Auteur Topic: zin of onzin van winterbanden?  (gelezen 45274 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #75 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 12:58:38 »
Idd, Duitsland is de grootste Europese markt geworden betreft export winterbanden, zeker sinds het doorgedrongen is dat er een zekere verplichting bestaat.
Maar eigenlijk moet ik de eerste Duitse nummerplaat nog zien die een verdacht ´Aziatische´ winterband op heeft liggen, en ik kom redelijk veel in Duitsland.
Al die internetaanbieders gaan die banden echt niet aanbieden en stockeren, als ze niet daadwerkelijk verkopen ...

Het Duitse aanbod staat vol met Chinese brol banden.
Vind je dergelijk aanbod op een Belgische site, is het doorgaans een doordrukje van een Duitse verdeler die hier een graantje komt meepikken.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #76 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 13:00:42 »
Jij kleine slips. Ik geen slips.

En mijn winterbanden liggen er op van de eerste vrieskoude tot de laatste. En in tussentijd slijten de zomerbanden niet.
Maar er is ondertussen al een paar weken geen vrieskoude geweest

Overigens doe ik bijlange niet meer zoveel kms als vroeger: ik woon op slechts 12km van mijn werk  :)  Rijtijd ongeveer 15 minuten  :)
Vandaar ook dat ik benzinerijder ben
Ik rij tegenwoordig in het weekend meer dan in de week
Hiervoor investeren in 4 extra velgen, en constant 4 wielen stockeren lijkt me niet opportuun

Mss zijn degelijke gansjaarbanden wel het ideale voor jou, als je zomerbanden versleten zijn.
Hangt ook een beetje vanaf met wat voor een auto je rijdt.

http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2008_Winterreifen_Test_195_65_R15.aspx?ComponentId=29866&SourcePageId=31821
Die band ga ik toch in het oog houden voor onze volgende (nieuwe) 2e auto.

7e plaats voor een gansjaarband tussen al die winterbanden;
en dat met een (bijna logisch) topresultaat van 0,5 op slijtage, ge moet het toch maar doen.
En dat bij de gekend ´streng objectieve´ ADAC test

Hier een overzicht van alle testresultaten (D):
http://www.testberichte.de/p/goodyear-tests/vector-4seasons-testbericht.html
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #77 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 13:01:26 »
Vannacht had het anders al goed gevrozen, in de schaduw is het gras nu nog bevrozen.
't had aan de grond een beetje gevroren, ja
Maar dat weet je als je vertrekt, dan ben je voorzichtig en bedacht op ijsplekken (die er overigens op mijn weg niet waren deze morgen  :) )

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #78 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 13:12:07 »
Die band ga ik toch in het oog houden voor onze volgende (nieuwe) 2e auto.
Ziet er goed uit, bedankt voor de tip  ;)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #79 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 13:12:51 »
't had aan de grond een beetje gevroren, ja
Maar dat weet je als je vertrekt, dan ben je voorzichtig en bedacht op ijsplekken (die er overigens op mijn weg niet waren deze morgen  :) )
In Ieper waren die er wel.
En wat later 2 doden.

Strooien ???
Weg Wanbeheer.be

wooter

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 15:53:51 »
Strooien ???
In Canada strooit men voor zoiets niet. De zoutbrokken zijn daar zo groot dat een week na de laatste strooibeurt er nog altijd zout op de baan ligt.

Auto's roesten er wel weg waar je bij staat, maar het is tenminste niet glad :).

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #81 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 16:57:58 »
Hoe gedragen doorsnee winterbanden zich in deze condities, aan ~120km/uur op rijvakken die gedeeltelijk onder water staan ?
In nattere en warmere omstandigheden voelen mijn winterbanden meer onzeker aan.
Maar terwijl de Michelin Energy Saver zomerbanden (niet echt een race-band  ;) ) wel eens over de voorbanden durven wegschuiven als ik in de korte bocht van een oprit op het gas ga, doen de winterbanden dat niet.
Op een wagen die ik sporadisch gebruik staan M+S banden. Qua wegligging - zomer of winter, regen of droog - heb ik er echt nooit problemen mee vastgesteld, integendeel, maar hij heeft wel een onaangenaam weggevoel dat je 'onzeker' zou kunnen noemen. Ik dacht tot nu toe dat het aan de permanente 4WD ligt, maar waarschijnlijk is het bandentype. De gebruikelijke bestuurder klaagt er niet over...

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #82 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 18:24:44 »
Op een wagen die ik sporadisch gebruik staan M+S banden.
Dat zijn zelden echt goede banden.
Niet in de zomer, niet in de winter.

Citaat
Qua wegligging - zomer of winter, regen of droog - heb ik er echt nooit problemen mee vastgesteld, integendeel, maar hij heeft wel een onaangenaam weggevoel dat je 'onzeker' zou kunnen noemen. Ik dacht tot nu toe dat het aan de permanente 4WD ligt,
Op welk soort voertuig ?
4WD op een personenwagen voelt normaal rock-steady aan.

Een terreinvoertuig voelt doorgaans dan weer vager aan.

