Auteur Topic: oplossing voor strooizout?  (gelezen 4594 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
oplossing voor strooizout?
« Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 16:52:29 »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: oplossing voor strooizout?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 15 december 2010 - 18:06:56 »
http://www.deredactie.be/permalink/1.925111

Citaat
oplossing voor strooizout?
Neen...

Citaat
Tessenderlo Chemie levert zout aan gemeenten

"Het is zuiver zout, dus natriumchloride dat eigenlijk te zuiver is om als strooizout te gebruiken, maar nood breekt wet en we willen wel ingaan op de vraag van de provincie", zegt Kathleen Ivens van Tessenderlo Chemie.

Het is moeilijk dat op voorhand te zeggen, maar het zullen toch wel enkele honderden tonnen zijn die we zullen leveren."
De provincie dringt erop aan dat de gemeenten zuinig en efficiënt omspringen met het zout.

"Enkele honderden tonnen" zou amper genoeg zijn voor 1 (kleine) "veeleisende" gemeente voor enkele weken echt winter, maar is uiteraard beter als niets.

Erpe-Mere bvb is 34 km² en heeft ca 19.200 inwoners. (Tessenderlo 51 km² en 17.500 inw.)

Citaat
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLJCO_20101209_002

Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY

Strooizout bevat minstens 94 tot 98 % NaCl, of zuiver keukenzout. (Bron: via Wikipedia)
CaCl2 en MgCl2 bestaat ook nog.  (vóór temperaturen lager als -10° C)

De helft minder veeleisend zijn zou enkele miljoenen tonnen strooizout uitsparen (best winterbanden kopen dan)
Aja, voor dat ik het vergeet, sneeuw ruimen mag, en moet eerst...   ;)

Nog een tip voor ontstemde diensthoofden van gemeentes : gewoon borden zetten.  ;D

« Laatst bewerkt op: donderdag 11 augustus 2011 - 21:44:54 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 16 december 2010 - 14:42:14 »
... En eigenlijk, elke niet-doorgaande weg hoeft voor mij niet gestrooid te worden want is met winterbanden en winterschoeisel perfect met de auto en te voet begaanbaar. En dan kan je zelfs nog twijfelen over wegen met een limiet tot 70 km/u want 70 met winterbanden op een besneeuwd oppervlak is nog goed te doen - pak 60 als je een iets grotere buffer wilt.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 16 december 2010 - 16:58:12 »
En dan kan je zelfs nog twijfelen over wegen met een limiet tot 70 km/u want 70 met winterbanden op een besneeuwd oppervlak is nog goed te doen - pak 60 als je een iets grotere buffer wilt.

Dat is exact wat ik hier ook ervaar: 70 km/h is nog goed te doen. Alleen in de wat scherpere bochten, en dan vooral die naar rechts wijl er tegenliggers zijn, zak ik even af naar 60 km/h voor alle zekerheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 27 december 2010 - 18:47:46 »
In Skandinavië ruimen ze ook enkel.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: maandag 27 december 2010 - 20:13:34 »
Men heeft van vorige winter z'n lesje blijkbaar nog niet goed geleerd:

http://www.deredactie.be/permalink/1.932070
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 27 december 2010 - 20:17:14 »
Laatst was er op TV een zoutleverancier die stelde dat er vorig jaar 80.000+ ton bij hem besteld was, en nu iets van een 30.000 ton ...

Dan is het duidelijk dat men snel door de voorraad heen is.
Weg Wanbeheer.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 28 december 2010 - 00:32:16 »
Citaat
"De gemeenten waren in het begin van de winter niet goed op de hoogte van hoe ze moesten strooien,

Val nu omver. :o
Precies of het is de eerste keer dat ze dat doen. ::)
Dan vraag ik me af wat ik aan het doen was toen ik 21+ jaar geleden in de winter mee ging om te gaan strooien. :'( :-\

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 28 december 2010 - 11:11:03 »
De Bahamas zouden ons nog wat leveren... tegen eind januari.

Het Noordzeezout lijkt op te zijn.  ;D

Oceaanboot zout komt eraan...

Citaat
http://sint-pieters-leeuw.eu/2010/12/25/agentschap-wegen-en-verkeer-vindt-tegen-eind-januari-zout-voor-steden-en-gemeenten/

Agentschap Wegen en Verkeer vindt tegen eind januari zout voor steden en gemeenten

december 25, 2010 bij 3:35 pm ·

VLAANDEREN: – In het kader van het winteractieprotocol vond er afgelopen donderdag een overleg plaats tussen het Agentschap Wegen en Verkeer en de diensten van de gouverneurs van alle Vlaamse provincies. Tijdens dat overleg beloofde het Agentschap Wegen en Verkeer op zoek te gaan naar een extra zoutvoorraad. Er werd overeengekomen dat er voor elke provincie 3.000 ton ter beschikking zal worden gesteld van deze extra voorraad. Deze voorraad kan door steden en gemeenten worden aangekocht.

