Auteur Topic: Strijd om parkeerplaats: voetganger tegen auto  (gelezen 2370 keer)

Offline eliomys

• Gevorderde
  • Geslacht: Man
Strijd om parkeerplaats: voetganger tegen auto
« Gepost op: woensdag 10 januari 2007 - 22:51:11 »
Heb iets interessants gevonden, naar aanleiding van een cafégesprek, en wie weet is het stof ter discussie hier:

Indien een voetganger een parkeerplaats blokkeert en hij wordt door een wagenbestuurder door voorzichtig aanrijden en stoppen verdrongen uit deze parkeerplaats zonder dat de voetganger in gevaar komt, treft de bestuurder geen schuld. (Een besluit van het gerechtshof in Naumburg in ´97)

Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
Re: Strijd om parkeerplaats: voetganger tegen auto
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 11 januari 2007 - 10:01:07 »
Ik begrijp niet goed wat men bedoeld met voorzichtig aanrijden zonder hem in gevaar te brengen  :o

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 11 januari 2007 - 11:04:34 »
Hey B. ook nog steeds hier aktief  ? 8)

In dit geval ging het over voorzichtig (traag) in de richting van de voetganger rijden, stoppen zodat hij de parkeerplaats veilig en zonder zich te haasten kan verlaten. Doet hij dit niet, nog een beetje verder rijden en opnieuw stoppen. In de rechtszaak is dit ´spelletje´ zover gegaan dat de voetgang(st)er pas de weg heeft geruimd toen de aanhangerkoppeling zachtjes tegen haar knie botste. Ook dit viel volgens de rechter niet onder een gevaarlijk maneuver.

Pittig detail: de voetgangster in kwestie was een aankomende politieagente en haar kartonnen door met inkopen lag onder de wielen van de auto...  :P Zij zelf, noch haar vriend wou de doos niet tot hun auto brengen, dus blokkeerde ze een parkeerplaats en wachtte daar tot hij de auto had opgehaald om dan daar de inkopen in te laden.
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 januari 2007 - 11:37:57 door eliomys »
Socrates

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 11 januari 2007 - 19:17:02 »
Ik heb er ook iets van gelezen.

Je kan inderdaad met een auto een voetganger zo langzaam achteruit duwen, dat hij niet omvalt en geen letsels oploopt. Maar dat dit ongestraft kan, heeft me toch wel verwonderd.

Dat uitgerekend een politieagente in wording de wet aan haar laars lapte door als voetgang(st)er een parkeerplaats te blokkeren, is natuurlijk niet verwonderlijk.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 11 januari 2007 - 20:40:09 »
Citaat
dat dit ongestraft kan, heeft me toch wel verwonderd

Tsja, ik vraag mij af hoe het gerecht in Belgiqueske zou reageren.

Ik zelf zou er niet aan denken zo een parkeerplaats ten onrechte te blokkeren (komt er nog eens bij dat ze er helemaal niet wou parkeren  ::)), maar ik zou ook niet zomaar plaats ruimen als ik dacht in mijn recht te zijn. Kan mij voorstellen dat die (toekomstige) politieagente ook dacht dat het onmogelijk "legaal" zou zijn dat een persoon in een auto haar fysiek van "haar "plaats zou mogen dringen...

Interessant te weten, want zulk een ´discussies´ over parkeerplaatsen komen nogal eens voor.
Socrates