'n DSG.. Pfff... Had ik die optie maar! Van stoplicht tot stoplicht, van zone 30 tot zone 50, van drempel tot drempel, je schakelt je regelmatig te pletter Kon die optie niet krijgen destijds, maar ook wat terughoudend van.
Begrijp ik wel dat scepticisme, daarbij is DSG nog altijd niet "goedkoop * ", soms moet men ergens een keuze maken.
Ik heb al gelezen dat de optie 7-DSG verleden jaar + 1400 € was voor de Polo, nu 1240 €; Skoda Fabia ´maar´ 1000 € of ca de prijs van een eenvoudige GPS-radio-CD...
Voor de gewone GOLF diesel 105 PK is de optie 7-DSG 2230 € tov een 5-bak...
, en zeker ook voor de krachtige modellen (tov 6-bak), in de VW configurator... (wslk incl extra stuurschakeling)
Ik denk wel dat de DSG-techniek (al sinds 2003 in de Golf R32) na 7-8 jaar wel verlost is van enkele kinderziektes (vooral tragere electronica en niet-uitgerijpte software, software kan men wel tot een zekere (hardware)grens updaten); maar ik denk wel dat de meeste mechanische pannes met onderhoud te doen hadden (de 6-DSG toen hadden alle "oliegekoelde" lamelkoppelingen, en nu nog voor de grotere vermogens), heeft men echter een minder krachtige motor (koppel tot 250 nM) heeft men die extra koelolie voor de
Mechatronik niet meer nodig.
het verschil qua extra
olie en gewicht:
7-DSG ("droge" tot 250 nM)
• 105 PS leistet der aktuell „kleinste“ Volkswagen Motor mit DSG
• 1,7 Liter Öl arbeiten im 7-Gang-DSG (voor de tandwielen)
• 6 Modelle sind derzeit mit 7-Gang-DSG erhältlich
• 70 Kilogramm wiegt das 7-Gang-DSG
6-DSG (extra oliegekoeld voor > 250 nM)
• 6,5 Liter Öl arbeiten im 6-Gang-DSG (totaal incl extra koelolie)
• 140 Grad (maximal) heißes Öl umgibt das Steuerungsmodul (Mechatronik) des 6-Gang-DSG
• 93 Kilogramm wiegt das 6-Gang-DSG
De dieselmotoren tot 250nM (dus ook de 1,6 TDI 105 PK* nog, die heeft nipt 250 nM) kunnen dus ook nog die laatste nieuwe droge 7-DSG in optie hebben.
(behalve op jouw even krachtige Blue Motion * , daar is een andere -eigenlijk onbegrijpbare- prijspolitiek...
)
Maar aangezien de benzine 1,2 TSI
maar 175 nM koppel heeft is dat een mooi meegenomen extra-reserve voor de levensduur.
In Doppelkupplungsgetrieben kommen in der Regel zwei nasslaufende Lamellenkupplungen oder trockenlaufende Reibscheibenkupplungen zum Einsatz.
Trockenlaufende Kupplungen in Doppelkupplungsgetrieben werden serienmäßig nur in der Kompaktklasse mit Motoren bis etwa 250 Nm Drehmoment eingesetzt, da die Abführung der größeren Verlustwärme bei höheren Leistungen schwierig zu realisieren ist.
Verhalen van mensen waar de DSG van sneuvelt en het niet binnen garantie valt zijn om nogal .. te wenen.
Ik denk gebrekkig onderhoud (olie) of slechte omgang, ik heb ook gehoord van die peddels aan het stuur die te traag werken of na x-tijd onbruikbaar traag worden, tja hoe langer de signaalweg (vanuit stuur) van de micro-electronica... ook die microswitchen verslijten... maar dat kan niet zoveel kosten die te wisselen na x-kms. Die stuurschakeling is alleen voor de krachtige modellen verkrijgbaar, ik kan ze toch niet nemen.
