Auteur Topic: Een auto kopen  (gelezen 30117 keer)

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
Een auto kopen
« Gepost op: donderdag 25 november 2010 - 22:48:01 »
Ik wil een auto kopen, maar ik ken er niet zo heel veel van. Het budget is (helaas) ook niet echt groot, ik probeer onder de 10000 te blijven!
Wie heeft er tips voor mij... Waarop moet ik letten? Welke merken raden jullie al dan niet aan?

1) Diesel of naft?
Ik rij 2 keer per dag ongeveer 30 km, dat is iets van een 12000 km per jaar.

2) Nieuw? 2dehands?
Graag zou ik een nieuwe of recente tweedehandse hebben. Liefst niet meer dan 50000 km en niet ouder dan 5 jaar. Waarom? Omdat ik de indruk heb dat de laatste jaren het verbruik wel sterk gedaald is en omdat je nooit weet hoe een vorige eigenaar de auto heeft behandeld. (Liefst geen wagen die uit leasing komt dus)

Ik heb zaterdag een testrit met een Mazda 2'tje, 1.3 benzine, 17000 km, anderhalf jaar oud. Wat denken jullie?

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Een auto kopen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 25 november 2010 - 23:13:44 »
Ik heb zaterdag een testrit met een Mazda 2'tje, 1.3 benzine, 17000 km, anderhalf jaar oud. Wat denken jullie?
Als je bij Cardoen eens kijkt heb je natuurlijk meer keus, ik heb ca *100 benzine-auto´s gevonden onder 10.000 € , nieuw tot 3 jaar oud, maar wel altijd met weinig kms (dikwijls directiewagens)

Maar een Mazda 2 staat er toevallig niet tussen. Wel ~ gelijkwaardige.

http://www.cardoen.be/index.php
(wel eerst registreren, dan willekeurig klikken op een van die autovensters dan -prijs- en -benzine-  (20 pages à 5 modellen aanklikbaar = 100*))
Ik citeer even eentje die me opviel :
Citaat
PEUGEOT 206 URBAN
benzine - 5 versnellingen
directiewagen 04/2008, 2.700 km
TECHNISCHE GEGEVENS:
  cilinderinhoud 1360 cc
  vermogen 75 din pk - 55 kW
  fiskaal pk 8
  kleur grijsmet
  aantal deuren 3
  versnellingen 5 versnellingen
  verbruik 6 L
  CO2-uitstoot 152 g/km
  aanhanger max  1100 kg
UITRUSTING:
 wisser achterruit, 2 airbags, metaalkleur, ABS, 2 electr. ruiten, centr.vergrendeling, servostuur, stuurwiel verstelb., origineel antidiefstalsysteem, radio-CD

nieuwprijs: € 11999
Cardoen voordeel: - € 3500
recyclagepremie:
(als je een oude wagen inlevert) - € 1000
Cardoen prijs: € 7499

GARANTIES: 1 jaar waarborg
Als je die Mazda 2 voor die prijs krijgt zou ik wel zeker die Mazda 2 nemen.  ;)

Ik zou benzine nemen, alhoewel als je bijna elke dag rijdt gaat een dieseltje ook (toch als er wat vlotte baan is, snelweg bvb).
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 november 2010 - 23:31:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 25 november 2010 - 23:44:06 »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 00:28:36 »
Met een budget van 10000€ kun je zeker ook een nieuwe overwegen, eentje met 15% staatskorting en je zit helemaal bij de zuinige wagens.
Het is bijna het einde van het jaar en sommige garages zullen hun aantallen nog moeten halen dus er zijn wel koopjes te doen denk ik.

Ik koop particulier, doe veel zelf aan m'n wagens, ken er een beetje van dus als ik een miskoop (meer aan dan gedacht) doe is het eigen schuld dikke bult.
Jij kent er minder van dus koop je inderdaad best bij een garage, daar is die garantieregeling gewoon te goed om ander risico te nemen.

Ik koop mijn vrouw trouwens ofwel jong recent ofwel zoals nu een nieuwe, vrouwen vallen eenmaal niet graag in panne.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Jari

• Expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 08:30:51 »
Als je bij Cardoen eens kijkt heb je natuurlijk meer keus, ik heb ca *100 benzine-auto´s gevonden onder 10.000 € , nieuw tot 3 jaar oud, maar wel altijd met weinig kms (dikwijls directiewagens)
Ik heb al zoveel verhalen gehoord over Cardoen... Dat ze knoeien met de kilometers... Dat garages niet echt scheutig zijn op het onderhouden van wagens van Cardoen...  :-[

Met die kms benzine, hoewel je waarschijnlijk ook privé kms doet en dan telt het ook wat bij :) Nieuw of tweedehands is een moeilijke keuze.
Privé denk ik niet veel km's te doen, want mijn vriend heeft een leasing en dat doen we dan vaak daarmee omdat ie een tankkaart heeft.

