Uiteraard moet die vrachtwagen de opgelgde snelheidsbeperkingen respecteren. Da's 1.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen (en dat zou wel 's 2 kunnen zijn).Als hij de snelheidsbeperkingen respecteert, kan hij jou sowieso al niet inhalen. Bovendien vraag ik mij af in hoeverre hij jou op zeer korte tijd kan inhalen, gezien het snelheidsverschil van hooguit 10 km/u, en zijn eigen lengte.
Bovendien: hoeveel rijstroken liggen er op die specifieke autosnelweg?
Artikel 17. Inhaalverbod17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.
Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.Hij mag dan enkel inhalen als hij dit bord ziet:

en op voorwaarde dat er geen neerslag valt.
Da's wellicht 3.
Maar, ik denk dat voor jou deze regel van toepassing is:
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.Ik begrijp je frustratie. Maar ik vermoed dat de overtreding(en) van die vrachtwagen geenzins een overtreding van jouw kant rechtvaardigen. Hoewel ik het eerlijk gezegd natuurlijk maar billijk zou vinden mocht men eerder die vrachtwagen beboeten, vermits hij mijns inziens zwaarder in de fout gaat. En aldus jou eventuele overtreding ook bewust uitlokt.