In de binnenscheepvaart was het ooit nog erger gesteld. Niet alleen golden er grondig verschillende regels in de diverse Europese landen. In België bestond er, naast een algemeen reglement, ook voor elke waterweg nog een aanvullend reglement.
Toen kwam er de CEVNI (Code Européen des Voies de Navigation Intérieure). Die voorziet voornamelijk regels waarvan niet mag afgeweken worden, doch laat nog voldoende ruimte voor plaatselijke bijzondere toestanden.
Het heeft echter ettelijke jaren geduurd vooraleer de Belgisch reglementering daarmee in overeenstemming gebracht werd. Voor het examen voor mijn stuurbrevet moest ik zowel de CEVNI als het Belgisch algemeen reglement kennen, plus de reglementen voor de Beneden-Zeeschelde. Bij de voorbereiding van elke vaartocht hoorde dan ook het doornemen van het aanvullend reglement voor de specifieke waterwegen.
De titel van deze draad is evenwel veel ruimer dan alleen maar de wegcode.
Wat de diverse verkeerswetten en -reglementen betreft, zou ook ik het absurd vinden mochten deze geregionaliseerd worden. Zelfs in een groter land, zoals Duitsland, haalt geen mens het in zijn hoofd om dergelijke regelgeving door de 16 Bundesländer afzonderlijk te laten bepalen.
Wel kan ik mij voorstellen dat er bijvoorbeeld inzake mobiliteit in verlaten delen van de Ardennen een ander verkeersbeleid zou gevoerd worden dan in Vlaanderen.