Auteur Topic: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010  (gelezen 9226 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 25 februari 2011 - 21:49:07 »
Hoe kom je daarbij, Michel? Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Hoe kom je aan dat bedrag ?  Is er een wet in D die dat bepaalt of zo ?
Zolang er geen gewonden zijn kan je toch altijd regelen met een europees aanrijdingsformulier ?  Of is dat niet zo europees als het lijkt ?

Het Europees aanrijdingsformulier komt hier in Duitsland in elk geval perfect overeen met het Belgische (ik vermoed dat jij geen Duitse kentekenplaat had, doch een Belgische BSD-plaat).

Bij nader toezien lijkt het bedrag tot dewelke van bagatelschade sprake is, van bondsland tot bondsland te verschillen.

Voor meer informatie omtrent het al dan niet een beroep doen op de Polizei bij een verkeersongeval in Duitsland verwijs ik naar deze bron en deze bron.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 26 februari 2011 - 02:01:42 »
Is Be goe bezig...  ?

Yep, we staan al in "den top 30". 8) :D

Niet moeilijk met slechts 27 EU-landen.

Dat was nu net wat ik bedoelde. ;D ;D ;D

Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Hoe weet je dat vooraf ?
Daarbij, voor 500 euro wordt er nog niet teveel meer hersteld tegenwoordig.

Vanmorgen de Dodge teruggehaald van de garage zonder ongeval, enkel technische keuring = €466,65. :o

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 26 februari 2011 - 13:00:12 »

Vanmorgen de Dodge teruggehaald van de garage zonder ongeval, enkel technische keuring = €466,65. :o
Een bagatel dus. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 08 november 2011 - 14:15:27 »
Update:
definitieve Verkeersdoden +30 dagen / per miljoen inwoners voor 2010 van de 27 EU-landen.

enkel "Belgium" is een niet-officieel geschat cijfer ... :
743 doden terplaatse + 13* % dodelijke gewonden 30 d  = 840   ;D    *op basis van voorgaande jaren.  

België zakt 1 plaats van 19 naar 20. Had iemand wat anders verwacht ?  ;)
(voor de stand 2009 zie topicpagina 1)

   Land          inwoners   doden+30d doden/milj inw

1   Sweden           9,41      266              28
2   U Kingdom      62,44     1901             30
3   Malta               0,41      15                37
4   Netherlands     16,65     640              38
5   Germany         81,76     3648            45
6   Denmark           5,56     255              46
7   Ireland              4,48      212             47
8   Finland              5,38      272             51
9   Spain              46,15     2478             54
10   Estonia            1,34      79               59
11   France            65,07    3994             61
12   Luxemburg       0,51     32                63
13   Slovakia           5,43    353               65
14   Austria             8,40     552              66
15   Italy               60,63     3998            66
16   Slovenia           2,05     138              67
17   Hungary           9,98     739              74
18   Cyprus             0,80     60                75
19   Czech Rep      10,53     802              76
20   Belgium          10,91     840              77
21   Portugal         10,63     937               88
22   Lithuania          3,24     299               92
23   Latvia              2,23     218               98
24   Poland           38,20     3902            102
25   Bulgaria           7,51     776              103
26   Romania         21,41    2375             111
27   Greece           11,33    1264             112
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 november 2011 - 14:19:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 09 november 2011 - 12:42:41 »
Zo lang er geen degelijk verkeersbeleid komt, zullen we enkel verder wegzakken in die rangschikking.

We gaan in absolute cijfers vooruit , maar dat is op geen enkele manier te danken aan het gevoerde beleid.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 09 november 2011 - 18:09:17 »
maar dat is op geen enkele manier te danken aan het gevoerde beleid.

Bwa.  Mede door het gevoerde beleid, staan we steeds langer, en steeds vaker in de file.  In een muurvaste file, wordt het moeilijk om nog een dodelijk ongeval te veroorzaken (met uitzondering van de staart van de file, wel te verstaan).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 09 november 2011 - 18:13:02 »
maar dat is op geen enkele manier te danken aan het gevoerde beleid.

Bwa.  Mede door het gevoerde beleid, staan we steeds langer, en steeds vaker in de file.  In een muurvaste file, wordt het moeilijk om nog een dodelijk ongeval te veroorzaken (met uitzondering van de staart van de file, wel te verstaan).
Dan moeten we er enkel nog voor zorgen dat àlles vast staat, dan is er geen staart meer  :-X

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 09 november 2011 - 18:38:48 »
Dan moeten we er enkel nog voor zorgen dat àlles vast staat, dan is er geen staart meer  :-X

Bwa, we zijn goed op weg, dan.

