In Frankrijk is het binnen de péage zone meestal 90km/u tenzij op gevaarlijke plaatsen of wanneer er meer dan 1 rijstrook afgesloten is.
Die 80km/u vind je eerder in Duitsland en Nederland.
België (Vlaanderen) is het altijd 70km/u en ja, hier gebeuren ook de meeste ongevallen en is er het meeste agressie.
Hoe zou dat komen?
Bovendien zetten ze soms voor 2 jaar een snelheidsbeperking 70km/u voor, bij wijze van spreken, een oude grasmaaier die ergens in de berm staat te roesten en niemand hindert.
Hier mag je al blij zijn wanneer je eens 10 kilometer autosnelweg kan doen zonder gehinderd te worden voor een niemendal.
Een klak bvb. die aan 75km/u op de autosnelweg rijdt ..... 99% kans dat je in Vlaanderen bent.
De hele dag dooreengeschud door de slechte staat van het wegdek, ook al is het de week er voor pas aangelegd ..... jaja je weet ook waar je bent.
. ik ben in de gegeven situatie dan maar 70/80 blijven rijden tot de inhalende vrachtwagen terug naar rechts kwam om dan onmiddellijk in te halen.
Voila.

Het probleem is dat die beperkingen 70 of 80 er zijn maar dat de meeste vrachtwagenbestuurders gewoon in je gatboren tot je ofwel 90 gaat rijden of je met claxon en veel agressie gevaarlijk inhalen om daarna naar rechts te kappen waardoor ik soms zelfs naar rechts moest uitwijken op de pechstrook.
In de meeste gevallen is dat omdat je versnelt en zo het inhaalmanoeuvre veel te lang laat duren of een vrachtwagenbestuurder die denkt "das weer een onverlaat die me eerst laat bijna voorbij gaan om dan rechts terug in te halen. Ook zo een ziekte in Vlaanderen.
Men kan mij toch niet verplichten om sneller te rijden dan toegelaten?
Nee, maar dan moet je ook kunnen verdragen dat iemand je wil inhalen en ja soms komen daar dan ook ongevallen van.
Auto's die trager rijden dan vrachtwagens zijn storend en denken niet aan de doorstroming. Vrachtwagenbestuurders hebben overschot van gelijk dat sommige autobestuurders de boel verzieken, voor zover de vrachtwagenbestuurder zelf rekening zou willen houden met de maximumtoegelaten snelheidsbeperkingen, en daar wringt het schoentje. Er wordt niet genuanceerd.
Hier heb je ook wel een punt.
En hier begrijp ik jou antwoord niet goed.
Citaat van: mazda op Gisteren om 14:34
Als ikzelf met de vrachtwagen ben krijg ik er wat van dat auto's niet minstens meerijden aan de snelheid van het vrachtverkeer. Maar hier MAG die auto niet sneller. De vrachtwagenbestuurder wordt geacht hiervoor respect te hebben en als hij zelf toch sneller wil rijden dit te doen zonder een ander te storen.
Jou antwoord :
Meestal stoort mij dat niet wanneer iemand mij wil inhalen. Ook niet wanneer die sneller dan toegelaten rijd, integendeel, dan is die sneller weg en heb ik meer ruimte.
Zoals ik zeg. Wanneer ik de max. toegelaten snelheid rij en er haalt mij iemand in stoort mij dat langs geen kanten zolang die niet vertraagd en naast me blijft hangen zodanig dat ik moet afremmen voor een trager voertuig of een andere hindernis voor me.
Dat iemand mij inhaalt zelfs wanneer deze sneller rijdt dan toegelaten stoort mij in principe niet, maar wel op voorwaarde dat het dan snel genoeg gebeurt en dat is nu net het probleem in de specifiek gegeven situatie.
In de gegeven situatie is er een snelheidsverschil van 10km/u.
Neem nu dat uw voertuig 5 meter lang is.
Je spreekt over bumperkleven maar neem nu nog dat ie op 10 meter achter je een rijstrook opschuift.
Oplegger = 18 meter.
En 30 meter voor je terug rechts invoegt (meestal vroeger).
5+10+18+30=63 meter
63 meter aan 10km/u snelheidsverschil= 22,68 seconden of op een afstand van 567 meter is die u voorbij.
Als ik me goed herinner uit het lager onderwijs is 567 meter net iets meer dan een halve kilometer en geen kilometers zoals hier beweerd wordt.
Iemand inhalen, en er dus rakelings naast passeren, met een groter snelheidsverschil van pakweg 30 à 40 km/u zal ik proberen te vermijden want de ervaring heeft mij geleerd dat het meestal die tragere voertuigen zijn die bruuske onverwachte manoeuvres uitvoeren. Bij een groter snelheidsverschil is dit moeilijker in te schatten en wanneer dit dan gebeurd ben ik diegene die in het decor beland ....... en das niet de bedoeling.
Ik vind ook niet dat ik overdrijf met die 2 seconden. Dat is het absotute minimum.
Voor treintje te rijden inderdaad maar zelfs de overheid heeft reeds begrepen dat dit niet altijd mogelijk is bij inhaalmanoeuvres.
Vrachtwagens zijn de enigen die daar regelmatig op gecontroleerd en beboet worden.
De onderlinge afstand wordt gemeten over een afstand van 700 meter dacht ik. Wanneer 1 van beide voertuigen een inhaalmanoeuvre begint of eindigt wordt het automatisch een ongeldige meting en wordt er geen PV opgesteld.
Als de wegbeheerder inderdaad zo dom geweest is om aan de voet van een berg of heuvel, waar je 90 moet kunnen aanhouden om nog op een normale manier boven te geraken met een 44 tonner [...]
Ik heb mij in België dikwijls afgevraagd met wat voor vrachtwagens daar rondgereden wordt. De geringste helling is al een probleem. Ik zie die mastodonten hier van de B305 de Obersalzberg opdraaien; pakweg 50 meter nadat ze afgeslaan zijn, is de helling al 24%. Maar ze gaan er zo vlot als de personenwagens op.
Dat heeft vooral met de hoeveelheid lading te maken (gewicht).
Ook het gehinderd worden door andere voertuigen of obstakels of bochten (vooral dan in Vlaanderen) speelt een grote rol.
En iemand die vaak in de bergen zit heeft meestal ook wel wat extra PK's aan boord.
[...]
Eén woord: ecobonus. Als de chauffeur zuinig met zijn vrachtwagen rijdt, krijgt ie een ecobonus. Dat dat betekent dat ie aan 40 een helling op gaat met zijn vrachtwagen, dat is pech voor zijn collega's achter hem...
Dat is inderdaad een fabeltje die de ronde doet.
Ik moet echter de eerste nog tegen komen die dat effectief krijgt. (behalve dan een paar enkelingen, luxechauffeurs, die voor de overheid of zo rijden.