Auteur Topic: max toegelaten snelheid  (gelezen 9644 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: max toegelaten snelheid
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 20:40:56 »
Het regende niet en er waren 3 rijstroken.
3 rijstroken aan snelweg en een limiet van 80?!

Dan is duidelijk de wegbeheerder in fout, want duidelijk onaangepaste snelheidsbeperkingen provoceren verkeersovertredingen, die bovendien ook nog tot gevaarlijke (inhaal)manoeuvres leiden.   :P

Citaat
10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
;D

Citaat
9.9. Verkeersbord C43. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
1° Dit verkeersbord mag niet gebruikt worden op plaatsen waar :
a) de bijzondere plaatsgesteldheid duidelijk een snelheidsvermindering oplegt;
b) waar een gevaarsbord kan gebruikt worden behalve wat betreft het gevaarsbord A23...
[....]
Deze verkeersborden mogen alleen worden gebruikt indien de bijzondere plaatsgesteldheid het rechtvaardigt.
een autosnelweg met 3 rijstroken...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 december 2010 - 21:03:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 04:06:10 »
Van nature uit begin ik reeds te steigeren wanneer een 44tonner ook maar korter bij kan komen bij een auto die door niets fysiek gehinderd wordt.
De logica klopt dan niet meer.
Dus....

Evenmin als je gewoon 90 reed, en de vrachtwagen je helemaal niet voorbij kon.

Touché. :D ;D ;)

Laat staan beginnen inhalen.
Wanneer die dan inhalen hindert of plots versneld mag die van geluk spreken dat ik geen vuurwapens bij de hand heb of die zou wel een bezoekje aan de bandenboer nodig hebben.
Klinkt misschien zwaar maar door de jaren geen ben ik dat de ergste vorm van verkeersagressie beginnen vinden, zeker na de invoering van de snelheidsbegrenzer.

Dan sta ik er versteld van dat zelfs een ervaren vrachtwagenbestuurder een snelheidsverschil van 10km/u nog niet voldoende vind om in te halen.
Ik, en velen met mij, vinden dit zeker ruim voldoende snelheidsverschil op een autosnelweg met 3 rijstroken en zeker wanneer de verkeersdrukte het toelaat.
Wanneer je daar achter blijft hangen krijg je treintjes ----> accordeonfile ------> tot uiteindelijk volledige stilstand en dan moet je nog geluk hebben dat er geen ongevallen gebeuren.

Hij is volgens mij de oorzaak van deze toestand. Stel dat ik mooi tegen ongeveer 80 blijf rijden op het moment dat 120 toegelaten is en ik effectief ook 120 wil rijden maar afwacht tot de vrachtwagen met 10 km uur verschil eindelijk na een paar kilometers voor mij naar rechts gaat, dan is de kans groot dat de volgende vrachtwagen die daar onmiddellijk op volgt denkt dat ik daar bewust tegen 80 de boel wat kom verzieken, met alle gevolgen vandien.
Deze  vrachtwagen zal ook beginnen inhalen of komt agressief bumperkleven, en eenmaal die is uitgeweken kan ik weer niet versnellen.

Ik zit dus als een rat in de val.
De enige oplossing om het veilig te houden tussen al deze monsters is zelf een overtreding begaan.
Ofwel sneller rijden dan de maximum toegelaten snelheid, ofwel toch ineens 120 gaan rijden.
Je moet je voorstellen dat die mannen gewoon in je gat boren terwijl je een kind van 3 op de achterbank hebt.

Met een vrachtwagen kan dit, door de lengte van het voertuig, inderdaad op die manier voor problemen zorgen maar met een gewone auto kan dit toch geen probleem zijn.
Gewoon op tijd duidelijk maken met je richtingaanwijzer dat je onmiddellijk naar de midden rijstrook zal gaan van het moment dat die vrachtwagen voorbij is en dat, na te verifiëren dat die vrachtwagen geen redenen heeft om te remmen, ook doen.
Die vrachtwagen er achter, als het een beetje een chauffeur is, zal wel door hebben wat er aan de hand is en netjes op de rechterrijstrook blijven.

