Auteur Topic: Uniformiteit  (gelezen 2477 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Uniformiteit
« Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 21:16:15 »
Vorige week een aantal dagen in Parijs rondgereden. Verblijf noodgewongen buiten het centrum en elke dag de stad in met de auto.

Kon geen gebruik maken van openbaar vervoer doordat ik teveel materiaal bij had.

Heb geprobeerd om buiten de spitsuren te rijden.



Conclusie:



Het verkeer is zeer sociaal en doelbewust. Iedereen werkt mee aan de vlotte doorstroming. Men rijdt je niet vast, maar je mag natuurlijk niet aarzelen als je van rijstrook of file wil veranderen. Kijken of er plaats genoeg is tussen twee voertuigen, pinken, snelheden een beetje afstemmen en zonder probleem tussen mogen.



Bij wegversmallingen wordt zonder probleem op het einde geritst. Iedereen blijft tot het einde in zijn file of strook, je komt er zelfs niet vroeger tussen.

Als men vroeger dan het einde iemand zou laten invoegen, moeten ze op het einde weer iemand laten invoegen en de auto die ze ertussen lieten zou op het einde ook nog een auto moeten laten invoegen, dan heb je al drie auto's voorgelaten. Neen eerlijk is eerlijk, 1 voertuig op het einde en niet eerder. Werkt perfect daar in Parijs.



Men probeert altijd even snel te rijden als zijn voorligger, behalve als deze de maximum toegelaten snelheid zou overtreden.



In de ganse binnenstad en op de peripherique (ring) staan nergens stopborden, omgekeerde driehoeken of voorrangsborden.

De ganse stad is voorrang van rechts of verkeerslichten. Geen rotondes in de zin van rotonde, wel pleinen met rondgaand verkeer waar de voorrang van rechts van toepassing is.

Ook op de peripherique is de voorrang van rechts van toepassing op alle invoegstroken t.o.v. de rechtse rijstrook om zo de binnenstad te kunnen ontruimen.

Ook op alle plaatsen waar verbindingen samenkomen geldt de voorrang van rechts.



Enfin, het is super eenvoudig, in de ganse binnenstad is de snelheid beperkt tot 50 (ook op de oevers van de Seine en in tunnels).

Op de peripherique die zich ook binnen de bebouwde kom bevindt is de snelheid 80 km en dat is na elke oprit aangegeven.

Alles maar dan ook alles is geregeld met voorrang van rechts (of met verkeerslichten als het om een drukke verkeersader gaat).

Van uniformiteit en duidelijkheid gesproken.

 

Verder veel éénrichtingsverkeer en verkeersgeleiders waardoor verkeerslichten met pijlen niet nodig zijn. Je wordt voor een bepaalde richting bij wijze van spreken met wegmarkeringen tussen verhoogde verkeersgeleiders gestuurd waarop dan volle ronde lichten staan. Verwarring uitgesloten.



Overal zijn parkeerstroken. Buiten de parkeerstroken mag je nergens parkeren. Superéénvoudig en uniform.

De parkeerstroken worden onderbroken aan inritten of op de juiste afstand aan kruispunten of oversteekplaatsen, enfin je moet zelf het parkeerreglement niet eens kennen .

Er zijn speciale stroken voor leveringen ( geel met opschrift livraisons)waar niet geparkeerd mag worden.

Er rijden geen spoorvoertuigen.



Bussen rijden bijna overal in busstroken die ook taxi's mogen gebruiken.



Het verkeer in Parijs is zo simpel dat je niet moet nadenken over de in voege zijnde regels en waar bijna geen verkeersborden staan zoals in Brussel waar de ene keer de snelheid beperkt is tot 30 en de andere keer tot 70 en waar het ene kruispunt in voorrang ligt en het andere niet.



Uniformiteit zodat vergissingen door weggebruikers zoveel mogelijk worden uitgesloten.

Het is de wegbeheerder die diepgaand nadenkt  over de inrichting van de weg en betuurders begeleidt zonder al te veel fantasietjes en afwijkingen van de gewoonte.



Als je het centrum van Parijs binnenrijdt moet je maar een paar regeltjes kennen.





« Laatst bewerkt op: maandag 03 januari 2011 - 21:18:18 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Uniformiteit
« Reactie #1 Gepost op: maandag 03 januari 2011 - 22:15:46 »
Ook op de peripherique is de voorrang van rechts van toepassing op alle invoegstroken t.o.v. de rechtse rijstrook om zo de binnenstad te kunnen ontruimen.

Even aanvullen : enkel het verkeer op de uiterst rechtse rijstrook(en) meestal 1e vak (soms 2 vakken) op de peripherique moet voorrang van rechts geven als er een voertuig vanuit een "invoegstr(o)ok(en)" wil invoegen.

