Auteur Topic: grip/wegligging  (gelezen 5037 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
grip/wegligging
« Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 14:41:03 »
Als je in een bocht je koppeling intrapt voel je dat je minder grip hebt op de weg. Ook bij het remmen voel je een verschil.
Weet iemand een goede website met degelijke uitleg over dit fenomeen of kan iemand uit het blote hoofd een degelijke verklaring geven?

Wanneer je in een bocht normaal gas blijft geven of juist het gaspedaal lost treden er ook erg verschillende krachten op (voorwiel- vs. achterwielaandrijving). Welke zijn dat allemaal? Bestaat daar eenvoudige geïllustreerde uitleg over?

Ik heb ooit een illustratie gezien van een auto in een bocht met gewenste rijlijn, lijn met rechtdoor richting (actie reactie?), nog een lijn ergens tussenin (reactie op middelpuntvliedende kracht?) ...

Wie o wie?

wooter

  • Gast
Re: grip/wegligging
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 15:49:53 »
Michelin had daar een mooie PDF over, maar ik vind deze niet terug...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: grip/wegligging
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 15:59:58 »
De banden brengen 3 krachten over op het wegdek:

- de aandrijfkracht.
- de remkracht.
- de weerstand tegen zijdelingse krachten (zijwind, middelpuntvliedende kracht buiten de rechtuitstand van het stuurwiel).

Vanwege de aadrijfkracht heeft een wagen met voorwielaandrijving neiging tot overstuur in een bocht: de voorwielen willen uitbreken, waardoor de auto onvoldoende door de bocht stuurt (hij probeert de bocht te ruim te nemen).

Een wagen met achterwielaandrijving daarentegen heeft neiging tot onderstuur in een bocht: de achterwielen willen uitbreken, waardoor de auto te kort door de bocht stuurt (hij probeert de bocht te kort te nemen).

Een verschil in een bocht is ook dat bij een voorwielaangedreven auto de aandrijfkracht werkt volgens de raaklijn van de bocht die de voorwielen willen beschrijven (dus in de gewenste rijrichting), wijl bij een achterwielaangedreven auto de aandrijfkracht de auto probeert rechtdoor te duwen.

Je kunt, als je in een bocht de koppeling intrapt, dus wel voelen dat de wagen zich anders gaat gedragen, doch minder grip heeft hij zeker niet. De banden moeten vanaf dan immers geen aandrijfkracht meer overbrengen op het wegdek, zodat de kracht die ze kunnen overbrengen op het wegdek volledig ter beschikking staat voor de weerstand aan zijdelingse krachten en eventuele remkrachten.

Hoe meer remkracht de banden moeten overbrengen, hoe minder weerstand aan zijdelingse krachten ze uiteraard nog kunnen bieden. Met ABS is ook zeer krachtig remmen in een bocht geen probleem.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: grip/wegligging
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 16:04:58 »
Jozef, ik denk dat je je vergist: een voorwielaandrijver onderstuurt, een achterwielaandrijver overstuurt. Denk maar aan het befaamde "power overstear", waarbij je als het ware driftend door de bocht gaat met een achterwiel aangedreven wagen en voornamelijk het vermogen van de wagen gebruikt om de bochtstraal te bepalen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: grip/wegligging
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 16:12:25 »
Jozef, ik denk dat je je vergist: een voorwielaandrijver onderstuurt, een achterwielaandrijver overstuurt. Denk maar aan het befaamde "power overstear", waarbij je als het ware driftend door de bocht gaat met een achterwiel aangedreven wagen en voornamelijk het vermogen van de wagen gebruikt om de bochtstraal te bepalen.

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa. Je hebt gelijk, Joeri: ik heb inderdaad de termen onderstuur en overstuur verwisseld. Bedankt voor je rechtzetting.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: grip/wegligging
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 16:20:52 »
Een tijdje geleden werd er in een 'Fifth Gear' aflevering ingegaan op de verschillen tussen voor-, achterwiel- en vierwielaandrijving. Hun conclusie was dat achterwielaandrijving veiliger was (in handen van een goede chauffeur vanzelfsprekend).
Een van de testen was toch wel erg sprekend. Er werd een onverwachte hindernis voor de verschillende wagens gegooid. Als je bij de achterwielaandrijver een ruk aan je stuur geeft is de kans groot dat hij overstuurt. Het gevolg hiervan is dat je nog meer van de hindernis wegstuurt, dit zou bijvoorbeeld een kind zijn. Een voorwielaandrijver onderstuurt in deze situatie, waardoor de kans groter is dat je de hindernis raakt. De vierwielaangedreven wagen is redelijk neutraal. Het model dat zij gebruikten neigde naar een licht onderstuur.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: grip/wegligging
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 16:48:25 »
Als je bij de achterwielaandrijver een ruk aan je stuur geeft is de kans groot dat hij overstuurt. Het gevolg hiervan is dat je nog meer van de hindernis wegstuurt, dit zou bijvoorbeeld een kind zijn.

Met als gevolg dat je, als je biijvooreeld naar links uitwijkt:

- links naast de weg tegen een boom knalt als je niet snel genoeg tegenstuurt.
- rechts van de weg tegen een boom knalt als je te veel en/of te lang tegenstuurt.

Het is niet zonder reden dat de ADAC de raad geeft om overstekend wild niet trachten te ontwijken, doch enkel vol in de remmen te gaan. Bij een ontwijkingspoging ontstaat niet zelden een ergere aanrijding dan bij het aanrijden van het wild.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 november 2010 - 16:49:57 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: grip/wegligging
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 20:56:03 »
En centripetale of middelpuntzoekende kracht?

