Auteur Topic: max toegelaten snelheid  (gelezen 8319 keer)

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: max toegelaten snelheid
« Reactie #30 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 10:34:15 »
In Frankrijk is het binnen de péage zone meestal 90km/u tenzij op gevaarlijke plaatsen of wanneer er meer dan 1 rijstrook afgesloten is.
Die 80km/u vind je eerder in Duitsland en Nederland.
België (Vlaanderen) is het altijd 70km/u en ja, hier gebeuren ook de meeste ongevallen en is er het meeste agressie.
Hoe zou dat komen?
Bovendien zetten ze soms voor 2 jaar een snelheidsbeperking 70km/u voor, bij wijze van spreken, een oude grasmaaier die ergens in de berm staat te roesten en niemand hindert.
Hier mag je al blij zijn wanneer je eens 10 kilometer autosnelweg kan doen zonder gehinderd te worden voor een niemendal.
Een klak bvb. die aan 75km/u op de autosnelweg rijdt ..... 99% kans dat je in Vlaanderen bent.
De hele dag dooreengeschud door de slechte staat van het wegdek, ook al is het de week er voor pas aangelegd ..... jaja je weet ook waar je bent.

ANTWOORD
Je moet niet gaan zoeken waar die 70 of 80 van toepassing is daar gaat de discussie niet over.
Je mag van mij gerust die 80 vervangen door 70 in mijn vraag. Het was een algemene vraag die niet berust op een éénmalig feit.
Op bepaalde plaatsen blijven inderdaad 2 jaar borden staan. Fout wegbeheer zorgt ervoor dat weggebruikers de wegcode niet meer au serieux nemen.
Problemen bij het wegbeheer zijn nog erger dan het gedrag van sommige bestuurders, ze lokken het zelfs uit.
Als die ouwe met zijn klak  zelfs niet meer tegen 90 kan meerijden met de vrachtwagens, kan hij best uit veiligheidsoverweging geen gebruik maken van de snelweg.Vele  mensen verdedigen zich tegen wat ik zeg of schrijf met dagelijkse problemen voor te stellen, maar al deze problemen moeten ook allemaal worden aangepakt.

. ik ben in de gegeven situatie dan maar 70/80 blijven rijden tot de inhalende vrachtwagen terug naar rechts kwam om dan onmiddellijk in te halen.

Voila. ;)

Het probleem is dat die beperkingen 70 of 80 er zijn maar dat de meeste  vrachtwagenbestuurders  gewoon in je gatboren tot je ofwel 90 gaat rijden of je met claxon en veel agressie gevaarlijk inhalen om daarna naar rechts te kappen waardoor ik soms zelfs naar rechts moest uitwijken op de pechstrook.

In de meeste gevallen is dat omdat je versnelt en zo het inhaalmanoeuvre veel te lang laat duren of een vrachtwagenbestuurder die denkt "das weer een onverlaat die me eerst laat bijna voorbij gaan om dan rechts terug in te halen. Ook zo een ziekte in Vlaanderen.
ANTWOORD
Neen ik ben nooit versneld integendeel, ik ben op dat ogenblik juist 70 op mijn teller gaan rijden terwijl ik net ervoor iets sneller reed,  omdat die vrachtwagens mij zo snel als mogelijk voorbij zouden zijn zodat ik kon beginnen inhalen. Maar het is niet de eerste die al naar rechts begint te duwen terwijl hij nog naast mij zit. Agressie.
Dat hij inhaald tot daar aan toe. Maar het getuigt niet van veel verstand als het einde van de opgelegde beperking in zicht is. Maar ja vermits niemand nog op de bordjes let, die staan er als versiering.  Er staan teveel bordjes, maar dat is danweer fout wegbeheer. Dat de vrachtwagenbestuurder in mijn gat boort en zijn grootlichten opzet is er ver over.  

Men kan mij toch niet verplichten om sneller te rijden dan toegelaten?

Nee, maar dan moet je ook kunnen verdragen dat iemand je wil inhalen en ja soms komen daar dan ook ongevallen van.

Auto's die trager rijden dan vrachtwagens zijn storend en denken niet aan de doorstroming. Vrachtwagenbestuurders hebben overschot van gelijk dat sommige autobestuurders de boel verzieken,  voor zover de vrachtwagenbestuurder zelf rekening zou willen houden met de maximumtoegelaten  snelheidsbeperkingen, en daar wringt het schoentje. Er wordt niet genuanceerd.

Hier heb je ook wel een punt.

