Goh.
1) Leeftijd verhogen voor autorijbewijzen gaat nergens over. Redenen genoeg hierboven. Of het zou een stiekeme manier zijn van groen links om iedereen eerst verplicht van het OV te laten proeven. Maar datzelfde groen linkse gedachtengoed vergeet dat de meeste studenten tot hun 17e voldoende daarvan proeven en heel wat vanaf hun 18e weten dat zo een ding op vier wielen veel sneller ter plaatse is, zelfs zonder snelheidslimieten te negeren.
2) Leeftijd van motorrijders verhogen zit iets in. Iets. Niet veel.
Ten eerste heb ik mijn motorrijbewijs vrij eenvoudig gehaald. Niet omwille van het feit dat het makkelijker was dan het autorijbewijs, wel omwille van het feit dat ik buiten de manoevers niks meer moest bijleren: theorie was quasi identiek als wat een automobilist moet kennen, en praktijk is naast de manoevers krak hetzelfde als automobilisten.
Heb je dus 10 jaar rijervaring met een auto, is het praktische gedeelte van het examen a walk in the park. Enige probleem is dat je op snelheid wat duidelijker anders stuurt dan met je auto, en de kijktechniek belangrijker is. Maar weeral: de meeste automobilisten die motorrijder willen worden zijn geïnteresseerd in gemotoriseerd verkeer en zullen vaak beter scoren op behendigheidsproeven dan een muts in een Daihatsuke.
Maar... Dan neemt men in de media de woorden "zware motoren" in de mond. Zwaar als in gewicht? De zwaarste motoren zijn customs en toermotoren, en zeker die Customs zie je zelden hard doorrijden. Toermotoren zijn gemaakt om te toeren, en je moet al naar een K1300GT kijken om ook enige snelheid te krijgen. Snel? Mijn krel haalt net 200 km/u. Elke middenklasser op vier wielen gaat daar over tegenwoordig. Snel in optrekken? Ja, dat is waar, maar voor het geld van een nieuwe motor kan je ook een vierdehands M3 kopen die even hard optrekt als een 600cc. Maar er zijn idd ook 600cc en 1000cc motoren met belachelijk veel PK's, voor een fractie van de prijs van een sportwagen die dezelfde prestaties kan voorleggen. Acceleratie is dus toegankelijker voor jongeren, alhoewel we nog altijd spreken over enkele duizenden euro's, en nog eens belachelijk veel geld voor een lederen pak etc...
PK-limiet van 100pk? Mijn SV met 70 pk trekt al hard genoeg op, maar een S1000RR met maar 100pk verliest zijn bestaansredenen. Overigens kopen geen jongeren een S1000RR want dat ding is duurder dan menig japanner en is ook niet japans.
Heikel punt is dat je eerst een examen moet doen met belachelijk weinig PK om toch met een tweewieler te rijden, en na je 24ste dan nog maar eens het examen zou moeten doen met een motorfiets met meer PK. En het examen zal identiek verlopen want je gaat toch zo rijden dat je niet alle PK's nodig hebt - en je komt er ook niet mee op de snelweg.
En tenslotte: de meeste motorrijders worden van hun fiets gereden door voorrangsnegators in auto's. Gaat men ervan uit dat een oudere motorrijder de facto veel beter zo een aanrijding kan voorkomen? Volgens de media lukt dat toch niet zo bijster goed...