Beetje sneeuw en de kandidaat bestuurders kunnen niet meer geëvalueerd worden, terwijl ze er wel vrolijk in mogen rijden - dat wringt toch wel ergens.
Wel, het probleem met sneeuw is dat je niet meer kan evalueren of de kandidaat kan rijden onder normale omstandigheden. Rijden bij sneeuw is eenvoudig: je houdt 25 km/u aan en doet niets fout. Maar als je plots 70-90-50-30-120 mag, moet je dus ook laten zien dat je de verkeersregels kent en ze kan toepassen.
Toch een beetje doordenken.
Ik denk niet dat men enkel besneeuwde wegen gaat berijden tijdens een rijexamen van minstens 40 minuten...
daar zullen ook wel halfgeruimde en volledig geruimde/gestrooide weggedeeltes bij zijn (ook snelweg, zelfs met fileverkeer)
En met winterbanden zal de snelheid op gewone besneeuwde wegen al xx% hoger zijn.
Men zal snel herkennen als de leerling rijgevoel toont bij gladde momenten in de bochten.
Dus zulke rijexamens is eigenlijk ideaal om te evalueren in verscheidene wegdektoestanden.
Dus snelheden aanpassen naargelang "gladheid" en ook parkeren op een "gladde" enge parkeerplaats kan daar zelfs ook bijhoren
Aber kein Problem denn Lisa wusste worauf es ankam. Geschwindigkeit herunter setzten, die Abstände vergrössern und elegant zwischen den aufgetürmten Schneehaufen einparken.
Omgekeerd is een rijexamen op volledig droge weg een probleem dat je niet kan evalueren of de kandidaat kan rijden onder slechte weersomstandigheden... niet bij vochtige weg, regen, niet bij ijzel, niet bij sneeuw...
Maar natte weg zal men (hopelijk wel) tijdens de praktijklessen gedaan hebben...
En laat nu net onaangepaste snelheid door weersomstandigheden een vd hoofdoorzaken te zijn bij jeugdige bestuurders (overschatting).