Terwijl de walmende bussen van De Lijn Vlaanderen verder verpesten, gaat in LA County de laatse dieselbus op pensioen !
http://green.autoblog.com/2011/01/15/los-angeles-county-mta-retires-last-diesel-bus/
It has taken nearly two decades for the Los Angeles County Metropolitan Transportation Authority (LA MTA) to replace its entire fleet of diesel buses with coaches that operate on alternative-fuel technologies, but on Wednesday, the MTA completed the transition when it retired its final diesel bus. Currently LA's MTA operates 2,221 CNG-fueled buses, six hybrid coaches and one electric bus
Het aantal CNG tankstations in Vlaanderen valt intussen op één hand te tellen.
Zelfs hun laatste 6 hybride-bussen zijn met benzinemotoren. Die zullen ook wel wijken voor CNG.
LA heeft CNG bussen sinds 1995...die zouden
maar 50.000 $ duurder uitvallen als dieselbussen die 400.000 $ kosten, dus de standaard CNG-bussen kosten
maar 12,5 % meer als de vervuilende dieselbus.
http://current.com/technology/92915046_the-diesel-era-ends-for-los-angeles-mta-buses.htm
The MTA took delivery of its first natural gas buses in 1995. The technology has increased the price of a standard bus by about $50,000. Diesel coaches cost around $400,000. (Mel Melcon / Los Angeles Times)
In Vlaanderen lopen de eerste hybridebussen sinds mei 2009 ergens, natuurlijk nog relatief vervuilende dieselhybrides ze weten echt niet beter.

enkele dieselhybride bussen om de fijnstofnorm te halen...

en vooral die dure dieselhybrides
kosten bijna het dubbele van een dieselbus.

Ze laten zich alweer in de zak zetten.
http://kw.rnews.be/nl/regio/wvl/nieuws/algemeen/eerste-hybride-dieselbus-voorgesteld/article-1194722214847.htm
maandag 27 april 2009 om 16u23
Eerste hybride dieselbus voorgesteld
Brugge - De directie van De Lijn en Vlaams minister voor Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) hebben de eerste hybride dieselbus voor Brugge voorgesteld. De Lijn zet de eerste bus vanaf begin mei in op het Brugse stadsnet. Begin volgend jaar komen er nog vier exemplaren bij. De bus moet Brugge meehelpen om de nieuwe Europese normen voor fijn stof te behalen.
Please make sure your browser is JavaScript enabled and has the latest version of Flash Player installed.
De dieselelektrische hybride bus wordt aangedreven door elektromotoren. Die halen hun vermogen deels uit een dieselmotor en deels uit zogenaamde ultracaps. Die werken zoals een herlaadbare batterij die energie opslaat bij het afremmen van de bus en opnieuw vrijgeeft bij het vertrek of wanneer de bus extra energie nodig heeft. De hybride dieselbus is ongeveer dertig procent stiller en verbruikt tot 25 procent minder dan een gewone bus. Op die manier stoot het voertuig minder schadelijke stoffen uit. De keerzijde van de medaille is de hoge kostprijs. Een hybride dieselbus kost bijna het dubbelde van een dieselaangedreven lijnbus.
"Dankzij het inzetten van de nieuwe bussen kan Brugge waarschijnlijk als enige centrumstad in Vlaanderen in 2012 de Europese normen op het vlak van uitstoot van fijn stof behalen", zegt burgemeester Patrick Moenaert (CD&V) van Brugge. "We zijn blij dat De Lijn onze inspanningen uit het verleden voor schone lucht ondersteunt."
En dat bij een dicht aardgasnetwerk dat er al járen ligt; achterlijk en oerdom en geldverspillend (
bijna 100% duurder)...
... this must be Flanders...