Auteur Topic: zin of onzin van winterbanden?  (gelezen 45354 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
zin of onzin van winterbanden?
« Gepost op: donderdag 30 december 2010 - 18:54:54 »
Voor dit artikeltje, moest ik (als overtuigd winterbandenrijder) toch efkes gaan zitten..... 

Citaat van: De Volkskrant
Winterbanden bestaan deels uit in rubber gegoten hightech, voor het andere deel bestaan ze uit marketing. En dat laatste leidt bij vrieskou zeker niet tot een kortere remweg. ‘Winterbanden zijn niet echt noodzakelijk in Nederland’.




Door: Theo Stielstra  

Fabrikanten van winterbanden moeten jaloers zijn op Davitamon, de fabrikant van vitaminepilletjes. Dankzij jarenlange reclame is er bij een groot deel van de bevolking ingehamerd om Davitamon in te nemen zodra de R in de maand zit. Bandenmakers zouden dat ook graag willen voor hun product. Winterbanden, stellen ze, vergroten de veiligheid onder winterse omstandigheden. Maar: wat zijn winterse omstandigheden?  Kou?   Regen?   IJzel? Veel consumenten in Nederland twijfelen. Weliswaar neemt jaarlijks het aantal auto’s met winterbanden toe, maar de meerderheid van de automobilisten is het de investering kennelijk niet waard.

In België en Luxemburg zijn twee keer zo veel automobilisten bereid jaarlijks de banden te laten verwisselen als in Nederland, waar gebrek aan sneeuw en heuvels veel autobezitters doet afhaken. Ook de relatief warme winters van de laatste jaren doen de omzet geen goed. Zo rapporteerde fabrikant Amtel-Vredestein onlangs dat de marge van de onderneming onder druk staat door de veel lagere verkoop van winterbanden.

Ook bij consumentenorganisaties zijn er twijfels over de noodzaak om jaarlijks op winterbanden over te schakelen. De Consumentenbond, die onlangs in Europees verband winterbanden testte, noemt ze in Nederland ‘niet echt noodzakelijk’. ‘Zeker niet als u de auto kunt laten staan bij sneeuw, of uw rijgedrag aanpast op een natte weg en bij lage temperaturen.’

Fabrikanten moeten het daarom hebben van veelrijders en wintersporters. Veel geld wordt daarom gestoken in marketing. Vroeger, toen autorijden nog ploeteren was en een rit naar de wintersport een hele onderneming, heette winterbanden nog sneeuwbanden. Dat is inmiddels uit marketingoverwegingen geschrapt; zo vaak sneeuwt het niet.

Er zit meer marketing in winterbanden. Zo presenteerde bandenfabrikant Michelin dit najaar op het testcircuit van de Adac, de Duitse wegenwacht, een nieuwe reeks banden met ‘Helio Compound’; een relatief zacht rubbermengsel dat zonnebloemolie bevat. Benelux-accountmanager Jasper Eekmans zei zich te kunnen voorstellen dat synthetische olie dezelfde eigenschappen biedt, maar dat uit marketingoverwegingen was gekozen voor zonnebloemolie. ‘Dat klinkt goed, het ondersteunt onze doelstellingen op het gebied van milieuverantwoord ondernemen.’

Banden zijn een low interest-artikel voor de meeste autobezitters. Daarom proberen fabrikanten de boodschap zo eenvoudig mogelijk te houden: zodra de R in de maand komt – september uitgezonderd – moeten automobilisten gaan nadenken over winterbanden. Ze moeten zich realiseren dat zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius daalt, ‘enkel winterbanden een optimaal weggedrag bieden op een nat, besneeuwd of beijzeld wegdek’. ‘Het is een ijzeren wet’, stelt Michelin onomwonden.

Of die grens echt zo strikt is, lijkt de vraag. De theorie achter de grenswaarde is dat het rubber bij lage temperaturen harder wordt. Hierdoor neemt de grip op het wegdek af en wordt de remweg langer. Winterbanden worden gemaakt van een zachtere rubbermelange en bieden onder koude omstandigheden een betere grip.

Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.

‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’

Uit de resultaten van de remproef komt naar voren dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.