Vorig 1000 km file (vijf centimeter sneeuw, en gans 't land lag lam).  Onlangs nog dikke regen 's nachts, en een communicatiefoutje zorgde ervoor dat de verlichting desondanks toch niet brandde.  Dik 300 km file ....

Maar .... er is ook goed nieuws.  De NMBS belooft ons sneller te informeren aangaande de vertragingen.  Euhm, beste heren van de NMBS.  Wat willen jullie me nu eigenlijk zeggen?  Dat jullie momenteel de info mbt vertragingen ..... ook nog 's met vertraging geven, of watte?  Tssssss
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 november 2011 - 20:54:56 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 09 november 2011 - 21:29:21 »
maar dat is op geen enkele manier te danken aan het gevoerde beleid.

Bwa.  Mede door het gevoerde beleid, staan we steeds langer, en steeds vaker in de file.  In een muurvaste file, wordt het moeilijk om nog een dodelijk ongeval te veroorzaken (met uitzondering van de staart van de file, wel te verstaan).

Ondanks de anti-mobiliteit (meer fileverkeer) en bijna de hoogste bevolkingsdichtheid na NL (meer O.V-passagiers), beide leveren een significant voordeel bij het aantal doden per totale bevolking, stijgen we niet op de ´EU-ladder´.
- NL profiteert ook van zulke feiten, maar ze staan wel respectabel 4de.

- Wat opvalt: in 1997* - dus (bijna) zonder flitspalen - stond België wel op de voorlopig hoogste plaats 12 (tabel onderaan) van dezelfde landen (edit*).
- en in 1996-97 kenden we ook veel minder of geen zone 30-50-70, massa´s C43 70 kmh en 90 kmh, het verkeer was toen gemiddeld duidelijk sneller (de pakkans was ook veel minder  :-X )
- we zijn dus nog 5 plaatsen gezakt, ondanks hoog stijgingspotentieel in de stand.
Ik denk direct aan het zowat slechtste gordeldrachtpercentage van die EU-landen, statistiek van 2005; ook bij verkeersdoden boven promillegrens stonden we toen in de onderste regionen (na extrapolatie).
 

*Internationale studies* hebben het dus bij het rechte eind, enkel snelheidsbeperkingen - op zich - hebben geen rechtstreekse relatie met het aantal, en zelfs niet met de ernst van de verkeersongevallen. (enkel de bestuurder kiest zijn snelheid)

*bron en context* : http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/81.pdf  page 44.
Citaat
Hoe hoger de snelheid bij impact, hoe ernstiger het ongeval. Deze snelheid bij impact is vooral voor de zwakkere weggebruikers een kritisch element voor de ernst van de ongevallen. Voor de relatie tussen snelheid en het aantal ongevallen, of de kans om in een ongeval betrokken te zijn, ligt dit complexer: uit onderzoek is het niet geheel duidelijk in welke gevallen de absolute, dan wel relatieve snelheid van verschillende weggebruikers op een bepaalde wegsectie, bepalend is voor een ongeval en wat de invloed van weg- en omgevingsfactoren en de aanwezigheid van verschillende soorten weggebruikers daarin is. Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999)

De snelheidslimiet is slechts één van de determinanten van de werkelijke snelheid die een bestuurder in bepaalde omstandigheden kiest. Voor deze keuze spelen verschillende factoren op vlak van infrastructuur, handhaving en educatie naast de snelheidslimiet een rol. Algemeen kunnen we stellen dat zonder specifieke maatregelen op vlak van handhaving en/of educatie de relatie tussen snelheidslimiet, snelheid en het aantal en de aard ongevallen sterk afhankelijk zal zijn van het geheel van weg- en omgevingskenmerken (TRB, 1998).

O.T: in mijn voorspelling in post # 4 had ik België zelfs op plaats 23 verwacht;
- maar Letland en Litouwen hebben hun 8-jarige evolutie* van -53 % en -46 % respectievelijk niet kunnen volhouden, beide blijven nog steeds achter Be.
- Portugal maakt dan in 2010 net een negatieve uitschieter en zakt zelfs achter Be.
Portugal had ook een 8-jarige evolutie* van - 52 % (*wel puur verschil tussen 2001 en 2009, zie tabel)
*als vuistregel voor een evolutie had ik eigenlijk de gemiddeldes van telkens 3 jaren moeten vergelijken, dat vlakt die %-evolutie uit. (01-03 vergelijken met 07-09 was beter, soit)

- Dat Luxemburg andere landen en België ging inhalen was te verwachten, want die hadden in 2009 een opvallend sterke negatieve uitschieter tov 2008.

