Auteur Topic: Belgen dragen gordel minder dan Nederlanders of Fransen  (gelezen 1409 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belgen dragen gordel minder dan Nederlanders of Fransen
« Gepost op: maandag 13 december 2010 - 16:30:47 »
Citaat van: autokanaal.be
Belgen dragen gordel minder dan Nederlanders of Fransen

Gemiddeld 85,7 procent van de Belgen draagt zijn of haar veiligheidsgordel vooraan in de wagen, zo blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Dat cijfer ligt lager dan in andere Europese landen, zoals Frankrijk, Nederland en Groot-Brittanië, waar de gordeldracht zich boven de 95 procent bevindt.

Volgens het onderzoek wordt de gordel vaker gedragen door vrouwen (89,9 procent) dan door mannen (83,4 procent).

Uit de cijfers blijkt ook dat de de verplichte gordeldracht beter gerespecteerd wordt bij een hogere maximumsnelheid. Op wegen waar je tot 120 kilometer per uur mag rijden, draagt 90,1 procent van de automobilisten een gordel, tegenover amper 75 procent op de wegen waar je 30 kilometer per uur mag rijden. "Heel wat weggebruikers realiseren zich niet dat er al vanaf 20 kilometer per uur een hoger risico op overlijden is", aldus het BIVV.

Het onderzoek brengt ook regionale verschillen aan het licht. In Vlaanderen (88,2 procent) wordt de gordel vaker gedragen dan in Wallonië (82,8 procent) en Brussel (76,4 procent).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgen dragen gordel minder dan Nederlanders of Fransen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 13 december 2010 - 17:21:22 »
Mmmh  90,1 % op de snelweg/120 kmh-wegen ...  Wow, waar haalt de BIVV dat uit ?  (link onderaan)  

Tussen Bivv-tellingen en betrappen bestaat blijkbaar een groot verschil van 26 % gordeldrachtpercentage ?   ???

Hier - 3 maand geleden -  draagt maar 64,2 % van de bestuurders de gordel bij een controle op de snelwegen :
ttz de rest is betrapt, natuurlijk zullen er nog zijn die ongezien de gordel aandeden bij het vermoeden van een controle...

Citaat
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1157061/2010/09/13/1-chauffeur-op-3-rijdt-zonder-gordel-tijdens-nationale-actie.dhtml

1 chauffeur op 3 rijdt zonder gordel tijdens nationale actie
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY
 

Toch raar dat bij de controles door de Fedpol die Bivv-cijfers er meer als een kwart langs liggen, of is het omgekeerd ?  ???

Hier een uitgebreide link van Belgium.be waar het idd om die geobserveerde tellingen gaat langs de wegen:
Citaat
http://www.belgium.be/nl/nieuws/2010/news_bivv-gordeldracht-gestegen.jsp?referer=tcm:117-113495-64-a4

Gordeldracht bij bestuurders gestegen van 53 naar 86 %

Datum: 13 december 2010 .

Bij een ongeval vermindert de gordel het risico op schedelletsels met meer dan 40 % en het risico op overlijden of letsel met 50 %. Gelukkig is het gordeldrachtpercentage bij bestuurders in ons land sinds 2003 gestegen met 33,1 % en bij passagiers voorin met 20,5 %. Vandaag draagt dus 85,7 % van de bestuurders en passagiers voorin de auto hun veiligheidsgordel. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).

Twijfelaars gaan over de kop
Het aantal gordeldragers in België neemt voortdurend toe, ook al evenaren we nog niet het niveau van onze buurlanden. Om niet-gordeldragers bewust te maken van het nut van de gordel beschikt het vrijwilligersnetwerk van het BIVV sinds kort over een nieuwe tuimelwagen.

Met de tuimelwagen kan het effect van een ongeval realistisch nagebootst worden door de auto zijdelings langs zijn as te laten kantelen. U kunt kennismaken met de tuimelwagen tijdens de talrijke activiteiten van de vrijwilligers op het terrein. Meer informatie vindt u op www.ikbenvoor.be.