Ford Fiesta (is dan weer iets 'groter', loopt blijkbaar een aanbieding: 8.990 euro als je je oude wagen inlevert, anders 1.500 euro meer).
Waar???? Bij Ford zelf? Want Ford Fiesta = Mazda 2 ;)

Jij kent er minder van dus koop je inderdaad best bij een garage, daar is die garantieregeling gewoon te goed om ander risico te nemen.
We zijn inderdaad wel van plan om sowieso niet bij een particulier te kopen :)

ESP zou ik zeker bekijken, soms standaard, vaak optie, ook wel eens in een pakket.. 't is iets wat niet echt een optie zou mogen zijn. ABS lijkt mij standaard op voertuigen van die leeftijd.
ESP wil ik graag, maar is weer wat duurder en iets moeilijker te vinden 2dehands onder de 10k...

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 09:00:31 »

Offline Jari

• Expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 09:22:55 »
Waar???? Bij Ford zelf? Want Ford Fiesta = Mazda 2 ;)
[...]
ESP wil ik graag, maar is weer wat duurder en iets moeilijker te vinden 2dehands onder de 10k...

Inderdaad, bij Ford zelf, nieuw dus. ESP is trouwens inbegrepen dan. Meer vind je hier. Als je daarna op "Belangrijkste standaarduitrusting" klikt, krijg je nog een lijstje.
Thanks!!!!!!!!!! :)

Offline Jari

• Expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 09:26:37 »
1.25 benzine, 60 pk... Is dat verantwoord tegen 120 per uur?

Mazda2 is namelijk 1.3 benzine, 75 pk....

wooter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 09:40:09 »
Wij hebben nog een 1.3 Fiesta met 60 pk staan, 10 jaar oud. Het enige wat niet verantwoord is aan 160 is dat de banden duidelijk niet dezelfde grip hebben aan die snelheid dan die van onze andere wagens. Voor de rest is zo een motor krachtig genoeg om vlot 120 te halen als je je niet schaamt om wat toeren te maken, en zoveel hoeft dat qua verbruik niet te kosten. Ik zit met dat bakje op een 7-tal liter.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 10:22:15 »
1.25 benzine, 60 pk... Is dat verantwoord tegen 120 per uur?

Mazda2 is namelijk 1.3 benzine, 75 pk....
Ik heb een Toyota 1000 gehad, dat ging 170 op de teller en bij 120 reed dat heel soepel.
Vroeger, jaren 70, was een 1200 zowat een standaard blok in veel wagens, jaren 80 ging men wat rapper rijden en moest het een 1600 zijn, jaren 90 werd je uitgelachen als er niet minstens een 1800 of 2000 in stak, nu lees je dikwijls gaat een 2L blok wel kracht genoeg hebben.
Als ge graag veel belastingen betaald is het blok nooit zwaar genoeg, als ge echter niet heel uw Pré aan dien auto geeft is er echt niets mis met een 1.25.
Trouwens een Smartje heeft maar ne 600 en dat gaat ook vlot mee op de snelweg.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Jari

• Expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 10:33:28 »
Oh, dat van die Smart wist ik niet en die kom je inderdaad wel tegen op de snelweg!!! :)

Gaat wel wennen zijn, komende van een 1.9 diesel.... :)

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 10:40:26 »
Wat wennen gaat zijn is dat je gas moet geven om te vertrekken een 1.9D laat je de koppeling komen en die is al weg.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 11:06:24 »

Offline Jari

• Expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 11:08:42 »
Wat wennen gaat zijn is dat je gas moet geven om te vertrekken een 1.9D laat je de koppeling komen en die is al weg.
Ik gaf bij diesel ook al gas bij, anders was ik als traagste weg aan't licht ;) En ik heb al met naft gereden gelukkig :) (heb er zelfs examen mee gedaan)

Offline Jari

• Expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 11:09:41 »
De Mazda is trouwens een 5-deurs, wat ik toch echt wel praktischer vind!
En knalgroen hihihi :)