En hier begrijp ik jou antwoord niet goed.
Citaat van: mazda op Gisteren om 14:34
Als ikzelf met de vrachtwagen ben krijg ik er wat van dat auto's niet minstens meerijden aan de snelheid van het vrachtverkeer. Maar hier MAG die auto niet sneller. De vrachtwagenbestuurder wordt geacht hiervoor respect te hebben en als hij zelf toch sneller wil rijden dit te doen zonder een ander te storen.
Jou antwoord :
Meestal stoort mij dat niet wanneer iemand mij wil inhalen. Ook niet wanneer die sneller dan toegelaten rijd, integendeel, dan is die sneller weg en heb ik meer ruimte.

Zoals ik zeg. Wanneer ik de max. toegelaten snelheid rij en er haalt mij iemand in stoort mij dat langs geen kanten zolang die niet vertraagd en naast me blijft hangen zodanig dat ik moet afremmen voor een trager voertuig of een andere hindernis voor me.

Dat iemand mij inhaalt zelfs wanneer deze sneller rijdt dan toegelaten stoort mij in principe niet, maar wel op voorwaarde dat het dan snel genoeg gebeurt en dat is nu net het probleem in de specifiek gegeven situatie.

In de gegeven situatie is er een snelheidsverschil van 10km/u.
Neem nu dat uw voertuig 5 meter lang is.
Je spreekt over bumperkleven maar neem nu nog dat ie op 10 meter achter je een rijstrook opschuift.
Oplegger = 18 meter.
En 30 meter voor je terug rechts invoegt (meestal vroeger).
5+10+18+30=63 meter
63 meter aan 10km/u snelheidsverschil= 22,68 seconden of op een afstand van 567 meter is die u voorbij.
Als ik me goed herinner uit het lager onderwijs is 567 meter net iets meer dan een halve kilometer en geen kilometers zoals hier beweerd wordt.

Iemand inhalen, en er dus rakelings naast passeren, met een groter snelheidsverschil van pakweg 30 à 40 km/u zal ik proberen te vermijden want de ervaring heeft mij geleerd dat het meestal die tragere voertuigen zijn die bruuske onverwachte manoeuvres uitvoeren. Bij een groter snelheidsverschil is dit moeilijker in te schatten en wanneer dit dan gebeurd ben ik diegene die in het decor beland ....... en das niet de bedoeling.

Ik vind ook niet dat ik overdrijf met die 2 seconden. Dat is het absotute minimum.

Voor treintje te rijden inderdaad maar zelfs de overheid heeft reeds begrepen dat dit niet altijd mogelijk is bij inhaalmanoeuvres.
Vrachtwagens zijn de enigen die daar regelmatig op gecontroleerd en beboet worden.
De onderlinge afstand wordt gemeten over een afstand van 700 meter dacht ik. Wanneer 1 van beide voertuigen een inhaalmanoeuvre begint of eindigt wordt het automatisch een ongeldige meting en wordt er geen PV opgesteld.

ANTWOORD
Het toepassen van de 2 secondenregel is inderdaad niet altijd mogelijk bij ritsen, invoegen, inhalen enz.
Je moet wel trachten om je in alle omstandigheden aan die regel te houden,  je moet daar samen aan werken.

Hier ga je volgens mij de verkeerde tour op door zoals zovele Belgen te stellen, dat wat niet beboet wordt omdat men begrip heeft voor de situatie ineens ook niet meer nageleefd zou moeten worden.

Citaat
Als de wegbeheerder inderdaad zo dom geweest is om aan de voet van een berg of heuvel, waar je 90 moet kunnen aanhouden om nog op een normale manier boven te geraken met een 44 tonner [...]

Ik heb mij in België dikwijls afgevraagd met wat voor vrachtwagens daar rondgereden wordt. De geringste helling is al een probleem. Ik zie die mastodonten hier van de B305 de Obersalzberg opdraaien; pakweg 50 meter nadat ze afgeslaan zijn, is de helling al 24%. Maar ze gaan er zo vlot als de personenwagens op.

Dat heeft vooral met de hoeveelheid lading te maken (gewicht).
Ook het gehinderd worden door andere voertuigen of obstakels of bochten (vooral dan in Vlaanderen) speelt een grote rol.
En iemand die vaak in de bergen zit heeft meestal ook wel wat extra PK's aan boord.

[...]
Eén woord: ecobonus. Als de chauffeur zuinig met zijn vrachtwagen rijdt, krijgt ie een ecobonus. Dat dat betekent dat ie aan 40 een helling op gaat met zijn vrachtwagen, dat is pech voor zijn collega's achter hem...

