De verkeersdoden van D voor 2010 zijn al officieel, alweer een serieuze daling van
- 12 % en nog iets beter als de geschatte 3700:
3657 verkeersdoden op ~ 82 milj inwoners maakt 44,59 per milj inw, afgerond
45.
Offic. bron en tabel per deelstaat:
destatis.de Pressemitteilung Nr.073 vom 23.02.2011Mijn voorspelling van 2 jaar geleden ? gaat nog uitkomen dat D binnen de 5 jaar wslk in de top 3 staat, NL is niet meer veraf
Nederland heeft in 2009: 720 verkeersdoden op ~ 16,5 mil inw of 43,67 afgerond
44*.
NL zal wslk ook wat zakken in 2010 neem ik aan (voorlopig nog geen voorspellingen gevonden op www.)
Evolutie verkeersdoden/miljoen inwoners teruggaand tot 1991, of het 1ste statistisch jaar na de val van het ijzeren gordijn;
met tussen
standen:
-
1991 : het Oostblok kende nog weinig verkeer, en de weginfra/verkeersveiligheid was "navenant".
-
1996 : laatste jaar
vóór het begin massale technische snelheidskontroles (flitspalen, enz...)
stand 96: men ziet dat Be toen het veiligste was tov het EU-27 gemiddelde met "maar" + 8 % meer ... -
2001 : Europese richtlijnen met als doel halvering verkeersdoden tegen 2010
-
2009 : laatste officiële stand.
-
ook 2010 ´91 stand ´96 stand ´97 ´98 ´99 ´00 ´01 stand ´02 ´03 ´04 ´05 ´06 ´07 ´08 ´09 stand 2010 (stand)
United Kingdom 83 2 64 3 64 61 61 61 61 2 60 62 56 56 55 50 43 38 1 31 (2)
Sweden 87 4 61 2 61 60 66 67 66 3 63 59 53 49 49 52 43 39 2 31 (1)
Netherlands 85 3 81 5 79 73 75 73 68 4 66 67 54 50 49 48 46 44 3 39 (3)
Germany 142 12 107 7 104 95 95 91 85 7 83 80 71 65 62 60 54 51 4 45 (4)
Malta 45 1 51 1 48 45 11 39 41 1 41 40 33 42 27 34 37 51 5
Finland 126 8 79 4 85 78 84 77 84 6 80 73 72 72 64 72 65 53 6
Ireland 126 7 125 11 129 124 111 111 107 8 96 85 94 97 87 78 63 54 7
Denmark 118 6 98 6 93 94 97 93 81 5 86 80 68 61 56 75 74 55 8
Spain 227 22 139 16 142 150 144 144 136 16 131 130 112 103 94 86 68 58 9
Slovakia* 116 5 115 8 146 152 120 116 114 10 113 120 112 113 114 116 103 64 10
France 184 15 147 17 145 153 145 137 138 17 129 101 92 85 75 73 67 67 11
Italy 143 13 117 9 118 111 118 124 125 13 122 114 106 100 96 87 79 68 12
Estonia 313 24 149 18 199 204 168 149 146 22 164 121 126 126 152 146 98 75 13
Austria 201 17 129 12 139 121 135 122 119 11 119 115 108 94 88 83 81 76 14
Portugal 323 26 272 27 250 210 200 184 163 24 160 148 124 118 92 92 83 79 15
Hungary 204 18 133 14 135 133 127 117 121 12 140 131 128 127 129 122 99 82 16
Slovenia 231 23 195 24 180 156 169 157 140 19 135 121 137 129 131 146 106 84 17
Czech Republ.* 129 10 151 19 155 132 141 145 130 15 140 142 135 126 104 119 104 87 18
Belgium 188 16 134 15 134 147 137 144 145 20 127 117 112 104 102 101 88 88 19
Cyprus 175 14 195 23 173 164 165 161 140 18 133 136 160 136 112 114 103 89 20
Luxembourg 216 21 172 21 144 135 136 175 159 23 140 118 111 103 92 97 72 97 21
Lithuania 322 25 184 22 210 233 212 183 202 26 201 205 218 226 223 218 148 110 22
Latvia 375 27 241 26 232 280 272 267 236 27 238 228 222 192 177 184 139 112 23
Bulgaria 129 9 121 10 110 121 128 126 128 14 122 123 121 123 135 131 139 118 24
Poland 207 20 165 20 189 183 174 163 145 21 152 148 150 143 137 146 143 120 25
Greece 207 19 202 25 196 202 195 187 172 25 149 146 151 150 149 144 139 130 26
Romania 135 11 129 13 130 126 113 113 112 9 111 103 113 121 120 130 142 130 27
~EU (27 landen) 160 # 124 # 126 123 120 116 111 # 109 102 96 92 87 86 78 69 #
% tov ~EU: 188=+18% 134=+8% 134 147 137 144 145=+31% 127 117 112 104 102 101 88 89=+29%
Bundesland 2009 /2010 verkeersdoden inwoners doden/milj inw ´09/ ´10
Baden-Württemberg 535 / 490 10.749.506 49,8 / 45,6
Bayern 784 697 12.519.728 62,6 54,2
Berlin 48 44 3.431.675 14,0 12,8
Bremen 13 13 661.866 19,6 19,6
