Dat is niet dezelfde situatie. Daar is een bevel van een bevoegd persoon. Is een ander artikel.
Dat is ook maar een verplichting als een andere hoor ...
Juist omdat dit een voorkomend probleem is, en je dus geenzins paranormaal begaafd moet zijn, moet je ook daar rekening mee houden om andere weggebruikers niet in gevaar te brengen.
Je moet mij toch eens uitleggen hoe IK als bestuurder een voetganger in gevaar breng door te stoppen waar en wanneer de wegcode mij dat verplicht.
Kan je me misschien ineens een lijst bezorgen met artikels en omstandigheden waarin deze niet zouden moeten nageleefd worden door de weggebruikers, graag met de betreffende arresten van het HvC erbij.
Je houdt dan toch ook rekening met het niet respekteren van de regels door andere weggebruikers.
Je houdt er rekening mee, maar aan alles is een grens.
Ik ga niemand van zijn sokken rijden of botsautootje spelen enkel en alleen omdat ik voorrang heb.
Maar ik ga net zo min dat voorrangsnegerend gedrag belonen door telkens weer mijn voorrang zomaar af te staan aan iemand die geen voorrang heeft maar die wel wil afdwingen.
Dus aan een oversteek van fietsers of voetgangers zal ik doorrijden ondanks dat ik kan vaststellen dat de fietser de regels waarschijnlijk niet zal respekteren. Zo werkte het niet.
Zo werkt het wel degelijk.
Ik rij door - al zorg ik ook wel dat ik kan stoppen als de fietser onterecht toch door rijdt.
Ik hou er dus rekening mee dat anderen fouten maken, maar ze merken daarbij wel dat ze fameus in de fout gingen, en dat ze het niet aan zichzelf danken dat ze niet per ambulance afgevoerd worden.
Wanneer men voorrang gaat
nemen wanneer men geen voorrang heeft, en zomaar voorrang gaat verlenen aan bestuurders die onterecht denken dat zij voorrang moeten krijgen, dan kom je in de typisch Vlaamse toestanden terecht waar de voorrangsregelingen nog nauwelijks nageleefd worden, en leiden tot talloze ongevallen .
De tellingen van de verzekeringsmaatschappijen geven in ongeveer een kwart van de ongevallen roodlichtnegatie (een klein deel) en voorrangsnegatie aan als rechtstreekse ongevaloorzaak.
We praten hier dan wel over dik 100.000 ongevallen per jaar ... enkel in België.
Zich in het verkeer veilig bewegen is wel wat meer dan regelkennis of een auto kunnen besturen. Kunnen rijden is ook rekening houden met de verkeersveiligheid.
Al bij al moet ik vaststellen dat bij veel forum- en weggebruikers het dus mager gesteld is met verkeersveiligheid.
Neen integendeel.
Het is IMHO erg gesteld met uw idee inzake verkeersveiligheid wanneer je de weggebruikers die de voorrangsregels naleven gaat schofferen precies omdat ze de wegcode uitvoeren.
Ik vraag me af wat je motivatie is om de weggebruikers die de voorrangsregels negeren, te gaan verdedigen tov wie de voorrangsregels wel na probeert te leven.
De weggebruikers die de voorrangsregels opvolgen zijn hier toch duidelijk NIET het probleem ...Het is dan ook niet verwonderlijk dat wij zowat de hoogste score in verkeersongevallen in Europa behalen. Arm België.
Die droevige cijfers halen we niet omdat de meeste weggebruikers netjes de voorrangsregels naleven.
We komen aan die getallen precies doordat talloze weggebruikers vertikken om - ondermeer - de voorrangsregels na te leven en daardoor acuut gevaar veroorzaken.
Men probeert dat dan te vergoelijken door ondermeer te stellen dat de ander geen voorrang had, maar voorrang moest
krijgen ...
Wat dat laatste betreft, wil ik even verwijzen naar zowat alle arresten van het HvC inzake maneuvers.
De wegcode geeft andere weggebruikers evenwel nergens voorrang tegenover manoeuvrerende bestuurders ...
I rest my case.