En om het nog wat makkelijker te maken:
wanneer die inhalende vrachtwagen je net voorbij is, enkele keren met je grootlichten knipperen terwijl je een rijstrook opschuift en er voor zorgen dat die het ziet in de spiegels.
Dan zal die sneller terug naar de rechterrijstrook gaan en heb je alle ruimte om je snelheid op te voeren.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 13:34:15 »
Die 80 was enkel ter hoogte van werken met 3 versmalde rijstroken (gele onderbroken strepen) en geen pechstrook.
Het ging over een afstand van een aantal kilometers.

Ik kan in principe pas met mijn lichten knipperen als de vrachtwagen de 2 seconden veiligheidsafstand waarmee ik rekening moet houden bereikt heeft.
Ik kan ook niet onmiddellijk wanneer die vrachtwagen mij voorbij is naar de middenste strook gaan voor dezelfde reden.

Als ikzelf met de vrachtwagen ben krijg ik er wat van dat auto's niet minstens meerijden aan de snelheid van het vrachtverkeer. Maar hier MAG die auto niet sneller. De vrachtwagenbestuurder wordt geacht hiervoor respect te hebben en als hij zelf toch sneller wil rijden dit te doen zonder een ander te storen.
 Zelf zal ik wanneer ik met de vrachtwagen ben een auto die zich correct aan een lagere opgelegde snelheid houdt met het einde van die beperking in zicht er NOOIT aan denken om die auto op dat moment nog te beginnen inhalen.  Dat is problemen zoeken.

Dat van die vuurwapens kan ik best begrijpen maar niet in deze situatie.
Men mag toch verwachten hoop ik dat een vrachtwagenbestuurder het verschil kan zien tussen de auto die reeds aan de lagereC43 maximum toegelaten rijdt zelfs al is die lager dan de toegelaten 90 voor vrachtwagens en een auto die zonder reden geen 90 km per uur haalt op de snelweg.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 11 december 2010 - 14:05:37 door mazda »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 16:17:48 »
Dan sta ik er versteld van dat zelfs een ervaren vrachtwagenbestuurder een snelheidsverschil van 10km/u nog niet voldoende vind om in te halen.

Als je hier in Duitsland op het praktijkexamen voor het rijbewijs inhaalt met minder dan 20 km/h snelheidsverschil, mag je nog eens terugkomen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 05:28:48 »
Die 80 was enkel ter hoogte van werken met 3 versmalde rijstroken (gele onderbroken strepen) en geen pechstrook.
Het ging over een afstand van een aantal kilometers.

Was dat in België?
Meestal is het dan 70km/u of uitzonderlijk in Wallonië eens 90 Km/u.

Ik kan in principe pas met mijn lichten knipperen als de vrachtwagen de 2 seconden veiligheidsafstand waarmee ik rekening moet houden bereikt heeft.
Ik kan ook niet onmiddellijk wanneer die vrachtwagen mij voorbij is naar de middenste strook gaan voor dezelfde reden.

Niet overdrijven he.

Gewoon op tijd duidelijk maken met je richtingaanwijzer dat je onmiddellijk naar de midden rijstrook zal gaan van het moment dat die vrachtwagen voorbij is en dat, na te verifiëren dat die vrachtwagen geen redenen heeft om te remmen, ook doen.

En om het nog wat makkelijker te maken:
wanneer die inhalende vrachtwagen je net voorbij is, enkele keren met je grootlichten knipperen terwijl je een rijstrook opschuift en er voor zorgen dat die het ziet in de spiegels.
Dan zal die sneller terug naar de rechterrijstrook gaan en heb je alle ruimte om je snelheid op te voeren.

Vooruit kijken is altijd beter dan naar het gat van je voorligger.

Als ikzelf met de vrachtwagen ben krijg ik er wat van dat auto's niet minstens meerijden aan de snelheid van het vrachtverkeer. Maar hier MAG die auto niet sneller. De vrachtwagenbestuurder wordt geacht hiervoor respect te hebben en als hij zelf toch sneller wil rijden dit te doen zonder een ander te storen.

Meestal stoort mij dat niet wanneer iemand mij wil inhalen. Ook niet wanneer die sneller dan toegelaten rijd, integendeel, dan is die sneller weg en heb ik meer ruimte.