Citaat
maar waarschijnlijk is het bandentype.
Zeer goed mogelijk, of het is een ander voertuigtype dan waar je gewoonlijk mee rijdt.

Citaat
De gebruikelijke bestuurder klaagt er niet over...
Kan gewenning zijn.
Of jij die niet gewend bent met dat type voertuig te rijden.
Weg Wanbeheer.be

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #83 Gepost op: zondag 23 januari 2011 - 11:13:30 »
Mss zijn degelijke gansjaarbanden wel het ideale voor jou, als je zomerbanden versleten zijn.

Voila. ;)
Voor mij althans naar mijn mening.

Jij kleine slips. Ik geen slips.

Dan liever kleine slips.
Maakt het rijden tenminste nog een beetje leuk aan het slakkengangetje hier tegenwoordig. (gisterenavond weer flits achter me op de plaats waar ik mijn laatste flitsboete gekregen heb maar mijn passagier is er van overtuigd dat het niet voor mij maar voor mijn achterligger was. Afwachten dus.)
Maakt ook deel uit aan het idyllische van de korte winterprikken in ons land.

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #84 Gepost op: maandag 24 januari 2011 - 11:57:25 »
Op een wagen die ik sporadisch gebruik staan M+S banden.
Dat zijn zelden echt goede banden.
Niet in de zomer, niet in de winter.
Dat zou ik in dit geval niet durven zeggen. Ze voldoen ruimschoots qua wegligging zowel in de zomer als de winter. Alles kan beter, maar de marginale verbetering is dikwijls marginaal.
Citaat
Citaat
Qua wegligging - zomer of winter, regen of droog - heb ik er echt nooit problemen mee vastgesteld, integendeel, maar hij heeft wel een onaangenaam weggevoel dat je 'onzeker' zou kunnen noemen. Ik dacht tot nu toe dat het aan de permanente 4WD ligt,
Op welk soort voertuig ?
4WD op een personenwagen voelt normaal rock-steady aan.

Een terreinvoertuig voelt doorgaans dan weer vager aan.
Lichte terreinwagen. Het onzeker gevoel is een soort instabiliteit waarbij de wagen continu wat lijkt te 'wringen'. Geen abnormale slijtage bij de oude of nu nieuwe banden.
Citaat

Citaat
maar waarschijnlijk is het bandentype.
Zeer goed mogelijk, of het is een ander voertuigtype dan waar je gewoonlijk mee rijdt.

Citaat
De gebruikelijke bestuurder klaagt er niet over...
Kan gewenning zijn.
Of jij die niet gewend bent met dat type voertuig te rijden.

De gebruikelijke bestuurder is minder attent op dit soort dingen.  ;)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #85 Gepost op: maandag 24 januari 2011 - 18:46:12 »
Dat zou ik in dit geval niet durven zeggen.
Ik wel  ;)

Een band is altijd een compromis.
Die gaat altijd het best presteren in de omstandigheden en volgens de vereisten waarvoor hij ontworpen is - en doet onvermijdelijk toegevingen op de andere vlakken.
In andere omstandigheden voldoet die mogelijk nog wel, mits je je rijstijl ook aanpast.

Zo heb ik ook lang en zonder veel problemen op zomerbanden gereden in de winter.
Maar een goede winterband doet dat wel merkbaar beter in echt winterse omstandigheden.
In kwakkel-winterweer zoals nu waren mijn sportieve (en dus zachtere) zomerbandjes beter dan de winterbanden nu.
De winterbanden zijn ongeveer even goed (of slecht) als de ecobandjes in de zomer.
De ecobandjes in de zomer zijn net aanvaardbaar met een bijgestuurde rijstijl - al denk ik niet dat wooter ermee zou willen rijden ;)
Op iets met 50 of meer PK extra zou ik ze ook niet zetten, al zijn ze W-rated, jawel !

Citaat
Lichte terreinwagen. Het onzeker gevoel is een soort instabiliteit waarbij de wagen continu wat lijkt te 'wringen'.
De ophanging (waar je bvb nog bladveren en starre assen kan tegenkomen) is vaak minder gesofistikeerd dan bij een personenwagen, en de auto staat hoger op de poten wat elk ophangingsfoutje nog uitvergroot.

De manier waarop de 4wd werkt, kan ook tot een wringend gevoel leiden als het een weinig geavanceerd systeem is.
Weg Wanbeheer.be

wooter

• Gast
« Reactie #86 Gepost op: maandag 24 januari 2011 - 19:19:02 »
Alles heeft zijn prijs. Mijn Michelin Pilot Alpins presteren bij droog en nat maar een fractie minder dan hun zomer-collega's de Michelin Pilot Sport 2. En dan nog denk ik dat het meer ligt aan een iets grotere marge dat die banden hebben waar je wel hoorbaar gripverlies hebt, maar op metingen het allemaal nog erg goed meevalt. Met eigen testen bleek bij 6 graden boven nul die winterbanden nog altijd beter te presteren dan de zomerbanden.

Maar reken maar uit wat zo een band kost aan 255x40x18 en snelheidsindex V...

Vorige week naar de keuring: ik had netjes een sticker met daar plechtig op "max. 240km/u" :D