Auteur Topic: senioren cursus wegcode  (gelezen 6406 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
Re: senioren cursus wegcode
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 22 oktober 2010 - 23:25:41 »
Daarstraks met de fiets vanaf de Zandhovensteenweg richting kerk gereden (omdat de Achterstraat onderbroken is), met de auto is het daar al uit de doppen kijken, ben maar op het voetpad gaan rijden. ::)
Dat ze het daar eens enkelrichting maken, 2 parallelle straten, zou perfect gaan.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 31 december 2010 - 15:32:59 »
Het probleem is dat die lesgever er mee gestopt is om nog verder deze cursussen te organiseren omdat er blijkbaar hevige discussies ontstaan met bepaalde oudere mannen die denken dat ze het allemaal beter weten en er eigenlijk totaal niets van kennen.

De senioren die zich wel hebben ingeschreven en dus toch een zekere interesse vertonen kennen volgens hem niets maar dan ook niets van de voorrangsregels, veiligheidsafstanden, zoneborden, plaats op rijbaan enz...
In de grote nationale verkeersquiz of hoe het geval ook heette van VTM waren de gepensioneerden dan wel de winnaars als ik me goed herinner ...

Citaat
Zelfs wanneer hij dan het betreffende artikel laat zien willen ze hem nog niet geloven en verklaren ze hem compleet gek.
Niet onredelijk lijkt me.
Die mensen hebben op zijn best nog de vorige wegcode of de eerste versies van de wegcode van 1975 geleerd of gekend.
De latere gedrochten van aanvullingen en wijzigingen zijn goeddeels aan hen voorbij gegaan, maar dat zijn nu ook net de gekste bepalingen in de wegcode ...

Citaat
Het gaat vooral over de toepassing van de voorrang.
Die is in België dan ook waanzinnig complex - in die mate dat de overheden er zelf niet meer uitgeraken.
En van het moment dat we over maneuvers beginnen, wordt het gekkenwerk ... dan moet je ook de rechtspraak kennen, en vooral maneuvers gaan herkennen in verkeerssituaties.
Zelfs mensen die behoorlijk op de hoogte zijn van de verkeersregels, missen daar nog geregeld tegen.

Er is in België ook geen enkele controle op de naleving van de voorrangsregels - op zijn best gaat de politie eens aan een oversteekplaats staan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 01 januari 2011 - 14:10:49 »
Citaat
op zijn best gaat de politie eens aan een oversteekplaats staan
Ja, zoals in Kontich-Kazerne aan een oversteek voor fietsers, die voorzien is van een omgekeerde driehoek voor de fietsers, en de dienstdoende politieman of -vrouw niet ingrijpt om de fietsers er op te wijzen dat ze voorrang moeten geven i.p.v. klakkeloos over te steken.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #18 Gepost op: zondag 02 januari 2011 - 05:55:24 »
Of in Vichte, waar madam met haar rug naar het verkeer staat te praten met een voorbijganger plots een kind, van een jaar of 8 schat ik, ziet afkomen en in looppas naar het midden van de drukke verkeersader loopt zonder eerst naar het verkeer te kijken.
Een noodstop met de oplegger, of ze was plat, en een hele tijd later, want die kleine was nog een 50 tal meter in de zijstraat, konden we terug doorrijden.
Was ik die keer 40 meter verder geweest met de oplegger liep ze er gegarandeerd tegen op de manier dat ze de straat op liep.
Of die kleine de eerste keer dat er daar niemand stond overleeft heeft weet ik niet want die was duidelijk niet gewoon te moeten opletten in het verkeer.