Auteur Topic: vraag over rijbewijs  (gelezen 5314 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
vraag over rijbewijs
« Gepost op: donderdag 06 januari 2011 - 09:54:54 »
Hoort eigenlijk in de categorie rijbewijs denk ik, maar daar kan ik niets posten. Op het GRO forum wil ik dit ook niet vragen, want daar zwerven een paar irritante gebruikertjes rond zoals deze http://gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=8&t=12574. Maar dus, daardoor kwam ik op volgende vraag:

Stel, ik heb een voorlopig rijbewijs en ik wil examen afleggen. Neem nu dat ik in juni examen doe, buis en besluit in december terug te keren. Het examen wordt echter uitgesteld door de sneeuw, maar in januari vervalt mijn voorlopig rijbewijs! Wat dan? Wat als je door "overmacht" of een beslissing van het examencentrum (omtrent het weer dan he, niet omdat je zelf je papieren niet bijhebt ofzo) geen examen kan afleggen binnen de geldigheidsduur van je vrb?
(En de reden waarom ik een gebuisd persoon als voorbeeld neem, is omdat het me sowieso niet zo slim lijkt om pas je eerste examen te doen een paar weken voor vervaldatum ;))

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: vraag over rijbewijs
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 06 januari 2011 - 11:33:51 »
Neem nu dat ik in juni examen doe, buis en besluit in december terug te keren. Het examen wordt echter uitgesteld door de sneeuw, maar in januari vervalt mijn voorlopig rijbewijs! Wat dan?
Dan ben je goed gesjareld ...

Er is geen wettelijke mogelijkheid om de geldigheidsduur van een voorlopig rijbewijs B verder te verlengen dan de opgegeven vervaldag.
Dat wil zeggen dat je een ander VRB B zal moeten halen.
En dat maakt er een erg complexe zaak van.

Al naargelang het soort voorlopig rijbewijs B en de periode dat je dat al hebt, kan je een ander model VRB B gaan halen (eventueel met eerst nog 20 uur rijlessen erbij), ofwel opnieuw theorie doen, ander VRB B halen na afloop van de geldigheid van het eerste, en weer 3 maanden wachten ...

Ik ga niet alle mogelijkheden uit de doeken doen voor een hypothetische vraag  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: vraag over rijbewijs
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 06 januari 2011 - 12:26:43 »
Ik snap je punt ;)
Thanks!

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: vraag over rijbewijs
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 06 januari 2011 - 15:28:48 »
Op het GRO forum wil ik dit ook niet vragen, want daar zwerven een paar irritante gebruikertjes rond zoals deze http://gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=8&t=12574.

De arrogantie die van sommige antwoorden afdruipt, doet inderdaad de haren ten berge rijzen, doch lijkt daar niet ongewoon te zijn.

Wat de kern van de zaak betreft, lijkt de regeling mij inderdaad onlogisch.

Met een voorlopig rijbewijs mag je vanaf de eerste dag in alle weers- en wegomstandigheden rijden. Maar als die op de geplande dag voor het examen het examencentrum ongunstig lijken, mag het examen niet doorgaan. Er wordt niet aan de kandidaat gevraagd of hij zich voldoende rijvaardig acht in die omstandigheden.

Het gaat dus blijkbaar enkel om de vermeende veiligheid van de examinator, niet die van de bestuurder en andere weggebruikers.

Maar of de kandidaat nu in de winter door sneeuw of in de zomer door een andere oorzaak tegen een boom knalt: dood is dood. Het beroep van examinator houdt nu eenmaal een risico op een ongeval in, dat weet je voor je eraan begint.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: vraag over rijbewijs
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 06 januari 2011 - 19:40:55 »
Op het GRO forum wil ik dit ook niet vragen, want daar zwerven een paar irritante gebruikertjes rond zoals deze http://gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=8&t=12574.

Het gaat dus blijkbaar enkel om de vermeende veiligheid van de examinator, niet die van de bestuurder en andere weggebruikers.

Maar of de kandidaat nu in de winter door sneeuw of in de zomer door een andere oorzaak tegen een boom knalt: dood is dood. Het beroep van examinator houdt nu eenmaal een risico op een ongeval in, dat weet je voor je eraan begint.

In Duitsland denkt men er anders over daar worden rij-examens evengoed op een dikke sneeuwlaag (10 cm) gehouden.
En : het rijexamen duurt daar sinds december 2006 minstens 40 minuten (voordien 25´), volledig op openbare weg.