Zo'n tuimelwagen heeft talrijke voordelen. Een ervaring in de praktijk is overtuigender dan een lange uiteenzetting. De wagen heeft ook iets aantrekkelijks en ludieks: het visuele aspect trekt mensen aan, vooral jongeren. Dat zorgt niet enkel voor bewustmaking bij de inzittenden van de tuimelwagen maar ook bij de toeschouwers.

Zeer positieve evolutie
Sinds 2003 meet het BIVV jaarlijks hoe het gedrag van Belgische bestuurders evolueert inzake gordeldracht, alcoholgebruik en snelheid. Voor de gordeldracht vinden de tellingen plaats op 150 plaatsen, gespreid over verschillende regio's, snelheidslimieten en tijdstippen van de week. Er worden telkens meer dan 20 000 voertuigen gecontroleerd.

Over het algemeen dragen in ons land 85,7 % van de bestuurders en de passagiers voorin hun gordel, een stijging met respectievelijk 3,5 en 3,3 % sinds de meting van 2009. Ondanks deze mooie vooruitgang, blijft ons land inzake gordeldracht nochtans één van de slechtste leerlingen van Europa. De best scorende landen, met name Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland en Nederland, halen immers gordeldrachtpercentages van 95 % of meer.

Nadere analyse van de cijfers leert dat de gordel vaker gedragen wordt:

• door vrouwen: 89,9 % draagt de gordel, een toename met 5,3 % tegenover 2009. Bij mannen is er slechts een toename met 2,3 % ten opzichte van vorig jaar.
• op autosnelwegen: Hoe groter de maximaal toegelaten snelheid, hoe meer mensen de gordel dragen (90,1 % op wegen met een maximumlimiet van 120 km/u, tegenover slechts 75,0 % op 30 km/u-wegen). Veel weggebruikers weten blijkbaar niet dat de gordel het meest effectief is bij lage snelheden. Zonder gordel loopt u bij een botsing met 20 km/u al een risico op dodelijke letsels. Daarom is het zo belangrijk om de gordel ook in de bebouwde kom te dragen.
• in Vlaanderen: In Vlaanderen klikt gemiddeld 88,2 % van de bestuurders zich vast, tegen 82,8 % in Wallonië en 76,4 % in Brussel.

http://www.belgium.be/nl/nieuws/2010/news_bivv-gordeldracht-gestegen.jsp?referer=tcm:117-113495-64-a4

Hier heb ik een Bivv rapport gevonden van gordeldrachttellingen - en uitleg - door de BIVV sinds 2003, 20.000 auto´s per jaar, de % specifiek snelweg (85,7 % in 2008) staan op page 5.
http://admin.bivv.be/dispatch.wcs?uri=832307285&action=viewStream&language=nl

Als die cijfers echt kloppen in de praktijk is Be alleszins op de goede weg hun verkeersdoden in 2010 toch significant te verminderen tov 2008/2009 (944/955). Want dat zou 5 à 10 % hoger gordeldrachtpercentage kunnen betekenen tov 2008, ik schat dan (optimistisch) een 25 à 40 verkeersdoden minder, enkel door gordeldracht...

ook een berekening van Febiac:
Citaat
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526
Indien de gordeldracht voorin en achterin met 20 procentpunten toeneemt tot respectievelijk 80% en 60%, dan bedraagt de jaarlijkse veiligheidswinst (Berekend op de ongevallencijfers van 2001, bron: NIS):

• 127 verkeersdoden minder (-8,5%);
• 721 ernstig gewonden minder (-8,1%);
• 5.059 lichtgewonden minder (-9%) Dat lijken ons voldoende ernstige redenen om in het veiligheidsbeleid de gordeldracht als prioritair te beschouwen. De gordel heeft namelijk slechts nut als hij ook daadwerkelijk gedragen wordt.
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 augustus 2011 - 22:02:32 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I