Wacht , ik zal de stand van vorig jaar er tussen ( ) achter plaatsen.

stand-jaar     Land   mj inwoners  doden+30d   doden/milj inw
´10 (´09)
1    ( 2 )   Sweden           9,41      266              28
2    ( 1 )   U Kingdom      62,44     1901             30  (GB + Noord-Ierland)
3    ( 5 )   Malta               0,41      15                37
4    ( 3 )   Netherlands     16,65     640              38
5    ( 4 )   Germany         81,76     3648             45
6    ( 8 )   Denmark           5,56     255              46
7    ( 7 )   Ireland              4,48     212              47
8    ( 6 )   Finland              5,38     272              51
9    ( 9 )   Spain              46,15     2478             54
10  (13 )   Estonia            1,34       79               59
11  (11 )   France            65,07    3994              61
12  (21 )   Luxemburg       0,51      32                63
13  (10 )   Slovakia           5,43     353               65
14  (14 )   Austria             8,40     552               66
15  (12 )   Italy               60,63     3998              66
16  (17 )   Slovenia           2,05     138               67
- - - - - - -   EU-27 gemiddelde  - - - - - - - -       68  - - - -
17  (16 )   Hungary           9,98     739               74
18  (20 )   Cyprus             0,80      60                75
19  (18 )   Czech Rep      10,53     802               76
20 (19 )  Belgium         10,91    840               77
21  (15 )   Portugal         10,63     937                88
22  (22 )   Lithuania          3,24     299                92
23  (23 )   Latvia              2,23     218                98
24  (25 )   Poland           38,20     3902             102
25  (24 )   Bulgaria           7,51     776               103
26  (27 )   Romania         21,41    2375             111
27  (26 )   Greece           11,33    1264              112

bron bevolking 2010: http://europa.eu/about-eu/facts-figures/living/index_nl.htm  (--> totale bevolking)

Citaat
                      ´91 stand ´96 stand ´97 ´98 ´99   ´00   ´01 stand ´02  ´03  ´04   ´05   ´06   ´07   ´08   ´09 stand

United Kingdom   83     2     64    3     64    61    61     61     61     2     60    62    56    56     55    50     43     38    1
Sweden              87     4     61    2     61    60    66     67     66     3     63    59    53    49     49    52     43     39    2
Netherlands        85     3     81    5     79    73    75     73     68      4     66    67    54    50    49     48     46     44    3
Germany           142   12   107    7   104    95    95     91     85      7     83    80    71     65    62     60    54     51    4
Malta                 45     1     51    1     48    45    11     39     41      1     41    40    33     42     27    34    37     51    5
Finland              126    8     79    4     85    78    84     77     84      6     80    73    72     72     64    72    65     53    6
Ireland              126    7   125   11   129   124   111  111   107      8     96    85    94     97     87    78    63     54    7
Denmark           118    6     98     6     93    94    97     93    81       5     86    80    68     61     56    75    74     55    8
Spain               227    22  139   16   142   150   144   144   136   16   131   130   112   103    94    86     68    58    9
Slovakia*         116     5    115    8   146   152   120   116   114   10   113   120   112   113   114   116   103   64   10
France             184   15    147   17   145   153   145   137   138   17   129   101    92    85    75    73     67    67    11
Italy                 143   13   117    9    118    111   118   124   125   13   122   114   106   100   96    87    79    68    12
Estonia             313   24   149   18   199   204   168   149   146   22   164   121   126   126   152   146   98   75    13
Austria             201   17   129   12   139   121   135   122   119   11   119   115   108    94    88    83     81    76    14
Portugal           323   26   272   27   250   210   200   184   163   24   160   148   124   118    92    92    83    79    15
Hungary           204   18   133   14   135   133   127   117   121   12   140   131   128   127   129   122   99    82    16
Slovenia           231   23   195   24   180   156   169   157   140   19   135   121   137   129   131   146   106   84   17
Czech Republ.* 129   10   151   19   155   132   141   145   130   15   140   142   135   126   104   119   104   87   18
Belgium           188   16   134   15   134   147   137   144   145   20   127   117   112   104   102   101    88    88   19
Cyprus             175   14   195   23   173   164   165   161   140   18   133   136   160   136   112   114   103    89   20
Luxembourg     216   21   172   21   144   135   136   175   159   23   140   118   111   103    92     97    72     97    21
Lithuania          322   25   184   22   210   233   212   183   202   26   201   205   218   226   223   218   148   110   22
Latvia              375   27   241   26   232   280   272   267   236   27   238   228   222   192   177   184   139   112   23
Bulgaria           129    9    121   10   110   121   128   126   128   14   122   123   121   123   135   131   139   118   24
Poland             207   20   165   20   189   183   174   163   145   21   152   148   150   143   137   146   143   120   25
Greece             207   19   202   25   196   202   195   187   172   25   149   146   151   150   149   144   139   130   26
Romania          135   11   129   13   130   126   113   113   112     9   111   103   113   121   120   130   142   130    27