Dat is inderdaad een fabeltje die de ronde doet.
Ik moet echter de eerste nog tegen komen die dat effectief krijgt. (behalve dan een paar enkelingen, luxechauffeurs, die voor de overheid of zo rijden.

SORRY VOOR HET KNOEIEN MET HET INPASSEN VAN MIJN ANTWOORDEN

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 10:54:00 »
Mazda, ik onderschrijf een groot deel van de wegcode als spelregels om ervoor te zorgen dat we niet ongewild met mekaar in aanraking komen. Afspraken die uitleggen wie wat mag, zodat duidelijk is wie bv voorrang heeft bij het kruisen.

Bij snelheidslimieten ligt dat al wat onduidelijker. Binnen bebouwde kommen en woonerven kan ik de reden van snelheidsbeperkingen enigszins volgen. Op doorgaande wegen wordt het voor mij al wat onduidelijker waarom 70 km/u een betere afspraak zou zijn dan 90 km/u, behalve om voorrangsnegators een betere overlevingskans te geven bij aanrijdingen als ze in de fout gaan. En op de snelweg, waar iedereen in dezelfde richting rijdt met een middenberm die tegenliggers afschermt ontgaat het nut me helemaal.

Goed, dan snelheidsbeperkingen tijdens wegenwerken. Met beperkte, versmalde rijvakken kan ik weeral volgen dat je daar geen 180 kan gaan rijden. Maar drie rijvakken, op een snelweg, aan 70? Voor wie is dat goed?

De problemen worden gecreëerd door arbitrair opgelegde snelheidsbeperkingen die los staan van de omstandigheden en drukte. Neem maar van mij aan dat ook vrachtwagenchauffeurs die zich niks aantrekken van snelheidsbeperkingen hun snelheid aanpassen. Hier door het centrum zie ik bv. nooit eentje aan zijn snelheidsbegrenzer erdoor jagen, terwijl de baan enkel een flauwe bocht beschrijft. Er zijn er die over de limiet van 50 gaan, maar dat is net zoals de automobilisten...

Dus ja. Als een vrachtwagen jou voorbij rijdt, is de overtreding zwaarder dan het risico dat hij veroorzaakt. Net zoals als jij 90 zou rijden de overtreding ook zwaarder zou zijn dan het risico dat je veroorzaakt.

Ik kan overigens niet volgen hoe jij aan 100% bewust de regels volgen nog ergens geraakt. Ik heb op een rustige zaterdagochtend ooit eens voorgenomen om geen enkele overtreding meer te begaan, en heb dat voornemen 100 km verder moeten laten varen toen ik achter een vrachtwagen zat die 80 reed, en ik op geen enkele manier veilig kon invoegen in het linkervak zonder mijn eigen veiligheidsafstand van 2 seconden, of de veiligheidsafstand van het verkeer op het linkervak te hinderen (=voorrangnegatie).

Je moet begrijpen dat ik ook de pest heb aan al die 70 borden in Vlaanderen.
En dat de snelheid op bepaalde plaatsen gerust wat hoger mag.
Maar afspraken zijn afspraken. Je rijdt ook niet door het rode licht omdat er geen verkeer is op de dwarsweg.
Het is inderdaad erg moeilijk om je in Belgie aan de spelregels te houden net omdat niemand er zich wat van aantrekt.
En daardoor kom je in een vicieuze cirkel terecht. Dat gedrag moet massaal veranderen en dat kan blijkbaar alleen door controles want geen enkel Belg zal dit uit zichzelf doen.
Hoe kan je inderdaad veilig invoegen zonder de maximumsneheid te overschrijden als de bestuurders op de in te voegen weg allemaal sneller rijden.
Wel ik zal hierop antwoorden: Door ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt en daarbij minstens plaats genoeg laat tov zijn voorligger.
Om in te voegen zoals jij schrijft moet je in sommige gevallen inderdaad voor je eigen veiligheid de regels overtreden omdat anderen de regels niet willen naleven.
Maar die overtredingen kunnen zeker niet als normaal gedrag beschouwd worden om dan in het algemeen te stellen dat sneller rijden dan toegelaten veiliger zou zijn.
Ik zeg dus niet dat sneller rijden onveiliger zou zijn, op voorwaarde dat het toegelaten is. Want als het niet toegelaten is beginnen de problemen tussen diegenen die zich aan de regels houden en diegenen die zich er niet aan houden.

