Vorige week een aantal dagen in Parijs rondgereden. Verblijf noodgewongen buiten het centrum en elke dag de stad in met de auto.
Kon geen gebruik maken van openbaar vervoer doordat ik teveel materiaal bij had.
Heb geprobeerd om buiten de spitsuren te rijden.
Conclusie:
Het verkeer is zeer sociaal en doelbewust. Iedereen werkt mee aan de vlotte doorstroming. Men rijdt je niet vast, maar je mag natuurlijk niet aarzelen als je van rijstrook of file wil veranderen. Kijken of er plaats genoeg is tussen twee voertuigen, pinken, snelheden een beetje afstemmen en zonder probleem tussen mogen.
Bij wegversmallingen wordt zonder probleem op het einde geritst. Iedereen blijft tot het einde in zijn file of strook, je komt er zelfs niet vroeger tussen.
Als men vroeger dan het einde iemand zou laten invoegen, moeten ze op het einde weer iemand laten invoegen en de auto die ze ertussen lieten zou op het einde ook nog een auto moeten laten invoegen, dan heb je al drie auto's voorgelaten. Neen eerlijk is eerlijk, 1 voertuig op het einde en niet eerder. Werkt perfect daar in Parijs.
Men probeert altijd even snel te rijden als zijn voorligger, behalve als deze de maximum toegelaten snelheid zou overtreden.
In de ganse binnenstad en op de peripherique (ring) staan nergens stopborden, omgekeerde driehoeken of voorrangsborden.
De ganse stad is voorrang van rechts of verkeerslichten. Geen rotondes in de zin van rotonde, wel pleinen met rondgaand verkeer waar de voorrang van rechts van toepassing is.
Ook op de peripherique is de voorrang van rechts van toepassing op alle invoegstroken t.o.v. de rechtse rijstrook om zo de binnenstad te kunnen ontruimen.
Ook op alle plaatsen waar verbindingen samenkomen geldt de voorrang van rechts.
Enfin, het is super eenvoudig, in de ganse binnenstad is de snelheid beperkt tot 50 (ook op de oevers van de Seine en in tunnels).
Op de peripherique die zich ook binnen de bebouwde kom bevindt is de snelheid 80 km en dat is na elke oprit aangegeven.
Alles maar dan ook alles is geregeld met voorrang van rechts (of met verkeerslichten als het om een drukke verkeersader gaat).
Van uniformiteit en duidelijkheid gesproken.
Verder veel éénrichtingsverkeer en verkeersgeleiders waardoor verkeerslichten met pijlen niet nodig zijn. Je wordt voor een bepaalde richting bij wijze van spreken met wegmarkeringen tussen verhoogde verkeersgeleiders gestuurd waarop dan volle ronde lichten staan. Verwarring uitgesloten.
Overal zijn parkeerstroken. Buiten de parkeerstroken mag je nergens parkeren. Superéénvoudig en uniform.
De parkeerstroken worden onderbroken aan inritten of op de juiste afstand aan kruispunten of oversteekplaatsen, enfin je moet zelf het parkeerreglement niet eens kennen .
Er zijn speciale stroken voor leveringen ( geel met opschrift livraisons)waar niet geparkeerd mag worden.
Er rijden geen spoorvoertuigen.
Bussen rijden bijna overal in busstroken die ook taxi's mogen gebruiken.
Het verkeer in Parijs is zo simpel dat je niet moet nadenken over de in voege zijnde regels en waar bijna geen verkeersborden staan zoals in Brussel waar de ene keer de snelheid beperkt is tot 30 en de andere keer tot 70 en waar het ene kruispunt in voorrang ligt en het andere niet.
Uniformiteit zodat vergissingen door weggebruikers zoveel mogelijk worden uitgesloten.
Het is de wegbeheerder die diepgaand nadenkt over de inrichting van de weg en betuurders begeleidt zonder al te veel fantasietjes en afwijkingen van de gewoonte.
Als je het centrum van Parijs binnenrijdt moet je maar een paar regeltjes kennen.