Auteur Topic: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?  (gelezen 6330 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 12:42:20 »
eco rijden staat nogthans niet in mijn woordenboek ;)
Dat dacht ik ook tot ik de gebruikelijke eco-rijtips ging bekijken, en de meeste eigenlijk al toepaste - op het laag opschakelen na, maar ik heb dan ook geen dikke diesel.

Mijn rijstijl nu is een heel eind beyond het gebruikelijke ecorijden.  :D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 15:56:15 »
Zelfde rijstijl met de V50 was 6 liter in het begin.
Intussen zit ik zelfs in de winter onder het normverbruik van 5L, maar daar moet je eigenlijk buitensporig veel moeite voor doen.
het zal dus toch aan mij liggen
ik heb een paar weken met een V50 gereden en ik zat al direkt aan een gemiddeld verbruik van 4.3 (tussen tankbeurten)
en ik die dacht sportief te rijden, ik ben bijna steeds de eerste weg aan de lichten :(
nu besef ik dat de rest hier in het brugse allemaal petten zijn :D

of ligt het eraan dat ik steeds met de CC rijd
ik zie wel aan de computer dat als ik gas geef met de voet er een 'huidig verbruik' van 30 tot 50 ltr (soms meer) gegeven wordt en als ik dat met de CC doe kom ik zelden boven de 17.5
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 16:11:00 »
Neen, ikke  ;)
haha, ik had het nog niet door, stond wat tussen de regels.

Citaat
Met de Yaris werd gewoon gereden, en die verstookte nog steeds 5 - 5,5 L/100km.
Zelfde rijstijl met de V50 was 6 liter in het begin.
Intussen zit ik zelfs in de winter onder het normverbruik van 5L, maar daar moet je eigenlijk buitensporig veel moeite voor doen.
Thuis hebben we nog een oudere generatie Mazda 323 TDVI 2000 cc 90 dinPK turbodiesel, 5 versnellingen (euronorm 2, zonder al die naverbrandingdinges  ;)  );
redelijk ouderwets aerodynamisch, awel om onder de 5,5 l/km te komen kunnen we normaal rijden, aan/onder 5 l/100 km geraken we als we wat moeite doen ( motor bromt wat ); pas boven de 130 kmh op de autobahn gaan we richting 6 l/100 km.

Ondertussen heeft de auto-motor 320.000 km, en het verbruik is niet gestegen.

Is natuurlijk maar max 90 PK, en zijn max koppel komt wat laat en niet zo geleidelijk, ~ bij 2000 t/min (oude generatie van turboladerdesign).
De max turbodruk is natuurlijk minder hoog = minder diesel, als op de Mazda 2.0 l versies van nu, 143 PK met roetfilter (euronorm 4), dacht ik.
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 januari 2011 - 16:13:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 16:16:32 »
of ligt het eraan dat ik steeds met de CC rijd
ik zie wel aan de computer dat als ik gas geef met de voet er een 'huidig verbruik' van 30 tot 50 ltr (soms meer) gegeven wordt en als ik dat met de CC doe kom ik zelden boven de 17.5
Waar rij je met de CC ? enkel vlotte wegen ofzo ?

Is CC echt redelijk verbruiksverminderend ?
Zou daarvoor alleen een CC zich al lonen als optie ?
... zijn er nog betreffende ervaringen hier ?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 16:16:59 »
nu besef ik dat de rest hier in het brugse allemaal petten zijn :D

In een boek1 dat ik aan het lezen ben, schrijft de auteur (vrij vertaald): "Elke bestuurder is de enige die tegen de juiste snelheid rijdt. Alle andere bestuurders rijden te snel of te traag."


______
1 "Wenn möglich, bitte wenden - Abenteuer eines Autofahrers" van Lutz Schumacher - www.goldmann-verlag.de - ISBN 978-3-442-15646-7
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 16:23:34 »
Is CC echt redelijk verbruiksverminderend ?
Zou daarvoor alleen een CC zich al lonen als optie ?
... zijn er nog betreffende ervaringen hier ?
Ik denk het wel
Zelf rij ik met een 1.6 benzine en ik vind toch ook dat CC minder verbruikt dan wanneer ik zelf gas geef
Ik rij graag op CC, zelfs wanneer het relatief druk is (dan wel enkel op snelwegen)
Als het kalm is gebruik bijna altijd waar het een beetje de moeite waard is (dus niet als je om de 30m moet remmen natuurlijk).
Is ook makkelijker om een laag toerental aan te houden zonder motorprotest, vind ik

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 16:28:41 »
Waar rij je met de CC ? enkel vlotte wegen ofzo ?