De frustratie zit inderdaad bij foute maximumsnelheden, maar door deze te overtreden los je het probleem niet op.
Als je welke regel dan ook wil overtreden moet je er zeker van zijn dat de weg vrij is en dat je niemand hindert.
Het probleem is dat in Belgie de snelheden alsmaar verder naar beneden worden gehaald en dat het eigenlijk niets uithaald, integendeel.
Door teveel opgelegde lage snelheden gaat niemand er zich nog aan houden op plaatsen waar het echt nodig is.

« Laatst bewerkt op: maandag 13 december 2010 - 11:02:23 door mazda »

wooter

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 11:09:58 »
Een 100% navolging van abnormaal lage snelheidslimieten is een utopie. Zeker als die snelheidslimieten zijn opgelegd met de bedoeling om de gereden snelheden te temperen, tot +20 km/u boven de opgelegde snelheidslimiet.

Ik stem dus eerder voor het Nederlandse voorbeeld: de snelheidslimieten in overeenstemming brengen met de daadwerkelijk gereden snelheden. Of gewoon zoals in Duitsland: adequate snelheidslimieten (hoewel het daar de laatste jaren ook fout gaat, wat zich ook vertaalt in meer mensen die snelheidslimieten gaan negeren).

Zoals gezegd kan ik afspraken zoals in de verkeerswetgeving over voorrangsregeling volkomen begrijpen. Maar snelheidslimieten overtreden zijn vooral een victimless crime: 20 km/u erover doet voor veel mensen geen enkel kwaad, getuige het aantal afgelegde kilometers boven de snelheidsbeperking die toch goed aflopen. De ongevallen die dan toch gebeuren, hebben vaak te maken met een samenloop van omstandigheden waarbij het negeren van die andere afspraken zoals voorrangsregels belangrijker zijn in het tot stand brengen van een ongeval.
« Laatst bewerkt op: maandag 13 december 2010 - 11:11:49 door wooter »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 14:38:41 »
Volledig akkoord met adequate snelheidsbeperkingen. Daar sta ik voor meer dan 100% achter. Dat past volledig in mijn visie.
Dan heb je zeker geen reden meer om sneller te rijden.
Dan mogen ze controles uitvoeren zonder tolerantie.
Als zoals jij schrijft de snelheidslimieten zijn opgelegd met de bedoeling de snelheid te temperen tot+ 20km/ boven de opgelegde limiet hoop ik dat dit niet gaat over alle snelheidsbeperkingen.
Deze hersenkronkel zorgt ervoor dat je je eigen goedpraat en voor jezelf zoals nog anderen aanvaardt dat 20 km uur sneller dan toegelaten ongestoord moet kunnen.
Maar wat doe je dan met de bestuurders die zich gewoon correct willen gedragen en bijvoorbeeld op een bepaalde plaats moeten invoegen aan 50 zoals voorgeschreven maar dit niet echt halen zonder problemen gezien de snelheid van de bestuurders die denken zoals jij?
Want dan stoor je met 20 km teveel op dat moment de normale gang van zaken van bestuurders die willen invoegen of ritsen, zij zullen door jou gedrag genoodzaakt zijn om te stoppen omdat ze niet ingevoegd geraken en dat moet juist vermeden worden. Je misbruikt op dat moment je recht op voorrang door je snelheid die te hoog ligt.
Moest je afstand houden en aan de opgelegde snelheid rijden zou de invoegende bestuurder jou zelfs niet storen.
Je moet bij dat invoegen of veranderen van rijstrook ook eens nadenken over moeten invoegen door de omstandigheden of willen invoegen omdat je sneller wil rijden in de tweede strook.
Neen, zeker niet akkoord, integendeel.

Volgens jou kan je dan overal in bbk ongestoord 70 rijden. Jijzelf bent misschien ongestoord op dat moment, maar je stoort de volledige doorstroming.
Anders zou het zijn als iedereen op die plaats 70 mocht rijden, maarja dan ga jij misschien 90 rijden en zitten we weer met hetzelfde probleem.