Het Agentschap Wegen en Verkeer kreeg een aanbod van een leverancier op voorwaarde dat zij akkoord gingen met een afnameverplichting vooraleer er besteld kon worden. Dit houdt in dat het agentschap 28.000 ton zout bestelt. Elke provincie neemt hiervan 3.000 ton af om zijn steden en gemeenten te bevoorraden. De overige 13.000 zal het agentschap zelf aanwenden om de eigen zoutvoorraden aan te vullen.

Het zout komt met een schip uit de Bahamas en zal in de loop van de vierde week van januari 2011 toekomen.

Zou van Morton Salt komen overgenomen door de Duitse K+S Group in 2009, en daardoor grootste zoutproducent van de wereld.
http://www.k-plus-s.com/de/news/presseinformationen/2009/presse-090402.html
http://www.k-plus-s.com/de/mortonsalt/auf-einen-blick.html

Citaat
http://www.theinaguas.com/history.php

Strenge winters is alleszins good for the business  ;)

Citaat
http://cash.rnews.be/nl/geld-en-beurs/analyse/geert-van-herck-leleux-associated-brokers-koers-k-s-kan-nog-hoger/article-1194884352573.htm

Geert Van Herck (Leleux Associated Brokers): “Koers K+S kan nog hoger”

K+S, dat vorig jaar zoutproducent Morton Salt van het Amerikaanse Dow Chemical overnam, verklaarde gisteren dat de koudegolf die momenteel Europa in zijn greep houdt de vraag naar strooizout sterk doet stijgen. Al de zoutfabrieken van de groep draaien sinds de zomermaanden op volle toeren om een zo groot mogelijke zoutvoorraad aan te leggen.

Geert Van Herck (Leleux Associated Brokers): “Esco, de zoutdivisie van K+S, plukt de vruchten van de investeringen in nieuwe opslagcapaciteit sinds de strenge koude van begin dit jaar. Esco realiseert een jaaromzet van 400 miljoen euro en stelt 1.300 mensen te werk. De productiecapaciteit bedraagt 9,7 miljoen ton en hierdoor is de groep de nummer 1 in Europa.”

Strooizout neemt hiervan één derde voor zijn rekening en 80% van het strooizout wordt door autosnelwegbeheerders aangekocht.
Naast de zoutproductie is K+S nog één van de belangrijkste producenten van meststoffen op wereldvlak. Van Herck: “Een activiteit die sterk ondersteund wordt door de grote meststoffenvraag vanuit de groeilanden. Wie de koersgrafiek bekijkt, ziet dat het aandeel nog steeds niet hersteld is van de klap van de zomer van 2008. De koers lijkt zich te bewegen in een trading range tussen 40 en 60 euro. Met de recente uitbraak boven 47,50 euro is het best mogelijk dat de koers de komende weken verder stoomt naar 60 euro. Rond dat niveau raden we aan winst te nemen. Want de langetermijntrend van dit aandeel blijft naar onze mening neerwaarts gericht. De huidige zijwaartste beweging is slechts een tijdelijk stijging ! Stop loss voor deze aankooptip is 42,60 euro.”
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 28 december 2010 - 11:20:46 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 28 december 2010 - 15:46:31 »
Die 'Ollanders bestellen van korterbij 4.5 keer zoveel als wat er hier besteld wordt ...
Niet met levering ergens in januari, maar gelijk de eerste lading al gelost.
Weg Wanbeheer.be

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 28 december 2010 - 15:58:08 »
Die Ollanders moeten waarschijnlijk ook geen gunnings- en onderhandelingsprocedures doorlopen om de goedkoopste zoutleverancier te vinden. :P

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 28 december 2010 - 17:41:20 »
Die Ollanders moeten waarschijnlijk ook geen gunnings- en onderhandelingsprocedures doorlopen om de goedkoopste zoutleverancier te vinden. :P
De regelgeving voor overheidsaanbestedingen in in de ganse EU ongeveer hetzelfde.
Weg Wanbeheer.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 29 december 2010 - 03:26:57 »
De Bahamas zouden ons nog wat leveren... tegen eind januari.

;D
Ja daar hebben ze het waarschijnlijk toch niet van doen. :D ;D ;D ;D 8)