Zelf zal ik wanneer ik met de vrachtwagen ben een auto die zich correct aan een lagere opgelegde snelheid houdt met het einde van die beperking in zicht er NOOIT aan denken om die auto op dat moment nog te beginnen inhalen.  Dat is problemen zoeken.

Ook aan de voet van een heuvel/berg wanneer je met 44 ton onderweg bent?

Als je hier in Duitsland op het praktijkexamen voor het rijbewijs inhaalt met minder dan 20 km/h snelheidsverschil, mag je nog eens terugkomen.

In België ook maar dan om meerdere andere redenen. (roekeloos rijden, inhaalverbod, meer dan 30 km/u om er een paar op te noemen). :D

Toen ik enkele maanden terug met de aanhangwagen een defecte auto ging ophalen in Duitsland waren het enkel de ADR-tankwagens die me niet begonnen in te halen wanneer ik minder dan 95km/u (GPS) reed.
De eigenaar van die defecte wagen was mee en die was duidelijk niet op zijn gemak zo traag.
Aan 150+ merk je daar uiteraard niks van op de linkerrijstrook. ;)

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 16:58:52 »
@bibi585

Ik heb een voorval beschreven dat mij al verschillende keren is overkomen op verschillende plaatsen in Belgie , Luxemburg en in Frankrijk.
In Belgie zal het inderdaad 70 geweest zijn. Ik wou gewoon algemeen jullie mening.
Het was telkens bij wegenwerken op de E411 bijvoorbeeld of op de E19, ook ergens tussen Nancy en Dijon.
Omdat ik met mijn personen auto al verschillende keren in ongeveer dezelfde situatie ben terecht gekomen heb ik mij daadwerkelijk de vraag gesteld of het nu aan mijzelf lag of niet. ik ben in de gegeven situatie dan maar 70/80 blijven rijden tot de inhalende vrachtwagen terug naar rechts kwam om dan onmiddellijk in te halen.
Het probleem is dat die beperkingen 70 of 80 er zijn maar dat de meeste  vrachtwagenbestuurders  gewoon in je gatboren tot je ofwel 90 gaat rijden of je met claxon en veel agressie gevaarlijk inhalen om daarna naar rechts te kappen waardoor ik soms zelfs naar rechts moest uitwijken op de pechstrook.
Men kan mij toch niet verplichten om sneller te rijden dan toegelaten?
Daar ben je dan even niet goed van. Temeer omdat ik zelf op mijn teller al ietsje sneller reed dan toegelaten.
Auto's die trager rijden dan vrachtwagens zijn storend en denken niet aan de doorstroming. Vrachtwagenbestuurders hebben overschot van gelijk dat sommige autobestuurders de boel verzieken,  voor zover de vrachtwagenbestuurder zelf rekening zou willen houden met de maximumtoegelaten  snelheidsbeperkingen, en daar wringt het schoentje. Er wordt niet genuanceerd.
Bij wegenwerken in Duitsland heb ik dat trouwens nog nooit meegemaakt. Het kan zijn dat er weleens 10 km gepikt wordt maar ik heb nog nooit geweten dat een vrachtwagen bumperkleeft of zich als een dwaze onbeleefderik gedraagt of  niet het geduld kan opbrengen om tot het einde der werken de snelheidslimiet te respecteren, laat staan dat zij de bestuurders die zich wel aan de regels houden wat gaan kloten. Van de andere kant heb ik daar ook nog nooit een automobilist gezien die traag rijdt, behalve bij wegenwerken of andere opgelegde snelheden.

En hier begrijp ik jou antwoord niet goed.
Citaat van: mazda op Gisteren om 14:34
Jou antwoord :
Meestal stoort mij dat niet wanneer iemand mij wil inhalen. Ook niet wanneer die sneller dan toegelaten rijd, integendeel, dan is die sneller weg en heb ik meer ruimte.

Dat iemand mij inhaalt zelfs wanneer deze sneller rijdt dan toegelaten stoort mij in principe niet, maar wel op voorwaarde dat het dan snel genoeg gebeurt en dat is nu net het probleem in de specifiek gegeven situatie.