EN door een doorlopende lijn ter hoogte van die (zeer korte) invoegstroken wordt het verkeer op die rechterrijstrook eraan gehinderd net daar naar het 2e vak te wisselen en daar het verkeer te verstoren; ook de invoegende kan daardoor niet zomaar direct naar de doorstroomvakken invoegen, maar heeft nog een stuk volle lijn.

dit staat ook te lezen in Wikipedia, en ook het *waarom (punten 1.2.3.):
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Boulevard_p%C3%A9riph%C3%A9rique#Abweichende_Verkehrsregeln

Vom Standpunkt der Klassifikation ist der Boulevard périphérique eine simple Kreisstraße (route départementale). Die zulässige Höchstgeschwindigkeit ist 80 km/h (normalerweise: Kreisstraßen 90 km/h, Autobahnen 130 km/h). Die tatsächliche Durchschnittsgeschwindigkeit beträgt an Werktagen dagegen nur 43 km/h. Dennoch hat er baulich getrennte Fahrstreifen und acht Fahrspuren, je vier Fahrspuren auf dem Innenring und vier auf dem Außenring, weshalb er vergleichbar mit einer (Ring-)Autobahn ist.

Was ebenfalls gegen die Annahme spricht, der Boulevard périphérique sei eine Autobahn, ist die Regel, dass an jeder Einfahrt die jeweilige Einfädelspur Vorfahrt vor der rechten der vier Fahrbahnen des boulevard périphérique hat. Die Fahrzeuge auf der rechten Fahrspur müssen so tatsächlich bremsen, Vorfahrt gewähren und einfädeln lassen, da sich in Höhe der Einfädelspur zwischen der ersten (ganz rechten) und der zweiten Fahrspur (von rechts) eine durchgezogene Linie befindet, die verhindern soll, dass auf der rechten Spur durch „Einfädler“ ausgebremste Fahrzeuge langsam fahrend oder aus dem Stand auf die zweite Spur wechseln und so den Verkehrsfluss abreißen lassen.

Diese autobahnuntypische Regelung hat drei Hauptgründe:
*
1. Gewohnheit: Die „Rechts-vor-Links-Regel“ ist im innerstädtischen Bereich ohnehin üblich
2. Platzmangel: Die Einfädelstreifen sind sehr kurz
3. Verkehrsfluss: Auf dem Boulevard périphérique soll der Verkehr zügig abfließen können. Durch die Regelung verkürzen sich Staus auf Zubringerstraßen zum boulevard périphérique und auf dem BP selbst bleibt der Verkehr ebenfalls im Fluss.
*
1. Gewoonte: de VVR is in de binnenstad overal de gewone regel.
2. Plaatstekort: de invoegstroken zijn zeer kort.
3. Verkeersstroom: op de Boulevard Peripherique moet het verkeer vlot kunnen afvloeien. Door deze regeling verkorten zich files op toevoerstraten naar de BP, en op de BP zelf blijft de verkeerstroom evenzo (zoveel mogelijk) bestaan.

In ´t Frans / Engels:  ;)
http://fr.wikipedia.org/wiki/Boulevard_p%C3%A9riph%C3%A9rique_de_Paris#Code_de_la_route
http://en.wikipedia.org/wiki/Boulevard_P%C3%A9riph%C3%A9rique#Traffic_Priorities

Filmpje, soms kan die doorlopende witte lijn zelfs tussen 2de en 3e vak liggen maar dan zijn het ook 2 invoegstroken die in de BP uitmonden, te zien in het begin van dit filmpje na 10 sec, wat verderop de volgende invoegstrook is de doorlopende lijn 1 vak :
(lijkt heel vlot te gaan)

http://www.youtube.com/watch?v=OrIqBA2T95U

Hier is de doorlopende lijn goed te zien bij een oprit en ruime afrit van de BP:
« Laatst bewerkt op: maandag 03 januari 2011 - 23:04:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Uniformiteit
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 04 januari 2011 - 10:40:48 »
De invoegstroken zijn inderdaad noodgedwongen kort.  Maar stel dat deze invoegstroken langer zouden zijn en men geen voorrang van rechts zou toepassen tov de eerste rijstrook maar werken met omgekeerde driehoeken en voorrang op de peripherique, zou het dan gezien de constante drukte beter gaan?
De peripherique is een draaiende carroussel die nooit stopt 24 op 24, met doorgaande stroken en een ter hoogte van de op- en afritten door een witte streep gescheiden rechterstrook.  In principe rijden alleen de voertuigen die bij de volgende poort de periph. willen verlaten in de rechterstrook. Je kan dus de ganse tijd op de doorgaande stroken blijven, de richtingen zijn aangegeven door portieken (bij ons F15) en alleen naar de rechterstrook gaan als boven die strook de naam van de poort staat aangegeven waar je er af wilt rijden. Je moet dus enkel voorrang van rechts verlenen iets voordat je de peripherique wil verlaten.
Ook de voertuigen op de tweede strook zullen af en toe hun snelheid moeten aanpassen omdat voertuigen uit de rechterstrook die pas een paar poorten verder eraf willen nadat de witte streep terug onderbroken wordt zullen doorsteken. Maar eigenlijk vind ik dat alles mooi in beweging blijft gezien het aantal voertuigen dat daar per dag rijdt.