Dit wordt veroorzaakt door het grovere profiel van winterbanden. De ruimte tussen de lamellen op de winterband is groter, om een betere afvoer van sneeuw en smeltwater mogelijk te maken. Dit leidt tot minder rubbercontact op het wegdek en dus tot minder grip.

Bij een proefrit op het Adac-testcircuit vallen bij 13 graden Celsius op een vochtige weg de verschillen tussen winter- en zomerbanden nauwelijks op.

De grootste verschillen doen zich pas voor op met epoxy geprepareerde weggedeelten die een besneeuwd oppervlakte moeten simuleren. Een uitwijkmanoeuvre op een ‘besneeuwde’ helling omlaag is met gewone banden nauwelijks mogelijk. De testauto, een zware, vierwielaangedreven SUV, glijdt op zomerbanden onderaan de heuvel weg in de bocht. Met winterbanden heeft dezelfde actie een veel beter effect. De banden knerpen luidruchtig onder de interne wrijving van de speciaal gevormde, driedimensionale rubber lamellen, maar de auto blijft bij gelijke snelheid wel in het spoor.

Ook een lange, gladde bocht is op zomerbanden met een matige snelheid van 40 km/u en geconcentreerde stuurbewegingen nog af te ronden, maar het voelt glibberig. Met winterbanden is dezelfde figuur beter uit te voeren. Toch komt er ook een eind aan de stroefheid van de winterbanden; bij snelheden boven de 60 km/u schuift ook hier de auto over de banden richting vangrail.

Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking

Het is niet voor niets dat de huidige winterbanden ooit sneeuwbanden werden genoemd.
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 december 2010 - 19:06:03 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 30 december 2010 - 19:12:00 »
Dat roep ik ook al de hele tijd als er weer een paar wonderband-adepten mij willen bekeren tot hun nieuw-ontdekte religie.

Als je op wintersport gaat, overweeg dan sneeuwbanden, maar beter is het om een setje sneeuwsloffen of sneeuwkettingen mee te nemen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 30 december 2010 - 19:24:53 »
Mijns inziens mag het gunstig effect van winterbanden niet onderschat worden.

De eerste gedachte die door mijn hoofd schoot toen ik dit artikel las: "Het is inderdaad de bestuurder die, in nog een veel grotere mate, bepaalt of een rit veilig verloopt of niet. Tel het, zeker niet te verwaarlozen effect, van alle veiligheidsvoorzieningen op en je komt nog niet aan een fractie van de "human-factor".

In 't simpel Nederlands:

Zelfs de duurste auto, voorzien van de modernste veiligheidsnufjes, is er ooit al in geslaagd om de gevaarlijkste factor uit te schakelen: nen ezel achter 't stuur....
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 december 2010 - 19:26:34 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 30 december 2010 - 20:30:51 »
Teveel onzin in een artikel.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 30 december 2010 - 22:37:09 »
Inderdaad, weer een artikel vol onzin. Ik denk dat voor de links die Michel al heeft doorgestuurd wel bewijzen dat winterbanden wel degelijk hun nut bewijzen en dan niet alleen bij sneeuw. Op ijzel is het effect zeer groot, wat ik vandaag enkele malen heb mogen ondervinden. Op een kruispunt in Londerzeel zette een bestuurder voor me zijn linker knipperlicht aan, begon te remmen en reed dan toch rechtdoor. Ik zei nog tegen mijn vrouw dat hij waarschijnlijk niet goed wist waar hij moest zijn. Toen ik daar naar links afdraaide voelde ik wat er aan de hand was. Er zat daar een serieuze ijzelplek, die ik merkte bij het remmen (ABS sprong aan). Gewoon kijken waar je naartoe moet en rustig sturen en ik ging zonder problemen links in.
In Mechelen gebeurde het zelfde, de auto voor mij kon op de parking niet links afslaan, ik zag aan de voetgangers in de buurt dat het er heel glad moest zijn. Met mijn winterbanden ging ik vlot verder.

Het is dus geen kwestie van zin of onzin of van gelovers of niet-gelovers, het is gewoon een FEIT. Meerdere tests hebben aangetoond dat in koude omstandigheden de winterband superieur is t.o.v. de zomerband.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 30 december 2010 - 23:23:24 »
Meten is weten.