Ik vind ook niet dat ik overdrijf met die 2 seconden. Dat is het absotute minimum.

Als de wegbeheerder inderdaad zo dom geweest is om aan de voet van een berg of heuvel, waar je 90 moet kunnen aanhouden om nog op een normale manier boven te geraken met een 44 tonner, een snelheidsbeperking plaatst, maar dat heb ik eigenlijk nog niet meegemaakt in het buitenland dan zou ik er met mijn vrachtwagen ook overgaan en overmacht inroepen.  Met dit verschil dat ik mijn voorligger die zich wel aan de opgelegde snelheid houdt niet in zijn gat zou boren, claxoneren of in de pechstrook duwen. Beleefdheid en respect blijven van toepassing. Je kan die automobilist niet verwijten dat hij doet wat gevraagd wordt en dat jij daardoor in de problemen zou geraken op die helling. Het gaat om WEDERZIJDS RESPECT.
Het probleem is dat vele automobilisten zich niet kunnen voorstellen wat het is om met een 44 tonner te rijden en dat vrachtwagenbestuurders daar begrip moeten voor hebben. Vele bestuurders zien alleen hun eigen problemen.

Het zou niet slecht zijn als er bij de rijopleiding aandacht zou besteed worden aan de problemen die bestuurders van andere categorien ondervinden.
Cat A, C-E,D-E

Bestuurders moeten gewoon altijd en overal meer ruimte laten en respect hebben voor mekaars problemen.
« Laatst bewerkt op: zondag 12 december 2010 - 17:11:35 door mazda »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 18:46:59 »
Ik vind ook niet dat ik overdrijf met die 2 seconden. Dat is het absotute minimum.

Inderdaad, en dan nog slechts op droog wegdek.

Citaat
Als de wegbeheerder inderdaad zo dom geweest is om aan de voet van een berg of heuvel, waar je 90 moet kunnen aanhouden om nog op een normale manier boven te geraken met een 44 tonner [...]

Ik heb mij in België dikwijls afgevraagd met wat voor vrachtwagens daar rondgereden wordt. De geringste helling is al een probleem. Ik zie die mastodonten hier van de B305 de Obersalzberg opdraaien; pakweg 50 meter nadat ze afgeslaan zijn, is de helling al 24%. Maar ze gaan er zo vlot als de personenwagens op.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 20:43:40 »
Mazda, in je overtuiging dat alle verkeersovertredingen foei zijn veroorzaak je voor jezelf wel een stevige hoop ergernissen. Iedere weggebruiker is zelf verantwoordelijk voor het al dan niet naleven van een bepaalde regel, en als een achterliggende vrachtwagenchauffeur vind dat 80 km/u op een snelweg met 3 rijvakken bij rustig verkeer te traag is, is het zijn prerogatief om te beslissen één, en misschien zelfs twee overtredingen te plegen.

Daarentegen denk ik dat de rest van het forum hier schaamteloos +90 zou rijden, en dus nooit geconfronteerd zou worden door de door jou aangehaalde situaties...

Enkel voor een politiewagen of wegenopzichter van de Vlaamse Gemeenschap zou ik nog lekker in hun weg gaan rijden, om aan te geven hoe belachelijk de snelheidslimiet is. Moet je wel snel voor zijn, want die mannen rijden doorgaans ook aan VMax+20 en meer op zo een trajecten...

wooter

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 20:44:57 »
Ik heb mij in België dikwijls afgevraagd met wat voor vrachtwagens daar rondgereden wordt. De geringste helling is al een probleem. Ik zie die mastodonten hier van de B305 de Obersalzberg opdraaien; pakweg 50 meter nadat ze afgeslaan zijn, is de helling al 24%. Maar ze gaan er zo vlot als de personenwagens op.
Eén woord: ecobonus. Als de chauffeur zuinig met zijn vrachtwagen rijdt, krijgt ie een ecobonus. Dat dat betekent dat ie aan 40 een helling op gaat met zijn vrachtwagen, dat is pech voor zijn collega's achter hem...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 23:12:58 »
Mazda, in je overtuiging dat alle verkeersovertredingen foei zijn veroorzaak je voor jezelf wel een stevige hoop ergernissen.

