Auteur Topic: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten  (gelezen 4166 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Gepost op: zaterdag 16 oktober 2010 - 14:34:13 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:43:25 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 16 oktober 2010 - 18:29:13 »
Laten we het houden op "een goed begin".
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 16 oktober 2010 - 22:27:47 »
Ik krijg er de weubben van dat opritten en afritten dan telkens weer wél verlicht zijn 's nachts.  Telkens weer m'n ogen die zich moeten aanpassen van duisternis naar licht en omgekeerd. 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 16 oktober 2010 - 23:09:45 »
Dat is ook waarom men op auto's koplampen heeft gemonteerd. Alleen sommige mensen schijnen dat te vergeten.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

wooter

  • Gast
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 16 oktober 2010 - 23:58:30 »
De keuring ook... Als je je koplampen instelt zodat je wagen groen gekeurd raakt, zie je boven de 70 km/u niks in absolute duisternis.

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #5 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 00:04:15 »
De keuring ook... Als je je koplampen instelt zodat je wagen groen gekeurd raakt, zie je boven de 70 km/u niks in absolute duisternis.

Klopt. Als ik hier in Baarle m'n koplampen laat afstellen voor de keuring, kijken ze eerst even welk kenteken dat erophangt. Een wagen met NL-kenteken wordt beduidend hoger afgesteld dan eentje met een B-kenteken.

En uiteraard behoort het - na de keuring - afstellen op NL-hoogte ook tot de service.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #6 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 00:20:39 »
« Laatst bewerkt op: zondag 17 oktober 2010 - 00:31:18 door Rafael »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #7 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 01:42:05 »
Volgens mij zal dit idee wel weer ergens in een vergeten schuif verdwijnen, zeker wanneer bepaalde mensen die er al jaren grote winsten mee boeken er zich eens mee gaan moeien.

Enkele jaren geleden was er in Frankrijk ook een grote discussie om eventueel, naar Belgisch voorbeeld, snelwegen en dergelijke te verlichten.
Kon ik regelmatig horen op de radio toen ik nog meestal in Frankrijk rondreed met de vrachtwagen.
Er is wel al verlichting bij gekomen maar bijlange zoveel niet als in België.

Daarstraks hadden ze het ook over op het VTM nieuws. Blijkbaar zouden ze de lampen ook vervangen door goedkopere witte lampen en het aantal verminderen.

Citaat
"Onze buurlanden hebben allemaal een systeem waarbij het licht op de snelwegen meestal gedoofd is.

 :o waar dan?

Waarom dan al die verlichting plaatsen/onderhouden als die toch nooit gebruikt worden?
Volgens het nieuws zouden die enkel nog opgezet worden bij ongevallen, werken of zo.
Yep, zal wel. Tegen dat ze iemand gevonden hebben die toelating/kennis/volmacht/tijd/goesting/betaald is om die lichten te gaan opzetten is den boel allang opgekuist.
Hulpdiensten (algemeen) hebben toch ook voldoende verlichting bij die zeker niet moet onderdoen tegenover een straatlamp en bij werken zijn er ook voldoende andere middelen om voor voldoende verlichting te zorgen.

Citaat
De lichten op de snelwegen in Vlaanderen zijn al gedoofd tussen middernacht en 6 uur 's ochtends. Daarvoor en daarna branden ze wel,

In de zomer is er enkel duisternis tussen 22.00u 's avonds en 5.00u 's morgens, dus veel zin heeft het niet.

Citaat
De lichten op de snelwegen in Vlaanderen zijn al gedoofd tussen middernacht en 6 uur 's ochtends. Daarvoor en daarna branden ze wel, in tegenstelling tot in de rest van Europa.
Citaat
"Onze buurlanden hebben allemaal een systeem waarbij het licht op de snelwegen meestal gedoofd is.

Euuhm. ??? ::) :-X

Ben ik de enige die de indruk heeft dat de verlichting langs snelwegen vaker op staat overdag dan bij effectieve duisternis?
Zelfs op zondag 3 oktober 2010 stond de verlichting op tussen Gent en Kortrijk rond 10.30u in de voormiddag om 1 of andere reden.
Werkzaamheden heb ik in ieder geval niet gezien.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #8 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 12:12:27 »
Dat is ook waarom men op auto's koplampen heeft gemonteerd. Alleen sommige mensen schijnen dat te vergeten.

Ik rij gewoon veel liever ofwel in volstrekte duisternis, (ook op opritten/afritten), ofwel volledig verlicht.  Je weet zelf ook wel hoe belachelijk dicht de afritten in ons landje elkaar opvolgen.  Dus: telkens weer die overgang van helverlicht naar volstrekte duisternis.  Koplampen of niet, je ogen moeten zich daar telkens een beetje aanpassen.

Dan verkies ik pakweg de situatie zoals in Duitsland.  Volstrekte duisteris, ook op de opritten/afritten.  Het enige waar je dan moet mee opletten, is dat je snelheid van een naderende achterligger niet kan inschatten.  Om een snelheid van een naderend voertuig in te schatten, moeten je ogen dat voertuig immers kunnen projecteren op een achtergrond.  In volstrekte duisternis gaat dat niet.  En dus is 't lastig in te schatten of dat voertuig daar tegen 140, dan wel tegen 230 komt aangereden.

