Auteur Topic: ritsen  (gelezen 5018 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: ritsen
« Reactie #15 Gepost op: zondag 12 december 2010 - 23:21:02 »
Als je de file rechts voorbij rijdt om aan de kop te ritsen mag je het vergeten want ze laten je er gewoon niet tussen.
Dat wordt altijd zo gezegd, maar ik ben een notoir ik-rij-tot-het-einde rijder, en ik heb daar nooit last van.

Ik heb het in België niet altijd, maar toch dikwijls meegemaakt dat ik er meerderen moest laten voorbijrijden vóór ik kon invoegen.

Maar ik ben dan ook niet het type van "laat me ertussen of ik rij ertegen" (waarmee ik geenszins bedoel dat jij dat wel zou zijn, wooter, ik ken immers jouw rijstijl niet).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 10:30:18 »
Mijn rijstijl is rustig de versmalling naderen, en afhankelijk van mijn voorligger een wagenlengte ruimte laten met mijn voorligger of gewoon passief de wegversmalling naderen. Vervolgens hou ik ter hoogte van de wegversmalling me evenwijdig aan de witte belijning van de rand van het rijvak dat verdwijnt, en met erg veel pech zit er eens eentje tussen die op de bumper van zijn voorligger gaat rijden, maar daar kan ik dan probleemloos achter invoegen.

En ik rij dan niet met een grijze muis, maar een witte sportkar van een merk waar de meesten pisnijdig op worden.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 16 december 2010 - 20:16:42 »

Wanneer, omwille van de aanwezigheid van witte rijstrookverminderingspijlen als bepaald in artikel 77.2, tweede lid, Wegverkeersreglement, de rechterrijstrook van de in dezelfde rijrichting bestaande rijstroken wegvalt en de in deze rijstrook rijdende bestuurder ingevolge de aangebrachte wegmarkeringen verplicht is zich met zijn voertuig in de voor hem links gelegen rijstrook te begeven, geniet deze rechtsrijdende bestuurder overeenkomstig artikel 12.3.1 Wegverkeersreglement voorrang van doorgang: in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links, dat hij uitvoert door overeenkomstig de rijstrookverminderingspijlen steeds zijn rijrichting te volgen, geen verandering van rijstrook of manoeuvre uit in de zin van artikel 12.4 Wegverkeersreglement.

Nummer : RC02AM2_1 Datum : 2002-10-22
Jurisdictie : HOF VAN CASSATIE, NEDERLANDSE AFDELING, 2E KAMER
Zetel : FORRIER
Verslaggever : MAFFEI
Openb. Min. : DE SWAEF
Rolnummer : P011058N
Er is echter ook nog deze rechtspraak :

De meest rechts rijdende bestuurder, die ingevolge de aangebrachte signalisatie verplicht is zich met zijn voertuig van de wegvallende rechterrijstrook in de voor hem links gelegen <rijstrook> te bewegen, geniet voorrang door doorgang; in die omstandigheden maakt het uitwijken naar links van deze bestuurder, die in die rijbeweging steeds zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijft, geen verandering van <rijstrook> of maneuver uit.

« Laatst bewerkt op: donderdag 20 oktober 2011 - 17:44:56 door jozef »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 24 december 2010 - 20:04:26 »
Kunde had er al op gewezen dat in dergelijke gevallen de VVR geldt.
In België volstaat het niet de wegcode te kennen, je moet er nog wat rechtspraak bijnemen ...

Aangebrachte signalisatie : verdrijvingspijlen, D1, bakens .
Ze staan er zowat altijd bij een werf.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 20 oktober 2011 - 15:33:31 »
http://www.youtube.com/watch?v=8pOuwdQuMgE
Prachtig toch? :)
Beeld zegt alles... (heb het geluid niet eens op)

En de situatie uit de startpost had ik zelf steeds voor bij de werken op de N16 in Puurs!

Op den duur waren er zelfs camions die midden op de twee vakken gingen rijden omdat ze er niet tegen konden dat mensen langs links voorbijstaken omdat daar toch niemand reed!!!!! (Alles kwam wel op het rechtervak samen)