Bij voorwielaandrijving heb je, denk ik, voordeel als je een beetje gas blijft geven omdat de banden je dan in de richting die je stuurt zullen trekken. Als je ontkoppelt verlies je die kracht. De middelpuntvliedende kracht zal echter geleidelijk afnemen doordat je wat zal vertragen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: grip/wegligging
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 21:19:14 »
En centripetale of middelpuntzoekende kracht?

Dat is de kracht waarmee de auto de middelpuntvliedende kracht compenseert (zelfde kracht doch naar het centrum van de bocht gericht), zodat de afstand van de auto tot het middelpunt van de bocht gelijk blijft en de auto de gewenste bocht beschrijft in plaats van eruit te vliegen.

Op een inzittende wordt een centripetale kracht uitgeoefend door de lendensteun en, bij een snel genomen bocht, door het portier dat ervoor zorgt dat je niet uit de wagen hangt.

Citaat
Bij voorwielaandrijving heb je, denk ik, voordeel als je een beetje gas blijft geven omdat de banden je dan in de richting die je stuurt zullen trekken. Als je ontkoppelt verlies je die kracht. De middelpuntvliedende kracht zal echter geleidelijk afnemen doordat je wat zal vertragen.

Dat klopt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: grip/wegligging
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 22:23:22 »

Citaat
Bij voorwielaandrijving heb je, denk ik, voordeel als je een beetje gas blijft geven omdat de banden je dan in de richting die je stuurt zullen trekken. Als je ontkoppelt verlies je die kracht. De middelpuntvliedende kracht zal echter geleidelijk afnemen doordat je wat zal vertragen.

Dat klopt.
Als je nu een bocht met relatief hoge snelheid neemt met gaspedaal waarbij je nog net genoeg grip hebt om de auto op z'n rijlijn te houden en je trapt je ontkoppeling in. Op dat moment verlies je die trekkende kracht en bestaat toch het risico dat je grip verliest en je rijlijn niet meer kan houden?

Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: grip/wegligging
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 27 november 2010 - 10:54:13 »
Als je nu een bocht met relatief hoge snelheid neemt met gaspedaal waarbij je nog net genoeg grip hebt om de auto op z'n rijlijn te houden en je trapt je ontkoppeling in. Op dat moment verlies je die trekkende kracht en bestaat toch het risico dat je grip verliest en je rijlijn niet meer kan houden?

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je hKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Door het wegvallen van de aandrijfkracht op de wielen zal de wagen neutraal (i.p.v. met eventueel onderstuur) door de bocht gaan.

De adhesiekracht van de banden op het wegdek hoeft nu niet meer verdeeld te worden tussen het overbrengen van de aandrijfkracht en het tegengaan van de middelpuntvliedende kracht, ze is nu volledig voor dit laatste beschikbaar.

Citaat
Heeft iemand al iets over remmen met of zonder ontkoppeling?

Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je het niet doet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Stefto

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 263
Re: grip/wegligging
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 27 november 2010 - 15:35:13 »
Als het niet over een noodstop gaat, kun je beter niet ontkoppelen, zodat ook de motor de wagen mee afremt.

Bij een noodstop is het beter te ontkoppelen, maar het is geen ramp als je het niet doet.
Waarom is het beter te ontkoppelen bij een noodstop? De motor remt de wagen toch mee af als je niet ontkoppelt.

Is het wel zo dat de motor de wagen mee afremt en in welke mate?
Je remt bvb. met een bepaalde kracht d.m.v. de rem. Als het remmend vermogen van de motor kleiner is dan de kracht die je met de rem bekomt, gaan beide krachten dan cummuleren en in welke verhouding? Krijg je door het cummuleren ook geen minder optimale remkrachtverdeling tussen voor- en achterwielen?

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: grip/wegligging
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 27 november 2010 - 15:40:34 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 november 2010 - 15:52:11 door Rafael »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: grip/wegligging
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 27 november 2010 - 16:29:49 »
Waarom is het beter te ontkoppelen bij een noodstop? De motor remt de wagen toch mee af als je niet ontkoppelt.

Bij een noodstop ga je sneller willen afremmen dan dat je de motor zélf kan laten afremmen. De motor zal op dat moment je remactie dus tegenwerken. Dat is wat ze mij gezegd hebben, benieuwd of dat klopt ;)
:)
Zolang (soepele) motoren in elke versnelling op ralenti ook nog vanzelf willen blijven rijden...

Stel voor je overbrengsverhouding is 50 kmh bij 1000 t/min (soepele diesel of zescilinder-benzine of +)
In ralenti - aan pakweg 800 t/min, dus als je noodstopt in hoogste versnelling - wil je wagen nog 50*0,8 = 40 kmh rijden, maar jij wilt wel afstoppen tot stilstand...  

Ideaal is dan pas ontkoppelen toch voordat je die noodstop-ralenti-snelheid bereikt als je eraan denkt ...;)
Of het een halve meter kan schelen uit pakweg 90 kmh, dat moet men zelf eens uitproberen...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 november 2010 - 16:38:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: grip/wegligging
« Reactie #14 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 02:40:38 »

Of het een halve meter kan schelen uit pakweg 90 kmh, dat moet men zelf eens uitproberen...

Ik denk wel dat het in bepaalde gevallen verschil kan maken (staat remmen, werking van de ABS, al dan niet pompend remmen, remmen lossen om bij te sturen, kracht die men (wanneer) op het rempedaal zet, ...).
Wanneer het niet zo is is het in ieder geval beter voor de mechanische onderdelen van het voertuig, ook de reden waarom men nooit mag remmen met de linkervoet.
Twee krachten die elkaar tegenwerken zijn nooit ideaal.