Auteur Topic: Schouppe pleit voor verplichte rijlessen  (gelezen 7624 keer)

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Schouppe pleit voor verplichte rijlessen
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 14 december 2010 - 20:33:46 »
Citaat
Trouwens, bij een opleiding stopt het nog niet! Na de opleiding .................................
Volledig akkoord, maar een examen hoeft niet. Verplichte cursus, zeker theorie, om de vijf jaar alvorens het rijbewijs te kunnen vernieuwen. Idem dito voor wat de medische kant betreft, zeker vanaf een bepaalde leeftijd; in Nederland verplicht vanaf 65 jaar.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 00:08:00 »
Vrijdag ging ik naar de supermarkt en raakte ik nauwelijks buiten. Voor me stond een kerel van ik schat 75 die niet direct begreep hoe zo'n draaiende deur werkte, omdat hij te dicht bij de rand kwam stopte die deur. Hij begreep niet wat het was, stond wat rond te kijken tot de deur terug startte en dit een tiental keer achter elkaar. De man was duidelijk verward en niet volledig bij kennis.
Even later zie ik hem terug wanneer hij zijn karretje terugbrengt. Nu hebben ze bij de Delhaize twee duidelijk verschillende types, één volledig plastiek grijs en rood, een andere in metaal en dan nog een volledig ander model. Hij probeert met alle geweld zijn metalen kar bij de plastieken te plaatsen. Ik spreek hem hierover aan en hij verklaart me verward dat hij dit niet gezien had.
Daarop stapt hij in zijn autootje en geraakt nauwelijks uit de parkeerplaats, hoewel hij een zee van plaats had. Bij het de weg  opkomen veroorzaakt hij nog bijna een ongeluk omdat hij geen voorrang verleend.
Gezien het gedrag van de man voor hij in de auto stapte kan het echt niet dat deze kerel nog geschikt is om met de auto te rijden. Ik rook geen alcohol toen ik met hem praatte, ik vermoed echter wel een zwaar medicijnengebruik of misschien één of andere degeneratieve hersenziekte. Neem zo'n mensen hun rijbewijs af, geef ze een lijnabonnement en een verminderingskaart voor de taxi. Het verkeer wordt veiliger en die man zijn leven wordt aangenamer. Ik kan me niet voorstellen dat hij nog graag met de auto rijdt als je zo verward en van de wereld bent.

Ik ben akkoord dat zo iemand niet meer met de auto hoort te rijden.  Je geeft echter zelf al aan dat die man op z'n minst een erg verwarde indruk gaf.  Dan rijst bij mij meteen ook de vraag in hoeverre die man daar zelf nog verantwoordelijk voor gesteld kan worden.  Mijns inziens is het op zo'n moment toch vooral ook aan de directe omgeving van die man om bepaale signalen hiervan op te pikken.  En hier ook iets mee te doen.  ik denk dan aan de directe familie, intimi, mogelijks de huisarts.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 00:14:50 »
Citaat
Trouwens, bij een opleiding stopt het nog niet! Na de opleiding .................................
Volledig akkoord, maar een examen hoeft niet. Verplichte cursus, zeker theorie, om de vijf jaar alvorens het rijbewijs te kunnen vernieuwen. Idem dito voor wat de medische kant betreft, zeker vanaf een bepaalde leeftijd; in Nederland verplicht vanaf 65 jaar.

Een examen hoeft niet? Dan gaat er een groot deel naar die cursus gaan om zijn krant te lezen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 00:38:15 »
Mijns inziens is het op zo'n moment toch vooral ook aan de directe omgeving van die man om bepaale signalen hiervan op te pikken.  En hier ook iets mee te doen.  ik denk dan aan de directe familie, intimi, mogelijks de huisarts.

Bert, het is niet onmogelijk, doch het is in B enorm moeilijk om iemand die niet meer rijvaardig is, zijn rijbewijs te doen inleveren.

