die motorrijder willen worden zijn geïnteresseerd in gemotoriseerd verkeer en zullen vaak beter scoren op behendigheidsproeven dan een muts in een Daihatsuke.

Maar... Dan neemt men in de media de woorden "zware motoren" in de mond. Zwaar als in gewicht? De zwaarste motoren zijn customs en toermotoren, en zeker die Customs zie je zelden hard doorrijden. Toermotoren zijn gemaakt om te toeren, en je moet al naar een K1300GT kijken om ook enige snelheid te krijgen. Snel? Mijn krel haalt net 200 km/u. Elke middenklasser op vier wielen gaat daar over tegenwoordig. Snel in optrekken? Ja, dat is waar, maar voor het geld van een nieuwe motor kan je ook een vierdehands M3 kopen die even hard optrekt als een 600cc. Maar er zijn idd ook 600cc en 1000cc motoren met belachelijk veel PK's, voor een fractie van de prijs van een sportwagen die dezelfde prestaties kan voorleggen. Acceleratie is dus toegankelijker voor jongeren, alhoewel we nog altijd spreken over enkele duizenden euro's, en nog eens belachelijk veel geld voor een lederen pak etc...

PK-limiet van 100pk? Mijn SV met 70 pk trekt al hard genoeg op, maar een S1000RR met maar 100pk verliest zijn bestaansredenen. Overigens kopen geen jongeren een S1000RR want dat ding is duurder dan menig japanner en is ook niet japans.

Heikel punt is dat je eerst een examen moet doen met belachelijk weinig PK om toch met een tweewieler te rijden, en na je 24ste dan nog maar eens het examen zou moeten doen met een motorfiets met meer PK. En het examen zal identiek verlopen want je gaat toch zo rijden dat je niet alle PK's nodig hebt - en je komt er ook niet mee op de snelweg.

En tenslotte: de meeste motorrijders worden van hun fiets gereden door voorrangsnegators in auto's. Gaat men ervan uit dat een oudere motorrijder de facto veel beter zo een aanrijding kan voorkomen? Volgens de media lukt dat toch niet zo bijster goed...

Offline Jari

• Expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 14 oktober 2010 - 11:09:59 »
Ik word daar zo geïrriteerd van he, van al die discussies! Ze zouden beter wat aan de wegen doen... En aan de opvoeding van de mensen die erop rondrijden... Niet aan de leeftijdsgrens!
Net zoals ze beter wat op asociaal rijgedrag zouden controleren in plaats van constant overal te staan flitsen!

Offline Jari

• Expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 14 oktober 2010 - 11:13:56 »
Een A1 (nu bachelor zeker ?) studeert normaal af op 21, moet die dan nog een jaar werkloos blijven als hij geen werkplaats vind waar je:
   1. met OV kan geraken
   2. de werkgever niet eist dat je een rijbewijs hebt
Maar ja, jongerenwerkloosheid is toch maar een detail waarschijnlijk

En verder, het enige wat je hiermee bereikt is een verschuiving van het probleem
Kijk naar de informatica... Ik deed stage bij een gekend, groot, IT-bedrijf in een industriegebied. Geen openbaar vervoer in de buurt en nog geen rijbewijs... tof zenne!
Na afgestudeerd te zijn, heb ik een half jaar werk gezocht... ELK bedrijf, zelfs ELK interimkantoor vroeg of ik een rijbewijs had en zo nee, wanneer ik dan wel eens van plan was dat te halen! Ze waren daar echt niet tevreden of begripvol over dat ik nog geen rijbewijs had.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 14 oktober 2010 - 18:39:22 »
Hoe kan het dat men in USA vanaf 16 jaar oud genoeg is om met een auto te rijden en hier denkt men dat men pas () volwassen is op 24 jaar....

In elk geval zoals ik de discussie volg, moto rijbewijzen, zie ik dat MAG een deel van haar eigen leden een beetje aan het verraden is en de andere schromelijk aan het verwaarlozen is, ze zijn precies zoals de Schouppe ; zeg zo en doe het andersom. >:(

Tijd dat motorijders hun eigen deftige VAB of Touring krijgen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 02:13:29 »
Citaat
Etienne Schouppe, ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit

Wat is dat eigenlijk met "den dezen"?
Die heeft al meer "gedaan" sinds die in lopende zaken zit dan in de tijd van de regering.
Promo campagne?

Of het ook goed is wat ie doet is dan nog een andere discussie.

Ik ben al vaak van plan geweest om eens met het fototoestel in aanslag door Liedekerke te rijden maar het is er nog niet van gekomen.
Met wat moet een mens zich anders bezighouden met een gemiddelde snelheid van 5 km/u?.........als het wat mee zit.