50 is 50 en 90 is 90 en daarmee uit.
Men legt de link naar ongevallen meestal bij te hoge snelheid omdat er door sommigen sneller gereden wordt dan door anderen.
Waarom laat je die anderen dan ook niet 20 km uur sneller rijden is de vraag, dan is er geen snelheidsverschil meer?
Omdat sommigen dan weer 20 km gaan pikken en het probleem gewoon verschuift.
Doe er dan weer 20 bij?
Jamaar dan zijn er weer die niet meer meekunnen omdat hun voertuig dat niet aankan of voor welke reden ook.
Ongevallen hebben niet te maken met hogere of lagere snelheidsbeperkingen op een bepaalde plaats, maar daar heeft de wegbeheerder in Belgie nog nooit van gehoord.
Ongevallen hebben te maken met niet adequate snelheidsbeperkingen waar sommigen in tegenstelling tot anderen zich niet aan wensen te houden wat problemen creeert voor diegenen die correct de regels naleven zoals het van een welopgevoede burger verwacht wordt.

Hoe eenvoudig zou het toch zijn moest iedereen, ook de wegbeheerder nog maar zou TRACHTEN om het goed te doen.
Snelheid en veiligheidsafstanden, ritsen.
Voorrang correcte naleving van alle voorrangsregels . Je voorrang afstaan kan wel maar dan enkel onder bepaalde voorwaarden.
enz

Ik rijdt nog liever door het centrum van Parijs dan dat ik ergens door Lier of Herentals moet.

« Laatst bewerkt op: maandag 13 december 2010 - 14:47:08 door mazda »

wooter

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 14:57:46 »
Als zoals jij schrijft de snelheidslimieten zijn opgelegd met de bedoeling de snelheid te temperen tot+ 20km/ boven de opgelegde limiet hoop ik dat dit niet gaat over alle snelheidsbeperkingen.
Deze hersenkronkel zorgt ervoor dat je je eigen goedpraat en voor jezelf zoals nog anderen aanvaardt dat 20 km uur sneller dan toegelaten ongestoord moet kunnen.
Dat is toch de reden achter de 70 km/u-limiet? Vroeger reden hardrijders er 110+. De limiet verlagen naar 70 zorgt ervoor dat de V80 daalde naar iets onder de 90 km/u.

Maar wat doe je dan met de bestuurders die zich gewoon correct willen gedragen en bijvoorbeeld op een bepaalde plaats moeten invoegen aan 50 zoals voorgeschreven maar dit niet echt halen zonder problemen gezien de snelheid van de bestuurders die denken zoals jij?

Want dan stoor je met 20 km teveel op dat moment de normale gang van zaken van bestuurders die willen invoegen of ritsen, zij zullen door jou gedrag genoodzaakt zijn om te stoppen omdat ze niet ingevoegd geraken en dat moet juist vermeden worden. Je misbruikt op dat moment je recht op voorrang door je snelheid die te hoog ligt.
Is een snelheidsverschil van 20 km/u onoverkomelijk? Kan jij snelheden dan niet meer inschatten? En getuige de voorrangsnegaties aan 70 denk ik niet dat je kan spreken van een misbruik van voorrang door iemand die 90 rijdt en moet afremmen.

Ik begrijp de irritatie tov mensen die een bepaalde hogere snelheid rijden niet. Tenslotte kan een hardrijder maar zo hard rijden als de snelheid van zijn voorligger. In sé trekt de hardrijder dus altijd aan het kortste eind.

Volgens jou kan je dan overal in bbk ongestoord 70 rijden. Jijzelf bent misschien ongestoord op dat moment, maar je stoort de volledige doorstroming.
Dat zeg ik niet. Ik zeg enkel dat ik bebouwde kommen ken waar 70 perfect haalbaar is. Net zoals ik ook bebouwde kommen weet waar je aan 40 je auto kapot rijdt.

50 is 50 en 90 is 90 en daarmee uit.
Klopt. Maar weet jij hoe snel je rijdt? Je weet toch dat je snelheidsmeter een afwijking aangeeft, in functie van de marge vanuit de constructeur, de maat van je banden en de slijtage van je banden.

Ik rijdt nog liever door het centrum van Parijs dan dat ik ergens door Lier of Herentals moet.
Kijk tegelijk ook eens naar je gemiddelde snelheid. Ben er zeker van dat je in Parijs vlotter door geraakt.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 14 december 2010 - 09:05:43 »
Dat is toch de reden achter de 70 km/u-limiet? Vroeger reden hardrijders er 110+. De limiet verlagen naar 70 zorgt ervoor dat de V80 daalde naar iets onder de 90 km/u.
hebben ze idd letterlijk zo gezegd, ik vond (en vind) het een schande

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 14 december 2010 - 10:03:22 »
Dat is inderdaad een fabeltje die de ronde doet.
Ik moet echter de eerste nog tegen komen die dat effectief krijgt. (behalve dan een paar enkelingen, luxechauffeurs, die voor de overheid of zo rijden.
Ik mag hopen dat het voor een ecobonus is als zo een gloednieuwe truck het verrekt om gas te geven om een helling op te raken...