Na mijn hartinfarct bijvoorbeeld zei mijn cardioloog mij dat ik gedurende de eerste maand geen auto mocht besturen. Maar in werkelijkheid kon niemand me dat beletten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 09:55:36 »
Voor ziektes en voor medicatiegebruik zou er een soort van meldingsplicht moeten bestaan. Of de persoon nog rijvaardig is of niet kan dan nagekeken worden door CARA (als ik met niet vergis).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 10:01:26 »
Bert, het is niet onmogelijk, doch het is in B enorm moeilijk om iemand die niet meer rijvaardig is, zijn rijbewijs te doen inleveren.

Da's de nagel op de kop.  Dat hebben wij (helaas) in onze eigen familie moeten ondervinden, toen een groottante van mij begon te dementeren.  Ze bezat nog steeds een rijbewijs B, en een auto.  En het was beslist niet evident om hier een einde aan te stellen, zelfs niet nadat de diagnose "Alzheimer" officieel gesteld was.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 12:54:28 »
Het hoeft zelfs geen ziekte te zijn. Mijn tante van vooraan in de 60 is gezond, alert en slikt geen medicatie. Ik heb er bij haar al regelmatig op aangedrongen dat ze haar rijbewijs beter inlevert. De laatste keer dat ze met een auto gereden heeft is ondertussen zo'n 10 jaar geleden. Op dat moment reed ze al erg slecht. Zo reed ze bijvoorbeeld 80 op snelwegen, "want dat is snel genoeg", ze heeft nooit een examen afgelegd en de wegcode is een groot mysterie voor haar.
Na 10 jaar niet meer gereden te hebben is volgens mij de rijvaardigheid gedaald onder het punt dat nog getolereerd kan worden. Met een praktisch examen om de 5 jaar was ze er al zeker uitgevallen.

De reden dat ze niet meer rijdt is volgens haar dat de auto te krachtig is. Momenteel bezitten ze een Passat diesel met 110 pk, de vorige Passat was een atmosferische diesel van 68 pk. Nog maar eens het bewijs dat ze niet veel snapt van veilig auto rijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 14:43:36 »
Als ik je goed begrijp, is zij iemand die "traag rijden" verwart met "veilig rijden".  Maw: iemand die niet kan autorijden, hooguit de auto bedienen om hem van punt a naar punt b te verplaatsen.

En omdat haar dat doorgaans wel zal lukken zonder kleerscheuren, is ze zichzelf nog van geen kwaad bewust, vermoed ik?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 14:58:13 »
Ze heeft geen besef van veilig auto rijden, natuurlijk wel veel commentaar op anderen. Omdat ze toch niet meer rijdt had ik haar gezegd om dat rijbewijs maar weg te gooien, wat ze natuurlijk niet wil. Ze houdt dit bij omdat bv. op een uitstap mijn nonkel wel eens een ongevalletje kan krijgen waardoor hij niet meer kan rijden. Dan kan zij nog altijd rijden, want ze heeft dan nog een rijbewijs.  :o :o :o

Ik kan rijden want ik heb een rijbewijs ! Wat een misvatting !

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 16:41:45 »
Ze heeft geen besef van veilig auto rijden, natuurlijk wel veel commentaar op anderen.

Dat komt me bekend voor, ja: "'t Zijn al die anderen die niet kunnen autorijden".

Ik kan rijden want ik heb een rijbewijs ! Wat een misvatting !

Kleine correctie: ze MAG autorijden.  Hoewel:.....

