Auteur Topic: Teveel overbodige verkeerslichten in België  (gelezen 1993 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Teveel overbodige verkeerslichten in België
« Gepost op: woensdag 12 januari 2011 - 16:35:38 »
Citaat van: autokanaal.be
Teveel overbodige verkeerslichten in België

Volgens mobiliteitsorganisatie Touring zijn de verkeerslichten op de meeste plaatsen in ons land niet alleen slecht afgesteld, er staan er ook veel te veel en hebben vaak geen enkele invloed op de verkeersveiligheid.

“Verkeerslichten moeten dienen om ongevallen te voorkomen. In ons land staan er teveel louter en alleen voor het comfort. Op die manier zijn ze niet alleen een serieuze fileveroorzaker, maar stuwen ze ook de luchtvervuiling de hoogte in.”

“Voor alle duidelijkheid: we spreken hier niet over oversteeklichten aan scholen. Het gaat vooral om verkeerslichten die nodeloos het verkeer op hoofdassen en verbindingswegen tegenhouden om één of twee voertuigen uit een doodlopende straat door te laten of nog om verkeerslichten die op nauwelijks honderd meter van mekaar staan en de hele synchronisatie of het zogenaamde “groene golf” effect teniet doen.”
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: Teveel overbodige verkeerslichten in België
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 12 januari 2011 - 21:44:58 »
Veel verkeerslichten? Nogal wiedes, anders rijdt je te snel en vertoon je dus een gevaarlijk rijgedrag. :-\
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Teveel overbodige verkeerslichten in België
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 12 januari 2011 - 23:31:44 »
Veel verkeerslichten? Nogal wiedes, anders rijdt je te snel en vertoon je dus een gevaarlijk rijgedrag. :-\
Neen, anders zou je de voorrangsregeling moeten volgen ... en daar wringt het fameus.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Teveel overbodige verkeerslichten in België
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 01:42:02 »
Citaat
“Voor alle duidelijkheid: we spreken hier niet over oversteeklichten aan scholen.

Daar zou ik nog sterk aan twijfelen in veel gevallen.
Om dat blindelings te geloven heb ik al te vaak moeten stoppen voor rood terwijl dat diegene die op de knop duwde al lang uit het zicht verdwenen is, vaak zelfs nog voor dat die groen kreeg om over te steken.

wooter

  • Gast
Re: Teveel overbodige verkeerslichten in België
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 08:27:10 »
Zowiezo zijn die verkeerslichten bij oversteekplaatsen aan scholen nutteloos. Als bestuurder moet je zowiezo al stoppen als voetgangers willen oversteken op een oversteekplaats. En ik denk niet dat die lichten er staan om ervoor te zorgen dat het autoverkeer toch nog door kan rijden in de golf van overstekende leerlingen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Teveel overbodige verkeerslichten in België
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 15:28:34 »
Zowiezo zijn die verkeerslichten bij oversteekplaatsen aan scholen nutteloos. Als bestuurder moet je zowiezo al stoppen als voetgangers willen oversteken op een oversteekplaats.
Euhm als er lichten staan moet je niet stoppen aan een oversteekplaats voor voetgangers.

Citaat
En ik denk niet dat die lichten er staan om ervoor te zorgen dat het autoverkeer toch nog door kan rijden in de golf van overstekende leerlingen
Die verkeerslichten zorgen ervoor, dat leerlingen in groep oversteken en niet soms 1 per 1, want als de leerlingen rood hebben ´zouden ze moeten´ wachten...

Bij drukke voetgangersoversteekplaatsen zijn voetgangerslichten dus zeer voordelig voor de verkeersstroom.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Teveel overbodige verkeerslichten in België
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 16:35:59 »
want als de leerlingen rood hebben ´zouden ze moeten´ wachten...
Bijgevolg moet je dus dikwijls wél stoppen aan een met lichten geregelde oversteekplaats, want voetgangers omver rijden is verboden ...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Teveel overbodige verkeerslichten in België
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 23:27:50 »
want als de leerlingen rood hebben ´zouden ze moeten´ wachten...
Bijgevolg moet je dus dikwijls wél stoppen aan een met lichten geregelde oversteekplaats, want voetgangers omver rijden is verboden ...

Daarom schreef ik het ook.  ;)  en de ... erachter.

In Be lijkt het me veiliger zo weinig mogelijk ´zebrapaden´ te voorzien, want als "men" zich niet aan de verkeersregels houdt is het wslk beter helemaal geen verkeerstekens te voorzien...  ´Ze´ zullen hun zintuigen wel oefenen...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Teveel overbodige verkeerslichten in België
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 14 januari 2011 - 09:19:17 »
Edoch, als mensen op een simpele kruising met een voorrangsweg er niet in slagen om probleemloos over te steken...