En daarom heb ik mijn winterbanden gemeten tov mijn zomerbanden. Bij 6 graden boven nul.

Dure banden, allebei. Allebei 18" rubber, en allebei op de originele velgen. Identieke maten.

En dan vervolgens hard gaan op een rotonde. G-krachten bleven gelijk.

En dan optrekken en afremmen. Van 100 naar 0 stonden de winterbanden sneller stil. 70 cm maar, maar dat bij +6 graden vond ik al opvallend.

Kouder worden de verschillen enkel groter.

Dus ja, marketing? Niet voor mij.

Als ik de auto kon laten staan bij winterweer, ja dan wel. Maar aangezien ik zelfs moet overschakelen van de motorfiets naar auto, en 200 km per weekdag doe, kan ik niet anders concluderen dan dat ze nodig zijn.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 30 december 2010 - 23:58:57 »
Ach ja, we kennen wel meer zelf uitgeroepen "verkeersspecialisten" die de mensen van de wal in de sloot helpen.

De eerste gedachte die door mijn hoofd schoot toen ik dit artikel las: "Het is inderdaad de bestuurder die, in nog een veel grotere mate, bepaalt of een rit veilig verloopt of niet. Tel het, zeker niet te verwaarlozen effect, van alle veiligheidsvoorzieningen op en je komt nog niet aan een fractie van de "human-factor".

Dat klopt, Bert.

Maar mensen maken nu eenmaal fouten, en daarom zijn actieve en passieve veiligheidsmaatregelen, zoals winterbanden, zeker geen overbodige luxe.

Ik ben jaren geleden eens zo dom geweest om met zomerbanden naar hier op vakantie te komen in de winter. Dan heb ik de inzet van de menselijke factor maar verhoogd en extra voorzichtig gereden. Maar als je bijna iedere keer dat je links of rechts wil afslaan, de handrem moet aantrekken om de achterkant te doen uitbreken, omdat de wagen anders, ongeacht de stand van het stuurwiel, gewoon rechtdoor rijdt, dan is de lol er wel gauw af. En als je een helling 2 km achteruit moet afrijden omdat je, net als je bijna je bestemming bereikt hebt, de lijnbus tegenkomt en daardoor moet aan de kant gaan staan om vervolgens niet meer vooruit te geraken, dan vloek je ook wel eens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 31 december 2010 - 00:02:54 »
Hier in de buurt heb je een bosweg welke 340 dagen / jaar enkel met tractor of 4X4 gedaan kan worden, deze week hem gedaan met m'n M+S banden (Berlingo), op het einde van de weg even koud zweet op m'n rug, teveel gedooit en meer modder dan sneeuw en ijs, toch nog goed gekomen.
Volgend jaar toch echte banden onder mijn kar.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 31 december 2010 - 00:28:01 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 31 december 2010 - 16:17:06 »
In grote delen van Vlaanderen komt men perfect de winter door op goede zomerbanden en met een aangepaste rijstijl.
Ik heb het jarenlang probleemloos gedaan, en zonder daarbij het verkeer te hinderen of vast komen te zitten, en zonder gigantische glijpartijen.
Tuurlijk schuift het wat, maar zolang het ongeveer de goeie richting uitgaat is het voor mij OK  :D

Ik werk volcontinu shiften, en zit bijgevolg later én vroeger op de baan dan de meeste andere bestuurders.
Thuisblijven is geen optie, zelfs niet op de slechtste dagen.
Meer dan eens ben ik de strooiwagens tegen gekomen die de drukte nog willen voor zijn om hun ding te doen.
Om maar te zeggen dat ik in elk weer rijdt - period.

Mijn eerste ervaringen met winterbanden in 2005-2006 waren rotslecht.
Slecht op droog en nat wegdek, eender of het koud of warm was.
Een enkele keer in de sneeuw niet bepaald beter dan de zomerbandjes.
Niet meteen de beste reclame voor winterbandjes dus.

Dit jaar heb ik het dus nog eens geriskeerd, en ineens de ADAC testwinnaar gekocht.
En dat is dus dag en nacht verschil met zomerbanden ...