Die is hem misschien nog aan het inrijden. ;)
Moest ik ooit een baas vinden die me een ecobonus heeft bij lager verbruik dan zou ik nog meer mijn best doen om meer "gaaaz" te geven in den bergop want ik heb nog met vrachtwagens gereden met boordcomputer die naast het gemiddeld verbruik ook het verbruik in realtime aangaven.
Wanneer ik trager (filevorming ofzo) en bij lager toerental bergop reed werd mijn vermoeden steevast bevestigd door de boordcomputer.
Dan gaf die telkens weer pieken van meer dan 160 l/100km.
Bij vlotter rijden en dus hoger toeren (= + 1500) mocht je zelfs proberen het pedaal door de vloer te stampen, nooit aan 130 l/100km geraakt.

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 14 december 2010 - 13:19:29 »
In Frankrijk is het binnen de péage zone meestal 90km/u tenzij op gevaarlijke plaatsen of wanneer er meer dan 1 rijstrook afgesloten is.
Die 80km/u vind je eerder in Duitsland en Nederland.
België (Vlaanderen) is het altijd 70km/u en ja, hier gebeuren ook de meeste ongevallen en is er het meeste agressie.
Hoe zou dat komen?
Bovendien zetten ze soms voor 2 jaar een snelheidsbeperking 70km/u voor, bij wijze van spreken, een oude grasmaaier die ergens in de berm staat te roesten en niemand hindert.
Hier mag je al blij zijn wanneer je eens 10 kilometer autosnelweg kan doen zonder gehinderd te worden voor een niemendal.
Een klak bvb. die aan 75km/u op de autosnelweg rijdt ..... 99% kans dat je in Vlaanderen bent.
De hele dag dooreengeschud door de slechte staat van het wegdek, ook al is het de week er voor pas aangelegd ..... jaja je weet ook waar je bent.

ANTWOORD
Je moet niet gaan zoeken waar die 70 of 80 van toepassing is daar gaat de discussie niet over.
Je mag van mij gerust die 80 vervangen door 70 in mijn vraag. Het was een algemene vraag die niet berust op een éénmalig feit.
Op bepaalde plaatsen blijven inderdaad 2 jaar borden staan. Fout wegbeheer zorgt ervoor dat weggebruikers de wegcode niet meer au serieux nemen.
Problemen bij het wegbeheer zijn nog erger dan het gedrag van sommige bestuurders, ze lokken het zelfs uit.
Als die ouwe met zijn klak  zelfs niet meer tegen 90 kan meerijden met de vrachtwagens, kan hij best uit veiligheidsoverweging geen gebruik maken van de snelweg.Vele  mensen verdedigen zich tegen wat ik zeg of schrijf met dagelijkse problemen voor te stellen, maar al deze problemen moeten ook allemaal worden aangepakt.

Hier wilde ik alleen maar aantonen dat het snelheidsverschil ook een rechtstreeks gevolg is van de situatie.
Bij een snelheidsverschil van 20km/u zal men eerder geneigd zijn in te halen dan bij een snelheidsverschil van 10km/u

Ik vind ook niet dat ik overdrijf met die 2 seconden. Dat is het absotute minimum.

Voor treintje te rijden inderdaad maar zelfs de overheid heeft reeds begrepen dat dit niet altijd mogelijk is bij inhaalmanoeuvres.
Vrachtwagens zijn de enigen die daar regelmatig op gecontroleerd en beboet worden.
De onderlinge afstand wordt gemeten over een afstand van 700 meter dacht ik. Wanneer 1 van beide voertuigen een inhaalmanoeuvre begint of eindigt wordt het automatisch een ongeldige meting en wordt er geen PV opgesteld.

ANTWOORD
Het toepassen van de 2 secondenregel is inderdaad niet altijd mogelijk bij ritsen, invoegen, inhalen enz.
Je moet wel trachten om je in alle omstandigheden aan die regel te houden,  je moet daar samen aan werken.

Hier ga je volgens mij de verkeerde tour op door zoals zovele Belgen te stellen, dat wat niet beboet wordt omdat men begrip heeft voor de situatie ineens ook niet meer nageleefd zou moeten worden.

Dat heb ik niet gezegd, enkel dat het in sommige gevallen moeilijk of zelfs onmogelijk is.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 14 december 2010 - 19:01:35 »
Ok

Bedankt voor jullie reacties.