Auteur Topic: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten  (gelezen 4478 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Gepost op: zondag 28 november 2010 - 12:54:53 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:23:27 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #1 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 13:04:48 »
« Laatst bewerkt op: zondag 28 november 2010 - 13:12:36 door Rafael »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #2 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 13:46:30 »
Maar goed dat ze hier nu bij zijn uitgekomen, en niet als het hele land ondergesneeuwd is.  Dan sneuvelen er weer records qua files etc.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #3 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 18:14:38 »
Maar goed dat ze hier nu bij zijn uitgekomen, en niet als het hele land ondergesneeuwd is.  Dan sneuvelen er weer records qua files etc.
Dat zal zowieso ook gebeuren, door extreem dit na extreem dat en bla bla bla dat had niemand kunnen voorzien ligt hier alles in de soep en in Duitsland met dezelfde omstandigheden en 10cm extra sneeuw is zelfs de linkse rijstrook vrij... ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #4 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 22:43:39 »
we zullen het rap weten, zeker?  Here comes the snow again, volgens de weerberichten....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #5 Gepost op: maandag 29 november 2010 - 00:57:33 »
En de vrees is er al dat er te weinig strooizout gaat zijn...

verleden winter was het zout (tijdelijk) op eind januari, in Nederland begin januari...
http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/05/langzaam-rijden-want-het-strooizout-is-op

Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:23:53 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #6 Gepost op: maandag 29 november 2010 - 04:30:56 »
En voor hetzelfde moeten ze deze week strooien en dan voor de rest van de winter niet meer. ;D ;D ;D

wooter

  • Gast
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #7 Gepost op: maandag 29 november 2010 - 08:22:18 »
Klopt, volgende week verwachten ze weer +12 graden :)

Overigens stel ik me ook de vraag of zo een laag zout niet de zaken erger maakt. Zomerbanden, maar ook winterbanden hebben daar minder grip op dan op een droog maar ongezouten wegdek. Eens dat zout is platgereden en in het asfalt is opgelost kan je er nog een punt voor maken, maar zo vlak na een zoutstrooier de baan op is voorzichtig met het gaspedaal zijn in mijn geval :).

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #8 Gepost op: maandag 29 november 2010 - 16:05:50 »
Klopt, volgende week verwachten ze weer +12 graden :)

Overigens stel ik me ook de vraag of zo een laag zout niet de zaken erger maakt. Zomerbanden, maar ook winterbanden hebben daar minder grip op dan op een droog maar ongezouten wegdek. Eens dat zout is platgereden en in het asfalt is opgelost kan je er nog een punt voor maken, maar zo vlak na een zoutstrooier de baan op is voorzichtig met het gaspedaal zijn in mijn geval :).

Zout maakt vele dingen erger, alleen als ik maar aan corrosie denk, niet alleen bij de auto´s en allerhande, maar ook de schade aan de beton en aan het staal bvb (bruggen), daarbij is het slecht voor het milieu (planten, bomen, rivieren...  -> drinkwater), en ook de dieren hebben er serieus problemen mee (blote poten). Maar dat vindt Be allemaal niet zo erg...  ;D

In het buitenland wordt er -geloof ik toch- veel doordachter gestrooid, milieu is ook een reden meer waarom D die winterbandendwang opgelegd heeft.

Bijna overal strooien (ook elk plekje) is sowieso utopie.

Daarbij helpt (preventief) strooien ook niet altijd: vanaf een bepaalde sneeuwlaag en temperatuur is het finito, zelfs smeltwater kan dan terug aanvriezen. En als het blijft sneeuwen ook niet.

Bij ons in ´t dorp strooien ze enkel de hoofdwegen, hopelijk blijft dat zo.
Is wel lachen geblazen als er een serieus laag gladde sneeuw ligt.

Hier is een hele bijbel te vinden, ook de (milieu)nadelen van strooizout.
http://de.wikipedia.org/wiki/Auftausalz   
toch raar dat alleen in de Duitse Wiki-versie de nadelen (met refertes) opgesomd zijn.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #9 Gepost op: maandag 29 november 2010 - 18:56:43 »
in Duitsland met dezelfde omstandigheden en 10cm extra sneeuw is zelfs de linkse rijstrook vrij... ;D

Toch heeft de sneeuw hier in Bayern al voor wat verkeershinder gezorgd: Schnee bremst Autofahrer aus.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 03:20:27 »
in Duitsland met dezelfde omstandigheden en 10cm extra sneeuw is zelfs de linkse rijstrook vrij... ;D

Toch heeft de sneeuw hier in Bayern al voor wat verkeershinder gezorgd: Schnee bremst Autofahrer aus.
In Holland meer dan 900km file voor een paar cm sneeuw.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 09:23:19 »
Het is zielig als je de Belgen door de sneeuw ziet rijden. Gisteren avond moest ik nog even snel langs de supermarkt. Het sneeuwde wel een beetje, maar het was eigenlijk niet glad. Iedereen reed tegen zo'n 25 km/u. Waarschijnlijk quasi allemaal op zomersloffen (die dan meestal ook niet meer in goede staat zijn).
Vanmorgen weer het zelfde iedereen belachelijk traag, zelfs op goed gestrooide wegen. Ze denken dat ze dan voorzichtig zijn, maar de auto sneeuwvrij maken is natuurlijk teveel gevraagd.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 13:34:04 »
Betere ervaringen in Limburg dan... Het rechtervak was nog niet vrij op de snelweg, of een collectie dure BMW's reed al aan 100+ op het besneeuwde linkervak. Eens de snelweg af was er ter hoogte van kruispunten soms wat getreuzel, maar doorgaans was VMax-20km/u wel mogelijk met voorgaand verkeer.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 14:02:05 »
Normaal maak ik 's morgens de beide wagens sneeuwvrij, deze morgen dus niet, zie mijn vrouw doorrijden met de voorste ruiten vrij, zelfs achteraan was teveel gevraagd. >:(
Ok in een bestelwagen heb je ook geen achterste ruiten maar op het moment dat je uiterst voorzichtig wilt zijn, tegen slakkengang aan een kruispunt komt weet je totaal niet of er bvb. een fietser aankomt, op dat moment dat je extra wil zien valt er plots iets dat heel gewoon is weg.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: Geautomatiseerde zoutstrooiers laten het afweten
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 30 november 2010 - 14:15:13 »
Ik rij sinds enkele jaren rond met een mooie canadese winterborstel en krabber. Aan de ene kant een borstel om sneeuw te verwijderen zonder koude handen te krijgen, en aan de andere kant een uit de kluiten gewassen krabber om ijs te verwijderen zonder koude handen te krijgen.

Feest! :)