Ofwel serieus opgeblazen verhalen, ofwel echt een pijn in de portemonnee. 3.000-5.000 euro zou geen gekke zaak zijn.. (Ik weet natuurlijk niet wat een manuele bak kost als deze naar de haaien is, kan goed zijn dat het dan al minder scheelt, hoewel, een dubbele koppeling in de DSG..) Misschien weet jij daar meer van, Michel?
Waar rook is is vuur, maar ik denk wel dat die DSG-bakken nu wel een heel autoleven meegaan mits normaal onderhoud.
En een dubbele droge koppeling moet in feite tweemaal zo lang meegaan als een enkelvoudige...
Zeker als beide koppelingen het motorkoppel "gemakkelijker" aankunnen (max 175 nM kleine turbo-benzine) en de auto zelf ook nog 211 kg lichter is.
(Polo 5-d TSI 105 PK 7-DSG: 175 nM / 1126 kg <-> Golf 5-d TDI 105 PK 7-DSG 250 nM/1337 kg, beide Highline).
Ik heb ook op vele actuele D-sites nagekeken maar van de laatste evolutie zijn de forummers alleszins doorgaans zeer tevreden.
Ze zouden niet meer zonder kunnen, ook zeer jonge bestuurders...
o.a. hier:
http://www.motor-talk.de/blogs/salamipizza/direktschaltgetriebe-dsg-t2347949.htmlof beter (2e post van @ Malone) deze qua levensduur en onderhoudsverschil:
http://www.auto-motor-und-sport.de/forum/volkswagen/1239-dsg-ja-oder-nee.html
Moin.
Da ich beruflich mit Getrieben zu tun habe kann ich dir sagen, dass die DS-Getriebe von VW/Audi ab Bauform 01/10 mit dem Update Mj 10 bis jetzt uneingeschränkt ohne Probleme laufen.
Die davor hatten doch schon einige Probleme. Egal ob 6 Gang oder 7 Gang.
Klarer Vorteil gegenüber Schaltgetrieben ist keine Zugkraftunterbrechung.
Durch 2 verwendete Kupplungen (1te für den 1,3,5 Gang, 2te für den 2,4,6 Gang z.B.) wird das vermieden da eine öffnet und die andere dabei schließt und deswegen keine Zugkraftunterbrechung stattfindet.
Ich hab das jetzt nur vereinfacht geschrieben ohne ins Detail zu gehen.
Da ist natürlich noch eine ganze Menge mehr drin. Unsere Frimenwagen von denen ich jetzt nur sprechen kann machen in Sachen Haltbarkeit keine Probleme.
Einer hat 170Tkm drauf und läuft ohne zicken.
Zur Wartung. Das 6 Gang DSG muß ca alle 60Tkm zum Gtriebeölwechsel. Kosten je nach Werkstatt ca. 250€
6,5 ltr. Gear oil sind dabei nach zu füllen. Das ist natürlich ein Nachteil.
Für mich als Automatikfan natürlich nicht. Komfort hat eben seinen Preis.
Das sind ein paar Info`s von mir.
Schönes We.
Kort vertaald:
De laatste versies bouwvorm 1/10 lopen probleemloos (6- en 7-DSG), ene al 170.000 km (Fa.wagens) ;
de voorgangers hadden ´enkele´ problemen (maar niet genoemd) (kan ook hard- of softwarematig zijn (updating nodig)).
De oliegekoelde zware 6-DSG heeft elke 60.000 km een 6,5 liter oliewissel nodig, kost ca.
250 € naargelang garage...
Zoals ik al ongeveer dacht Power (+ extra gewicht) heeft zijn extra-prijs...
Wat zou dat bij de Bugattin Veyron SS kosten ? die gekoelde 7-DSG-bak moet 1500 nM en 1850 kg leeggewicht aankunnen...
http://www.spiegel.de/auto/fahrberichte/0,1518,722399,00.html