Maar dat zal me op zich worst wezen, gewoon 't zekere voor 't onzekere nemen = je hebt geen probleem.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #9 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 12:54:18 »
Dan verkies ik pakweg de situatie zoals in Duitsland.  Volstrekte duisteris, ook op de opritten/afritten.  Het enige waar je dan moet mee opletten, is dat je snelheid van een naderende achterligger niet kan inschatten.  Om een snelheid van een naderend voertuig in te schatten, moeten je ogen dat voertuig immers kunnen projecteren op een achtergrond. In volstrekte duisternis gaat dat niet.  En dus is 't lastig in te schatten of dat voertuig daar tegen 140, dan wel tegen 230 komt aangereden.
Hangt er natuurlijk vanaf hoe snel je zelf rijdt...  ;)
Hoeveel keer spiegel je dan binnen euhm 5 of 10 sec ?

Ik denk dat het een kwestie van oefening is (ook de types/sterkte kruislichten);
de factor is: hoe ver de kruislichten uit mekaar staan en lichtkegel.

Deze dan veranderende factor bepaalt de naderingssnelheid, maar "volstrekte duisternis" is heel zelden; als het voertuig nog ver genoeg is er niet de minste verblinding en kan men zelfs een voertuigvorm herkennen, ook de lengte/breedte van de lichtkegel veranderd op de "grijze" achtergrond.  

In elk geval kom ik gemiddeld minder voorrangsnegaties tegen op de ´donkere Autobahn´ als op de verlichte ´Be-snelweg´.
« Laatst bewerkt op: zondag 17 oktober 2010 - 13:08:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #10 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 14:33:50 »
Ik heb 't nog nooit geteld of gechronometreerd.  Maar ik kan je wel geruststellen: om m'n haar te kammen gebruik ik de spiegel in m'n badkamer wel.  ;D  

Ik heb er overigens geen onveiligheidsgevoel, gewoon op tijd in je spiegel kijken en bij twijfel effe wachten, daar is nog nooit iemand aan gestorven.

Enne met m'n Berlingootje haalt zeker geen 230 LOL
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #11 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 16:38:25 »
Ik heb er overigens geen onveiligheidsgevoel, gewoon op tijd in je spiegel kijken en bij twijfel effe wachten, daar is nog nooit iemand aan gestorven.

Ik mis iets in je zinnen:  "effe wachten en nog eens spiegelen om de naderingssnelheid te schatten"

Ik wou maar zeggen dat om de naderingssnelheid in te schatten men meermaals moet spiegelen om de x-seconden, maar dat weet je.  ;)
Met eenmaal te spiegelen kom je er zeker niet bij donkerheid.

Citaat
Maar ik kan je wel geruststellen: om m'n haar te kammen gebruik ik de spiegel in m'n badkamer wel.
Maar dan is het niet donker.  ;)  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 17 oktober 2010 - 16:45:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #12 Gepost op: maandag 18 oktober 2010 - 08:31:13 »
Wat ik er mee zou doen;
- Maken dat er reflectoren staan
- Zorgen dat de wegmarkeringen zichtbaar zijn
- Lichten globaal dimmen tot 20% en aan verkeerswisselaars/op-afritten/... geleidelijk dimmen tot 50% en er na weer geleidelijk dimmen tot 20%. Minder pijnlijk voor de ogen, zicht blijft goed, iedereen blij.
Inderdaad ja! Reflectoren en wegmarkeringen, dat is echt een regelrechte ramp hier!!!!!
(En duidelijkere verkeersborden, liefst boven de weg in plaats van ernaast, maar soit...)

Ik heb het hier al wel eens gezegd maar bvb op de N16 van Willebroek naar Puurs zijn ze aan't werken en in"t begin van de laatste nieuwe situatie was er dus niks wegmarkering, niks reflectoren... enkel en alleen zo'n gigantische knipperende pijl waardoor je gelijk verblind bent... Dat daar niemand door de betonblokken gevlogen is snap ik nog altijd niet... Maarja, vanaf de pijl "rij" je gewoon 30 per uur tot je ziet dat het terug rechte baan is ofzo he??
Nu hebben ze toch een lijn tussen de twee rijvakken geschilderd in de bocht, zodat je toch die lijn een beetje kan volgen (als het niet te hard regent)...

wooter

  • Gast
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #13 Gepost op: maandag 18 oktober 2010 - 13:58:22 »
En als we toch bezig zijn, de verlichting bij afritten vervangen door drie aankondigingsbordjes (300, 200 en 100 meter) en aan de splitsing van de afrit met de hoofdrijweg een knoert van een plakkaat "Ausfahrt". Of "Uitrit" als het in het Vlaams moet zijn of "Sortie" als we in de Walen zitten.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Vlaamse snelwegen niet meer verlichten
« Reactie #14 Gepost op: maandag 18 oktober 2010 - 16:30:46 »
[...] en aan de splitsing van de afrit met de hoofdrijweg een knoert van een plakkaat "Ausfahrt". Of "Uitrit" als het in het Vlaams moet

Ja, want met een plakkaat "Ausfahrt" gaan ze in Vlaanderen denken dat het een wegwijzer naar een uitvaart is.

In Nederland staat er enkel "Uit". Lekker zuinige bordjes, jongens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."