 Op het filmpje van Michel is de witte doorlopende streep pas naast de tweede rijstrook aangebracht.
Dit is eerder uitzondering dan regel en heeft te maken met de capaciteit van voertuigen dat op die plaats moet kunnen invoegen en uitrijden zonder de binnenstad te blokkeren.
Dat wordt ook aangegeven op de portieken die de richtingen aangeven.
Ik vind dat het verkeer in het filmpje best vlot verloopt, alleen die zwarte (peugeot denk ik) hangt op de invoegstrook naast een andere donkere auto waardoor hij vrij sterk moet bijremmen om de auto rechts (nog samen op de invoegstrook) voor te laten. Als hij beter had nagedacht was hij op die plaats niet naast die auto gaan rijden maar er eventueel geschrankt achter zodat alles in mekaar kon vloeien zonder echt te moeten remmen. Belangrijk is dat hij op het einde wel duidelijk beseft wie eerst moet.
Men tracht zoveel mogelijk te rijden om mooi voorrang te kunnen verlenen wat mits lichte snelheidsaanpassingen van zowel de voorrangsplichtige als van de voorrangsgerechtigde vrij goed lukt.   

Iedereen moet geven en nemen en aldus zijn snelheid aanpassen zowel in de doorgaande stroken dan in de ondergeschikte stroken om de boel draaiende te houden.
Doorstroming is daar doorgedrongen en niet het egoistische ik eerst zoals hier bij ons waardoor alles vast komt te zitten.

Hoogstwaarschijnlijk zijn er systemen die beter zijn maar het moet betaalbaar blijven en haalbaar in reeds bestaande steden.
Wat ik wil aantonen is dat er hier ten minste over nagedacht werd, dat de meeste bestuurders op dezelfde golflengte zitten en met mekaar en het geheel rekening houden en vooral de uniformiteit die in een drukke stad als Parijs aanwezig is.

Je kan ook voorbeelden nemen uit steden in de Verenigde staten waar de voorrang van rechts niet bestaat die nog beter werken, maar daar zijn die steden
niet gebouwd in stervorm maar in dambord.

Elk systeem waarover grondig is nagedacht door ECHTE specialisten die begrip hebben voor de problemen van iedere weggebruiker kan goed werken.

Maar hier bij ons werkt niets meer.
Vooral geen uniformiteit maar alle mogelijke fantasietjes
Vooral geen verkeersopvoeding om de golflengte af te stemmen
Vooral geen ECHTE specialisten maar politiekers die stemmen willen halen



 

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Uniformiteit
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 04 januari 2011 - 11:36:22 »
Ik zeg het al jaren, ondanks dat velen er blijkbaar schrik van hebben.
"Liever een maand in Parijs dan een half uur in Brussel"!!!

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Uniformiteit
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 04 januari 2011 - 14:03:04 »
Vorige week een paar keer over dit verkeersplein gereden aan de Place Charles de Gaulle.

Opstoppingen? Voorrang van rechts en toegang regelen door verkeerslichten. Zoveel mogelijk in beweging blijven en aan de doorstroming denken.
Tijdens de spits zit alles vast maar met het aantal voertuigen dat deze plaats te verwerken krijgt zou Brussel of andere plaats in Belgie allang volledig vastzitten terwijl het hier in Parijs buiten de spitsuren gewoon blijft draaien.
http://www.youtube.com/watch?v=DcN4XTjmbFU&feature=related


Het is een kwestie van mentaliteit in combinatie met goed doordacht wegbeheer.
Volgens Parijzenaars is dit met voorrangsborden en rijstroken niet op te lossen want dan zou alles hopeloos vastgeraken met alle gevolgen vandien voor de 12 toestromende verkeerstromen in dichte gelederen uit de verschillende boulevards.

Over het gebruik van de voorrang van rechts wordt hier nagedacht, zowel in de stad met éénrichtingsverkeer als op de invoegstroken en verbindingen.
Patsstellingen zoals zich bij ons voordoen zijn vrijwel uitgesloten.

