Mijn punt is dat jouw oplossing ook niet zo zaligmakend is als je denkt.
Mischien niet zo zaligmakend, maar het is tenminste IETS. Nu blijven we maar wat voortdoen, bekommeren we ons al lang niet meer om verkeersveiligheid, noch met het comfort van de reiziger. Als ik dan moet kiezen, is mijn keuze snel gemaakt. Ook al gaat het wat langer duren, de kans is er tenminste dat er iets aan gebeurt. En da's 1000 x beter dan zo blijven voortknoeien als er nu gebeurt.
Laat ik een voorbeeld uit eigen praktijk geven van m'n vorige werkgever. Ik reed op drie verschillende ritten (drie verschillende camions, drie verschillende ploegen collega's). Op 1 van die ritten was er duidelijk een probleem, zowel qua gewicht als qua tijdsdruk. De collega's hadden al telefonisch contact gehad, telkens een reactie in de zin van
"Jajaa, neem ze nu toch maar mee, volgende week ga ik 't herbekijken". Niet dus. Ik reed daar dan, en stuurde hem een bericht met de boordcomputer. Guess what: ik kreeg als reactie op de boordcomputer:
"Niemand kan jou verplichten de verkeersregels te overtreden". De baas was natuurlijk slim genoeg om geen bewijzen achter te laten dat ik van hem de wet moest overtreden. Ik zou dat trouwens nog niet doen ook, ik zou eerder op basis van zoiets zijne nek omwringen. Ikke dus me gehouden aan de verkeersregels (snelheid, gewicht,...). En er bleven dus klanten staan. Op risico van de baas, natuurljk. De klachten kreeg ik in eerste instantie ook op mijne neus. No problem, ik gaf hen het nr. van de dispatching en van den bureau.
Nog dezelfde week was dat probleem daar opgelost. Wat al wekenlang vruchteloos beloofd werd, werd ineens realiteit. Van 't ene moment op 't andere. En sindsdien hebben de collega's dezelfde methode gehanteerd. Ik wist hen ervan te overtuigen dat ze dikke vodden zouden krijgen als ze in een ongeval betrokken zouden raken en 't zou uitkomen dat ze flink overladen waren. Ik had er blijkbaar een precedent geschept, namelijk dat ze heus gene schrik hoefden te hebben voor hun job door zich aan de regels te houden. Meteen twee vliegen in 1 klap.
Trouwens: hoe lossen ze dat nu op bij De Lijn? Daar al eens over nagedacht? Ofwel blijven voortknoeien (zie hoger). Ofwel weer gaan staken, natuurlijk op een vrijdag of een maandag. En zichzelf in the first place tracteren op een zalig verlengd weekeindje. Veel meer dan zich te bekommmeren om dienstverlening. Want busje komt dan niet te laat, busje komt gewoonweg NIET. En deftige informatie verstrekken aan gestrande reizigers: ho maar. Die moeten dan een (duur) betalend nr bellen, waar ze dan ook niet aan info geraken wegens overbezet. En is dat dan beter uit te leggen op school? Aan de baas? Men veroorzaakt er nog immense files mee, dus nog meer mensen te laat op het werk of op school, nog meer miserie op de weg. Is dat dan de oplossing? De praktijk bewijst elke dag weer het dikke tegendeel. Getuige daarvan je eigen relaas overigens.
Als je overigens zelf een betere oplossing kan suggereren, altijd welkom.