Auteur Topic: Belbussen rijden vooral leeg rond  (gelezen 1564 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belbussen rijden vooral leeg rond
« Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 20:48:09 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 08:20:08 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Belbussen rijden vooral leeg rond
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 21:00:33 »
Allé nu?  Zo stipt dat die bussen rijden, zo'n vriendelijk personeel, en dan zo'n lage bezettingsgraad?  Straffe kost.  (ironiemodus uit)

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 08:21:26 door jozef »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Belbussen rijden vooral leeg rond
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 21:34:02 »
Mag die man blij zijn dat ik nioet met het OV wil rijden want dat had bij mij verkeerd uitgepakt, die had ik formeel een klacht op z'n kerstboom geplakt.

Jozef, het is dat wat ik hier zie, dacht dat die belbus altijd opweg naar de stelplaats was want hier zie ik er nooit iemand buiten de chauffeur opzitten.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Belbussen rijden vooral leeg rond
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 22 januari 2011 - 20:04:21 »
Buiten de piekuren is De Lijn vooral een duurbetaalde bezigheidstherapie.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Belbussen rijden vooral leeg rond
« Reactie #4 Gepost op: zondag 23 januari 2011 - 11:58:42 »
De meeste lijnbussen die ik de laatste tijd zie, toch meer dan 50% zeker, rijden de lijn "geen dienst" ???
En inderdaad, behalve diegene tijdens de spits, die overvol zitten, meestal niemand of slechts een paar mensen meer dan de bestuurder.
De cijfers bewijzen het dus want met een maximum van 3,51 reizigers/kilometer moeten ze al veel kilometers doen zonder reizigers rekening houdende dat er tijdens de spits vaak meer dan 100 man in zo'n bus zit/staat.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belbussen rijden vooral leeg rond
« Reactie #5 Gepost op: zondag 23 januari 2011 - 13:10:10 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Dit is ook een bevestiging van deze (beperkte) fijnstofstudie per personenkm (zie vooral figuur 1, p 4, fijnstof uitlaat van bus)

Citaat
Gemiddeld is slechts 10 tot 20% van de fijn stof concentraties in Vlaanderen afkomstig uit Vlaanderen.
Daarvan is 2 à 5% afkomstig van verkeer in Vlaanderen. Op bepaalde plaatsen, rond drukke wegen, in stadscentra met druk verkeer, en onder invloed van de weersomstandigheden kan de verkeersbijdrage echter oplopen tot 30% of meer. Op die plaatsen overschrijdt Vlaanderen de Europese luchtkwaliteitsnormen. Ondanks de daling in de emissies van fijn stof treedt er de laatste jaren geen verbetering meer op van de luchtkwaliteit. De concentraties van fijn stof blijven met andere woorden gelijk.
 :-  ???

tot en met 2007 is er betreft PM2,5 nochtans een gemeten stijging te zien (statistiek onderaan), raar.  

Het (achterlijk, verouderd) "dieselbusvervoer" heeft dus een niet te onderschatten aandeel aan de fijnstofproblematiek, vooral in de steden, onder "groen" versta ik wat anders...

Het PM 2,5 - aandeel (kleinst meetbare, de kleinere=gevaarlijkere zijn dat nog niet) is nog steeds stijgende, vooral in de steden.

Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik daar niet woon....

Ik heb daar een statistiek marginale kost van gevonden:

Maar wel frustrerend dat we daar geen cijfers van 2008 en 2009 van hebben, dan konden we mss wat invloed zien van de zogezegde "moderne roetfilters", helaas niet te zien tot 2007...
Tja het aantal aangekochte dieselvoertuigen met roetfilter sinds jan 2005 (euronorm 4) zal wel verwaarloosbaar zijn, daarbij zijn de roetfilters vooral om de PM10 te filteren, vooral de massa (mg per km) dus, niet de giftigheid.  
Citaat
http://www.plan.be/databases/PVar.php?VC=EMIS011&D1[

Marginale kost per ton uitgestoten polluent - euro per ton (EMIS011)                     

                                            2000   2001   2002   2003   2004   2005   2006   2007
PM2.5                        
Alle vervoersmodi                        
In een niet-stedelijke omgeving   89553,5   92416,44   95000   97396,39   101830,16   105524,69   110095,64   115111,74
In een stedelijke omgeving   414774,09   428034,04   440000   451099,07   471634,41   488745,95   509916,66   533149,09
Definitie -                        
Het betreft enkel de directe emissies.                        
Bron -                        
HEATCO; Friedrich, R. And P. Bickel (eds.)(2001), Environmental External Costs of Transport, Springer; eigen berekeningen.      

Methode -                        
De marginale kost van een ton uitgestoten polluent in de HEATCO-studie heeft betrekking op het jaar 2002. Voor CO werd Friedrich et al. (2001) geraadpleegd.                        

Op basis van de evolutie van het reële bbp per capita werd de tijdreeks 2000-2007 geconstrueerd. Voor het spoor en de binnenscheepvaart wordt verondersteld dat de uitstoot zich beperkt tot de niet-stedelijke omgeving. Voor het wegvervoer wordt het aandeel van de uitstoot in de stedelijke omgeving geschat op basis van het aantal km afgeled op de gemeentewegen.

En om nog wat verwarring te stichten, deze VMM-presentatie zegt weer dat het helemaal niet zo erg is, en dat de fijnstofemissies dalen, ook die van PM 2,5...
http://www.vmm.be/pub/presentaties-studiedag-fijn-stof/presentatie_07_TW.pdf  page 18.   ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 08:21:53 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I