Vlak voor de kerstvakantie kwam ik ’s middags naar huis van school met de bus. Ik moet van de bushalte de Bisschoppenhoflaan oversteken.Toen ik dat deed stopte de auto op het eerste rijvak voor mij, dus stak ik over, maar de auto op het tweede rijvak reed door.
Dat gebeurt overal, en gebeurt vaak.
't Moet daarom niet op de Bisschoppenhoflaan zijn.
Waarom gebeurt dat ?
Niet omdat de eerste stopt,
maar omdat de tweede doorrijdt ...
Wat ga je er aan doen, zelf door(dood ?)rijden onder het motto dat je eender hoe toch veroordeeld wordt

Antwerpen 29 juni 1988 Verkeersrecht 1990, 194, noot E. Brewaeys. De bestuurder die op een rijbaan met éénrichtingsverkeer stopt en aan kinderen die op de stoeprand staan daardoor teken geeft om over te steken is mede-aansprakelijk wanneer deze kinderen worden aangereden door een niet-foutief links rijdend voertuig, wanneer dit kon worden opgemerkt door de eerste bestuurder.
Aan een oversteekplaats ?
Pol. Brugge 7 februari 2005, Juristenkrant 2005, afl. 104, 7; NjW 2005, noot Deene. Een voetganger overtreedt art. 42.4.4 Wegcode door toch de rijbaan over te steken op het zebrapad, hoewel een bromfietser al vrij dicht genaderd is en kennelijk geen aanstalten maakte om te vertragen en te stoppen. Artikel 40.4.2 Wegcode geeft de voetganger geen vrijgeleide om zonder rekening te houden met het naderend verkeer de rijbaan over te steken, zelfs niet over een oversteekplaats voor voetgangers.
Je zou het als "voorrang moet je krijgen" argument kunnen aanvoeren ...

Dit is net het ambigue van de wegcode.