Neen, ikke
haha, ik had het nog niet door, stond wat tussen de regels.
Met de Yaris werd gewoon gereden, en die verstookte nog steeds 5 - 5,5 L/100km.
Zelfde rijstijl met de V50 was 6 liter in het begin.
Intussen zit ik zelfs in de winter onder het normverbruik van 5L, maar daar moet je eigenlijk buitensporig veel moeite voor doen.
Thuis hebben we nog een oudere generatie Mazda 323 TDVI 2000 cc 90 dinPK turbodiesel, 5 versnellingen (euronorm 2, zonder al die naverbrandingdinges
);
redelijk ouderwets aerodynamisch, awel om onder de 5,5 l/km te komen kunnen we normaal rijden, aan/onder 5 l/100 km geraken we als we wat moeite doen ( motor bromt wat ); pas boven de 130 kmh op de autobahn gaan we richting 6 l/100 km.
Ondertussen heeft de auto-motor 320.000 km, en het verbruik is niet gestegen.
Is natuurlijk maar max 90 PK, en zijn max koppel komt wat laat en niet zo geleidelijk, ~ bij 2000 t/min (oude generatie van turboladerdesign).
De max turbodruk is natuurlijk minder hoog = minder diesel, als op de Mazda 2.0 l versies van nu, 143 PK met roetfilter (euronorm 4), dacht ik.