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.  Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

Enige probleem bij dit wetsartikel is natuurlijk dat het niet eenvoudig is om dat altijd 100 % objectief te beoordelen aan de hand van bvb iemands rijgedrag.
« Laatst bewerkt op: woensdag 15 december 2010 - 16:50:46 door bert.covens »

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 20:16:46 »
Een van mijn grootouders is ook zo iemand die ik liever niet zou tegenkomen in het verkeer.... Hij kan niet meer normaal wandelen, loopt volledig voorovergebogen en met een stok, is traag (van begrip en reacties bedoel ik dan) rookt achter het stuur en kent niks van de verkeersregels... Maar hij heeft nog een rijbewijs en een auto... Die auto zal nog geen 1000 km per jaar meer rijden en kost hem dus belachelijk veel aan verzekeringen e.d., maar dat maakt hem niet uit. Ze gebruiken hun auto nog om twee keer per week naar de supermarkt te rijden (2 km verder) en een zeldzame keer naar een familiefeest. En ik vond 10 jaar geleden al dat hij beter niet meer zou rijden... Gelukkig kom ik daar niet zo in de buurt.

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 20:29:52 »
Artikel 24
De houder van een Belgisch rijbewijs moet dit inleveren bij het overheidsorgaan dat het heeft afgegeven, hetzij voor kanttekening, hetzij voor intrekking, indien:
1° hij lijdt aan een van de lichaamsgebreken of kwalen door de Koning bepaald overeenkomstig artikel 23, §1 3°, of indien hij niet voldoet aan het geneeskundig onderzoek door Hem ingericht in de gevallen die Hij bepaalt;
Die formaliteit moet vervuld worden binnen vier dagen na de dag waarop de houder kennis krijgt van het lichaamsgebrek of van de kwaal, of binnen vier dagen na de intrekking van het getuigschrift van geneeskundige schifting; zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.

Offline Kunde

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 20:36:18 »
Citaat
Zo reed ze bijvoorbeeld 80 op snelwegen
Heeft misschien code 05.04 op d'r rijbewijs staan.

Offline Jari

• Expert
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 21:47:51 »
Maar er is geen dokter die hen ongeschikt verklaart he... Allee, ik kan mij vergissen he, maar ik denk niet dat de meeste dokters hun patiënten erop attent maken dat ze hun rijbewijs moeten inleveren als dat nodig is... Kijk maar naar die dementerende man die een paar maanden geleden zijn auto (en hondje) kwijt was! (En dan nog, die zouden ze ook zijn auto moeten afnemen, want die mens beseft misschien niet eens meer dat hij een rijbewijs nodig heeft om auto te mogen rijden)

Offline Jari

• Expert
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 21:52:09 »
Citaat
Zo reed ze bijvoorbeeld 80 op snelwegen
Heeft misschien code 05.04 op d'r rijbewijs staan.
Waarvoor is dat? Waarom zouden ze dat beperken?

Citaat
code 01.01: bril
 code 01.02: contactlenzen
 code 01.06: bril of contactlenzen 
 code 02.01: gehoorprothese voor één oor
 code 02.02: gehoorprothese voor beide oren
 code 03.01: prothese/orthese aan bovenste lichaamslid in combinatie met
 code 90.03: links   code 90.04: rechts   code 90.05: hand   code 90.06: voet
 code 03.02: prothese/orthese aan onderste lichaamslid in combinatie met
 code 90.03: links   code 90.04: rechts   code 90.05: hand   code 90.06: voet
 code 05.01: beperkt tot verkeersdeelname (bv. van 1 uur na zonsopgang tot 1 uur voor zonsondergang)
 code 05.02: beperkt tot verkeersdeelname binnen een straal van ........... km rond de woonplaats of alleen in
  de aangegeven plaats of streek
 code 05.03: alleen rijden zonder passagiers
 code 05.04: beperkt tot het rijden met een snelheid van niet meer dan .......... km/u
 code 05.05: rijden alleen toegestaan in gezelschap van andere rijbewijshouder
 code 05.06: beperkt tot het besturen zonder aanhangwagen
 code 05.07: niet geldig op autosnelwegen
 code 05.08: alcohol niet toegestaan

Ik heb geen code 01.01 of 01.06 op mijn rijbewijs staan?