Naja in Be moet men wslk nog eerst winterbanden "verplichten"...  ;D

en vooral: in D moet men al ongeveer bewezen hebben dat men "kan rijden*" vooraleer toegelaten te worden voor een rijexamen,
is dat in Be ~ ook zo ?
(* xx-minimum praktijkuren zijn wettelijk verplicht waaronder ´s nachts, autobahn, en bij spitsverkeer in de stad)

Citaat
http://www.dieter-busch.de/geschafft.php?page=2



Alles weiss. 08.12.2010  

Da steht man auf, schaut aus dem Fenster, weiß das man Prüfung hat und stellt fest, dass es an solch einem Tag wie heute spannnend werden kann.
Das muss sich Constanze heute morgen gedacht haben, als sie aufstand und aus dem Fenster schaute. Schnee wo immer sie auch hinschaute, denn über Nacht kamen 10cm Neuschnee runter. ...]

Rutschgefahr ! 05.12.2010  

Das es im Winter öfters mal weiss auf den Straßen ist, soll vorkommen. Das man an bei richtig ordentlich Schnee eine Prüfung fährt, sollte am besten nur einmal passieren. Über Nacht gab es in Braunschweig ordentlich Schneefall und so mußte Lisa auf völlig verschneiten und rutschigen Strassen heute morgen zur Prüfung antreten. ...]

Dr. Iceman 29.11.2010  

Na klar, wer Axel hier auf dem Foto sieht, kann erkennen, dass er sich freut wie ein "Schneekönig". Diesen Titel hat sich Axel aber auch redlich verdient. Ihn ereilte das Schicksal, dem ersten Schnee auf der Straße zu begegnen und das genau in der Prüfung. Nun kann sich jeder vorstellen wie schwierig es ist wenn die Fahrstunden meistens auf trockener oder nasser Straße stattfinden und nun liegt auf einmal Schnee und muß sein Können auch noch unter Beweis stellen. Doch Axel, bei uns nur noch unter "Dr.Iceman"bekannt, behielt die Nerven und gewöhnte sich schnell an den neuen Straßenzustand. Aus der Theorie waren ihm noch zwei Dinge zu diesem Wetter eingefallen: Geschwindigkeit anpassen und Abstand vergrößern. Damit tat er genau das was der Prüfer bei diesen Witterungsbedingungen auch sehen wollte. Damit war das Ziel erreicht. Der Prüfer händigte nach dieser Fahrt den Führerschein an Axel aus. Wir wünschen dir weiterhin eine rutschfreie Fahrt...

Een rijbewijs kost in D doorgaans afgerond 2000 € als men het eerste praktijkexamen slaagt:
http://www.fahrtipps.de/fahrschule/fuehrerschein-kosten.php

In Be ca. 1100 € lees ik hier:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/rijbewijsBdeel0.htm
« Laatst bewerkt op: donderdag 06 januari 2011 - 19:59:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: vraag over rijbewijs
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 07 januari 2011 - 14:50:45 »
Nu los van de polemiek met andere sites is het voorbeeld van Jari wel relevant.
Het absurde van een aantal regeltjes. Nu ja, termijnen zijn er om nageleefd te worden, maar als er geen weg meer is voor enige flexibiliteit.

Dat er geen rijexamens afgelegd werden onthaal ik ook met gemengde gevoelens, maar als dat zo is dan zie ik dit ook als overmacht en zou het voorlopig rijbewijs verlengd moeten worden tot de eerst mogelijke nieuwe afspraak.

Dit is nu wel federale materie, maar wanneer ik lees dat inwoners van een bepaalde wijk, na instorting van hun kerk, lang op GSM service moeten wachten omdat de nodige vergunningen voor een noodmast eerst in orde moeten zijn, weet ik niet of wat regio Vlaanderen doet, beter is.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: vraag over rijbewijs
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 07 januari 2011 - 14:58:27 »
Dat er geen rijexamens afgelegd werden onthaal ik ook met gemengde gevoelens, maar als dat zo is dan zie ik dit ook als overmacht
Waarom zou er in België overmacht zijn, terwijl in Duitsland de examens gewoon doorgaan ?

Een overstroming waardoor je niet meer ziet waar je rijdt, en mogelijk niet eens meer kan rijden, dat is overmacht.
Beetje sneeuw en de kandidaat bestuurders kunnen niet meer geëvalueerd worden, terwijl ze er wel vrolijk in mogen rijden - dat wringt toch wel ergens.