Het volstaat dus echt niet om winterbanden te hebben.
Ge moet er GOEDE hebben, of je kan net zo goed op zomerbanden blijven rijden.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 01 januari 2011 - 08:19:58 »
2010 was natuurlijk een jaar met uitzonderlijk veel sneeuw en de meeste problemen van niet vooruit geraken beginnen pas bij sneeuw of een goeie laag ijs.
En in die sneeuw/ijs had ik met mij brede (275) M+S banden meer dan ruim voldoende om in de file aan te schuiven.

Gisteren nog een testje gedaan.
Voertuig stond in de garage waar het ongeveer 16° was. Buiten was het 3 à 4°.
Tot aan de oprit van de E40 is het ongeveer 2,5km.
Aan de rotonde net voor de oprit heb ik ingevoegd achter een Audi break met een bestuurder die er redelijk gehaast uit zag.
Filevorming achter opa aan 40km/u tot aan de oprit.
De oprit maakt een scherpe bocht richting Gent.
De weg lag er nat/vettig bij van het zout, bladeren van de bomen en smeltwater van de sneeuw die over het wegdek liep.
Die Audi haalde, denk ik wel, het maximum uit zijn voertuig en aan de zwarte stalen velgen te zien waren het winterbanden die op lagen.
Reed in ieder geval een stuk vlotter dan wat ik normaal in de zomer in droge omstandigheden doe en ik kon hem volgen (op een veilige afstand) zonder dat "Den Dodge" een krimp gaf.
Dan volgde hij de ring van Aalst verder richting Dendermonde en ik moest richting Gent maar in het rechte stuk daartussen moest ik goed doorgeven om mee te kunnen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 01 januari 2011 - 11:38:15 »
Met goede winterbanden kan men in principe gemiddeld 4 tot 5 maanden rijden in België naargelang streek.
Enkel op basis van de gemiddelde luchttemperatuur over > 100 jaren (klimaat  =/= weer #  ;) )

Dit is bvb het klimatogram van Kleine-Brogel:

Ik tel 5 maanden waar de gemiddelde temperatuur (gemeten in beschutte thermometerhut op 1,5 m boven de grond)
duidelijk onder de 6 °C* ligt (N-D-J-F-M).

De gemiddelde minimum temperaturen, ~ bij zonsopgang, liggen in de wintermaanden ca. 2,5 tot 3,3 °C lager als dat gemiddelde (voor Ukkel)

De (onbeschutte) wegdektemperaturen liggen meestal nog enkele graden lager, zelden hoger (in citaat onderaan).


praktische link:
Citaat
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/139844-Klimatogrammen.html
Kies een continent, land en stad en bekijk het klimatogram ervan.
Selecteer een klimatogram
Selecteer een continent: --------- Afrika Amerika Azie Europa Oceanië .
Selecteer een land: --------- .Selecteer een stad: ---------

Citaat
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/360361-Parameters.html#ppt_505707

De luchttemperatuur

De verdeling van de gemiddelde luchttemperatuur in België, wordt bepaald door twee factoren : de afstand tot de zee en de hoogteligging.

Naast deze determinerende factoren zijn er de strikt meteorologische en andere geografische factoren (oorsprong en lokale frequentie van de verschillende luchtmassa’s, de subsidentie, de IR-uitstraling naar gelang de bodemsamenstelling, de invloed van het plaatselijk reliëf) die de temperatuurverdeling beïnvloeden.

De zee heeft een thermische inertie die de jaarlijkse temperatuurfluctuatie langs de kust afzwakt: de winter is er zachter en de zomer frisser dan in het binnenland. Bij de gemiddelde temperatuur veroorzaakt dit een meerwaarde van ongeveer 1°C in de winter en een tekort van ongeveer 1°C in de zomer, t.o.v. Laag- en Midden-België. De maximale temperaturen zijn gemiddeld gevoelig lager aan de kust dan in het binnenland ; in de zomer bereikt dit verschil 3°C t.o.v. de Kempen.

