Auteur Topic: Wie is aansprakelijk?  (gelezen 8178 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Wie is aansprakelijk?
« Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 09:29:45 »
Ik had vanochtend een kleine aanrijding op een parkeerterrein. Ik was al een parkeerplaats opgereden maar reed achteruit om er wat beter in te staan (tussen de lijnen). Op dat moment komt een auto aangereden die op het moment van het ongelukje al bezig is het vak naast mij in te rijden. We hebben een kleine aanrijding gehad waar de andere auto wat schade had dus we hebben papieren ingevuld. Ik moet op de achterkant invullen wie volgens mij in fout was. Ik ben niet zeker dat we in dit geval de aansprakelijkheid niet delen aangezien we beiden met een manoeuver bezig waren.

Wat denken jullie?

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 10:15:19 »
Invullen wie in fout was ?
Ik heb hier nu niet direkt zo een formulier bij de hand, maar ik heb het wél al gebruikt; ik heb echter nooit ingevuld wie in fout was, staat die vraag er werkelijk op ?

Verder vermoed ik wel dat er gedeelde aansprakelijkheid zal gelden

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 10:17:20 »
Welja ik wist dat ook niet maar op de achterzijde staat zoiets als "wie was volgens u in fout en waarom". Samen met nog een hele reeks andere vragen zoals hoe snel gereden werd, etc etc. Nu: het is in NL gebeurd met een NL wagen en we hebben dat formulier gebruikt, maar ik dacht dat die dingen Europees waren.

Ook wat de maximumsnelheid was en zo (ik moet toegeven: dat moet ik even opzoeken voor een parkeerterrein in NL ... maar goed we stonden allebei zo goed als stil natuurlijk of reden heel erg langzaam).

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 10:44:02 »
Maakt het eigenlijk veel verschil uit of je alleen dan wel gedeeld aansprakelijk gesteld wordt? Ik neem aan dat je BM sowieso omhoog gaat?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 15:19:35 »
Citaat van: Wegcode
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden

Beide bestuurders waren dus inderdaad een manoeuvre aan het uitvoeren.

In zo een geval past de rechtbank dikwijls de voorrang van rechts toe.

Mocht ik de advocaat van de tegenpartij zijn, zou ik jou verwijten dat je de andere bestuurder verschalkt hebt in zijn normale verwachtingen. Er is immers niets abnormaals aan dat die andere bestuurder die andere parkeerplaats op reed, en hij diende er zich daarbij niet aan te verwachten dat jij zou achtruitrijden.

Voor jou pleit dan weer dat je manoeuvre nog niet voltooid was, en dat de andere bestuurder even had kunnen wachten tot hij zag dat jouw parkeren beeindigd was.

Voor de BM maakt het inderdaad geen verschil of je gedeeltelijk of volledig aansprakelijk bent. Als de schade aan de andere wagen echt zeer gering is, is het misschien voordeliger dat je ze zelf betaalt, zodat je BM niet stijgt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 15:28:10 »
Ik denk dat ik al achteruit aan het rijden was toen zij aankwam, maar goed. Helemaal zeker ben ik daar niet van.

Trouwens ik hoop dat dit nu wel even zonder rechtbank kan geregeld worden en enkel met de verzekeringen. Ik heb aangeboden dit in der minne te regelen maar ze wilde per se papieren invullen dus ja, veel kon ik daar niet tegen doen (want de schade is denk ik helemaal niet groot).

Voorrang van rechts: ik reed achteruit en zij kwam vanaf mijn linkerkant aangereden dus mijn rechter achterkant heeft haar bestuurdersportier getoucheerd. Het is me niet helemaal duidelijk wie er dan van rechts kwam (ik vermoed wel zij).

Nu ja dit is hoogstens vervelend, het is uiteindelijk enkel een beetje blikschade, maar goed.
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 januari 2011 - 15:30:02 door rozeke »

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 16:03:12 »
Ik had misschien wel beter als argument gebruikt dat het risico nu is dat haar BM ook omhoog gaat ... misschien had ze het dan wel zo willen regelen ;) .

Maakt het eigenlijk uit wie zijn manoeuver eerst begonnen was? Daar ben ik vrij zeker van dat ik dat was.
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 januari 2011 - 16:04:54 door rozeke »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 19:00:33 »
Citaat van: rozeke
Ik heb aangeboden dit in der minne te regelen maar ze wilde per se papieren invullen dus ja, veel kon ik daar niet tegen doen (want de schade is denk ik helemaal niet groot).