Hier bij ons past men de voorrang van rechts toe op kruispunten die daar niet op voorzien zijn.
Wanneer zal men eindelijk eens gaan inzien dat men voorrangsregelingen in zijn geheel moet bekijken en niet kruispunt per kruispunt.
In Parijs gebruikt men de vvr voor de doorstroming en niet om het verkeer af te remmen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 januari 2011 - 14:13:47 door mazda »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Uniformiteit
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 08:27:33 »
In Parijs gebruikt men de vvr voor de doorstroming en niet om het verkeer af te remmen.
in belgie gebruikt men alles om het verkeer af te remmen, en niets om de doorstroming te bevorderen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Uniformiteit
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 05 januari 2011 - 13:29:55 »
Het gaat niet over promotie voor VVR maar over nadenken en uniformiteit.
In Vlaanderen werkt het niet meer en blijkbaar beseft men niet hoe dat komt.
Attitude, uniformiteit en doorstroming.
Welke regel je ook toepast, zorg ervoor dat hij gerespecteerd kan worden ( uniformiteit en doorstroming)en gerespecteerd wordt(attitude).

Men wil de bevoegdheid van de wegcode, verkeersreglementering en rijopleiding splitsen over de regio's.
Ik hou mijn hart vast.
Ik weet niet hoe dat in Duitsland zit met de DIN norm, maar in Frankrijk mag elk departement en elke gemeente beslissingen nemen over de inrichting van de wegen op hun grondgebied.
Met dit verschil dat de plaatsingsvoorwaarden in Frankrijk strikt moeten worden nageleefd.
Als je dus je wegcode kent is er geen probleem om te weten wat men verwacht. 

Een splitsing van bevoegdheden per gewest of regio kan enkel op voorwaarde dat elke regio zich strikt en juridisch aan de plaatsingsvoorwaarden houd.
Geen enkele tegenstrijdigheid mag terug te vinden zijn.
Je kan dan per streek of regio invullen waar welke regeling het best past. Maar al die regelingen moeten wel volledig overeenstemmen met DE WEGCODE en PLAATSINGSVOORWAARDEN zodat elke weggebruiker die kennis heeft van de wegcode ten allen tijde weet wat hem te doen staat.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Uniformiteit
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 06 januari 2011 - 20:09:29 »
Ik wil hier nog aan toevoegen dat ik geen enkele bumperklever heb gehad in Parijs.  De meesten hielden een aanvaardbare veligheidsafstand.
Verplicht 2 seconden volgens franse wegcode.
Ook de snelheidsbeperkingen worden vrij goed gerespecteerd.
Veel controles langs peripherique door middel van flitskasten.

Op het filmpje van Michel kan je zien dat alleen in de uiterst linkse strook aan de maximumsnelheid gereden wordt.
Op de andere stroken kan je niet altijd zo snel rijden gezien het in en uitvoegen van auto's waar iedereen respect voor heeft.
Snelheden worden lichtjes aangepast door even gas te lossen of wat gas bij te geven om iedereen de kans te geven om in te voegen uit een andere rijstrook.
Door het feit dat men niet gaat bumperkleven en afstand laat is het mogelijk om vlot van rijstrook te veranderen.
Moto's rijden tussen de uiterst linkse strook en de strook ernaast.
Je kan ook op het filmpje zien dat men niet ineens van de invoegstrook na het ophouden van de doorlopende streep zo snel als mogelijk helemaal links wil geraken. Men laat het verkeer zijn gang gaan en pas als je veilig kan
opschuiven verander je van rijstrook. Natuurlijk blijf je niet in die eerste rijstrook want dat is geen doorgaande richting, er wordt verwacht dat je na het invoegen naar de tweede strook opschuift voordat je aan de volgende poort komt(behalve als je daar af moet natuurlijk) Een bestuurder die maar een paar poorten op de peripherique blijft zal zelfs niet helemaal links geraken en zal daar ook geen moeite voor doen.

Het is zalig om daar te rijden in vergelijking met de E313 bijvoorbeeld. Bumperklevers, vastrijders, arrogante zakken enz...zijn dagelijkse kost op de Belgische wegen.


 

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Uniformiteit
« Reactie #8 Gepost op: zondag 09 januari 2011 - 03:51:32 »
Schoolmeesterkes en traagrijders worden daar ook niet getolereerd.
Je moet het maar eens proberen als je het effect wil zien.
Daar rijd iedereen tenminste met hun voertuig naar de plaats van bestemming en liefst zo vlot mogelijk zonder onderweg met vanalles bezig te zijn die er niks mee te maken heeft.
Daar wordt de veroorzaker van de file er uit gehaald wegens storend gedrag. of ze vinden wel iets
Hier wordt die de hemel ingeprezen met alle gevolgen vandien.

Ik heb zelfs nog de tijd geweten dat vrachtwagens tijdens de zomer de raad kregen mee te rijden met de auto's (dus ook 120km/u en meer) om vlotter verkeer te waarborgen.
Hier moet je verplicht treintje rijden, begrensd en inhaalverbod, met als resultaat.......boempataat, kop/staart en zelfs kettingbotsingen.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 januari 2011 - 04:00:07 door bibi585 »