@Michel,
Het totaal zou wel eens kunnen hoor. Als ik de verkeersbarometer 2010 nationaal optel kom ik voor jan tot en met mei op 308.
(47+57+55+78+71) In juni zou dit dus 67 moeten zijn om het verschil met de aangekondigde 375.
Oh, daar was ik niet op gekomen
Rudi, gij telt dus de (voorlopige*) maandcijfers bijeen, maar daarvan is nergens sprake, in die zin toch niet...
Het zou ook de eerste keer zijn dat de media dat zo bedoelt. Tiens.
Maar nu zie ik het:
Na een stagnatie in 2009 is het aantal verkeersdoden in de eerste helft van 2010 met 6,5 procent gedaald
De media sprak totnutoe altijd over jaartotalen zoals de definitie van de verkeersbarometer is, of ik heb wat gemist... ik word oud.
Maar het is alleszins wat misleidend...

1 Het gaat om voorlopige cijfers, gebaseerd op definitieve en niet-definitieve PV's. Voor meer informatie over de
gehanteerde methodologie, zie de “technische fiche” van de verkeersveiligheidsbarometer
2 Het voortschrijdend jaartotaal van juni 2009 = maandelijks cijfer juni 2009 + cijfers van de 11 voorafgaande
maanden.
Edit: Hey, ze zijn net wakker geschoten jaartotaal juni 2010 (= 68), staat erbij.
Juni: 2010: -3,7% (meer...) (annex)
Mei: 2010: -1,3% (meer...) (annex)
April 2010: -1,1% (meer...) (annex)
Maart 2010 : -1,3 % (meer...) (annex)
Februari 2010: +0,2 (meer...) (annex)
Januari 2010 : -1,3 % (meer...) (annex)
http://bivvweb.ipower.be/baro/Baro_NL_Main_2010.htm
Maar zo zal het idd bedoeld zijn:
even (voorlopige*) maandcijfers 2009 nemen van januari - juni:
58 + 53 + 64 + 70 + 72 + 79 = 396*
- 6,5 % = 370 tja als we
396* corrigeren naar 401 en dan - 6,5 % hebben we 375 voor 1e halfjaar 2010.
Edit: maandcijfer juni 2010 is 68 zie ik dus komen we op
376 uit of een - 6,4 % daling:
(47+57+55+78+71 + 68 = 376)
Tja, erg nauwkeurig zijn die cijfers niet daarom is het *voorlopig... en hun vorige barometers worden alleszins niet gecorrigeerd.
Het blijven ook doden ter plaatse, en daar komen nog een heel pak dodelijke gewonden na 30 dagen bij, voor zover die ziekenhuiscijfers nauwkeurig geregistreerd zijn schommelt dat rond 13 % extra doden (vb 2008).
En dan spreek ik nog niet van de gekende
verontrustende onderregistratie bij kwetsbare weggebruikers (Penta studie), ik had daar iets "officieels (fcvv)" via deze website (ik citeer ook de inleiding):
http://www.astronomie.be/rik.gheysens/fietshoorn/statistieken.htm
8 . Verkeersveiligheid voor fietsers
Gezien de schrijnende toestanden op de wegen in België heb ik op deze pagina enkele cijfers en standpunten samengebracht die van nut kunnen zijn in het debat over verkeersveiligheid van fietsers. Tevens zal ik voortaan ongevallengegevens opslaan en een analyse maken over de oorzaken van deze onveilige situatie.
Volgende ongevallen hebben mij doen besluiten tot dit onderzoek:
Tijdens de maanden juli en de eerste helft van augustus 2009 waren er in België 19 fietsdoden. Indien men de gemiddelde (hoge) cijfers per maand neemt van 2007, zou men slechts mogen komen aan ongeveer 11 fietsdoden voor die periode.
Oosterzele, 11 november 2009 rond 6 uur in de morgen: Drie eerstejaarsstudenten geneeskunde worden op het fietspad gegrepen door een auto die niet meer onder controle is van de chauffeur. Ze bezwijken aan hun verwondingen. Een vierde slachtoffer wordt ernstig gewond. Leeftijd: 17 en 18 jaar.
België
Vooraf:
Enkele resultaten betreffende fietsers en vrachtwagens uit de beperkte studie van B. Herdewyn, e.a., Pilootproject diepteonderzoek vrachtwagens. Eindrapport jaar 1, 2010, p. 20-23:
# Bij alle ongevallen samen zijn 9 % van de dodelijke slachtoffers fietsers; bij vrachtwagenongevallen zijn 17 % van de dodelijke slachtoffers fietsers! De ongevallen met dodelijk verongelukte fietsers komen voornamelijk voor op kruispunten. "In feite maken de fietsers bijna de helft van de doden uit (46%) die bij vrachtwagenongevallen op kruispunten vallen."
# "Er valt ook nog op dat zwakke weggebruikers die bij vrachtwagenongevallen betrokken raken (met name bromfietsers, fietsers, en voetgangers) gemiddeld ouder zijn dan zwakke weggebruikers bij andere ongevallen."
# "Een vergelijking tussen Vlaanderen en Wallonië toont aan dat het risico op een vrachtwagenongeval het grootst is op Vlaamse wegen buiten de autosnelwegen."
Dossier: Kwetsbare Weggebruikers. (Staten-generaal van de verkeersveiligheid 2007. Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid.)
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%20WG%20Kwetsbare%20weggebruikers%20DEF.pdf
Enkele frappante bevindingen van deze studie:
# Uit de officiële verkeersstatistieken voor België blijkt dat de ”kwetsbare weggebruikers” (d.i. zwakke weggebruikers en motorrijders) ± 40% van het aantal verkeersdoden en ernstig gekwetsten uitmaken. In vergelijking met andere landen is dit een hoog percentage.
# De officiële verkeersstatistieken vertonen een verontrustende mate van onderregistratie van ongevallen met "zwakke weggebruikers". Dit probleem stelt zich ook in andere landen. Voorbeeld uit Penta-studie: betreffende de doden en zwaargewonden bij fietsongevallen bij kinderen tussen 5 en 9 jaar, waren er 112 geregistreerd door cijfers op te vragen in ziekenhuizen. Er waren slechts 21 slachtoffers geregistreerd bij de FOD Economie, Directie Statistiek!
# De onderregistratie in de officiële verkeersstatistieken betekent dat niemand zicht heeft op de werkelijke maatschappelijke implicaties van de verkeersongevallen. Dit heeft scheeftrekkingen in de visie van de wetgevende en handhavende overheid voor gevolg, maar geeft ook een vertekend beeld van deze problematiek aan de bevolking, de media, de verzekeringsmaatschappijen, de verenigingen van weggebruikers en andere stakeholders.
Doelstellingen van de Belgische regering
# In 2002 schaarde de federale regering zich achter de doelstelling van de eerste Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid (SGVV) om het aantal verkeersdoden tegen 2010 te halveren, d.i. 750.
# Volgens de verkeersbarometer 2009 van het BIVV was er voor dat jaar een stijging van het aantal dodelijke slachtoffers tot 955! Indien dit wordt bevestigd door de definitieve ongevallencijfers, zou dit betekenen dat de haalbaarheid van de doelstelling van SGVV van maximum 750 doden 30 dagen in 2010 heel moeilijk wordt! (Statistieken Verkeersveiligheid 2008 (BIVV), p. 197)
# Tijdens de tweede Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid in 2007 werd een bijkomend streefdoel bepaald, namelijk om het aantal verkeersdoden tegen 2015 nog verder terug te dringen tot maximum 500.
...]