Ik gebruik hem zowel in een zone 30 als op de autosnelweg. Vooral dan als er weer eens een bestuurder achter mij rijdt die maar niet kan begrijpen waarom ik al 200 meter vóór het einde van de bebouwde kom niet sneller dan 50 km/h rijd ("je ziet toch dat er tussen hier en dat bord geen flikken staan"), en al helemaal woest wordt als mijn snelheid dan ook nog toevallig afzakt tot 49 km/h.

Citaat
Is CC echt redelijk verbruiksverminderend ?
Zou daarvoor alleen een CC zich al lonen als optie ?
... zijn er nog betreffende ervaringen hier ?

Tenzij je een bestuurder bent die voortdurend met zijn gaspedaal speelt, denk ik niet dat een CC een noemenswaardige wijziging in het verbruik veroorzaakt.

Mijn Jaguar van 1990 verbruikte zelfs meer met CC. Hij had nog geen electronisch gaspedaal, en je kon voelen dat hij het gaspedaal veel bruusker op en neer bewoog dan ik het zelf zou gedaan hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 16:30:58 »
Is CC echt redelijk verbruiksverminderend ?
Zou daarvoor alleen een CC zich al lonen als optie ?
... zijn er nog betreffende ervaringen hier ?
Ik denk het wel
Zelf rij ik met een 1.6 benzine en ik vind toch ook dat CC minder verbruikt dan wanneer ik zelf gas geef
Ik rij graag op CC, zelfs wanneer het relatief druk is (dan wel enkel op snelwegen)
Als het kalm is gebruik bijna altijd waar het een beetje de moeite waard is (dus niet als je om de 30m moet remmen natuurlijk).
Is ook makkelijker om een laag toerental aan te houden zonder motorprotest, vind ik
Thx, zoiets had ik al ongeveer in gedachten, maar die laatste zin overtuigd me het meeste, tegenwoordig hebben ze bijna alle een zeer lange hoogste versnelling.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 17:00:50 »
het zal dus toch aan mij liggen
ik heb een paar weken met een V50 gereden en ik zat al direkt aan een gemiddeld verbruik van 4.3 (tussen tankbeurten)
Zo'n Drive versie dan, hoop ik ?
Anders ga ik naar 't salon voor nen andere zenne   :'(

Minste dat ik er uit geperst kreeg was 4,5L/100km

Citaat
ik zie wel aan de computer dat als ik gas geef met de voet er een 'huidig verbruik' van 30 tot 50 ltr (soms meer) gegeven wordt en als ik dat met de CC doe kom ik zelden boven de 17.5
Ik kan proberen wat ik wil, ik geraak met de voet niet aan het lagere verbruik dat de CC haalt.
Optrekken doe ik ook geregeld met de + ipv met de voet.

Met een warme motor doe ik zelfs zone 30 in 3 met CC  ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 18:10:19 »
Zo'n Drive versie dan, hoop ik ?
Anders ga ik naar 't salon voor nen andere zenne   :'(

Minste dat ik er uit geperst kreeg was 4,5L/100km
het is een beetje zoeken, maar het kan zijn dat je 1.5 ltr minder verbruikt door 76 te rijden ipv 70 (3.5 tegen 5 ltr volgens computer)
met die V50 was het zelfs 2.8 dacht ik

bij mij gaat de cc aan als ik van de hof ben

nu weet ik dat ik het minst verbruik bij 53, 76 en 96
zone 30 verbruikt meestal meer dan 96 km/u (5.3 tegen 4.7 volgens computer)
de toestand van het wegdek kan wel een verschil van een liter maken
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Is de groene reclame over auto’s te betrouwen?
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 18:39:37 »
Dikwijls is een omweg maken waar men wel meer met een gelijkmatige snelheid kan blijven rijden in hoge versnelling ook een pak zuiniger als een kortere weg met ongelijkmatige snelheden en lagere versnellingen.

Men verschiet er dikwijls van.  :D 
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I