~EU-27 landen 179   #    139    #    140   139    133   131   125   #    122   115   113   108   103    104    90     78    #
Voornaamste bron: http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/  en-of hun officiële statistieken.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 november 2011 - 14:44:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 10 november 2011 - 13:37:47 »
Nog duidelijker voor België door een rij bij te voegen, de % evoluties tov Europees gemiddelde:



- rood is %-slechter als EU-gemiddelde per jaar.
- zwart is - % of beter als het EU-gemiddelde per jaar. (met cijfers kan men goochelen  ;D ;) )

imho daarover:
- algemeen: die relatief hoopvolle percentages in 1996 (15e) en´97 - even 12e plaats - lijken wel onhaalbaar, de andere EU-landen doen het steeds beter.
Die bepaalde andere landen hebben wslk ook een groot dalingspotentieel zoals België.
(de Ex-Oostbloklanden hebben wel het nadeel van een grotere verkeerstoename na de val vh ijzeren gordijn)

- 2002 -2008 was er een stabiliserende trend, toevallig na de hercalibratie van de cijfers na de politiehervorming.  :-\
Significant zal de verbetering van het gordeldrachtpercentage geweest zijn.  
- 2009 -2010 tonen een duidelijke achteruitgang op EU-ladder, gordeldrachtverbetering lijkt uitgewerkt, de weinig andere genomen maatregelen tonen voorlopig geen uitwerking.

Wat zijn de vooruitzichten voor dit jaar ´11 ?
Ondanks de echte winter (*i.p. meer ongevallen, maar minder doden, vb link Duitsland grafisch ) de eerste maanden, kan een daling van - 7 % voorlopig haalbaar zijn.
Maar door de mooie lente en herfst zie ik het toch niet meer verbeteren.
De verkeersbarometer lopend jaartotaal tem juni ´11:
Citaat
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/Barometer%20Juni%202011.pdf
 Juni 2011: -7.1%

Duitsland had zelfs meer verkeerdoden het eerste halfjaar 2011:
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/unfallstatistik-1-halbjahr-2011-wieder-mehr-verkehrstote-3972243.html

Volgens het laatste persbericht van Schouppe hadden we in mei ´11 een lichte stijging van 1,5 % voor het aantal doden terplaatse
Citaat
http://www.bivv.be/ictdesign/bestanden/Persberichten/05_2011_barometer_mei.pdf

Op korte termijn, licht stijgende tendens

Het jaartotaal van december 2010 bedroeg 743 doden ter plaatse. Voor mei 2011, bedraagt dit totaal 754 doden, wat betekent dat na een redelijk sterke afname gedurende meerdere maanden, het aantal doden heel licht is gestegen (+ 1,5 %).

De uitzonderlijke atmosferische condities van de maanden november en december 2010 verklaren gedeeltelijk het zeer lage aantal geregistreerde doden eind 2010. Want de zware regenval en de sneeuw hebben ongetwijfeld de mobiliteit en de gereden snelheid beperkt. De cijfers zijn uiteraard terug beginnen stijgen in de loop van januari 2011 aangezien er die maand veel minder sneeuw gevallen is dan in januari 2010. Het zeer droge en zonnige klimaat van begin 2011 heeft vervolgens ook bijgedragen tot die hernieuwde toename van het aantal ongevallen en doden ter plaatse.

Op lange termijn, dalende tendens

Op langere termijn, blijft het aantal doden dalen, hoewel de daling maand na maand minder uitgesproken is. Het aantal geregistreerde doden ter plaatse in mei 2011 daalt bijvoorbeeld met 8 % tegenover het jaartotaal van mei 2010.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 november 2011 - 15:42:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
« Reactie #25 Gepost op: maandag 12 december 2011 - 23:12:25 »
update, de cijfers 2009 (-1) en vooral 2010 812 doden+30d zullen nu wel definitief zijn:

http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,3141.msg37368.html#msg37368

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I