Auteur Topic: Mobiliteit en verkeersveiligheid: de compromistekst van Bart De wever  (gelezen 1960 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Mobiliteit en verkeersveiligheid: de compromistekst van Bart De wever
« Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 17:55:28 »
Over de mobiliteit en de wegverkeersveiligheid schreef Bart de Wever in zijn compromistekst het volgende:

Citaat
De nieuwe regering zal de Wegcode en het Verkeersreglement van 1976 overdragen aan de Gewesten, inclusief de handhaving ervan (boetes) en het Verkeersveiligheidsfonds. Het voorgaande gaat gepaard met het sluiten van een samenwerkingsakkoord over intergewestelijke mobiliteit en grensoverschrijdende secties van snelwegen. Het BIVV wordt opgeheven. De Gewesten worden bevoegd voor normering van de verkeersinfrastructuur en de verkeersveiligheid. De federale overheid kan door middel van een samenwerkingsakkoord eigen verkeersveiligheidsacties voeren op de autosnelwegen.

Ook de technische controle van auto’s en de metrologie (exclusief productnormen) worden overgedragen.

De Gemeenschappen krijgen de bevoegdheid voor de rijopleiding en de rijscholen (exclusief het rijbewijs).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sceptisch

• Expert
Re: Mobiliteit en verkeersveiligheid: de compromistekst van Bart De wever
« Reactie #1 Gepost op: zondag 17 oktober 2010 - 21:00:20 »
Citaat
Het BIVV wordt opgeheven. De Gewesten worden bevoegd voor normering van de verkeersinfrastructuur en de verkeersveiligheid.

Het BIVV zal dan VIVV worden, en de vraag is of er onder een zuiver vlaamsch beleid iets zal verbeteren. Als ik afga op wat de vlaamsche politici die de laatste decennia verkeer onder hun bevoegdheid hadden (ik moet ze toch niet opsommen, zeker ?) er van gebakt hebben, staan er ons nóg treurigere tijden te wachten.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: maandag 27 december 2010 - 17:35:08 »
Nu ben ik al jarenlang een regelrechte separatist, maar de wegcode gaan opsplitsen zonder dat het land opgesplitst is, is volgens mij totale waanzin.
Eerst en vooral gaat de verwarring bij buitenlanders gigantisch zijn.
1 land, 3 verkeersreglementen waarbij de grenzen van hun toepassing soms over en weer op eenzelfde weg lopen .
Dat wordt een puinhoop.

Bijkomend omdat het nu al duidelijk is dat Vlaanderen volop speciallekes wil gaan invoeren die niet meer stroken met het internationaal verdrag inzake het wegverkeer ; en volop zijn massa  onreglementaire verkeerssignalisatie wil gaan regulariseren.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 28 december 2010 - 19:07:07 »
Schuif die verkeerswetgeving door naar Europa en we zijn eindelijk uit de tunnel.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 29 december 2010 - 00:23:13 »
Schuif die verkeerswetgeving door naar Europa en we zijn eindelijk uit de tunnel.

Dan moet nog wel de onkunde van de gemeentes aan banden worden gelegd. Vele gemeentes gaan (onder begeleiding van een studiebureau) zwaar over de schreef met de inrichting van hun wegen. Hier zou een strenge controle moeten op komen. Gemeentes die te zwaar in de fout gaan mag men voor mijn part hun beheer van hun wegen aan een andere instantie over laten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 30 december 2010 - 15:43:23 »
Vele gemeentes gaan (onder begeleiding van een studiebureau) zwaar over de schreef met de inrichting van hun wegen. Hier zou een strenge controle moeten op komen. Gemeentes die te zwaar in de fout gaan mag men voor mijn part hun beheer van hun wegen aan een andere instantie over laten.
De politieke en administratieve verantwoordelijken bij de wegbeheerders die onwettelijkheden plaatsen en hun dikbetaalde (maar even dikwijls niet bepaald capabele) adviesbureaus, moeten strafrechterlijk ter verantwoording geroepen worden.
Dat moet nadrukkelijk bij in de verkeerswet geschreven worden, zodat zij zoals de burgemeester van Damme niet meer kunnen ontsnappen aan vervolging voor hun geflater.

Ongeval deels te wijten aan signalisatie ->  toepassing van Art 419 en 420 SWB (al naargelang)

Verkeerssignalisatie plaatsen is geen "best effort" zoals het (niet) strooien, het moet correct gebeuren.

Gemeentes die in de fout gaan overhevelen naar een hoger niveau is eigenlijk zinloos: ook de hogere overheid (gewest) flatert volop ... voldoende om ook hun bevoegdheid in te trekken.
En wie gaat het dan doen ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 31 december 2010 - 00:12:33 »

Dan moet nog wel de onkunde van de gemeentes aan banden worden gelegd. Vele gemeentes gaan (onder begeleiding van een studiebureau) zwaar over de schreef met de inrichting van hun wegen. Hier zou een strenge controle moeten op komen. Gemeentes die te zwaar in de fout gaan mag men voor mijn part hun beheer van hun wegen aan een andere instantie over laten.
Ach neem gewoon Ranst, verantwoordelijk verkeer is ook de burgemeester.
Wie zie je nooit pinken? Wie denkt veelvuldig verkeerd voorrang te moeten afdwingen met zijn SUV?
Wie parkeert er waar het hem uitkomt?
Wie vlamt er bijna altijd te rap? Wie is die bumperklever?
Jullie kunnen het antwoord wel raden zeker? :-X
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 31 december 2010 - 01:13:40 »
Ik ken ook maar weinig gemeentes waar men zeer gevaarlijke punten maar laat bestaan en dat soms zeer lang. Ik ken nu niet heel de gemeente, maar een stuk ervan ken ik in detail.

Ik geef een lijstje:

- kruispunt Oelegemsesteenweg - Vaartstraat (onderaan de brug over het kanaal)
- brug over de snelweg vaartstraat
- situatie schawijkstraat op meerdere plaatsen
- situatie Oelegem dorp (alhoewel het al langer geleden is dat ik daar nog geweest ben)

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 31 december 2010 - 01:52:57 »
Oelegem dorp is nog niets verandert de laatste 15 jaar, ja de bus die nu ipv gewoon rechtdoor de Schildesteenweg neemt eerst rond gaat via Nieuwelaan en Oudstrijdersstraat en in beide straten een chaos van jewelste maakt, situatie kwam er na het afschaffen van de halte aan het dorpsplein maar die is inmiddels alweer een jaartje terug open, alleen de bus heeft dat nog niet door, of iemand anders.....
Verder zijn bijna alle wegen in Oelegem er erger aan toe dan 15 jaar geleden, logisch ook want in die tijd gbeurde er niets buiten de Zandhovensteenweg.

Verwacht : de afbraak en opbouw van de brug over het albertkanaal, ijzeren boogbrug.
Als ik kijk naar Grobbendonk hoelang het moet duren hou ik mijn hart vast.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 31 december 2010 - 02:14:52 »
In mijn jonge jaren hing ik veel rond in de buurt van "den boegie", mijn grootouders woonden daar. Ik zou zeggen, er is weinig veranderd de laatste 30 jaar. Men heeft wel de industriezone daar volledig volgebouwd en serieus wat natuur verpest, maar dat is het zowat. Tja, natuurlijk de max. snelheid naar 70 gebracht, waar niet.

Als je die Berlingo met zijn M+S wat wil testen daar in de buurt, ik ken nog wel een paar wegeltjes in de buurt van Maas en Moor waar het "interessant" kan worden.