Het zijn veeleer diegenen die hem niet ongestoord de verkeersregels laten naleven welke voor die ergernissen zorgen.

Citaat
Iedere weggebruiker is zelf verantwoordelijk voor het al dan niet naleven van een bepaalde regel

Zolang hij met het overtreden van een regel geen hinder of gevaar veroorzaakt, is dat inderdaad enkel zijn zaak en die van de flikken.

Maar wat voor een onmens moet je wel zijn om iemand overlast te berokkenen omdat hij zich aan de regels wil houden.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 01:50:04 »
In Frankrijk is het binnen de péage zone meestal 90km/u tenzij op gevaarlijke plaatsen of wanneer er meer dan 1 rijstrook afgesloten is.
Die 80km/u vind je eerder in Duitsland en Nederland.
België (Vlaanderen) is het altijd 70km/u en ja, hier gebeuren ook de meeste ongevallen en is er het meeste agressie.
Hoe zou dat komen?
Bovendien zetten ze soms voor 2 jaar een snelheidsbeperking 70km/u voor, bij wijze van spreken, een oude grasmaaier die ergens in de berm staat te roesten en niemand hindert.
Hier mag je al blij zijn wanneer je eens 10 kilometer autosnelweg kan doen zonder gehinderd te worden voor een niemendal.
Een klak bvb. die aan 75km/u op de autosnelweg rijdt ..... 99% kans dat je in Vlaanderen bent.
De hele dag dooreengeschud door de slechte staat van het wegdek, ook al is het de week er voor pas aangelegd ..... jaja je weet ook waar je bent.

. ik ben in de gegeven situatie dan maar 70/80 blijven rijden tot de inhalende vrachtwagen terug naar rechts kwam om dan onmiddellijk in te halen.

Voila. ;)

Het probleem is dat die beperkingen 70 of 80 er zijn maar dat de meeste  vrachtwagenbestuurders  gewoon in je gatboren tot je ofwel 90 gaat rijden of je met claxon en veel agressie gevaarlijk inhalen om daarna naar rechts te kappen waardoor ik soms zelfs naar rechts moest uitwijken op de pechstrook.

In de meeste gevallen is dat omdat je versnelt en zo het inhaalmanoeuvre veel te lang laat duren of een vrachtwagenbestuurder die denkt "das weer een onverlaat die me eerst laat bijna voorbij gaan om dan rechts terug in te halen. Ook zo een ziekte in Vlaanderen.

Men kan mij toch niet verplichten om sneller te rijden dan toegelaten?

Nee, maar dan moet je ook kunnen verdragen dat iemand je wil inhalen en ja soms komen daar dan ook ongevallen van.

Auto's die trager rijden dan vrachtwagens zijn storend en denken niet aan de doorstroming. Vrachtwagenbestuurders hebben overschot van gelijk dat sommige autobestuurders de boel verzieken,  voor zover de vrachtwagenbestuurder zelf rekening zou willen houden met de maximumtoegelaten  snelheidsbeperkingen, en daar wringt het schoentje. Er wordt niet genuanceerd.

Hier heb je ook wel een punt.

En hier begrijp ik jou antwoord niet goed.
Citaat van: mazda op Gisteren om 14:34
Jou antwoord :

Zoals ik zeg. Wanneer ik de max. toegelaten snelheid rij en er haalt mij iemand in stoort mij dat langs geen kanten zolang die niet vertraagd en naast me blijft hangen zodanig dat ik moet afremmen voor een trager voertuig of een andere hindernis voor me.

Dat iemand mij inhaalt zelfs wanneer deze sneller rijdt dan toegelaten stoort mij in principe niet, maar wel op voorwaarde dat het dan snel genoeg gebeurt en dat is nu net het probleem in de specifiek gegeven situatie.

