Auteur Topic: max toegelaten snelheid  (gelezen 9640 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
max toegelaten snelheid
« Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 20:17:23 »
Ik rij op de snelweg op een plaats waar de snelheid beperkt wordt tot 80 km uur. Ik rij in de rechtse rijstrook. Achter mij komt een vrachtwagen die sneller rijdt dan 80 km uur. Hij zal ongeveer 90 km uur rijden ipv 80. Het einde van de snelheidsbeperking is in zicht. Op dat ogenblik begint de vrachtwagen mij in te halen.
Bij het einde van de snelheidsbeperking wil ik terug 120 gaan rijden maar op dat ogenblik zit die vrachtwagen tegen 90 naast mij.
Wat een steenezel. Waarom houdt die zich niet aan de opgelegde 80. Moet ik nu echt wachten tot die binnen een paar kilometer eindelijk voorbij is om hem dan tegen 120 langs links te kunnen inhalen of begin ik gewoon ineens 120 te rijden terwijl ik ingehaald wordt zodat de vrachtwagen die zich niet aan de snelheidsregels houdt terug achter mij kan in de rechtse strookt tegen 90.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: max toegelaten snelheid
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 21:44:19 »
Uiteraard moet die vrachtwagen de opgelgde snelheidsbeperkingen respecteren.  Da's 1.

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen
   (en dat zou wel 's 2 kunnen zijn).

Als hij de snelheidsbeperkingen respecteert, kan hij jou sowieso al niet inhalen.  Bovendien vraag ik mij af in hoeverre hij jou op zeer korte tijd kan inhalen, gezien het snelheidsverschil van hooguit 10 km/u, en zijn eigen lengte.

Bovendien: hoeveel rijstroken liggen er op die specifieke autosnelweg?

Artikel 17. Inhaalverbod

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.

Hij mag dan enkel inhalen als hij dit bord ziet:
en op voorwaarde dat er geen neerslag valt.

Da's wellicht 3.

Maar, ik denk dat voor jou deze regel van toepassing is:

16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

Ik begrijp je frustratie.  Maar ik vermoed dat de overtreding(en) van die vrachtwagen geenzins een overtreding van jouw kant rechtvaardigen.  Hoewel ik het eerlijk gezegd natuurlijk maar billijk zou vinden mocht men eerder die vrachtwagen beboeten, vermits hij mijns inziens zwaarder in de fout gaat.  En aldus jou eventuele overtreding ook bewust uitlokt.
« Laatst bewerkt op: donderdag 09 december 2010 - 22:11:58 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 22:15:19 »
... En realistisch gezien is er geen agent te bespeuren, dus als je bij het einde van de snelheidslimiet versnelt, kraait er geen haan naar.

Evenmin als je gewoon 90 reed, en de vrachtwagen je helemaal niet voorbij kon.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 22:22:29 »
De laatste tijd heb ik toch al geregeld 1e naar de kant zien halen wegens negeren van dat inhaalverbod voor vrachtwagens.

Enfin, samenvattend: mijn analyse zou als volgt zijn:

Die camion gaat in de fout doordat hij
* sneller rijdt dan wettelijk toegelaten
* inhaalt waar hij dat niet mag (als er maar 2 rijstroken zijn, tenzij er een verkeersbord staat dat hem zulks toelaat)
* inhaalt, hoewel hij dat niet op zeer korte afstand kan doen (een inhaalbeweging van een paar kilometer kan je bezwaarlijk nog "zeer korte afstand" noemen)

Mazda zou in het slechtste geval verweten kunnen worden dat hij zijn snelheid opdrijft op het ogenblik dat hij links ingehaald wordt door die camion.
(maar da's dan een duidelijk uitgelokte overtreding)

Benieuwd naar jullie reacties.
« Laatst bewerkt op: donderdag 09 december 2010 - 22:59:11 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 23:45:25 »
« Laatst bewerkt op: donderdag 09 december 2010 - 23:47:49 door Rafael »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 23:55:51 »
[Taalidiootmodus]

Citaat
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.
Op het punt staat... = bijna beginnen met = aanstalten maken...

De vrachtwagen hangt dan al even langs je en gaat dus niet meer beginnen met inhalen maar is er al aan bezig.

Dus, als je wacht tot je achterligger volop bezig is met inhalen, mag je gerust je snelheid opdrijven....  :D :D :D
Kan nog plezant worden in 't weekeinde.....     ;D
[/Taalidiootmodus]

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 08:47:30 »
(maar da's dan een duidelijk uitgelokte overtreding)
krijg je daar een lichtere boete voor mss?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 09:58:35 »
Als het druk genoeg is kan ik misschien fileverkeer 9.5 inroepen.

Enfin frustratie omdat ik mij aan de regels wil houden maar de dupe ben van mijn eigen fatsoenlijkheid en niet wil optreden als schoolmeestertje want dat lokt alleen maar agressie uit.

Ik reed zelfs meer dan 80 maar geen 90 omdat ik het zag aankomen en omdat een paar kilometer meer op de teller nog niet onmiddellijk voor problemen zorgt.
Die vrachtwagen reed zeker op cruise control en is gewoon aan 90 blijven doorgaan.
Voor hem ben ik het storend element.