Zolang jij geen aangifte doet bij jouw verzekeraar, betaalt hij niets uit, en gaat dus ook jouw BM niet omhoog. De tegenpartij kan jou niet verplichten om de schade door je verzekeraar te laten betalen als jij bereid bent om dat zelf te doen.

Citaat
Maakt het eigenlijk uit wie zijn manoeuver eerst begonnen was?
Neen.

Even terzijde: ik ga er bij mijn antwoorden van uit dat de verkeerswetgeving terzake overeenstemt met de Belgische, maar ben daar niet geheel zeker van.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 20:19:28 »
Oops, is in NL.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 20:40:16 »
Jozef: akkoord, maar stel dat ik voorlopig beslis dit niet aan te geven bij mijn verzekeraar en af te wachten wat de schade van de tegenpartij is.

1. Kan mijn verzekering mij van niets beschuldigen als de tegenpartij dit wel bij de verzekering ingediend heeft (wat ongetwijfeld zo zal zijn), die dan natuurlijk vervolgens mijn verzekering contacteert (want die gegevens heb ik uiteraard ingevuld)? Bv het niet aangeven van een ongeval in fout, of zoiets?

2. Mocht blijken dat de schade toch groter is dan gedacht, kan ik dan alsnog mijn verzekering aanspreken (en het dus aan te geven binnen laten we zeggen enkele weken of zo) of gaat die er dan zijn handen aftrekken?

Ik weet eigenlijk ook niet goed onder welke wetgeving dit valt: het is in NL gebeurd maar de wagen is wel ingeschreven en verzekerd in België volgens de regels van mijn Belgische verzekeraar natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 januari 2011 - 21:02:48 door rozeke »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 21:17:00 »
@ Rozeke:

In jouw plaats zou ik contact opnemen met mijn verzekeraar.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, loont het zeker de moeite om deze in te schakelen, omdat de toewijzing van de aansprakelijkheid me niet evident lijkt.

De schade leek gering, maar dat kan achteraf soms toch een groter bedrag dan gedacht worden.

Ik zou mijn verzekeraar in kennis stellen van het schadegeval, en hem vragen of je, zodra je weet hoe de aansprakelijkheid geregeld wordt en de expert de schade bepaald heeft, kunt beslissen of je zelf de tegenpartij gaat vergoeden, dan wel of je daarvoor een beroep gaat doen op je verzekeraar.

Als je binnen de 8 dagen geen aangifte doet bij je verzekeraar (en er is geen overmacht die jou dat belet, je ligt bijvoorbeeld niet in coma in het ziekenhuis), dan kan de verzekeraar weigeren om nog tussen te komen.

Voor dit ongeval gelden de Nederlandse rechtsregels (de regels van het land waar het ongeval heeft plaatsgehad).

Ik hoop dat je hier alvast iets aan hebt.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 21:30:36 »
Als ik mijn verzekeraar in kennis stel, kan ik moeilijk anders dan het ongeval ook aangeven bij hem, toch? (Ik bedoel: aangeven zodat zij de schade vergoeden). Of zie ik dat nu verkeerd?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 21:32:44 »
Je kunt hem in kennis stellen van het ongeval (en hem zelfs jouw exemplaar van het Europees aanrijdingsformulier bezorgen), doch met het uitdrukkelijk verzoek om niet over te gaan tot enige schadevergoeding zonder jouw voorafgaand akkoord.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 21:35:06 »
Is dat zo? Dan best schriftelijk, zeker? Want ik moet dat vanuit NL posten dus dat is wel even onderweg (maar ik neem aan dat de poststempel geldt als bewijs ivm die 8 dagen?).

Tegenwoordig kan je dat ook al online indienen, een schadegeval, maar ik heb dat nog niet gedaan dus ik weet niet wat je daar wel of niet kan aangeven/verzoeken.

Ik zal er een nachtje over slapen, en morgen eens zien ...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wie is aansprakelijk?
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 21:46:03 »
Je kunt misschien al eens telefonisch contact opnemen met je verzekeraar.

En als bpost er even lang over doet om in België brieven uit Nederland te bestellen als brieven uit Duitsland, dan is je brief sneller ter bestelling als je hem te voet komt brengen. Ik spreek van ervaring.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."