In de gegeven situatie is er een snelheidsverschil van 10km/u.
Neem nu dat uw voertuig 5 meter lang is.
Je spreekt over bumperkleven maar neem nu nog dat ie op 10 meter achter je een rijstrook opschuift.
Oplegger = 18 meter.
En 30 meter voor je terug rechts invoegt (meestal vroeger).
5+10+18+30=63 meter
63 meter aan 10km/u snelheidsverschil= 22,68 seconden of op een afstand van 567 meter is die u voorbij.
Als ik me goed herinner uit het lager onderwijs is 567 meter net iets meer dan een halve kilometer en geen kilometers zoals hier beweerd wordt.

Iemand inhalen, en er dus rakelings naast passeren, met een groter snelheidsverschil van pakweg 30 à 40 km/u zal ik proberen te vermijden want de ervaring heeft mij geleerd dat het meestal die tragere voertuigen zijn die bruuske onverwachte manoeuvres uitvoeren. Bij een groter snelheidsverschil is dit moeilijker in te schatten en wanneer dit dan gebeurd ben ik diegene die in het decor beland ....... en das niet de bedoeling.

Voor treintje te rijden inderdaad maar zelfs de overheid heeft reeds begrepen dat dit niet altijd mogelijk is bij inhaalmanoeuvres.
Vrachtwagens zijn de enigen die daar regelmatig op gecontroleerd en beboet worden.
De onderlinge afstand wordt gemeten over een afstand van 700 meter dacht ik. Wanneer 1 van beide voertuigen een inhaalmanoeuvre begint of eindigt wordt het automatisch een ongeldige meting en wordt er geen PV opgesteld.

Citaat
Als de wegbeheerder inderdaad zo dom geweest is om aan de voet van een berg of heuvel, waar je 90 moet kunnen aanhouden om nog op een normale manier boven te geraken met een 44 tonner [...]

Dat heeft vooral met de hoeveelheid lading te maken (gewicht).
Ook het gehinderd worden door andere voertuigen of obstakels of bochten (vooral dan in Vlaanderen) speelt een grote rol.
En iemand die vaak in de bergen zit heeft meestal ook wel wat extra PK's aan boord.

[...]
Eén woord: ecobonus. Als de chauffeur zuinig met zijn vrachtwagen rijdt, krijgt ie een ecobonus. Dat dat betekent dat ie aan 40 een helling op gaat met zijn vrachtwagen, dat is pech voor zijn collega's achter hem...

Dat is inderdaad een fabeltje die de ronde doet.
Ik moet echter de eerste nog tegen komen die dat effectief krijgt. (behalve dan een paar enkelingen, luxechauffeurs, die voor de overheid of zo rijden.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 10:00:32 »
Mazda, in je overtuiging dat alle verkeersovertredingen foei zijn veroorzaak je voor jezelf wel een stevige hoop ergernissen. Iedere weggebruiker is zelf verantwoordelijk voor het al dan niet naleven van een bepaalde regel, en als een achterliggende vrachtwagenchauffeur vind dat 80 km/u op een snelweg met 3 rijvakken bij rustig verkeer te traag is, is het zijn prerogatief om te beslissen één, en misschien zelfs twee overtredingen te plegen.

Daarentegen denk ik dat de rest van het forum hier schaamteloos +90 zou rijden, en dus nooit geconfronteerd zou worden door de door jou aangehaalde situaties...

Enkel voor een politiewagen of wegenopzichter van de Vlaamse Gemeenschap zou ik nog lekker in hun weg gaan rijden, om aan te geven hoe belachelijk de snelheidslimiet is. Moet je wel snel voor zijn, want die mannen rijden doorgaans ook aan VMax+20 en meer op zo een trajecten...

Ik ben inderdaad overtuigd dat alle bewust gemaakte verkeersovertredingen foei zijn.
Niet bewuste per vergissing gemaakte overtredingen kan ik enigsinds begrijpen voor zover het duidelijk om een éénmalige vergissing gaat.

Er is een wegcode, of een spelregel zoals ik dat noem en als je je er niet aan houdt komen er vroeg of laat problemen met de bestuurders die zich er wel aan houden.
Wie is dan fout bezig? Ofwel de wegbeheerder ofwel de overtreder, maar zeker niet diegene die zich aan de regels wenst te houden.
Het gevaar ontstaat niet zozeer in het overtreden van de regel zelf maar in het verschil van gedrag tov van de andere.
Niet dat het onveilig zou zijn op op een bepaalde plaats sneller te rijden, maar daar heeft de weggebruiker niet over te oordelen. En als hij wel overtredingen wil maken moet hij tenminste kunnen begrijpen dat anderen mooi doen wat hen gevraagd wordt.