De minimale temperaturen daarentegen zijn hoger aan de kust, zelfs ’s zomers. Het verschil bedraagt gemiddeld 2,5°C, steeds in vergelijking met de Kempen. Zodra het temperatuurverschil tussen land en zee voldoende groot wordt, vormt zich een thermische circulatie die een zeebries doet ontstaan. Deze bries belet de luchttemperatuur de waarden te bereiken van deze in het binnenland. Ze dringt 10 tot 20 km door in het land en de uitwerking ervan voegt zich bij deze veroorzaakt door de luchtdrukverdeling op grote schaal. Haar werking is het best merkbaar bij lichte wind tijdens periodes met hoge maximale temperaturen.

Buiten de kuststreek, vermindert de temperatuur gemiddeld met 0,6°C voor elke 100 m hoogteverschil. Het gemiddeld verschil tussen de laagvlakte en de hoogvlakten der Ardennen bedraagt dus 3°C. Men mag echter niet vergeten dat het hier een gemiddelde waarde betreft. Er doen zich gevallen voor waarbij dit verschil tot 6°C kan bereiken zoals bijvoorbeeld in een massa van onstabiele polaire lucht met vrij sterke wind, in andere gevallen kan het verschil nul zijn en zelfs omgekeerd : ’s Winters komt het voor dat de temperatuur hoger is in de Ardennen dan in de Laagvlakte. Dit laatste wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van een temperatuurinversie op geringe hoogte (200 m tot 400 m). De streken boven de inversie zijn warmer dan deze die er onder liggen.

De absolute uiterste temperaturen in België waargenomen liggen tussen + 40°C en –30°C. De absolute jaarlijkse maxima bereiken gemiddeld 30 à 32°C in Laag- en Midden-België en in de valleien van Hoog-België. Op de toppen van de Ardennen, bereiken deze maxima slechts 28°C. De absolute jaarlijkse minima schommelen gemiddeld tussen –10°C aan de kust, –11°C tot –14°C in Laag- en Midden-België, –15°C op de plateaus van Hoog-België en –19°C in de Ardense valleien. Per jaar telt men gemiddeld 2 à 3 dagen aan de kust, zelfs tot 12 dagen in de Ardense valleien met minima lager dan –10°C. Men telt ook gemiddeld tot 4 dagen met temperaturen hoger dan 30°C in Laag- en Midden-België, maar tevens ook in de valleien van Hoog-België (maar geenszins op de toppen van de Ardennen). Het bovenvermelde (in verhouding tot andere regio’s op aarde) wettigt de benaming « gematigd klimaat » voor onze gewesten.

De luchttemperatuur verandert snel nabij de grond: de minima waargenomen door een thermometer op grasniveau, zijn meestal 3 tot 5°C beneden de minima onder thermometerhut op 1,5 m boven de grond. Het verschil kan 10°C bereiken, zodanig dat, zelfs midden in de zomer het minimum op het gras beneden 0°C kan dalen. Zo kunnen ook de maxima in de onmiddellijke nabijheid van de bodem (op ongeveer 2 cm) licht hoger zijn dan deze in de vrije lucht op 1,5 m.

De gehanteerde winterbandenmarketing < + 7°C  is uiteraard gemeten (beschutte) luchttemperatuur volgens KMI (thermometerhut op 1,5 m boven de grond).
Maar toch kan bij bvb bij 7°C het soms 2° C zijn net boven de grond of evenzo 8 °C ... (tekst KMI)

Ik denk dat Wooter ook die "KMI-luchttemperatuur" bedoelt als hij van 6 ° C spreekt:

Meten is weten.
En daarom heb ik mijn winterbanden gemeten tov mijn zomerbanden. Bij 6 graden boven nul.
Dure banden, allebei. Allebei 18" rubber, en allebei op de originele velgen. Identieke maten.
En dan vervolgens hard gaan op een rotonde. G-krachten bleven gelijk.
En dan optrekken en afremmen. Van 100 naar 0 stonden de winterbanden sneller stil. 70 cm maar, maar dat bij +6 graden vond ik al opvallend.

Kouder worden de verschillen enkel groter.
Dus ja, marketing? Niet voor mij.