Ik begrijp maar al te goed doordat ik zelf geregeld  met zwaar vervoer rijdt dat bestuurders die in normale omstandigheden geen 90 rijden op de snelweg voor problemen zorgen bij vrachtwagens.
Dat lokt terecht agressie uit, zeker wanneer het regent of wanneer er maar twee rijstroken zijn in de gevolgde richting.

Maar hier ligt de situatie anders, de bestuurder van de vrachtwagen kan mij niet verplichten om veel sneller te rijden dan maximum toegelaten.

Hij is volgens mij de oorzaak van deze toestand. Stel dat ik mooi tegen ongeveer 80 blijf rijden op het moment dat 120 toegelaten is en ik effectief ook 120 wil rijden maar afwacht tot de vrachtwagen met 10 km uur verschil eindelijk na een paar kilometers voor mij naar rechts gaat, dan is de kans groot dat de volgende vrachtwagen die daar onmiddellijk op volgt denkt dat ik daar bewust tegen 80 de boel wat kom verzieken, met alle gevolgen vandien.
Deze  vrachtwagen zal ook beginnen inhalen of komt agressief bumperkleven, en eenmaal die is uitgeweken kan ik weer niet versnellen.

Ik zit dus als een rat in de val.
De enige oplossing om het veilig te houden tussen al deze monsters is zelf een overtreding begaan.
Ofwel sneller rijden dan de maximum toegelaten snelheid, ofwel toch ineens 120 gaan rijden.
Je moet je voorstellen dat die mannen gewoon in je gat boren terwijl je een kind van 3 op de achterbank hebt.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 12:24:58 »
krijg je daar een lichtere boete voor mss?

Tuurlijk niet.  De tarieven veranderen niet omdat het een uitgelokte overtreding betreft, evenmin wanneer een overtreding niet opzettelijk begaan werd.

(vb: iemand die in een hem vreemde streek bordje bbk over 't hoofd ziet en geflist wordt tegen 70 per uur, betaalt evenveel als iemand die daar opzettelijk 70 per uur bleef rijden)

« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 december 2010 - 12:31:47 door bert.covens »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 13:14:08 »
[Taalidiootmodus]

Citaat
Op het punt staat... = bijna beginnen met = aanstalten maken...

De vrachtwagen hangt dan al even langs je en gaat dus niet meer beginnen met inhalen maar is er al aan bezig.

[/Taalidiootmodus]
Hela mannekes, de Van Dale is er ook nog.   ;)

Citaat
in·ha·len haalde -, h -gehaald 1 naar binnen halen 2 feestelijk ontvangen
3 naast iem die of iets dat vóór is komen (en voorbijgaan): een auto ~ 4 de achterstand wegwerken

vandale.nl = inhalen
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 14:40:40 »
Welke rechter zal dat pikken?

En vanaf wanneer is de vrachtwagen daadwerkelijk aan het inhalen (geen 9.5-9.4 of F15-F13), vanaf het ogenblik dat hij uitwijkt en hierbij rekening houdt met de 2 secondenregel (veiligheidsafstand), of pas vanaf het ogenbik dat hij naast mij komt?

Stel dat hij rekening zou houden met een veiligheidafstand  (niet die tussen vrachtwagens natuurlijk, maar de algemene regel die als defensief beschouwd wordt)  en reeds vanaf 50 meter achter mij tegen 90 is uitgeweken om in te halen, bevindt hij zich dan op 30 meter achter mij in de tweede rijstrook al in de inhaalbeweging?
En tot waar gaat dat inhalen dan? Tot wanneer hij veilig terug naar rechts kan rekening houdende met mijn veiligheidsafstand tov hem?
En stel dat hij onmiddellijk opnieuw een voetuig dat trager dan 90km op 100 meter voor mij rijdt wil inhalen en in de tweede strook blijft want naar rechts komen op deze afstand heeft aan die snelheid geen zin gezien de veiligheidsafstanden, tot waar gaat dat inhalen dan tov mij?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 14:49:55 »
Welke rechter zal dat pikken?

Geen idee.

Maar een beetje redelijke verbalisant zou toch de problemen aanpakken bij degene die aan de basis ligt.  Te weten: die vrachtwagen die de snelheidsbeperkingen negeert, inhaalt op een plaats waar hij niet mag (max 2 rijstrokken buiten bbk, klopt?), en dan nog over veel te lange afstand.  Schakel de inhalende vrachtwagen uit, en alle problemen zijn opgelost.  Zou ik denken.

Mrja: "een beetje redelijke verbalisant" daarmee zeg ik mischien alles wel in 1 keer ook.....

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 19:47:49 »
Het regende niet en er waren 3 rijstroken. Wat het moeilijker maakt om de vrachtwagenbestuurder te beboeten.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 december 2010 - 19:51:17 door mazda »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 20:13:40 »
Ik denk dat hij toch strafbaar is omwille van:

1) Wegens het overschrijden van de maximum toegelaten snelheid
2) Omdat hij onmogelijk op zeer korte afstand kon inhalen (wegens te klein snelheidsverschil, zoals je aangaf)

wooter

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 20:27:20 »
Het regende niet en er waren 3 rijstroken.
3 rijstroken aan snelweg en een limiet van 80?!