Hamburg 33 22 1.772.100 18,6 12,4
Hessen 308 251 6.064.953 50,8 41,3
Niedersachsen 542 479 7.947.244 68,2 60,3
Nordrhein-Westfalen 620 549 17.933.064 34,6 30,6
Rheinland-Pfalz 223 205 4.028.351 55,4 50,9
Saarland 45 41 1.030.324 43,7 39,8
Schleswig-Holstein 140 108 2.834.260 49,4 38,1
´West-D´: 3291 2899 68.973.071 47,7 42
Brandenburg 202 192 2.522.493 80,1 76,1
Mecklenburg-Vorpom. 155 108 1.664.356 93,1 64,9
Sachsen 192 168 4.192.801 45,8 40,1
Sachsen-Anhalt 164 157 2.381.872 68,9 65,9
Thüringen 148 120 2.267.763 65,3 52,9
´Oost-D´: 861 745 13.029.285 66,1 57,2
totaal:
Deutschland 1) : 4.152 3657* 82.002.356** 50,6 44,6** edit 44,7
*Deutschland : 3644 + inclusief 13 nameldingen
1) Einschließlich derzeit nach Ländern noch nicht aufteilbarer Nachmeldungen
(2010) Westduitse deelstaten tesamen (42) hebben NL (44) 2009 voorlopig ingehaald betreft # - verkeersdoden/inw. als norm.
5 deelstaten die voorlopig "#-veiliger" zijn als Nederland 2009, zelfs Sachsen (Oost-D). (´steden´ niet)
Als men ziet van waar Duitsland komt (12e plaats in 1991) moet dat toch een van de beste voorbeelden zijn van "verkeersveiligheid" in Europa.
Om dit nog eens te illustreren geef ik het non-vb van Belgie, zeker van de laatste 14 jaar (in 96´ nog 15e plaats):
Ik weet dat België altijd ietsje "#-verkeersveiliger" was als West-Duitsland tot ~ 1980; wel uitgedrukt in de statistische norm: verkeersdoden per inwoner.
Ook vóór de oliecrisis 1973-74 toen
beide landen nog geen snelheidsbeperking op hun snelwegen hadden, ook geen gordelplicht, onveilige auto´s, lakse alcoholcontrole enz... beide landen hadden quasi identiek "veiligheidsniveau".
Bron:
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/longterm.pdf1980 :
West-D (61,658 milj inw): 15050 verkeersdoden of
244 verkeersdoden/milj inw..
België (9,855 milj inw) : 2396 verkeersdoden of
243 verkeersdoden/milj inw.
(offic. bronnen, inwoners :
destatis.de NIS :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB#Groei )
Was toen de Belgische "verkeersmentaliteit", ttz alle weggebruikers van voetganger tot buschauffeur (volgens de # naakte cijfers) beter als "de Duitse" ?
Ik denk dat zeker niet alleen de weggebruikers schuld hebben aan deze evolutie...
Men kan goed zien hoe de Oostduitse deelstaten geëvolueerd zijn; met 57 verkeersdoden/milj inw. zouden ze gemakkelijk de top 10 induiken (9e).
En zeggen dat de DDR in 1990 nog op het niveau van Polen stond, Polen evolueerde ondertussen van de 20e naar de 25e plaats... (zie tabel)
** Edit: de
totale bevolking van Duitsland kent een dalende trend, en is per 31-12-2009 met 200.000 inwoners verminderd.
destatis/evolutie -0,2% : dus ipv 82 milj, 81,8 milj:
destatis.de bevölkerung/land , vooral de Oost-Duitse landen en ook NRW kent wat teruggang, maar er zijn ook landen die meer inwoners hebben vanaf 1/2010.
Dit heeft wat invloed "achter de komma" , 44,6 wordt dus 44,7** voor D maar niet als ik het toch afrond naar
45 in de tabel.
Dus moesten er nog nameldingen bijkomen ( ziekenhuizen ? ) zal die 45 blijven staan in de tabel. Verkeersdoden per inwoners is de meest gehanteerde norm omdat beide cijfers het meest betrouwbaar zijn (toch in de EU-27).
De gemiddelde cijferkwaliteit ligt alleszins rond de 90 %. "Inwoners" nemen alle op een zekere manier deel aan het verkeer.
Per voertuig-kilometers, beter voertuig x reizigers-km wordt soms ook gebruikt, maar dit zijn geschatte km-cijfers en houden geen rekening met kwetsbare weggebruikers (voetganger, fiets - bromfiets, moto ?) die ook aan het verkeer deelnemen en x-kms afleggen.
In Nederland bvb waren 54% of 390 van de 720 verkeersdoden kwetsbare weggebruikers.
Zonder motorfietsdoden waren het er 320 of 44,4 %.