De max-/ min-temp °C van december 2010 (dus betreft "het weer# ") lagen zeer uitzonderlijk laag (kar) tov de andere jaren:
Citaat
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/5035117-December+2010.html

Parameter Eenh.                            Maand  Norm.   kar    Record + Jaar Record - Jaar   | verschil
Gemiddelde temperatuur °C                 -0,7   3,3     za       7,5   1934     -5,6    1879     |   4 °C
Gemiddelde maximum temperatuur °C   1,2   5,5     zu        9,3   1934     -0,2    1933    |   4,3 °C
Gemiddelde minimum temperatuur °C    -3     0,8    zu        5,6    1934     -5,3   1933    |   3,8 °C

Afkorting Graad van abnormaliteit   Fenomeen bereikt of overtroffen gemiddeld één keer om de
 za                  zéér abnormaal                                    10 jaar
 u                   uitzonderlijk                                         30 jaar
 zu                 zéér uitzonderlijk                                  100 jaar

verleden winter: december 2009 was toen normaal, toen was januari 2010 a tot za (om de 10 j )
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/3833966-Januari+2010.html
« Laatst bewerkt op: zaterdag 01 januari 2011 - 12:55:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #12 Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 10:55:56 »
Volgende (al te belachelijke, I know) reactie kreeg ik in familiekring:

Citaat
Resultaat gevonden van de ANWB: verschil tss zomer en winterband bij droog wegdek en startsnelheid 100 km/h is welgeteld 3m en bij nat wegdek zelfs maar 2m. Wederom scoort de winterband op sneeuw pakken beter dan de zomer en de all season band. Het strafste aan wat ik vind is dat ze gemeten hebben bij omstandigheden van 2°C. De verschillen die ze meten zijn klein en verder komt in de bespreking: "Onderlinge verschillen van diverse merken banden van hetzelfde type zijn in de regel groter."
Nadien maken ze de volgende conclusie "Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius gaan winterbanden beter presteren dan zomerbanden omdat bij
die laatste categorie de verharding van het rubber merkbaar wordt." Sorry zulle: ge meet bij 2°C, ge merkt verschillen op die kleiner zijn dan tussen vergelijkbare banden van verschillende merken en dan stelt ge dat het vanaf 7°C...
bron: http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/binaire-bestanden/nieuws/051109-wintertest-4-195669.pdf

Ik herhaal mijn vraag: ik zoek nog steeds de data die me zwart op wit het grote voordeel tonen van een winterband op droog of nat (sneeuw en ijsvrij) wegdek bij temperaturen onder de 7°C. De effecten op en besneeuwde weg trek ik niet in twijfel, de andere effecten kan ik op basis van de ANWB studie (en ik dacht dat ANWB veel samenwerkte met ADAC) mee in twijfel trekken.
http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/binaire-bestanden/nieuws/051109-wintertest-4-195669www.autokampioen.

En hij gaat nog een stap verder:


Citaat
Als (!) de resultaten van autoweek/autobild kloppen, dan zou je met winterbanden op niet-besneeuwd wegdek een langere remweg hebben wat ze dus tot gevaarlijker dan zomerbanden maakt (abstractie maken van slijtage natuurlijk, een versleten zomerband doet het gegarandeerd slechter dan een nieuwe winterband en vice versa natuurlijk).
« Laatst bewerkt op: maandag 03 januari 2011 - 13:16:31 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #13 Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 22:37:30 »
Proof is in the pudding... In Nederland blijkt dat de zomerbanden oververtegenwoordigd zijn in de schadegevallen...

http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/30/minder-autoschade-op-winterbanden

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 04 januari 2011 - 00:05:11 »
Proof is in the pudding... In Nederland blijkt dat de zomerbanden oververtegenwoordigd zijn in de schadegevallen...

http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/30/minder-autoschade-op-winterbanden

En in B zal het ook niet veel anders zijn.

Wie weet binnenkort gaan de verzekeringen weer klagen... of ze worden duurder omdat ze de laatste 2 winters zoveel schadegevallen hadden...   ;D


En goed voor files : http://www.youtube.com/watch?v=TiORWMH0_hY

"modale" Vlaming/Hollander aan den toog : " ikke voortractie ik hoef da nie   ::) "

« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 januari 2011 - 00:10:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I