Zonet op het Één-nieuws:
wegenvignet is inbegrepen in een "nieuwe verkeersbelasting",
waarvan een variabel deel dus milieugebonden is; wslk op basis van "ecoscore", want anders is dat eco-gedoe verloren moeite.
Wat ik ervan begrepen heb is dat er 2 ipv 1 belastingen komen:
EN een verkeersbelasting, met een variabel deel op basis van uitstoot (hopelijk niet op basis van ecoscore.be).
EN een wegenvignet.
Een Europese zegen kan er eigenlijk nog niet zijn want de precieze regeling is nog niet bekend.
Tenzij ze al bestaat, maar in de Belgische pers achtergehouden wordt (wat niet veel goeds zou beloven).
Bedoeling is dat vanaf 2013 ook alle personenwagens, ook buitenlandse, mee gaan betalen voor het gebruik van onze wegen.
De binnenlandse betalen nu zeer zeker ook al mee !
Voor Belgen zal het wegenvignet deel uitmaken van de hervormde verkeersbelasting.
Dit is het soort constructies dat geen EU zegen krijgt ... we zullen zien.
Hoe het wegenvignet er precies zal uitzien is nog niet helemaal duidelijk. Dat is nog voorwerp van overleg tussen de gewesten.
Benieuwd hoe snel dat zal gaan.
$$$ binnenhalen zal hier de zeer grote motivator zijn.
Bedoeling is alvast alles "zo eenvoudig mogelijk" te houden, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits.
Jaja, vandaar dat er 3 aparte systemen komen ... minstens.
Voor Belgen zal alles wellicht geregeld worden via het jaarlijkse aanslagbiljet voor de verkeersbelasting. Voor buitenlanders wordt gedacht aan een elektronisch vignet.
Wat betekent dat je een ganse infrastructuur moet opzetten voor de elektronische controle daarvan.
De Vlaamse regering weerlegt de kritiek dat de invoering van het wegenvignet voor Vlamingen zal neerkomen op een belastingverhoging. "Het bedrag dat de gemiddelde Vlaming zal moeten betalen blijft constant. Enkel in individuele gevallen, wanneer je bijvoorbeeld een vervuilende wagen hebt, kan het zijn dat je via het variabele deel van de verkeersbelasting meer zal moeten betalen", legt Vlaams minister van Financiën en Begroting uit.
En aangezien eigenlijk niemand weet wat de gemiddelde Vlaming betaalt, of wat voor auto hij heeft en wat die uitblaast, kan men de prijs opdrijven door de Vlaming onterecht het idee te geven dat zijn auto erg vervuilend is tov andere auto's.
Is dat het werkelijke doel van ecoscore.be ?
De gewesten hebben ook afgesproken om via een proefproject in de zone van het Gewestelijk Express Net (GEN) na te gaan of er een "maatschappelijk draagvlak" is voor een kilometerheffing voor personenwagens.
Wat zouden ze denken, dat we allemaal staan te springen om een km-belasting te gaan betalen ?
Het begint zeer duidelijk te worden waarom de politici in dit land naar legislatuurparlementen willen
(ttz parlementen die de ganse tijd uit doen, dus zonder tussentijdse verkiezingen als een regering valt - stel u dat voor met dit parlement, de impasse kan dan zelfs met nieuwe verkiezingen niet opgelost geraken want die zijn pas 5 jaar later).
Regeren tegen de wensen van het volk in, dat dan ook de kans ontnomen wordt op snel andere vertegenwoordigers te kiezen.
De inkomsten van het wegenvignet gaan naar het gewest waar de weggebruiker woont. Voor de inkomsten van buitenlandse personenwagens is er een verdeelsleutel: Vlaanderen (52 procent), Brussel (10 procent) en Wallonië (38 procent). De infrastructuur- en exploitatiekosten worden verdeeld over de drie gewesten op basis van de ontvangsten van elk gewest. (belga/mvdb/vsv)
De reeds bestaande Waalse politiek om zuiniger wagens te promoten - bovenop de federale premies, en itt Vlaanderen - kan zo wel eens vruchten gaan afwerpen.
Minder inkomsten door milieuvriendelijker wagens = exploitatieminder kosten ...