Citaat
en zou het voorlopig rijbewijs verlengd moeten worden tot de eerst mogelijke nieuwe afspraak.
Dan kan iedereen plots een andere geldigheidsduur hebben voor zijn VRB, en treedt er gegarandeerd willekeur op.
De term "oermacht" zal almaar zwakker worden, en steeds vaker toegepast - zoals nu al bij wat sneeuw.

Citaat
weet ik niet of wat regio Vlaanderen doet, beter is.
Het wordt hoe langer hoe duidelijker dat dit inderdaad niet per definitie is.
Oorzaak is ondermeer dat we in essentie dezelfde partijen en personen hebben die op beide niveaus de dienst uitmaken of -maakten.

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: vraag over rijbewijs
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 07 januari 2011 - 21:58:47 »
Beetje sneeuw en de kandidaat bestuurders kunnen niet meer geëvalueerd worden, terwijl ze er wel vrolijk in mogen rijden - dat wringt toch wel ergens.
Wel, het probleem met sneeuw is dat je niet meer kan evalueren of de kandidaat kan rijden onder normale omstandigheden. Rijden bij sneeuw is eenvoudig: je houdt 25 km/u aan en doet niets fout. Maar als je plots 70-90-50-30-120 mag, moet je dus ook laten zien dat je de verkeersregels kent en ze kan toepassen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: vraag over rijbewijs
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 08 januari 2011 - 12:47:03 »
Beetje sneeuw en de kandidaat bestuurders kunnen niet meer geëvalueerd worden, terwijl ze er wel vrolijk in mogen rijden - dat wringt toch wel ergens.
Wel, het probleem met sneeuw is dat je niet meer kan evalueren of de kandidaat kan rijden onder normale omstandigheden. Rijden bij sneeuw is eenvoudig: je houdt 25 km/u aan en doet niets fout. Maar als je plots 70-90-50-30-120 mag, moet je dus ook laten zien dat je de verkeersregels kent en ze kan toepassen.
Toch een beetje doordenken.

Ik denk niet dat men enkel besneeuwde wegen gaat berijden tijdens een rijexamen van minstens 40 minuten...
daar zullen ook wel halfgeruimde en volledig geruimde/gestrooide weggedeeltes bij zijn (ook snelweg, zelfs met fileverkeer)

En met winterbanden zal de snelheid op gewone besneeuwde wegen al xx% hoger zijn.
Men zal snel herkennen als de leerling rijgevoel toont bij gladde momenten in de bochten.

Dus zulke rijexamens is eigenlijk ideaal om te evalueren in verscheidene wegdektoestanden.

Dus snelheden aanpassen naargelang "gladheid" en ook parkeren op een "gladde" enge parkeerplaats kan daar zelfs ook bijhoren
Citaat
Aber kein Problem denn Lisa wusste worauf es ankam. Geschwindigkeit herunter setzten, die Abstände vergrössern und elegant zwischen den aufgetürmten Schneehaufen einparken.


Omgekeerd is een rijexamen op volledig droge weg een probleem dat je niet kan evalueren of de kandidaat kan rijden onder slechte weersomstandigheden...  niet bij vochtige weg, regen, niet bij ijzel, niet bij sneeuw...

Maar natte weg zal men (hopelijk wel) tijdens de praktijklessen gedaan hebben...

En laat nu net onaangepaste snelheid door weersomstandigheden een vd hoofdoorzaken te zijn bij jeugdige bestuurders (overschatting).
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 januari 2011 - 13:10:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: vraag over rijbewijs
« Reactie #9 Gepost op: zondag 09 januari 2011 - 15:22:21 »
Gezien het algemene gewenste niveau op het rijexamen ga ik ervan uit dat elke verse chauffeur quasi geen rijervaring, laat staan voeling heeft met rijden op oppervlakken zoals ijzel en sneeuw. Het is maar de vraag of je je als examinator dan op de weg wil wagen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: vraag over rijbewijs
« Reactie #10 Gepost op: zondag 09 januari 2011 - 16:46:10 »
Gezien het algemene gewenste niveau op het rijexamen ga ik ervan uit dat elke verse chauffeur quasi geen rijervaring, laat staan voeling heeft met rijden op oppervlakken zoals ijzel en sneeuw. Het is maar de vraag of je je als examinator dan op de weg wil wagen.

Tegenover het verhoogd risico op een ongeval staat dat, vanwege de lagere snelheden, de eventuele gevolgen aanzienlijk geringer zijn.

Als Duitse examinatoren wél examens afnemen als er sneeuw ligt, toont dat aan dat de Belgische examinatoren maar al te goed weten hoe erbarmelijk het gesteld is met de rijopleiding in België.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."