Als die vrachtwagens bij snelheidsbeperkingen lager dan 90 op de snelweg toch 90 willen aanhouden zijn ze fout bezig en als ze daarbij anderen nog wat gaan kloten kan je volgens mij best hun rijbewijs een tijdje intrekken. (niet voor een kleine snelheidsovertreding maar wel voor hun gedrag)

Hoe kan je nu samen de weg delen met zulke opvattingen?

Iedereen blijft inderdaad schaamteloos 90 rijden op stukken beperkt tot 70 behalve als er controle is. Die houding of mentaliteit is gewoon fout en creeert net een goot deel van de problemen die er op de weg ontstaan.

Als je gaat voetballen speel je ook niet zonder straf buiten het veld.
De wegcode is er niet om je te pesten.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 10:02:37 »

Dit hoor ik weer niet graag : "pech voor zijn collega's achter hem"
Dit is net de mentaliteit die moet verdwijnen anders zal het nooit lukken.

wooter

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 10:22:58 »
Mazda, ik onderschrijf een groot deel van de wegcode als spelregels om ervoor te zorgen dat we niet ongewild met mekaar in aanraking komen. Afspraken die uitleggen wie wat mag, zodat duidelijk is wie bv voorrang heeft bij het kruisen.

Bij snelheidslimieten ligt dat al wat onduidelijker. Binnen bebouwde kommen en woonerven kan ik de reden van snelheidsbeperkingen enigszins volgen. Op doorgaande wegen wordt het voor mij al wat onduidelijker waarom 70 km/u een betere afspraak zou zijn dan 90 km/u, behalve om voorrangsnegators een betere overlevingskans te geven bij aanrijdingen als ze in de fout gaan. En op de snelweg, waar iedereen in dezelfde richting rijdt met een middenberm die tegenliggers afschermt ontgaat het nut me helemaal.

Goed, dan snelheidsbeperkingen tijdens wegenwerken. Met beperkte, versmalde rijvakken kan ik weeral volgen dat je daar geen 180 kan gaan rijden. Maar drie rijvakken, op een snelweg, aan 70? Voor wie is dat goed?

De problemen worden gecreëerd door arbitrair opgelegde snelheidsbeperkingen die los staan van de omstandigheden en drukte. Neem maar van mij aan dat ook vrachtwagenchauffeurs die zich niks aantrekken van snelheidsbeperkingen hun snelheid aanpassen. Hier door het centrum zie ik bv. nooit eentje aan zijn snelheidsbegrenzer erdoor jagen, terwijl de baan enkel een flauwe bocht beschrijft. Er zijn er die over de limiet van 50 gaan, maar dat is net zoals de automobilisten...

Dus ja. Als een vrachtwagen jou voorbij rijdt, is de overtreding zwaarder dan het risico dat hij veroorzaakt. Net zoals als jij 90 zou rijden de overtreding ook zwaarder zou zijn dan het risico dat je veroorzaakt.

Ik kan overigens niet volgen hoe jij aan 100% bewust de regels volgen nog ergens geraakt. Ik heb op een rustige zaterdagochtend ooit eens voorgenomen om geen enkele overtreding meer te begaan, en heb dat voornemen 100 km verder moeten laten varen toen ik achter een vrachtwagen zat die 80 reed, en ik op geen enkele manier veilig kon invoegen in het linkervak zonder mijn eigen veiligheidsafstand van 2 seconden, of de veiligheidsafstand van het verkeer op het linkervak te hinderen (=voorrangnegatie).

wooter

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 10:26:04 »
Dat is inderdaad een fabeltje die de ronde doet.
Ik moet echter de eerste nog tegen komen die dat effectief krijgt. (behalve dan een paar enkelingen, luxechauffeurs, die voor de overheid of zo rijden.
Ik mag hopen dat het voor een ecobonus is als zo een gloednieuwe truck het verrekt om gas te geven om een helling op te raken...